Tańczące liście
Wiek dziecka: od 3 lat do 6 lat Elementy potrzebne do zabawy:muzyka poważna, najlepiej Jesień Vivaldiego
Włączamy muzykę.
Zamieniamy się w jesienne liście, które wirują na wietrze podczas trwania jesiennej muzyki. Gdy muzyka zatrzyma się, liście opadają i kładą się na ziemię. Gdy muzyka znów zacznie rozbrzmiewać liście zaczynają wirować i tańczyć. I tak kilka razy aż do skończenia utworu.
Zabawa uczy dzieci reagowania na sygnał, łączenia ruchu z melodią. Zapoznaje maluchy z muzyką poważną oraz rozwija wyobraźnię.
Wiek dziecka: od 3 lat do 6 lat Elementy potrzebne do zabawy:długa wstążka (ok. 2-3 metrów) oraz patyczki (30 cm) do każdej wstążeczki
Do patyczka przytwierdzamy długą wstążkę i w ten prosty sposób powstaje ciekawa zabawka! Można nią wykonać wiele kombinacji zabaw, zarówno samodzielnie, jak i w parze z rodzicem. Na przykład:
· “Zrób dokładnie to, co ja” Maszerujemy w rytm znanej piosenki, ze wstążkami w rękach, a na hasło “stop” przerywamy śpiew, stajemy naprzeciwko siebie. Teraz jedna osoba wymyśla “akrobacje” wstążki (koła, ruch pionowy: góra – dół, pod nogą, nad głową itp.), a druga naśladuje najdokładniej, jak potrafi. Po kolejnym marszu i zatrzymaniu następuje zmiana ról.
· “Szalony taniec” Włączamy skoczną, dynamiczną muzykę. Jedna osoba tańczy ze wstążką w ten sposób, aby utrudnić złapanie jej końca drugiemu tancerzowi. Jeśli to się jednak uda, pałeczkę ze wstążką przekazujemy partnerowi. Można również wykonać szalony taniec solowy z dwoma wstążkami tak, aby przez cały czas unosiły się nad podłogą.
· “Zawiń – odwiń” Jedną ręką wykonujemy kuliste ruchy tak długo, aż wstążka zawinie się na patyku. Zadaniem drugiej ręki jest odwinięcie jej z pałeczki.
Zabawy ze wstążkowym przyrządem stymulują rozwój koordynacji ruchowej obu stron ciała (jeśli dziecko bawi się dwoma wstążkami jednocześnie) oraz ważnej koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Wiek dziecka: od 3 lat do 6 lat Elementy potrzebne do zabawy:kartki i kredki lub ciastolina, kostka do gry
Przygotujcie dla każdego gracza kartki, kredki oraz kostkę do gry, a następnie wybierzcie zwierzątko, które będziecie rysować. To może być miś. Rzucajcie kolejno kostką po jednym razie tak, jak w każdej innej grze.
Jeśli kostka pokaże: - „jeden” - należy narysować głowę misia - „dwa” – uszy - „trzy” – oczy i pyszczek - „cztery” – brzuszek - „pięć” – łapki - „sześć” – nóżki
Jeśli gracz wyrzuci taką ilość oczek, którą już wcześniej miał, niestety nie może dorysować następnej części misia, zatem traci kolejkę i przekazuje kostkę następnej osobie. Wygrywa ten, komu pierwszemu uda się narysować całego misia.
Od wieku, możliwości i inwencji dzieci zależy jaką formę będziemy rysować.
Zabawa wymaga od uczestników zaplanowania i wykonywania kolejnych kroków, ponieważ rzut kostką jest losowy i rysowanie zwierzątka można nieoczekiwanie rozpocząć od nóg lub uszu, a więc doskonale ćwiczy tę funkcję myślenia operacyjnego. Poza tym gry „kto pierwszy” trenują dzieci w sytuacjach przeżywania nie tylko satysfakcji z wygranej, ale również ewentualnej frustracji, wynikającej z przegranej.
Zabawę w rysowanie można zamienić w zabawę w lepienie z ciastoliny. Zasady pozostają te same!
Wiek dziecka: od 3 lat do 6 lat Elementy potrzebne do zabawy:rodzice, dziecko, rytmiczna muzyka
Włącz rytmiczną muzykę. Rodzice będą Ci mówić, co masz robić oraz pokażą Ci taneczne kroki, a Ty naśladuj je. Na przykład:
· jeden krok w prawo, drugi w lewo i cały czas tak samo
· dwa kroki do prawego boku, potem dwa kroki do lewego boku, powtarzamy i chwytamy się za ręce
· 2 kroki do przodu i podskok, dwa kroki do tyłu i podskok
· przytup raz prawą a raz lewą nogą , obrót i powtarzamy
Zabawa ćwiczy planowanie ruchu poprzez naśladowanie i na polecenie słowne, pomaga w różnicowaniu kierunków prawo-lewo, przekraczaniu linii środkowej ciała. A co najważniejsze: jest ćwiczeniem tańca przed zabawą karnawałową! :)
beata_cw1