Andragogika - Trzy zagadnienia.docx

(22 KB) Pobierz

Rozwój człowieka dorosłego. Poradnictwo w kształceniu i samorozwoju dorosłych. Typy nauczycieli.

Rozwój człowieka dorosłego: czynniki i przyczyny rozwoju osobowości, uwarunkowania genetyczne, programowanie kulturowe, kompetencje autokreacyjne.

Co sprzyja rozwojowi człowieka dorosłego: wielość zadań, zróżnicowanie zadań, chęć uczenia się , wykorzystywania doświadczeń.

Rozwój - różnicowanie się komórek narządów do czasu pełnej dojrzałości, do rozrodu (prokreacji) - wzrost zdolności rozumienia przez jednostkę swego otoczenia i ustosunkowania się do niego, podtrzymywanie lub zmienianie dotychczasowej właściwości tego otoczenia. Przedmiotem rozwoju są zmiany struktury życia człowieka rozumiane, jako podstawowy w danym czasie wzorzec jego aktywności i powiązań z otoczeniem, polega na wielokrotnych przemianach struktury życia od wczesnego dzieciństwa po wiek starczy. Rozwój to nie tylko przyrost, ale też uwalnianie się od czegoś, co w końcowej fazie życia jest zbędne, przeszkadza, jest anachronizmem.

2. Poradnictwo w kształceniu i samorozwoju dorosłych

Poradnictwo - udzielanie porad, wskazówek, informacji w pewnym zakresie. Pośrednictwo i służba informacyjna, ma na celu pomoc dorosłym w wyborze w planowaniu ich wykształcenia. Może to być kształcenie zawodowe, ogólne. Poradnictwo stanowi działanie zaplanowane lub okolicznościowe, mające na celu udzielenie pomocy przy realizacji określonego zadania. Jako działanie zaplanowane - prowadzone jest w specjalnie powołanych do tego poradnictwa placówkach dydaktyczno- wychowawczych przez przygotowanych zawodowo doradców. Jako działanie okolicznościowe i spontaniczne - występuje w rodzinie, społ. lokalnej, w gr. rówieśniczej Rozmowa jest technika w poradnictwie, służy rozpoznaniu potrzeb.

Obejmuje w zależności od sytuacji radzącego się następujące kategorie działań:

1. Informacje (ogranicza się do przekazywania danych)

2. Poradę - (zawiera kilka alternatyw proporcji, niekiedy połączona jest z wywiadem lub badaniem psych.)

3. Intensywna pomoc - (trwa dłużej, na którą składają się wielokrotne "pomocne kontakty").

 

Wyróżniamy 3 rodzaje poradnictwa oświatowego: informacje, orientacje, doradztwo.

1. Poradnictwo zawodowe (ma pomóc w trafnym wyborze zawodu),

2. Doradztwo zawodowe (proces, w którym doradca zawodowy pomaga klientowi w osiągnięciu lepszego zrozumienia samego siebie w odniesieniu do środowiska pracy).

3. Poradnictwo wychowawcze ( teoria zajmująca się analizą, opisem i interpretacją zjawisk poradniczych związanych z wychowaniem - tzw. poradoznawstwo, -system działań społeczno - optymalizujących proces wychowawczy).

4. Poradnictwo pedagogiczne - (na system poradnictwa pedagogicznego, na które składa się funkcjonowanie instytucji: w ramach systemu edukacji (szkoły, poradnie), poza systemem edukacji (ośrodki opieki, poradnie zawodowe) oraz jako poradnictwo masowe).

5. Doradztwo metodyczne (udziela nauczycielowi pomocy i pracy).

6. Poradnictwo dla bezrobotnych (wszelkie porady oferowane przez urząd Pracy np. porady zawodowe, szkolenia).

 

Funkcje Poradnictwa:

1. Kształcąca (dostarczanie wiedzy o pracy i zawodach)

2.Wychowawcza (postawy wobec pracy)

3. Motywacyjna (motywy wyboru zawodu, podejmowanie pracy zawodowej)

4. Poznawcza (poznanie własnej osobowości)

5. Diagnostyczna (rozpoznanie przypadków i sytuacji stanowiących przedmiot pracy0

6. Kreatywna (związana z rozwojem zawodowym)

7. Informacyjna (upowszechnia wiedzę zawodoznawczą)

8. Kwalifikacyjna (typuje jednostki do tego czy są zdolne czy nie do wykonywania zawodu) 9.terapeutyczna (postępowanie profilaktyczne).

 

Zadania Poradnictwa:

v      Dostarczenie informacji,

v      Pomoc w ocenie i samoocenie,

v      Poradnictwo wych. i zawodowe,

v      Pomoc w rozwiązywaniu problemów osobistych,

v      Poradnictwo prawne,

v      Porada, jako skierowanie,

v      Poradnictwo kulturalne.

Kształcenie - to formowanie przez nauczyciela całej sfery intelektualnej uczniów, a więc nie tylko przekazywanie im wiedzy, wyrabianie w nich umiejętności i nawyków intelektualnych oraz praktycznych, lecz również kształtowanie ich zdolności poznawczych, zainteresowań, poglądów i przekonań.

 

Funkcje kształcenia:

v      Poznawcza (dostarczacie człowiekowi wiedzy o świecie i o nim samym);

v      Praktyczna (polega na przyswajaniu umiejętności potrzebnych do celowego spożytkowania tej wiedzy).

 

Kształcenie dorosłych - działalność wychowawczo - dydaktyczna wśród ludzi dorosłych, prowadzona przez placówki i instytucje oświatowe, wieczorowe i korespondencyjne szkoły, uniwersytety, towarzystwa, czytelnie, kursy.

 

Celem kształcenia dorosłych jest:

v      Tworzenie warunków do uzyskania pożądanego wykształcenia,

v      Zdobycie kwalifikacji zawodowych lub zawodu, przekwalifikowanie,

v      Przysposobienie do życia społecznego i rodzinnego,

v      Rozwijanie zainteresowań, zamiłowań, twórczości,

v      Rozwijanie poglądu na świat,

v      Teorią kształcenia dorosłych zajmuje się andragogika.

 

Funkcje oświaty dorosłych:

v      Kształcąca (organizowane przez szkolnictwo dla dorosłych),

v      Kulturalna i rekreacyjna (ich istotą jest zaspokajanie i wzbogacanie tego rodzaju potrzeb oraz rozwijania zainteresowań dorosłych).

 

Zadania Oświaty dorosłych:

v      Zadania kształcenia zawodowego (przygotowanie do wykonywania określonego zawodu);

v      Pomaganie ludziom w przystosowaniu się do zmian i wyjaśnienie ich konieczności;

v      Kształcenie postaw gotowości do akceptowania nowych rzeczy i zjawisk;

v      Przygotowanie ludzi do samokształcenia.

Poradnictwo w kształceniu.

Poradnictwo - działanie zaplanowane lub okolicznościowe, mające na celu pomoc dorosłym w rozstrzyganiu problemów, których sami nie potrafią rozwiązać i zdecydować się na właściwy sposób postępowania, jest to forma szeroko rozumianej pomocy.

Poradnictwo obejmuje:

v      Doradców - kwalifikacje merytoryczne, efektywność pracy, osoby społecznie poważane, osoba, która podjęła zawodowo rolę doradcy,

v      Instrukcje - powołane do organizowania i regulowania procesów poznawania świata przez działanie oraz prawo jego własnego rozwoju,

v      Poradniki - metodyczne dla nauczycieli, zasady i metody realizacji procesów dydaktycznych 2 części: - ogólna - skuteczne formy pracy, metody szybkiego i właściwego poznania zespołu) - przedmiotowo- metodyczna (formy pomocy w szkole i poza szkołą np. konsultacje, zajęcia wyrównawcze, lekcje TV i radiowe).

3. Typy nauczycieli

Ekspert - ma dobre przygotowanie praktyczne i teoretyczne oraz prze4konanie o swoich wysokich kompetencjach i znajomości potrzeb edukacyjnych.,

Informator - przekonuje uczącym się uporządkowaną wiedzą,

Konsultant - Doradca - stara się poznać jego potrzeby i aspiracje edukacyjne, motywy uczenia się dąży do zaspokojenia tych potrzeb , wyjaśnia trudne problemy metodyczne.,

Spolegliwy opiekun - życzliwy, otwarty, stymuluje uczących się do aktywności, udziela im pomocy, ale przy ich akceptacji, odpowiedzialność za decyzje rozłożona jest na nauczyciela i uczącego się, można na nim polegać.

 

Leserferysta - wczuwa się w potrzeby uczących się, akceptuje ich takimi, jakimi są, nie krytykuje, pobudza do poznania siebie.

Kryterium: nauczyciele szkolni dorosłych: maja na celu zaspokojenie potrzeb edukacyjnych. Praca edukacyjna nauczycieli ma charakter względnie systematyczny. (nauczyciele wieczorowi, zmianowi), -pozaszkolni nauczyciele- zatrudnieni na różnych podstawach formalnoprawnych w wielu instytucjach i palcówkach nie będących szkolnymi (popularyzator nauki, prelegenci, lektorzy)

Funkcje nauczyciela:

v      Diagnostyczna: pomoc w określaniu potrzeb edukacyjnych,

v      Planistyczna: wspólnie z uczniem planowanie procesu edukacyjnego,

v      Motywacyjna: tworzenie warunków stymulacyjnych dorosłych do uczenia się,

v      Metodyczna: pomoc w wyborze metod, technik uczenia się,

v      Udostępniania: pomoc w udostępnianiu środków niezbędnych do efektownego uczenia się,

v      Dydaktyczna: przewodzenie, dworactwo, skutecznego uczenia się,

v      Badawcza: służy naukowej analizie, ocenie, ewentualnej korekcie pracy edukacyjnej nauczyciela,

v      Społeczno- opiekuńcza,

v      Innowacyjna: stworzenie warunków do samorealizacji, kształtowanie postawy innowacyjnej.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin