POJĘCIA MATEMATYCZNE:
q Kształtowanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów lub układu odniesienia i posługiwanie się pojęciami: na, pod, przed, obok, między, wyżej, niżej, daleko, blisko, dalej, bliżej, na prawo, na lewo, na prawo od, na lewo od, naprzeciw, wewnątrz, na brzegu, na zewnątrz.
q Określanie kierunku w przestrzeni w czasie wykonywanych ćwiczeń: w przód, w tył, do góry, na dół, przed siebie, za siebie, w bok, w lewo, w prawo na wprost.
q Rozpoznawanie i nazywanie f. geometr. płaskich: koło, prostokąt, kwadrat, trójkąt. Układanie z figur kompozycji płaskich, nazywanie ich cech.
q Klasyfikowanie różnych przedmiotów i f. geometr. wg cech jakościowych: kształtu, koloru, wielkości, przeznaczenia.
PRZYGOTOWANIE DO NAUKI CZYTANIA:
q Wyróżnianie dźwięków w otoczeniu, ich rozpoznawanie i różnicowanie, np. głosów ptaków, jadących pojazdów, dźwięków instrumentów muzycznych, materiałów i urządzeń.
q Sprawdzenie poprawności wymowy wszystkich głosek i grup spółgłoskowych.
q Liczenie wyrazów w wypowiadanych zdaniach i sylab w wyrazach.
q Wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie.
q Kształtowanie ogólnej sprawności wzrokowej poprzez: & wyróżnianie elementów ilustracji tematycznej, & szukanie podobieństw i różnic między ilustracjami różniącymi się szczegółami.
q Zaznajamianie z rola symbolu graficznego poprzez:
& samodzielne posługiwanie się znaczkiem rozpoznawczym także w postaci symbolicznej,
& czytanie znaków drogowych i wyjaśnianie ich znaczenia,
& czytanie zapisów graficznych, tzw. czytanie globalne.
PRZYGOTOWANIE DO NAUKI PISANIA:
q Organizowanie zabaw i ćwiczeń ruchowych rozwijających orientację dziecka w przestrzeni oraz płynność ruchów rąk wraz ze zmianą kierunku.
q Zagadki ruchowe polegające na odgadywaniu kreślonych w powietrzu bardziej złożonych kształtów.
q Modelowanie w masach plastycznych, wycinanie, konstruowanie.
q Rysowanie linii nieregularnych, pionowych, poziomych, skośnych i łuków.
q Projektowanie szlaczków dekoracyjnych za pomocą rysowania wg własnych pomysłów.
ĆWICZENIA GRAMATYCZNE :
q Wdrażanie do prawidłowego budowania zdań pojedynczych, złożonych współrzędnie oraz innych zdań złożonych podrzędnie.
ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE:
q Przeprowadzanie badań (ćw. słuchowe, oddechowe, artykulacyjne).
ZESTAWY ĆWICZEŃ PORANNYCH NR: 1,2,3,4.
ZESTAWY ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH NR: 1,2,3,4.
ZABAWY RUCHOWE:
q „Berek”,
q „Natarcie”,
q „Jaszczurka”,
q „Wyścigi w parach”.
POMOCE:
znaczki indywidualne, kartoniki z nazwiskami dzieci, pamiątki z wakacji, teczki, książki, przybory, klocki, znaczki dyżurnego, duże arkusze papieru, pionki do gry, kartoniki z kodem do wystawki prac, kąciki zabaw, ilustracja policjanta, znaki drogowe, zestawy figur geometr., kredki, plastelina, lizak policyjny i czapka,
LITERATURA DLA DZIECI:
q „Wspomnienia z wakacji” L. Krzemienieckiej,
q „Gałgankowa laleczka” J. Porazińskiej,
q „Skarga książki” J. Huszcza,
q „O co dbają dyżurni?” Cz. Janczarskiego,
q „Trzymaj się Kamil” W. Chotomskiej,
q „Wędrowniczek” Or-Ot,
q „Przygoda z małpką” H. Szuchowej,
q „Mój przyjaciel, sygnalizator świetlny”
q „Światła” lub „Uwaga” R. Walaszek,
q „Cztery kółka” E. Zechenter-Spławińskiej,
q „Koniec lata” B. Forma.
LITERATURA PEDAGOGICZNA:
q „Problemy wychowawcze wieku przedszkolnego” D. Siemek, IWZZ, Warszawa 87r., str. 61-90.
q „Podstawy pedagogiki przedszkolnej” pod red. M. Kwiatowskiej, WSiP, Warszawa 85 r., str. 244-271.
q „Twórcza aktywność dziecka” – R. Gloton, C. Clero, WSiP, Warszawa 76 r., str. 57-75.
q „Wychowanie i nauczanie w przedszkolu” pod red. I. Dudzińskiej ,WSiP, Warszawa 83 r., str. 273-284.
q „Kalendarz muzyczny w przedszkolu” U. Smoczyńska - Nachtman, str. 154-155 oraz 159.
q „Rok w wierszu i piosence” B. Forma, ZWiR „IWANOWSKI”, Płock 98,
str. 44-45.
q „Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli” Z. Bogdanowicz., WSiP, Warszawa 97 r., str.
q „Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K. Wlaźnik,
Mirada