Mikroekonomia - Wyklady.pdf

(641 KB) Pobierz
Rozwój techniczny spowodował, iż nie we wszystkich przypadkach rynek może być kojarzony z konkretnym miejscem,
gdzie dochodzi do transakcji. Przykładem mogą być to zakupy przez internet, telefon, gdzie trudno jednoznacznie takie
miejsce wskazać. Nie można również mówić, że zawsze kupujący i sprzedający spotykają się ze sobą. Możliwe są zakupy
przez pośredników, jak to ma miejsce chociażby na giełdzie papierów wartościowych, gdzie transakcje dokonywane są
przez maklerów giełdowych. Wymiana dokonywana jest nie tylko dobrami materialnymi. Obecnie coraz większe
znaczenie ma chociażby rynek informacji.
Reasumując, podstawowym zadaniem rynku do doprowadzenie do procesu wymiany, czyli do zawarcia transakcji kupna-
sprzedaży, bez względu na to, czy dokonywana jest ona w konkretnym miejscu, przez sprzedającego i kupującego i
materialnym towarem. W rzeczywistości każdy z nas dostrzega rynek jako nieskończenie dużą liczbę rynków
indywidualnych poszczególnych rodzajów dóbr i usług, które są przedmiotem zainteresowania nabywców. W trakcie
zawierania transakcji na rynku dochodzi do ustalenia cen, po których sprzedający jest skłonny do pozbycia się dobra, a
kupujący do jego nabycia. Działają na nim dwie grupy uczestników o wzajemnie rozbieżnych interesach, jedni chcą za
dane dobro uzyskać jak najwyższą cenę, drudzy chcieliby je pozyskać po cenie jak najniższej. Między tymi grupami
może, ale nie musi dojść do porozumienia.
Popyt i czynniki go kształtujące
Różnica między popytem, a wielkością popytu zostanie omówiona w podrozdziale 1.3.
Aby można było mówić, że dany konsument zgłasza zapotrzebowanie na dane dobro, oprócz odczuwania chęci, potrzeby
jego posiadania konieczne jest również poparcie jaj w dochodach, czyli odpowiedni zasób pieniądza. Przecież większość
z nas chciałaby odbywać podróże, zwłaszcza długie, samolotem, a najlepiej własnym. Czyli wiele osób posiada potrzebę
posiadania własnego samolotu.
Czy zgłaszają oni na nie popyt? Nie!!! Przy obecnym poziomie cen samolotów są one niedostępne dla większości
śmiertelników, którzy są skazani na posiadanie np. samochodu, czy wręcz roweru.
19406779.002.png
Jako kolejny przykład posłużę się malcem chodzącym do drugiej klasy podstawówki. Bardzo chce posiadać komputer.
Widział go u swoich kolegów, którzy od czasu do czasu pozwalają mu zagrać, odwiedza sklepy oglądając różne modele.
Cóż z tego, na tym etapie malec ten nie reprezentuje sobą popytu. W jego głowie zrodził się jednak plan. W drugim
półroczu szkolnym, w maju, będzie miał komunię, dostanie od rodziny gotówkowe prezenty i za to będzie sobie mógł
kupić wymarzony komputer. Jeżeli poczeka do końca czerwca to może za świadectwo z paskiem rodzice mu jeszcze
trochę dołożą i kupi sobie jeszcze lepszy sprzęt.
Do maja ośmiolatek posiadający, wprawdzie wielką, ale tylko potrzebę posiadania komputera nie mógł być rozpatrywany
jako źródło popytu. Dopiero, gdy posiada on zasób pieniądza, za który może zakup zrealizować, nabywa prawo do
takiego traktowania.
Popyt nie może być utożsamiany z wielkością rzeczywistych zakupów dokonywanych w danym czasie i przy danej cenie,
lecz jest to efektywne pragnienie konsumentów, by takiego zakupu dokonać.
Dobra substytucyjne
Jeżeli ktoś ma potrzebę poruszania się z miejsca na miejsce. Chce przemieszczać się do pracy, na basen, siłownie do
rodziny może wybrać kilka sposobów za pomocą, których to zrealizuje. Przykłady rozwiązań to: posiadanie samochodu,
lub roweru. Może on korzystać z własnych nóg lub z komunikacji miejskiej. Te różne sposoby zaspokojenia tej samej
potrzeby są względem siebie substytucyjne. W zależności od indywidualnych preferencji i możliwości każdy z nad
dokona wyboru jednej z alternatyw.
Pragnienie każdy z nas może zaspokoić na jeszcze więcej sposobów. Przecież można napić się herbaty, kawy, wody
mineralnej, soku i wielu innych napojów.
Kanapkę smarujemy masłem, bądź margaryną – to też są dobra substytucyjne.
Skoro mamy wybór za pomocą którego z tych dóbr zaspokoić potrzebę to przy ich wyborze będziemy kierować się takimi
kryteriami jak cena, dochód, przyzwyczajenie, jakość, gust itp., itd.
Dobra komplementarne
Aby zaspokoić jakąś potrzebę koniecznie musimy użyć równocześnie kilku dóbr. Gdy chcemy pojechać samochodem nad
jezioro niezbędne jest paliwo, bo bez niego samochód nie pojedzie. Gdybyśmy chcieli pojechać tylko przy użyciu paliwa
nie używając samochodu, też nie byłoby to możliwe.
Pisząc pismo na komputerze nie możemy go wydrukować bez drukarki i tonera, jeśli jest to drukarka atramentowa.
Gdyby zabrakło jednej z tych rzeczy nie mielibyśmy tego co nas interesuje.
Przy decyzjach zakupu dóbr komplementarnych musimy rozpatrzyć ile będą nas one kosztowały łącznie. Nie możemy
zastanawiając się nad kosztem zakupu brać pod uwagę tylko cenę samych nart. Do nich potrzebujemy jeszcze buty,
okucia, kombinezon itd.
19406779.003.png
Czynniki kształtujące popyt
• Czynniki wrodzone –Osoba chorująca na cukrzycę nie interesuje się słodyczami, dzieci nie powinny
alkoholem. Łakomczuchy więcej jedzą, mężczyźni nie używają często szminki.
• Wiek –Ludzie młodzi stosują inne diety niż starsi, więcej pieniędzy wydają na dyskoteki, starsi
natomiast kupują droższe zabawki i stosunkowo częściej się leczą.
• Czynniki wykształcone, czyli uwarunkowane –Jeżeli wszyscy sąsiedzi mają zadbane ogródki,
prześcigają się nawzajem w ich upiększaniu, rodzi to popyt na rośliny i ozdoby ogrodowe, jak i usługi tego
typu. Jeśli wszyscy koledzy z podwórka jeżdżą na nartach to i my chcemy z nimi, wzrost popytu na akcesoria
sportowe.
• Środowisko geograficzne – spróbujmy Eskimosowi sprzedać lodówkę, albo mieszkańcowi strefy
równikowej futro. Te rzeczy są im zbędne.
• Środowisko społeczne –Przecież zmieniająca się moda, kreowana chociażby przez media, wyznacza
kanon w co trzeba się ubierać, jakie nosić fryzury i jakie części ciała sobie przekłuwać.
19406779.004.png
Inne czynniki, nie mniej ważne, kształtujące popyt.
Realne dochody konsumentów – Student dostaje od rodziców 500 złotych miesięcznie na utrzymanie. W każdym
miesiącu wychodzi 2 razy do kina. Gdyby rodzice podnieśli mu uposażenie do 1000 złotych z pewnością ten student
chodziłby do kina częściej, i na odwrót, jeżeli jego dochód zmniejszyłby się to mogłoby to spowodować zmniejszenie
wyjść na seanse. Zaoszczędzone na biletach pieniądze można przeznaczyć na coś ważniejszego np. jedzenie, czy
mieszkanie.
Cena badanego towaru –Ten sam student dostaje wciąż 500 złotych. Jednakże cena jednego seansu rośnie dwukrotnie.
Ta sytuacja powoduje zmniejszenie zainteresowania kinem. W przypadku spadku ceny biletu do kina sytuacja jest
odwrotna.
Ceny dóbr substytucyjnych – Gdyby studentowi zaoferowano dostęp do telewizji kablowej po cenie zbliżonej do
biletów do kina możliwe, że skusiłby się na zmianę swoich przyzwyczajeń. Przecież telewizję ma 24 godziny na dobę i
jest w niej kilkanaście filmów w tygodniu na każdym kanale.
Ceny dóbr komplementarnych –Jeżeli student do kina dojeżdża autobusem komunikacji miejskiej i rosną ceny za bilety
autobusowe, to wpływa to na atrakcyjność seansu w kinie. Teraz za każde wyjście musi więcej zapłacić. Zaczyna się
zastanawiać czy nie warto zostać w domu i pooglądać telewizji, czy poczytać książki.
19406779.005.png
Oczekiwanie w stosunku do zmian dochodów –Pracownik uzyskał informacje o swoim awansie i spodziewanej
podwyżce. może sobie wreszcie pozwolić na zakup odtwarzacza DVD z odłożonych oszczędności, bądź wziąć sprzęt na
raty, gdyż wzrost wynagrodzenia w przyszłości pozwoli uzupełnić uszczuplone oszczędności lub spłacić raty kredytu.
Gdy natomiast rodzina spodziewa się, że w niedalekiej przyszłości jeden z małżonków straci pracę to zmniejszają
wydatki, dostosowując je do przyszłych możliwości finansowych, co powoduje spadek reprezentowanego przez nich
popytu.
Oczekiwanie w stosunku do zmian cen Spodziewany jest za trzy tygodnie spadek ceny (w wyniku spadku podatku
akcyzowego) Astry II 1,6 wersja Comfort o 3000 PLN. Dowiadując się o tym klienci zainteresowani kupnem samochodu
odkładają decyzję o jego zakupie na trzy tygodnie, w wyniku czego popyt przez ten czas zamiera. Gdyby rząd zamierzał
podnieść podatek to ci, którzy mieliby taką możliwość przyspieszyliby decyzję o zakupie samochodu, co spowodowałoby
wzrost popytu.
Indywidualne preferencje –Co roku kreatorzy mody wyznaczają trendy w co powinien ubierać się człowiek na czasie.
Wzrost mody na dany towar oznacza również wzrost popytu. Gdy produkt wychodzi z mody to popyt maleje.
Liczba konsumentów –Mieszkańcy Lublina wykazują większe zapotrzebowanie na chleb, wodę, samochody, mieszkania
niż mieszkańcy Rzeszowa, gdyż w Lublinie mieszka kilka razy więcej ludzi niż w Rzeszowie.
Popyt a cena
Oznacza to, że wzrostowi ceny odpowiada zmniejszone zapotrzebowanie na dane dobro. Dlaczego tak ważne jest
stwierdzenie o niezmienności innych czynników? Państwo Nowakowie zarabiają miesięcznie 2000 PLN. Mogą oni za ten
dochód kupić sobie określoną kombinację wielu dóbr. Ceny wszystkich dóbr podwajają się. W takim przypadku ich popyt
musiałby się zmniejszyć (przy założeniu niezmienności innych czynników). Gdyby jednak 100 % wzrostowi cen
towarzyszyło 100 % wzrost dochodów to nie miałoby to wpływu na popyt. Popyt nie zmieniłby się, gdyż siła nabywcza
ich dochodów nie zmieniłaby się, wciąż mogliby kupić za swój dochód tyle samo dóbr co przed zmianą.
Spróbujmy wyznaczyć teraz krzywą popytu.
Popyt na dobro A w zależności od ceny przedstawia Tabela 1.
Tabela 1. Wielkość popytu na dobro A
Cena
Wielkość popytu
0
40000
1
35000
2
30000
3
25000
4
20000
5
15000
6
10000
7
5000
8
0
Źródło: Opracowanie własne
Na podstawie danych z tabeli w prostokątnym układzie współrzędnych wyznaczamy krzywą popytu, w ten sposób, iż
najpierw wyznaczamy punkty reprezentujące poszczególne kombinacje. Jest oczywiste, że cena wcale nie musi zmieniać
się o jednostkę. Gdyby wyrażona była w złotych mogłaby zmieniać się np. co jeden grosz i wtedy mielibyśmy do
19406779.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin