Projekt edukacyjny
dla dzieci 6 - letnich
„Ja i inni, czyli chcę być dobrym kolegą”.
Wstęp
Niniejsze opracowanie jest przykładem projektu dydaktyczno – wychowawczego, do realizacji z dziećmi 6 – letnimi. Przewidywany czas aktywności dzieci 60 minut.
W trakcie realizacji projektu zostaje rozbudzone zainteresowanie dzieci samym sobą, odczuciami i zachowaniami innych. Omawiana tematyka prowadzi dzieci do refleksji i samooceny oraz oceny innych ludzi. Podczas zabaw i wspólnej pracy przez cały rok dzieci zwracają uwagę na podstawowe zasady współżycia w grupie. Przyswajają podstawowe normy moralne i obyczajowe, których znajomość zapewnia radzenie sobie w różnych sytuacjach życia zbiorowego.
Wskazując dzieciom wzorce dobrego zachowania, potrzebę wzajemnej życzliwości, szacunku i tolerancji można oczekiwać, że takimi zasadami będą kierować się w życiu i z łatwością zjednywać sobie sympatię i szacunek innych.
Poniższe sytuacje edukacyjne są zaplanowanym działaniem nauczyciela sprzyjającym integracji grupy.
Cele projektu edukacyjnego:
· rozwijanie zachowań prospołecznych
· wyrabianie zdolności łatwego wchodzenia w kontakty z innymi ludźmi
· uwrażliwienie na doznania i przeżycia innych
· poznanie swoich reakcji w różnych sytuacjach
· rozwijanie samoakceptacji i wiary we własne siły
· dostrzeganie i akceptacja różnic między ludźmi
· ośmielanie dzieci i zwiększanie ich otwartości
· stosowanie form grzecznościowych
· liczenie się z ustalonymi regułami postępowania
· doskonalenie umiejętności jasnego przekazywania emocji
· rozwijanie aktywności twórczej
· pobudzanie wyobraźni
W projekcie przewidziane są następujące rodzaje aktywności dzieci:
- słowna, dramatyczna, plastyczna, ruchowa, muzyczna, matematyczna, z zakresu czytania i kreślenia symboli graficznych
Formy pracy:
· z całą grupą
· w zespołach
· indywidualna
Temat szczegółowy: To jestem ja.
Rodzaje aktywności dzieci
· słowna
· ruchowa
· praktyczne działanie
Forma pracy:
· z całą grupą,
· praca w zespołach
Środki dydaktyczne:
szyfrogram narysowany na tablicy, kaseta magnetofonowa, karta pracy pt.: „To lubię”,
plansze z napisami:
- sałatka z owoców cytrusowych,
- koktajl jagodowy,
- owoce cytrusowe, truskawki w galaretce owocowej, truskawki mrożone, jagody w
kompocie, śmietana kremówka, cukier, galaretka owocowa, mikser,
- miseczki do deserów, szklanki, łyżeczki i słomki i papierowe serwetki.
Cele operacyjne:
- posiada umiejętność zauważania własnej indywidualności i niepowtarzalności,
- poznaje siebie,
- dokonuje wyborów kierując się swoimi upodobaniami,
- wzmacnia poczucie własnej wartości,
- myśli pozytywnie na temat różnic między ludźmi,
- oprócz różnic między ludźmi dostrzega wiele podobieństw,
- nabywa umiejętność czytania ze zrozumieniem,
- organizuje efektowną współpracę,
- oceni zajęcia,
Przebieg zajęcia:
1. Rozwiązanie przez dzieci szyfrogramu „Nasze imiona” umieszczonego na tablicy flanelowej, przez umieszczanie liter alfabetu ruchomego w odpowiednich okienkach.
a
i
m
sz
N
o
n
e
2
5
6
3
1
8
9
10
7
4
…
2. Zabawa ruchowa. Przy dźwiękach muzyki (marszu) dzieci poruszają się po sali, witając się mówią głośno i wyraźnie swoje imię. Następnie wymyślają różne sposoby witania np. przez pocieranie się noskami, przybijanie „piątki”, posyłanie sobie całusków.
3. Wysłuchanie piosenki pt.: „Co kto lubi?” w wykonaniu nauczycielki (zał. 1)
4. Omówienie przez dzieci treści piosenki, dokończenie zdania: „Lubię …”
5. Wykonanie wizytówek prezentujących to, co dzieci lubią najbardziej w formie karty pracy pt.: „To lubię” (zał. 2). Samodzielne podpisanie karty pracy swoim imieniem (po śladzie).
6. Prezentacja swoich wizytówek przez umieszczenie ich na gazetce. Zwrócenie uwagi na powtarzające się upodobania w przypadku wielu dzieci, jak i widoczne różnice.
7. Zabawa „Wszyscy Ci, którzy …”. Dzieci ustawiają krzesła w krąg. Na zapowiedziane hasło zmieniają miejsce dzieci, które jako ulubiony kolor podały kolor – np. żółty, potem ulubioną zabawkę – np. samochód, a ulubiony owoc – np. jabłko.
8. Zabawa „Zgadnij o kim mówię”. Nauczycielka wymienia cechy fizyczne jak i upodobania konkretnego dziecka. Grupa stara się zgadnąć o kim mowa?
9. Zachęcanie dzieci do przypomnienia jakie są ich ulubione owoce, następnie odczytanie kolejno napisów z trzech plansz:
I plansza – „Sałatka z owoców cytrusowych i bitą śmietaną”,
II plansza – „Koktajl jagodowy”.
III plansza – „Truskawki w galaretce owocowej z bitą śmietaną.
Dzieci dzielą się na trzy zespoły z punktu widzenia ich upodobań smakowych. Powstałe zespoły ustalają co będzie potrzebne do wykonania deseru: składniki, narzędzia oraz rozdzielają zadania (kto? co robi).
Zwrócenie uwagi na podstawowe zasady higieny.
10. Nakrywanie do stołu przez dzieci, degustacja wykonanych samodzielnie deserów umożliwienie spróbowania deserów dzieciom z pozostałych zespołów.
11. Ocena zajęcia z wykorzystaniem karty ewaluacyjnej (zał.10)
Temat szczegółowy: „Ja i inni”.
Rodzaje aktywności dzieci:
· plastyczna
- uświadamia sobie potrzebę wzajemnej życzliwości i szacunku do siebie i innych,
- akceptuje fakt, że istnienie różnic między ludźmi jest konieczne i potrzebne
- uświadamia sobie, że każdy ma wiele charakterystycznych cech, po których można go
poznać,
- orientuje się w schemacie własnego ciała z rozróżnieniem prawej i lewej strony,
- utrwala nazwy części ciała i ich położnie,
- potrafi sprawić przyjemność innym, przez delikatny masaż,
- podejmuje próbę oceny postępowania bohatera wysłuchanego opowiadania,
- potrafi rozróżnić dobre i złe zachowanie,
1. Przywitanie się nauczycielki z dziećmi. Grupa stoi w kręgu trzymając się za ręce. Nauczycielka ściskając lekko rękę dziecka stojącego z prawej strony mówi: „Iskierkę przyjaźni przesyłam w krąg niech wróci do moich rąk”. Dzieci kolejno przekazują sobie uścisk.
2. Wysłuchanie wiersza pt.: „Ona i ja”. (zał. 3) i omówienie jego treści. Zachęcanie dzieci do wypowiedzi na temat: „Czy dobrze jest mieć przyjaciół?” oraz „Wymień cechy dobrego kolegi – koleżanki”.
3. Zabawa „To jestem ja”. Para dzieci rozkłada na podłodze arkusz szarego papieru, na którym obrysowują wzajemnie swoje postacie. Następnie wzbogacają sylwetki o szczegóły z wyglądu koleżanki – kolegi z pary (długość i kolor włosów, kolor oczu, rodzaj i kolor ubrania).
4. Umieszczenie gotowych prac na sznurku rozwieszonym w sali. Zachęcanie dzieci do wypowiedzi „Czy jesteśmy tacy sami?”.
5. Dzieci dobierają się parami. Masaż relaksacyjny do wiersza pt.: „Idzie pani, wietrzyk wieje”. (zał. 4)
6. Zapoznanie dzieci z jedną niepowtarzalną cechą, cechą która jest tylko ich. Wyjaśnienie, że są to odciski palców. Używając poduszki do stempli, dzieci wykonują swój odcisk palca na kartce, który następnie oglądają przez lupę i porównują z odciskami innych dzieci.
7. Zabawa „Jestem podobny do ciebie – różnię się od ciebie”, zabawa w kole.
Uczestnik zabawy podaje cechę wspólną dla niego i dziecka siedzącego obok oraz cechę, która ich różni. Na koniec zabawy rozmowa z dziećmi na temat „Pod jakim względem ludzie różnią się miedzy sobą, a w czym są podobni?” Uwzględniając odpowiedzi podczas zabawy.
8. Quiz. Przez unoszenie w górę tabliczki z napisem „tak” i „nie”, dzieci udzielają odpowiedzi na pytania:
a) Czy to prawda, że wszystkie dziewczynki w naszej grupie mają długie włosy?
b) Czy to prawda, że wszystkie dzieci w naszej grupie lubią miętowe cukierki?
c) Czy to prawda, że wszyscy śpimy i jemy?
d) Czy to prawda, że wszyscy jesteśmy najpierw dziećmi a potem dorosłymi?
e) Czy to prawda, że wszyscy chłopcy w naszej grupie mają na imię „Kuba”?
f) Czy to prawda, że wszyscy lubimy wcześnie rano wstawać?
...
justynakocz