Z Jezusem łatwiej przezwyciężyć trudności
Cele lekcji
Uczeń powinien:
· wiedzieć, że Pan Jezus wzywa do duchowej walki;
· wiedzieć, że Pan Jezus daje mam duchowe dary;
· rozumieć, że z orężem Chrystusa łatwiej przezwyciężyć trudności;
· umieć zinterpretować tekst św. Pawła dotyczący zbroi Bożej;
· umieć wymienić cechy, jakie powinien kształtować w sobie chrześcijanin.
Metody:
metoda słowna: burza mózgów, pogadanka, analiza tekstu, tekst luk
Środki dydaktyczne:
podręcznik, karty pracy z zadaniem dla każdej z grup
Przebieg lekcji
1. Dla wprowadzenia w temat lekcji metodą burzy mózgów uczniowie zastanawiają się i wymieniają, jakimi określeniami możemy nazwać chrześcijan. Warto zasugerować uczniom, by przypomnieli sobie określenia biblijne na ludzi, którzy przyjęli chrzest. Każdą propozycję
zapisujemy na tablicy. Przykładowo: Uczniowie Jezusa, Owce, Dzieci Boże, Rodzina Boża, Ukochani, Błogosławieni, Bracia i Siostry w Chrystusie, Wybrani, Lud Boży.
2. Dzielimy klasę na tyle zespołów, ile określeń podali uczniowie, np. 10 grup po 2 lub 3 osoby. Katecheta przydziela każdej grupie jedno określenie. Zadaniem zespołów jest zastanowienie się i napisanie, co oznaczają poszczególne nazwy i jakie cechy ludzi ochrzczonych przybliżają.
Przykładowo: Dzieci Boże - Bóg obdarza nas swoim życiem i stajemy się Jego dziećmi. To życie otrzymujemy w momencie chrztu świętego. Być dzieckiem Bożym to znaczy rozwijać w sobie życie Boże, czynić dobro, a unikać zła i walczyć z nim. Na pracę zespoły mają około 5-7 minut.
3. Wskazujemy, że na dzisiejszym spotkaniu odkryjemy, jakiego określenia na chrześcijan używa św. Paweł i jak je dziś możemy rozumieć.
4. Uczniowie w zespołach odczytują teksty biblijne Ef 6, 10-11 i Ef 6, 13-17, a następnie uzupełniają zdania z karty pracy.
5. Następnie pytamy:
· Jakiego porównania użył św. Paweł na określenie nas, chrześcijan?
· Co powinien posiadać żołnierz Pana Jezusa?
· Co wchodzi w skład zbroi Bożej?
Podsumowując, wskazujemy, że św. Paweł określił nas jako rycerzy Pana Jezusa. Nie chodzi to jednak o walkę z drugim człowiekiem, lecz o walkę duchową, jaką podejmujemy każdego dnia. Dla lepszego zrozumienia znaczenia biblijnego zbroi Bożej uczniowie odczytują tekst z bloku interpretacyjnego.
6. Bazując na poznanych wiadomościach i własnych doświadczeniach, uczniowie wymieniają, jakie cechy charakteru powinniśmy kształtować w sobie.
Poszczególne cechy zapisujemy na tablicy: wytrwałość, prawdomówność, odwaga, wiara, nadzieja, miłość, zaufanie.
7. Zapraszamy uczniów do modlitwy. Modlitwę tworzymy z podanych cech, układając wezwania modlitwy powszechnej. Przykładowo:
Obdarz, nas Panie Jezu wytrwałością w naszym codziennym życiu, byśmy umieli zwyciężać to, co w nim złe. Ciebie prosimy... Modlitwę możemy zakończyć odśpiewaniem pieśni „Króluj nam
Chryste".
1
swistak3a