poradnik Przeszłość to dziś- romantyzm.pdf

(661 KB) Pobierz
389496177 UNPDF
Agnieszka Wojnowska
PRZESZŁOŚĆ
TO DZIŚ
romantyzm
Materiały multimedialne. CD-ROM.
Poradnik metodyczny
I . „Dziady”
Niektóre marzenia się ziszczają. Teatrolodzy mogą wreszcie odetchnąć. Od dawna bowiem
toczą oni spór z polonistami o to, by dramat traktowany był jako wielowymiarowe dzieło sce-
niczne, nie zaś jako utwór, którego jedynym tworzywem jest słowo. Nareszcie Dziady Ada-
ma Mickiewicza mogą pojawić się na lekcjach języka polskiego jako sztuka, a nie jako tekst.
CD-ROM Przeszłość to dziś. Romantyzm jest niezwykłą pomocą dydaktyczną. Daje on szan-
sę wyrażenia treści dramatu Mickiewicza środkami pozasłownymi, poprzez obraz, muzykę,
animację. Nowe medium to nowe strategie nauczania, wyzwanie dla nauczycieli i przygoda
dla uczniów. Nauczyciel może wystąpić w roli iluminatora, który zaprasza do uczestnictwa
w niezwykłej lekcji i stwarza odpowiednią aurę sprzyjającą rozważaniom na temat tego
wielowymiarowego utworu. Całość poświęconą Dziadom rozpoczyna krótki film-impresja,
do którego komentarz stanowią słowa samego poety zamieszczone w przedmowie do dra-
matu. Film uzmysławia odbiorcy ponadczasowość i kulturową uniwersalność tytułowego
obrzędu oraz jego związek z obchodzonym obecnie w Kościele dniem Wszystkich Świętych
i z Zaduszkami. Prezentacja multimedialna dotycząca Dziadów podzielona została na pięć
części: I – Widowisko , II , III, IV i balladę Upiór . Aby wejść na ekrany poświęcone danej czę-
ści, należy kliknąć odpowiednią ikonkę-znicz. Poruszaniu się między częściami towarzyszą
intra w postaci otwierających się drzwi od kaplicy. Wszystko odbywa się w scenerii jesien-
nego deszczu na cmentarzu. W każdej z części znajdują się liczne informacje i komentarze
wzbogacone zdjęciami, ekranizacjami sztuk teatralnych, animacjami i ćwiczeniami dla
uczniów. Pod każdym ekranem z filmem znajduje się panel do sterowania odtwarzanym
materiałem ze standardowymi przyciskami: start, stop, pauza, przewijanie do tyłu i do
przodu, wyłączenie dźwięku i regulacja jego natężenia. Film można również przewijać po-
przez przeciąganie myszą suwaka pokazującego postęp odtwarzania. Można go też zatrzy-
mać w dowolnym momencie, a także oglądać w powiększonym oknie. Również ilustracje
zgromadzone w prezentacji można oglądać w wersji powiększonej, której towarzyszy ko-
mentarz. Pod aktywnymi elementami czy ikonami prezentacji kryją się dostępne po kliknię-
ciu ekrany czy ramki z definicjami, a pod ikonkami-nutami – utwory muzyczne.
Takie bogactwo materiału daje nauczycielowi możliwość oddziaływania na wyobraźnię
ucznia i stosowania różnorodnych metod prowadzenia lekcji.
1
389496177.004.png 389496177.005.png 389496177.006.png
II część Dziadów
Mickiewicz we wstępie do II części dramatu podaje, że zwyczaj wywoływania i częstowania
jedzeniem dusz nieboszczyków „zdaje się być wspólny wszystkim ludom pogańskim, w daw-
nej Grecji za czasów homerycznych, w Skandynawii, na Wschodzie i dotąd po wyspach
Nowego Świata”. Dlatego autor tej części prezentacji przywołuje przykłady podobnych,
odbywających się w różnych częściach świata rytuałów, nawet tak egzotycznych, jak haitań-
ski kult vaudou. Materiał zaproponowany w prezentacji dotyczącej II części Dziadów jest
bardzo ciekawy i inspirujący dla nastolatków, którzy lubią się bać, oglądają horrory i intere-
sują się różnymi formami przejawiania się świata pozaziemskiego w znanej im rzeczywisto-
ści. Jest to gratka dla nauczyciela, który może zaprząc ich podekscytowanie tą tematyką
w służbę szkolnych potrzeb – do analizowania dzieła. Sposobów jest wiele. Można na przy-
kład zachęcić uczniów, by na podstawie obejrzanego materiału bogatego w liczne przykłady
(oraz własnej wiedzy i doświadczeń) napisali reportaż o obrzędach kultur , obecnych lub
minionych, albo poszukali własnych pomysłów na zaprezentowanie problematyki związanej
z kultem zmarłych. Innym sposobem wykorzystania tego materiału jest metoda układanki .
Polega ona na tym, że nauczyciel wychodzi od początkowego stwierdzenia Mickiewicza
o uniwersalności obrzędu Dziadów, a następnie uczniowie podzieleni na grupy zapoznają się
z materiałami z prezentacji dotyczącymi poszczególnych obrzędów. Następnie przedstawi-
ciele poszczególnych grup referują pozostałym osobom zdobyte informacje, wykorzystując
przy tym filmy i zdjęcia z prezentacji. Lekcję poświęconą różnorodności spirytystycznych
obrzędów kończą rozważania o wspólnocie kulturowej prowadzone np. w formie dyskusji.
Nauczyciel lub uczniowie stawiają pytania o genezę tego typu obrzędów i potrzebę ich od-
prawiania.
Inną ważną kwestią zaprezentowaną w tej części prezentacji jest aspekt sceniczny dra-
matu. Bez konieczności wychodzenia z klasy uczniowie stają się odbiorcami różnych inter-
pretacji reżyserskich Dziadów . Mogą je porównać z tekstem pobocznym dramatu, śledzić
powstawanie przedstawienia i filmu, omówić język teatru, który dysponuje zupełnie inny-
mi środkami wyrazu niż literatura . Dysponując fragmentami dwóch interpretacji sztuki –
teatralnej Konrada Swinarskiego i filmowej Tadeusza Konwickiego – można zastanowić się,
czy dramat romantyczny lepiej, bądź pełniej, prezentuje się na scenie, czy na planie filmo-
wym. Do tych rozważań warto dodać pytanie o różnice miedzy Teatrem Telewizji a filmem
Lawa . Jest więc okazja do dyskusji nad możliwościami czy trudnościami pojawiającymi się
przy realizacji scenicznej i filmowej dramatu romantycznego (określanego mianem niesce-
nicznego). Nauczyciel może także poprosić uczniów o recenzję lub ustną opinię albo ocenę
trafności przedsięwzięcia reżyserskiego, o porównanie działań dwóch reżyserów: Tadeusza
Konwickiego i Konrada Swinarskiego.
Zestawienie obok siebie nagrań różnych koncepcji reżyserskich daje też możliwość prze-
prowadzenia lekcji teatrologicznej , podczas której uczniowie mogą obserwować, a potem
omawiać różne formy ekspresji i gry aktorskiej oraz celowość i funkcjonalność zagospoda-
rowania przestrzeni scenicznej, tworzenia nastroju, oceniać końcowe efekty itp. Konieczne
jest tutaj uwrażliwienie uczniów na kod i środki teatru. Wprowadzenie do takich zajęć za-
czyna się od przygotowania przez uczniów pytań do hipotetycznego wywiadu z reżyserami:
Konradem Swinarskim i Tadeuszem Konwickim .
Bogaty materiał teatrologiczny znajduje się także w dziale poświęconym III części Dzia-
dów w Wymiarze ziemskim . Są tam dwie interpretacje Wielkiej Improwizacji : z inscenizacji Jana
Englerta w Teatrze Telewizji oraz z filmu Lawa , do których dołączono zestaw pytań do ana-
lizy porównawczej. Oprócz tego w Wymiarze ziemskim znajduje się fragment Pieśni zemsty
z filmu Lawa , a także próba czytana do Dziadów Konrada Swinarskiego z 1973 r. oraz liczne
ilustracje ze spektakli, pokazujące różne inscenizacje Dziadów : Stanisława Wyspiańskiego
z 1901 r., Leona Schillera z 1934, Aleksandra Bardiniego z 1955, Jerzego Kreczmara z 1962,
Kazimierza Dejmka z 1967, Konrada Swinarskiego z 1973, Adama Hanuszkiewicza i Kazi-
2
389496177.007.png
mierza Brauna z 1978. Przy zdjęciach tych zamieszczono komentarze, ułatwiające ich ana-
lizę. Zestawienie omówionych ilustracji i nagrań umożliwia porównywanie i analizowanie
sztuk ze względu na:
n grę aktorską (np. Gustawa Holoubka, Artura Żmijewskiego i Michała Żebrowskiego
wykonujących Wielką Improwizację );
n organizację przestrzeni scenicznej;
n koncepcje reżyserskie (np. dwie różne koncepcje reżyserskie przedstawiające modlącą
się Ewę w scenie IV);
n różne pomysły i wizje reżyserskie, w ramach których realizowano metaforyczne i meta-
fizyczne partie dramatu (np. na podstawie materiału do sceny V można zobaczyć różne
wyobrażenia diabła, świadczące o odmiennej interpretacji sztuki).
Na podstawie tych ćwiczeń i rozważań możliwe jest podjęcie próby recytacji interpretu-
jącej różne partie monologów lub dialogów, a nawet inscenizacji wybranych scen lub czę-
ści. Taka aktywna forma realizacji dramatu z całą pewnością pomaga w jego zrozumieniu.
III część Dziadów
Materiał przygotowany do tej części dramatu stwarza nowe możliwości omówienia tej trud-
nej i wielowymiarowej sztuki. W niekonwencjonalny sposób przedstawiono tu trzy wymia-
ry dramatu: ziemski, duchowy i Boski – tak, by pomóc zrozumieć uczniom przestrzeń
i równoległość wydarzeń.
Wymiar ziemski przedstawiono w formie mapy północnej Europy, na której zaznaczono
miejsca akcji. Po kliknięciu kursorem na wybraną scenę otwiera się ekran z różnorodnym
materiałem filmowym czy ilustracyjnym związanym z geograficzną, historyczną i sceniczną
przestrzenią, w jakiej rozgrywa się akcja dramatu. Są tu też zdjęcia z różnych inscenizacji.
W tym miejscu można znów wykorzystać metodę układanki lub zastosować inne metody,
np. dziennikarskie, gdy zależy nam na rozwinięciu wybranego zagadnienia. Uczniowie są
dziennikarzami wysłanymi do różnych miejsc: Warszawy, Wilna, Petersburga. Pracując w gru-
pach, zapoznają się z materiałem dotyczącym danego miasta. Ich zadaniem może być:
n sporządzenie notatek prasowych o wydarzeniach mających miejsce w mieście (np. o pro-
cesie filomatów i ich internowaniu w klasztorze Bazylianów, o przeglądzie wojska, okru-
cieństwie cara, o kosmopolitycznym towarzystwie stołecznym, o antagonizmach klasy-
ków i romantyków);
n napisanie reportaży o wyżej wspomnianych wydarzeniach lub osobach;
n zebranie materiału do programu telewizyjnego lub radiowego, który muszą odpowied-
nio zredagować, by go następnie przedstawić.
Zastosowane w Wymiarze duchowym animacje nie tylko zaciekawią (a może nawet rozba-
wią) uczniów, ale także pomogą im w zrozumieniu przenikających się wzajemnie i dzieją-
cych się równocześnie wydarzeń. Animacje te można potraktować jako ilustracje pomocne
dla nauczyciela w omawianiu i komentowaniu różnych scen lub problemów dramatu. Ob-
razują one, co dzieje się w duszach bohaterów, dzięki nim uczniowie mogą zrozumieć rolę
duchów w dramacie. Animacje można także potraktować jako inspirację dla uczniów do
różnych twórczych działań np. odegrania na lekcji tego misterium, napisania recenzji, in-
terpretacji, stworzenia scenariusza filmowego współczesnego horroru lub thrillera psycho-
logicznego.
Natomiast Wymiar Boski został pomyślany przez autorów nie tylko jako sakralny wymiar
utworu. Chodziło tu bowiem nie tyle o związek z boskością, więc konkretnym aspektem
religijnym czy nawet teologicznym, ale o wymiar wyjątkowy, „wyższy”, trudny do określe-
nia, bo literacki i duchowy zarazem. Stąd też przyjęta pisownia: „Wymiar Boski” przez
analogię do Boskiej Komedii (i Nie-Boskiej Komedii ), z jej uprzestrzennieniem, piętrowym upo-
rządkowaniem Kosmosu.
3
389496177.001.png
Wymiar Boski może być przeznaczony do samodzielnej pracy uczniów. Ta część programu
zawiera pytania do każdej sceny dramatu, które pomagają młodzieży przy samodzielnej
analizie i przy podsumowaniu.
Wszystkie wymiary są ze sobą zsynchronizowane i stanowią wzajemne uzupełnienie.
Każdą scenę, w której występują duchy, można obejrzeć w trzech wymiarach, korzystając
z przycisków u dołu ekranu. Można również wybrać wymiar i kolejno analizować w nim
poszczególne sceny.
Dodatkowym urokiem tej części prezentacji jest warstwa dźwiękowa i animacje.
IV część Dziadów
Ta część prezentacji jest przygotowana tak, by zachęcała do refleksji na temat siły uczucia
i jego wpływu na psychikę zakochanego człowieka. Pod ikonami trzech serc zamieszczony
został materiał do następujących rozważań.
„Pierwsze serce” – zawiera fragment „Polskiej Kroniki Filmowej” donoszącej o występie
Mirona Białoszewskiego w roli Gustawa w Teatrze Osobnym w 1963 r. Film jest dobrym
przyczynkiem do dyskusji nad uniwersalnym sposobem ujęcia przez Mickiewicza tematu
wielkiego uczucia, który w sto lat później nadal inspiruje awangardowych twórców, takich
jak Białoszewski, do szukania nowych środków dla wyrażenia siły i ekspresji uczuć Gusta-
wa. Uczniowie mogą pokusić się o własną recytację słynnego monologu Gustawa. Do tej
części lekcji odpowiednią metodą analizy dramatu byłaby więc drama, a rozważania mogą
być kontynuowane w następnej części prezentacji, umieszczonej pod drugim sercem.
Warto także zatrzymać uwagę uczniów na materiale archiwalnym z „Polskiej Kroniki
Filmowej” i zapytać, czy pamiętają kroniki i wiedzą, jaką pełniły funkcję. Być może część
uczniów miałaby ochotę przygotować kronikę otwierającą kolejną lekcję polskiego, w której
zaprezentowaliby wydarzenia kulturalne z ostatniego miesiąca lub zdarzenia z życia klasy.
„Drugie serce” – tu autorzy prezentacji zamieścili fragment inscenizacji IV części Dzia-
dów Konrada Swinarskiego z 1973 r. Jerzy Trela w roli Gustawa wypowiada słynny monolog
(„Kobieto! puchu marny!...”). Monolog ten stwarza różne możliwości wykorzystania go
w szkole. Uczniowie mogą:
n nazwać uczucia i emocje Gustawa, by na tej podstawie omówić bogactwo uczuciowe
bohatera romantycznego;
n porównać sugestie Mickiewicza zamieszczone w didaskaliach z interpretacją Jerzego
Treli;
n ocenić skuteczność i wiarygodność gry aktora oraz jej zgodność z intencjami autora dra-
matu;
n zastanowić się nad koncepcją reżyserską, w myśl której podkreślony jest kontrast między
szaleństwem i bólem Gustawa a obojętnością nierozumiejącego go tłumu;
n zaproponować własną interpretację tego fragmentu ze szczególnym uwzględnieniem
skrajności uczuć bohatera i jego szaleństwa;
n scenę tę potraktować jako wstęp do rozważań nad sporem racji księdza i Gustawa.
„Trzecie serce” – stanowi kontynuację rozważań nad ponadczasowością romantycznej
koncepcji miłości. Obok prowokacyjnego zapisu tomografii serca (pokazującej, czym na
prawdę jest ludzkie serce – kłębiskiem uczuć czy mięśniem) zamieszczone jest zadanie dla
ucznia. Ma ono pobudzić młodzież do zadumy nad konsekwencjami romantycznej miłości.
Ćwiczenie to przeznaczone być może do pracy samodzielnej, np. do napisania wypracowa-
nia na temat: Czy romantyczna koncepcja miłości jest bliska, czy daleka współczesnemu
człowiekowi? Miłość – siła budująca czy niszcząca?
Powyższe zagadnienia rozstrzygane być mogą także w formie dyskusji, debaty lub sądu
na lekcji.
4
389496177.002.png
Widowisko i Upiór
Te dwie części mają dwojakie zastosowanie. Są one przydatne zarówno podczas analizy Dzia-
dów , jak i w czasie lekcji o charakterze ogólnym bądź przekrojowym.
W Widowisku znajdują się informacje o operze Carla Marii Webera Wolny strzelec , która
była dla Mickiewicza natchnieniem do napisania utworu wywodzącego się z ludowych ob-
rzędów „po większej części wiernie, a niekiedy dosłownie z gminnej poezji wziętych”.
Swobodna kompozycja scen oraz aura tajemniczości Dziadów są inspirowane operą, której
fragment – Chór strzelców – można usłyszeć na CD-ROM-ie. Ale obok genezy utworu warto
omówić nowoczesność dramatu romantycznego, który miał, podobnie jak opera, oddziały-
wać na odbiorcę poprzez prawie wszystkie zmysły (stąd pojawiły się trudności w wystawia-
niu sztuk romantycznych, o których Mickiewicz pisze w wykładzie Literatury słowiańskiej
zamieszczonym w podręczniku Przeszłość to dziś. Literatura – język – kultura dla klasy II, część
I, na stronie 131).
Kolejnymi ważnymi wątkami dotyczącymi dramatu romantycznego i wartymi omówie-
nia są: zwrot ku rodzimej kulturze i folklorowi oraz zerwanie z zasadami klasycyzmu
oświeceniowego w formie i treści dramatu. Również część Upiór przydatna jest nie tylko
w analizie samych Dziadów , ale też podczas omawiania takich tematów, jak: miłość roman-
tyczna, romantyczne widzenie świata, duchy i upiory, romantyczna wyobraźnia.
Przedstawiona tu mała „galeria upiorów” pozwala wprowadzić uczniów w charakter
epoki, zwrócić im uwagę na ważne przekonania i wyobrażenia romantyków oraz dokonać
podsumowania np. na fakultecie. Każdy z obrazów „galerii” można zobaczyć w wersji po-
większonej, przy której zamieszczony jest komentarz. Analiza prezentowanych obrazów
może dotyczyć poniższych tematów.
n Romantyczne widzenie świata: Nazwijcie ukazane na obrazach sytuacje i istoty. O jakiej
koncepcji rzeczywistości świadczą przedstawione motywy?
n Styl romantyczny, charakter epoki: Jakie elementy tworzą scenerię obrazów? Jak można
określić oddany na nich nastrój?
n Symbolika romantyczna: Jakie symbole odnajdujemy na obrazach? Jaka może być symbo-
lika przedstawionych postaci, rekwizytów?
n Tematyka i topika: Jakie motywy i tematy podejmują malarze w swoich obrazach?
n Malarstwo romantyczne: Jakie kolory dominują na obrazach? W jakiej scenerii rozgrywa
się akcja przedstawiona na obrazach? Jakie motywy są wspólne dla przedstawionych
obrazów?
389496177.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin