Leksykon lektur-Dickens Charles John_Huffman.pdf

(139 KB) Pobierz
tyt.qxd
CHARLES JOHN
HUFFMAN DICKENS
Ur. 7 lutego 1812 w Landport, zm.
9 czerwca 1870 w Gad’s Hill, w Kent.
Dziewiêtnastowieczny prozaik angielski, jeden z najpopularniejszych
pisarzy w historii literatury.
Urodzi³ siê w niewielkiej mieœcinie ko³o Portsmouth. Dzieciñstwo
w towarzystwie oœmiu braci mia³ doœæ dramatyczne. Rodzina ojca pi-
sarza, Johna Dickensa, niezbyt zaradnego urzêdnika ¿y³a w ubóst-
wie. Matka, Elizabeth z domu Barrow, by³a z kolei córk¹ urzêdnika,
który musia³ uciekaæ przed aresztowaniem.
Od 1821 Charles pobiera³ nauki, wykazuj¹c wielkie zainteresowanie
czytelnictwem. Niestety, w 1824 aresztowano za malwersacje finan-
sowe ojca pisarza. Charles musia³ pracowaæ w fabryce pasty do bu-
tów, gdzie nakleja³ etykiety na szklane opakowania. Od maja tego¿
roku uczy³ siê w Wellington House Academy. W 1827 spróbowa³ si³
jako dziennikarz i stenograf parlamentarny. Publikowa³ w „Mirror of
Parliament” oraz w „True Sun”.
W 1833 opublikowa³ debiutanckie opowiadanie w „Monthly Maga-
zine”. Zdecydowa³ siê na karierê literack¹. Utrzymywa³ siê ze wspó³-
pracy z „Morning Chronicle”, w której by³ kronikarzem i publikowa³
opowiadania o ¿yciu codziennym londyñczyków pod pseudonimem
Boz. W 1836 ukaza³ siê ilustrowany tom Szkice Boza.
W tym samym roku o¿eni³ siê z Catherine Hogarth, lecz nie by³
w tym zwi¹zku szczêœliwy. Ma³¿onkowie rozstali siê w 1858.
W 1836 zacz¹³ siê ukazywaæ w miesiêcznych odcinkach s³ynny Klub
Pickwicka, arcydzie³o brytyjskiego humoru. Rok póŸniej ksi¹¿ka pod
tym tytu³em osi¹gnê³a 40-tysiêczny nak³ad. Niewiele póŸniej równie
popularny Oliver Twist. Rok póŸniej Nicholas Nickleby.
W 1842 Dickens odwiedzi³ Stany Zjednoczone, gdzie przyjêto go en-
tuzjastycznie. Opublikowa³ relacjê z tej podró¿y (Americans notes,
1842), w której doœæ krytycznie oceni³ m³od¹ demokracjê poirytowany
zw³aszcza niewolnictwem i brutalnoœci¹ Amerykanów. Po powrocie do
Londynu wyda³ powieœæ Martin Chuzzlewit(1843–1844), w wielu roz-
dzia³ach z akcentami antyamerykañskimi. W grudniu 1843 ukaza³o siê
pierwsze z najs³ynniejszego cyklu opowiadañ Dickensa – Opowieœci
wigilijnych. Zbiór ³¹cz¹cy piêæ opowieœci wyszed³ drukiem w 1852.
W 1844 rodzina Dickensów podró¿owa³a po W³oszech – gdzie zwie-
dzi³a Genuê, Florencjê, Rzym i Neapol (Impresje w³oskie, 1846).
W maju 1849 Dickens rozpoczyna druk w odcinkach Davida Copper-
6 9
702885062.002.png
Charles John Huffman Dickens
fielda. By³ ju¿ wówczas osob¹ niezwykle popularn¹. Za³o¿y³ dziennik
„Daily News”, przewodzi³ Mechanic’s Institute w Londynie. Pasjonowa³
siê teatrem. W 1857 pokocha³ m³odziutka aktorkê Ellen Ternan, z któr¹
– po rozwodzie z Catherine – pozosta³ do koñca ¿ycia. Nadal prowadzi³
bardzo aktywn¹ dzia³alnoœæ odczytow¹, pisarsk¹ i wydawnicz¹. W 1866
po raz drugi pojecha³ do Ameryki na zaproszenie prezydenta Andrew
Johnsona. Mimo powa¿nej choroby w 1870 prowadzi³ intensywny cykl
odczytów w Londynie. Zmar³ 9 czerwca w swoim domu w Gad’s Hill.
Ju¿ po jego œmierci ukaza³ siê Edwin Drood, ostatnie z dzie³ pisarza.
Opowieść wigilijna
Geneza utworu
Opowieœæ wigilijnapowsta³a po powrocie Dickensa z Ame-
ryki. Pisarz rozgoryczony demistyfikacj¹ amerykañskiego mitu
podj¹³ po raz kolejny w swoich dzie³ach wa¿ny problem nie-
ludzkiego oblicza kapitalizmu. Tym razem siêgn¹³ do popularnej
w romantyzmie (tak¿e w pozytywizmie, doœæ wspomnieæ prozê Prusa) po-
etyki ³¹cz¹cej w dziele literackim elementy jawy i fantazji. Podobnie jak
w utworach romantycznych bohater œni w obecnoœci duchów w³asn¹ i in-
nych postaci przesz³oœæ oraz przysz³oœæ. Ta swoista wêdrówka w czasie
umo¿liwia przemianê wewnêtrzn¹ bohatera bez konfliktu z realiami.
Opowiadanie Dickensa zalicza siê do jego s³ynnych opowieœci o tema-
tyce bo¿onarodzeniowej, takich jak Œwierszcz za kominemczy Dzwony.
Gatunek na tle tradycji
Opowiadanie to stosunkowo m³ody, bo dziewiêtnasto-
wieczny gatunek. Ten doœæ krótki utwór proz¹ przedstawia
wydarzenia zakoñczone swoist¹ puent¹. Jednow¹tkowa fa-
bu³a – w odró¿nieniu od noweli – mo¿e zawieraæ opisy i re-
fleksje odautorskie. Wiêksza swoboda kompozycyjna pozwala na mno-
¿enie epizodów i opisów. Narrator opowiadania mo¿e ukazywaæ swój
stosunek do œwiata przedstawionego (np. konwencja groteskowa) lub
do w³asnej roli w wydarzeniach.
Mieszanie zdarzeñ realnych i fantastycznych to cecha
charakterystyczna literatury romantycznej. Opowiadanie
zjawisk, które przekracza³y racjonaln¹ wizjê œwiata, wykra-
cza³o wówczas poza stylistyczne ozdobniki. Zjawiska fanta-
7 0
702885062.003.png
Charles John Huffman Dickens
styczne przywo³ywa³y w tej literaturze lokalny i historyczny koloryt opi-
sywanych wydarzeñ (jak w Lokisie Prospera Merimée), pozwala³y tak-
¿e na poszerzenie wizji œwiata i cz³owieka, wi¹¿¹c siê z filozofi¹ epoki
(E.T.A. Hoffman, M. Shelley i inni), która – zw³aszcza w Polsce – nawi¹-
zywa³a do folkloru, pieœni ludowej oraz mitów. W romantyzmie spoty-
kamy m.in. fantastykê grozy, fantastykê ludow¹ (z elementami baœnio-
wej cudownoœci – metamorfozê bohaterów umo¿liwia spotkanie z po-
staciami, zwierzêtami lub przedmiotami magicznymi). Istnia³a tak¿e
fantastyka techniczna, antropologiczna i cywilizacyjna (wizje historii
i rozwoju cywilizacji jak w A. Mickiewicza Historii przysz³oœci). Fanta-
styka niesamowitoœci jako gatunek literacki jest pochodn¹ romansu
grozy (wywodzonego z powieœci gotyckiej, zob. H. Walpole, Zamczy-
sko wOtranto), zw³aszcza Hoffmana i E.A. Poe.
Świat przedstawiony
Akcja Opowieœci wigilijnej obejmuje dwa dni z ¿ycia starego sk¹p-
ca Ebenezera Scrooge’a, prowadz¹cego kantor gdzieœ na obrze¿u dzie-
wiêtnastowiecznego Londynu. Bohatera spotykamy w godzinach po-
po³udniowych Wigilii, po czym uczestniczymy w jego niezwyk³ej
podró¿y w czasie (a w³aœciwie poza czasem), budz¹c siê wraz z nim
ostatecznie o poranku w Bo¿e Narodzenie.
Czas akcji
S¹ dwa czasy – realny i fantastyczny. Pierwszy to trzy dni grudnia,
licz¹c od Wigilii Bo¿ego Narodzenia pierwszej po³owy XIX wieku w An-
glii. Ale bohater odbywa te¿ swoist¹ trzydniow¹ podró¿ w czasie, obej-
muj¹c¹ lata trudnego dzieciñstwa w ubogim domu, lata szkolne, wiek
dojrza³y oraz „widzi” – za poœrednictwem ducha – wariant swojej nie-
godnej œmierci.
Miejsce akcji
G³ówne wydarzenia tocz¹ siê w zimnym i ciemnym kantorze firmy
Scrooge & Marley przy Camden Town oraz w „szeregu ponurych i pustych
pokojów” w „starym, ciemnym budynku, wznosz¹cym siê przy koñcu g³u-
chego zau³ka, które zajmowa³ zmar³y przed laty wspólnik” Scrooge’a.
Oprócz kantoru i mieszkania poznajemy tak¿e zau³ek, przy którym
stoi opustosza³y dom, kilka ulic s¹siednich, mieszkanie siostrzeñca,
7 1
702885062.004.png
Charles John Huffman Dickens
a z przestrzeni fantastycznych m.in. „ma³e miasteczko z mostem, ko-
œcio³em i wij¹c¹ siê srebrn¹ wstêg¹ rzeczki”, szko³ê, wielki budynek,
zbudowany z czerwonej ceg³y, „na którym trzyma³a siê jeszcze wie-
¿yczka z dzwonem”, czyli dom rodzinny Scrooge’a (doœæ upiorny
w opisie: „Znalaz³szy siê w ciemnym, pe³nym œmieci i b³ota korytarzu,
mo¿na by³o przez otwarte drzwi ujrzeæ szereg pokojów, pustych i zim-
nych. Powietrze by³o przesycone wilgoci¹, z ka¿dego k¹ta wyziera³o
opuszczenie”).
Bohater w sposób niemal filmowy unosi siê w towarzystwie duchów
ponad œwiatem, odbywaj¹c fantastyczny lot nad krajobrazami swego
dzieciñstwa, mieszkaniem ubogiego pracownika kantoru czy mieszka-
niem siostrzeñca.
Bohaterowie
Bohaterem pierwszoplanowym jest Scrooge, o którym Dickens pisze
„chciwy i stary grzesznik”. Postaæ specyficzna, przypominaj¹ca potwo-
ra z koszmarnego snu. „Zimno wewnêtrzne wyostrzy³o jego starcze ry-
sy, wyd³u¿y³o nos, zmarszczy³o policzki, uczyni³o jego chód sztywnym,
zaczerwienia³o oczy i zabarwia³o na niebiesko usta. Gniewnie brzmia³
jego ostry g³os. Szron pokrywa³ jego g³owê, brwi i chud¹ brodê. Wno-
si³ ze sob¹ lodowat¹ temperaturê; zamra¿a³ ni¹ swe biuro podczas upa-
³u i nie podwy¿sza³ jej ani o jeden stopieñ nawet podczas wigilii Bo¿e-
go Narodzenia”. To w³aœnie Scrooge wskutek wizyty ducha Marleya
ulegnie wewnêtrznej przemianie i stanie siê cz³owiekiem mi³osiernym,
szczodrym i dobrym.
Partnerem Scrooge’a w kantorze jest pomocnik Robert Cratchit, ko-
pista pism, „obarczony rodzin¹ i zarabiaj¹cy piêtnaœcie szylingów tygo-
dniowo na jej utrzymanie”, cz³owiek pokorny, szlachetny, dobry m¹¿
i ojciec, lecz obezw³adniony lêkiem o utratê pracy z powodu choruj¹-
cego dziecka – Tiny’ego.
Fred to pe³en mi³oœci do dziwacznego wuja siostrzeniec Scrooge’a.
W roli zwiastunów przemiany ogl¹damy dwóch „powa¿nych oby-
wateli, o przyjemnej powierzchownoœci” – dzia³aczy dobroczynnych,
którym Scrooge odmówi³ datku.
Widmo Jakuba Marleya – bezpoœredniego sprawcy zamieszania –
wygl¹da³o doœæ upiornie. „W³osy jego by³y dziwnie zmierzwione, jakby
gwa³townym wichrem lub silnym strumieniem pary, a oczy, choæ szero-
ko otwarte, by³y martwe, co, w po³¹czeniu z szar¹ barw¹ skóry, czyni-
7 2
702885062.005.png
Charles John Huffman Dickens
³o tê twarz odra¿aj¹c¹”. Marley mia³ na sobie ³añcuch chciwca – spo-
rz¹dzony ze z³ych uczynków, œwiadectw wyzysku itd.
Trzy zjawy to Duch Wigilijnej Przesz³oœci (postaæ ubrana na bia³o,
w sukniê ozdobion¹ kwiatami), Duch Tegorocznego Bo¿ego Narodze-
nia oraz Duch Przysz³ych Wigilii (zjawa w czarnym p³aszczu).
W opowiadaniu spotykamy tak¿e rodzinê Roberta i Freda oraz
rówieœników Scrooge’a – towarzyszy lat m³odzieñczych, „dziarskich,
rozbawionych ch³opców”. Tak¿e jego nauczyciela, pierwsz¹ ukochan¹,
Fezziwiga, pierwszego pracodawcê – cz³owieka przyzwoitych obycza-
jów i wiele innych postaci drugoplanowych.
Zdarzenia
W Wigiliê odwiedza Ebenezera duch Marleya, wspólnika, który
zmar³ siedem lat wczeœniej, za sk¹pstwo skazany na wieczn¹ tu³aczkê.
Nak³ania Scrooge’a do poprawy, aby nie musia³ przez wiecznoœæ wlec
ciê¿kiego ³añcucha z niepotrzebnych po œmierci ksi¹g, kluczy i sakiewek
pe³nych pieniêdzy. Marley zapowiada tak¿e wizytê duchów: Ducha Wi-
gilijnej Przesz³oœci (ukazuj¹cego, co niemi³osierny Scrooge utraci³), Du-
cha Tegorocznego Bo¿ego Narodzenia (przekonuj¹cego, jak wa¿na jest
rodzina, przyjaciele i œwiêta), wreszcie Ducha Przysz³ych Wigilii (pre-
zentuje czarn¹ przysz³oœæ sk¹pca – œmieræ, której nikt nie zauwa¿y).
Duchy trzech czasów pokona³y Scrooge’a w trakcie trzech noc-
nych podró¿y w czasie. Przebudzony w Bo¿e Narodzenie o poranku
(co wskazuje na kompletn¹ fantastycznoœæ podró¿y w czasie) posy³a
indyka rodzinie Roberta w Camden Town oraz „ogoliwszy siê”,
w najlepszym ubraniu poszed³ pojednaæ siê z siostrzeñcem. Podczas
spaceru wspar³ towarzystwo dobroczynne, wszed³ do koœcio³a. „G³a-
ska³ pieszczotliwie g³ówki mijaj¹cych go dzieci, wypytywa³ i hojnie
obdarza³ ¿ebraków, zagl¹da³ do suteren i w okna mieszkañ partero-
wych”, zanim odwa¿y³ siê wejœæ do domu Freda na œwi¹teczny obiad.
Nazajutrz podwy¿szy³ pensjê Cratchitowi, zapewniaj¹c, i¿ do³o¿y
„wszelkich starañ, aby postawiæ na nogi twoj¹ rodzinê, padaj¹c¹
z przepracowania”.
Kompozycja
Opowiadanie ma prost¹ fabu³ê i wiele epizodów pobocznych. Puen-
ta wyraŸnie dydaktyczna.
7 3
702885062.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin