CLYMER_3a.pdf

(4757 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ IV
ROZDZIAŁ IV
SILNIK
We wszystkich modelach stosowany jest silnik widlasty, chłodzonym powietrzem, 4-suwowy. Cylindry są
przesunięte (w celu poprawy chłodzenia silnika z tyłu) i ustawione pod kątem 75 °, naprzemienna praca
cylindrów powoduje obrót wału korbowego. Każdy cylinder jest wyposażony w pojedynczy wałek rozrządu i 2
zawory. Wał korbowy obsługiwany jest przez 2 łożyska główne w podzielonej pionowo skrzyni korbowej.
Zarówno silnik i skrzynia biegów mają wspólną obudowę i tym samym wspólną miskę olejową. Sprzęgło
"mokre" znajduje się pod prawą pokrywą. Patrz rozdział piąty sprzęgło i przekazanie napędu.
Ten rozdział zawiera wyczerpujące informacje na temat procedury demontażu, usunięcia, kontroli, obsługi i
ponownego montażu silnika. Procedury serwisowe są praktycznie takie same dla wszystkich modeli. W
przypadku gdy występują różnice, są one opisane.
Tabela 1 i T abela 2 zawierają pełną specyfikacje silnika. Tabela 3 zawiera listę momentów dokręcania dla
wszystkich modeli.
Tabele 1-5 są umieszczone na końcu tego rozdziału. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac, zapoznaj się ze
wskazówkami zawartymi w rozdziale pierwszym. Kierując się nimi wykonasz pracę lepiej.
ZASADA DZIAŁANIA SILNIKA
Rys. 1 wyjaśnia, jak działa silnik. Będzie to pomocne przy rozwiązywaniu problemów lub naprawie silnika.
NAPRAWY SILNIKA W RAMIE
Wiele elementów może być obsługiwanych przy silniku zamontowanym w ramie:
a. Mechanizm zmiany biegów.
b. Sprzęgło.
c. Gaźniki.
d. Rozrusznik silnika.
e. Alternator i elektryka.
f. Pompa oleju.
RYS. 1. OBJAŚNIENIA
1. Sów ssania.
Zawór wlotowy otwiera się kiedy tłok zaczyna pracę w dół. Następuje pobór mieszanki paliwowo – powietrznej
do cylindra, poprzez zawór.
2. Sów sprężania.
Zamyka się zawór wlotowy a tłok w cylindrze pracuje w górę, następuje sprężanie mieszanki paliwowo –
powietrznej.
3. Sów pracy.
Świeca zapłonowa zapala sprężoną mieszankę, następuje praca tłoka w dół. Energia zostaje przekazywana na
wał korbowy, powodując jego obrót.
4. Wydech.
Zawór wylotowy otwiera się wraz z pracą tłoka w górę cylindra, co powoduje wypchnięcie zużytego gazu przez
zawór.
SILNIK DEMONTAŻ / MONTAŻ
1.Postaw motocykl na stopce centralnej. Usuń z lewej i prawej strony pokrywy i akcesoria, takie jak owiewki i
gmole.
653779073.003.png
2. Wyjmij akumulator, tak jak opisano w rozdziale trzecim.
3. Zdejmij zbiornik paliwa, tak jak opisano w rozdziale szóstym.
4. Spuść olej, tak jak opisano w rozdziale trzecim.
5. Odłącz przewody świec zapłonowych.
6. Odkręć śruby filtra powietrza i zdejmij go. Patrz rys. 2 (1981-1983) lub rys. 3 (1984- i późniejsze ).
7. Zdemontuj układ wydechowy, tak jak opisano w rozdziale szóstym.
8. Odkręcić cięgno sprzęgła przy uchwycie. Następnie zdejmij pokrywę regulatora sprzęgła (rys. 4 ) i odłącz
linkę sprzęgła ( rys. 5 ).
9. Wymontuj gaźniki, tak jak opisano w rozdziale szóstym.
10. Odłącz przewód odpowietrznika skrzyni korbowej.
653779073.004.png
11. Dla modeli z 1984 i późniejszych usuń pokrywę zaworu kontroli mieszanki ( rys. 6 ).
12. Odłącz przewody alternatora.
13. Odłącz sprzęgło w sposób opisany w rozdziale piątym.
14. Zdejmij dźwignię zmiany biegów i lewą pokrywę wału kardana.
15. Usuń mechanizm zmiany biegów w sposób opisany w rozdziale piątym.
16. Usuń rozrusznik silnika i przekładnie w sposób opisany w niniejszym rozdziale, wyjmij śruby mocujące
rozrusznik do silnika i zdejmij rozrusznik z karteru.
17. Usunąć śrubę mocującą przewód masy do silnika. Zdejmij przewód w tył.
18. Wymontuj alternator, tak jak opisano w rozdziale siódmym.
Uwaga: Podczas wykonywania kroku 19A, skorzystaj z pomocy asystenta, który naciskając pedał hamulca,
zapobiegnie obracaniu się wału.
19A. Modele z wałem napędowym: Odciągnij gumową osłonę i usuń śruby ( rys. 7 ) zabezpieczające połączenie
wału napędowego.
19B. Modele z napędem łańcuchowym: Rozłącz i wyjmij łańcuch napędowego, w sposób opisany w rozdziale
IX.
653779073.005.png
20. Sprawdź silnik, upewnij się że wszystko zostało odłączone i odłożone na bok.
21. Pod silnik podłóż drewniane klocki ( rys. 8 ) dla podparcia go kiedy usuniesz śruby mocujące.
22. Poluzuj, ale nie zdejmuj, wszystkie śruby i nakrętki montażowe silnika.
23. Wyjmij śruby (także nakrętki i wsporniki) z przodu silnika ( rys. 9 ).
UWAGA
W niektórych punktach mocowania silnika są stosowane gumowe amortyzatory. Zapamiętaj ich pozycję.
24. Wyjmij śruby mocujące tył silnika ( rys. 10 ).
25. Z czyjąś pomocą przesuń silnik do przodu ( rys. 11 ) i wyjmij go.
653779073.006.png 653779073.001.png 653779073.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin