Motywy literackie.pdf

(710 KB) Pobierz
M_jak_matura_01.indd
Język polski
M jak matura
Motywy literackie 2
•Cierpienie•Lekarz•Przyjaźń•Rodzina
•Taniec•Totalitaryzm•Wędrówka•Wieś
418147753.024.png 418147753.025.png
 
418147753.026.png
 
418147753.001.png 418147753.002.png 418147753.003.png 418147753.004.png 418147753.005.png 418147753.006.png 418147753.007.png 418147753.008.png 418147753.009.png 418147753.010.png 418147753.011.png 418147753.012.png 418147753.013.png 418147753.014.png 418147753.015.png 418147753.016.png 418147753.017.png 418147753.018.png 418147753.019.png 418147753.020.png
Język polski
M jak matura
Motywy literackie 2
Cierpienie • Lekarz • Przyjaźń • Rodzina
• Taniec • Totalitaryzm • Wędrówka • Wieś
Katarzyna Sawinda-Dziadecka • Barbara Sędziak
Warszawa
418147753.021.png
Projekt okładki
Janusz Obłucki
Opracowanie redakcyjne i korekta
Agnieszka Łodzińska
Redaktor koordynujący
Sabina Bauman
Skład i łamanie
Kasjopeja
Leszek Markowski
Usługi poligraiczne
© Copyright by Wydawnictwo Langenscheidt Polska Sp. z o.o
Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej książki nie może być kopiowana ani odtwarzana
w jakiejkolwiek formie i przy użyciu jakichkolwiek środków – bez pisemnej zgody Wydawcy.
Wydawnictwo Langenscheidt Polska Sp. z o.o
ul. Grażyny 13
02-548 Warszawa
tel. 022 44 08 391 (do 397); fax. 022 44 08 395
e-mail: lpo@langenscheidt.pl
www.langenscheidt.pl
infolinia: 0 801 9999 10
ISBN 978-83-7476-997-6
SPIS TREŚCI
CIERPIENIE
Cierpienia młodego Wertera Johann Wolfgang Goethe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Dziadów część III Adam Mickiewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Dzika kaczka Henryk Ibsen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Medaliony Zo a Nałkowska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
ĆWICZENIE 1 – czytanie ze zrozumieniem – Świat jako wola i przedstawienie
Arthur Schopenhauer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
KONSPEKT PREZENTACJI MATURALNEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
LEKARZ
Mit o Asklepiosie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Wybór Bajek Ignacy Krasicki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Siłaczka Stefan Żeromski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Ludzie bezdomni Stefan Żeromski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Dżuma Albert Camus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Zdążyć przed Panem Bogiem Hanna Krall . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Lekcja anatomii Stanisław Grochowiak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
ĆWICZENIE 2 – czytanie ze zrozumieniem – O jakości życia sprzyjającej zdrowiu
(Fragmenty rozmowy z prof. dr. Julianem Aleksandrowiczem) . . . . . . . . . 83
ĆWICZENIE 3 – czytanie ze zrozumieniem – Technopol Neil Postman . . . . . . . . . . . . . . . 89
KONSPEKT PREZENTACJI MATURALNEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
PRZYJAŹŃ
Iliada Homer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Przyjaciele Adam Mickiewicz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Niepewność Adam Mickiewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Zbrodnia i kara Fiodor Dostojewski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Dżuma Albert Camus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Początek Andrzej Szczypiorski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
ĆWICZENIE 4 – czytanie ze zrozumieniem – Ks. Kazimierz Bukowski W co wierzę? . . . . . . 116
KONSPEKT PREZENTACJI MATURALNEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
5
418147753.022.png
SPIS TREŚCI
RODZINA
Odyseja Homer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Żywot człowieka poczciwego Mikołaj Rej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Skąpiec Molier . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Powrót posła Julian Ursyn Niemcewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Konrad Wallenrod Adam Mickiewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Nie-Boska komedia Zygmunt Krasiński . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Kamizelka Bolesław Prus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Nad Niemnem Eliza Orzeszkowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Ludzie bezdomni Stefan Żeromski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Granica Zo a Nałkowska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Przedwiośnie Stefan Żeromski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
ĆWICZENIE 5 – czytanie ze zrozumieniem – Claude Levi-Strauss Rodzina . . . . . . . . . . . . 181
KONSPEKT PREZENTACJI MATURALNEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
TANIEC
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
Pan Tadeusz Adam Mickiewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Wesele Stanisław Wyspiański . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Ta ng o Sławomir Mrożek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
ĆWICZENIE 6 – czytanie ze zrozumieniem – Krótki zarys historii tańca i baletu
Irena Turska Fragmenty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
KONSPEKT PREZENTACJI MATURALNEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
TOTALI TARY ZM
Mistrz i Małgorzata Michał Bułhakow . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Folwark Zwierzęcy George Orwell. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
Który skrzywdziłeś… Czesław Miłosz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
Rozmowy z katem Kazimierz Moczarski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Mała Apokalipsa Tadeusz Konwicki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
Potęga smaku Zbigniew Herbert . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
ĆWICZENIE 7 – czytanie ze zrozumieniem – Hańba domowa Jacek Trznadel . . . . . . . . . . 239
KONSPEKT PREZENTACJI MATURALNEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
WĘDRÓWKA
Odyseja Homer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
Księga Wyjścia Biblia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Legenda o świętym Aleksym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
6
418147753.023.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin