3. 19.03.2010.docx

(13 KB) Pobierz

System celkowy – początek  XIX wieku w USA. Nastawiony na pragmatyzm.

2 rodzaje systemu celkowego:

1.       Wersja filadejska – (pensylwańska) – 1829r. Jednoosobowe cele, wyposażenie: łóżko, stół, kanalizacja, dobre warunki, nikt się nad nikim nie znęcał. W każdej celi była Biblia, żadnych innych książek. Miał być okres pokuty, zadośćuczynienia, izolacji. Więzienie stało się środkiem karnym.

Sekta kwarków – odłam Kościoła protestanckiego, głosili ideał surowego, ascetycznego życia. Kara ma być pokutą – efekt wolnego wybory człowieka, idea wolnej woli człowieka. Więzień był kompletnie odizolowany – nawet nie widział strażnika podającego mu jedzenie. Msze więzienne – każdy miał swój boks (coś takiego jak budka telefoniczna), więzień widział przez okienko tylko ołtarz.

Po 2 latach okazało się że śmiertelność wyniosła 40% - zwykle na choroby psychiczne. „Samotność która leczy” – np. w zakonach klauzurowych. Ale więźniowie nie trafiali do zakładów dobrowolnie – umierali w obłędzie.

2.       Wersja auburnska – poprawiona wersja filadelfijska (1832) izolacja tylko w nocy, w dzień wspólna praca, ale w milczeniu. Ten system zdominował w USA w XIX wieku.

W drugiej połowie XIX wieku – fascynacja w Europie systemem celkowym, a w USA już zaczęła podupadać.

 

Europa – Karol Lucas

Okres kiedy w USA jest rozkwit systemu celkowego.

1836-1838 – powstało 3 tomowe dzieło Lucasa „O reformie więzień i teorii uwięzienia”. Mówiono, że jest to biblia więziennictwa. W niej po raz pierwszy ukazano system więzienny jawnie by więzienie było nie tylko samoistną karą, a miejscem reformowania, zmiany. Powinno być czymś takim jak szkoła czy szpital. Nacisk na wychowanie moralne. Zmiana osobista zgodna z postawą aksjologiczną.

Lucas wyprzedza system celkowy, wyraża się bardzo krytycznie o systemach celkowych. Uważał że wszystko zależy od wychowania moralnego – optymista :P

Więzienie wychowuje (wg. Lucasa) wyrabianie nawyków fizycznych, higienicznych, moralnych – przyswojenie wartości  etycznych, intelektualnych, religijnych, Potrzebna jest wykształcona kadra wychowawcza – bardzo długo było to zaniedbywane.

Podkreślał znaczenie diagnostyki i klasyfikacji więźniów.

System progresywny – odwołuje się do postępu i rozwoju.

 

Wyspa Norfolk – zaostał tam skierowany admirał McConods. Podzielił cały okres odbywania kary na 3 etapy:

1.       Okres izolacji

2.       Okres wspólnego odbywania kary – wspólna praca, izolacja w nocy, nie ma zakazu mówienia, ten okres dzieli się na 5 klas – w zależności od postępu w zachowaniu.

3.       Warunkowe zwolnienie na wolność, ale pod kontrolą – jeśli więzień będzie w 5 klasie i odbył już ¾ klasy.

W Irlandii nie było warunkowego zwolnienia, tylko przechodził do tzw. Więzienia przejściowego.

Jeśli był postęp była nagroda w postaci lepszych warunków. Jeśli nie było postępów – degradacja.

 

System progresywny – posiada stale walor nowości, więźniowie muszą się rozwijać.

System punktowy – więzień dostaje punkty za dobre zachowanie, a odejmuje za złe. Jeśli ma dużo punktów dostaje przywileje np. kąpiel w ciepłej wodzie, może obejrzeć telewizję, zagrać w bilarda itp.

Awans do zakładu półotwartego albo otwartego z zamkniętego.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin