Pojęcia itd._6_latki.doc

(36 KB) Pobierz
POJĘCIA MATEMATYCZNE:

POJĘCIA MATEMATYCZNE:

 

q       Kształtowanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów lub układu odniesienia i posługiwanie się pojęciami: na, pod, przed, obok, między, wyżej, niżej, daleko, blisko, dalej, bliżej, na prawo, na lewo, na prawo od, na lewo od, naprzeciw, wewnątrz, na brzegu, na zewnątrz.

q       Określanie kierunku w przestrzeni w czasie wykonywanych ćwiczeń: w przód, w tył, do góry, na dół, przed siebie, za siebie, w bok, w lewo, w prawo na wprost.

q       Rozpoznawanie i nazywanie f. geometr. płaskich: koło, prostokąt, kwadrat, trójkąt. Układanie z figur kompozycji płaskich, nazywanie ich cech.

q       Klasyfikowanie różnych przedmiotów i f. geometr. wg cech jakościowych: kształtu, koloru, wielkości, przeznaczenia.

 

PRZYGOTOWANIE DO NAUKI CZYTANIA:

 

GOTOWOŚĆ SŁUCHOWA

q       Wyróżnianie dźwięków w otoczeniu, ich rozpoznawanie i różnicowanie, np. głosów ptaków, jadących pojazdów, dźwięków instrumentów muzycznych, materiałów i urządzeń.

q       Sprawdzenie poprawności wymowy wszystkich głosek i grup spółgłoskowych.

q       Liczenie wyrazów w wypowiadanych zdaniach i sylab w wyrazach.

q       Wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie.

 

GOTOWOŚĆ WZROKOWA

q       Kształtowanie ogólnej sprawności wzrokowej poprzez:                                                                         & wyróżnianie elementów ilustracji tematycznej,                                                                         & szukanie podobieństw i różnic między ilustracjami różniącymi się szczegółami.

q       Zaznajamianie z rola symbolu graficznego poprzez:

      & samodzielne posługiwanie się znaczkiem rozpoznawczym także w postaci symbolicznej,

      & czytanie znaków drogowych i wyjaśnianie ich znaczenia,

& czytanie zapisów graficznych, tzw. czytanie globalne.

 

PRZYGOTOWANIE DO NAUKI PISANIA:

 

q       Organizowanie zabaw i ćwiczeń ruchowych rozwijających orientację dziecka w przestrzeni oraz płynność ruchów rąk wraz ze zmianą kierunku.

q       Zagadki ruchowe polegające na odgadywaniu kreślonych w powietrzu bardziej złożonych kształtów.

q       Modelowanie w masach plastycznych, wycinanie, konstruowanie.

q       Rysowanie linii nieregularnych, pionowych, poziomych, skośnych i łuków.

q       Projektowanie szlaczków dekoracyjnych za pomocą rysowania wg własnych pomysłów.

 

ĆWICZENIA  GRAMATYCZNE :

 

q       Wdrażanie do prawidłowego  budowania zdań  pojedynczych, złożonych współrzędnie  oraz  innych zdań złożonych podrzędnie.

 

 

 

ĆWICZENIA  ARTYKULACYJNE:

q       Przeprowadzanie badań (ćw. słuchowe, oddechowe, artykulacyjne). 

      

ZESTAWY ĆWICZEŃ PORANNYCH NR: 1,2,3,4.

 

ZESTAWY ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH NR: 1,2,3,4.

 

ZABAWY RUCHOWE:

 

q       „Berek”,  

q       „Natarcie”,

q       „Jaszczurka”,  

q       „Wyścigi w parach”. 

 

POMOCE:

 

znaczki indywidualne, kartoniki z nazwiskami dzieci, pamiątki z wakacji, teczki, książki, przybory, klocki, znaczki dyżurnego, duże arkusze papieru, pionki do gry, kartoniki z kodem do wystawki prac, kąciki zabaw, ilustracja policjanta, znaki drogowe, zestawy figur geometr., kredki, plastelina, lizak policyjny i czapka,

 

LITERATURA DLA DZIECI:

 

q       „Wspomnienia z wakacji” L. Krzemienieckiej,

q       „Gałgankowa laleczka” J. Porazińskiej,

q       „Skarga książki” J. Huszcza,

q       „O co dbają dyżurni?” Cz. Janczarskiego,

q       „Trzymaj się Kamil” W. Chotomskiej,

q       „Wędrowniczek” Or-Ot,

q       „Przygoda z małpką” H. Szuchowej,

q       „Mój przyjaciel, sygnalizator świetlny”

q       „Światła” lub „Uwaga” R. Walaszek,

q       „Cztery kółka” E. Zechenter-Spławińskiej,

q       „Koniec lata” B. Forma.

 

LITERATURA PEDAGOGICZNA:

 

q       „Problemy wychowawcze wieku przedszkolnego” D. Siemek, IWZZ, Warszawa 87r.,   str. 61-90.

q       „Podstawy pedagogiki przedszkolnej” pod red. M. Kwiatowskiej, WSiP, Warszawa  85 r., str. 244-271.

q       „Twórcza aktywność dziecka” – R. Gloton, C. Clero, WSiP, Warszawa 76 r., str. 57-75.

q       „Wychowanie i nauczanie w przedszkolu” pod red. I. Dudzińskiej ,WSiP,                  Warszawa  83 r., str. 273-284.

q       „Kalendarz muzyczny w przedszkolu” U. Smoczyńska  - Nachtman, str. 154-155                oraz 159.  

q       „Rok w wierszu i piosence” B. Forma, ZWiR „IWANOWSKI”, Płock 98,

      str. 44-45.   

q       „Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli” Z. Bogdanowicz., WSiP, Warszawa  97 r., str.

q       „Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K. Wlaźnik,

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin