KONSPEKT ZAJĘĆ
Miejsce: Przedszkole nr 3 w Andrychowie
Oddział: integracyjny dzieci 5-6 letnich
Temat zajęć: Poznajemy zwiastuny wiosny. Stymulujemy nasze zmysły podczas zajęć prowadzonych w oparciu o metodę „Porannego kręgu”.
Data 20. 03. 2006r.
Prowadzące: mgr Aneta K.
mgr Magdalena C.(pedagog wspomagający)
CEL OGÓLNY: Rozwijanie umiejętności wielosensorycznego poznawania świata
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
☺ Doskonali wrażliwość zmysłową poprzez angażowanie zmysłu: wzroku, słuchu, smaku, dotyku, węchu w trakcie działalności
☺ Zapoznaje się z kolorem, smakiem, zapachem związanym z wiosną
☺ Określa smak cytryny
☺ Określa cechy ognia (ciepły, jasny, czerwony)
☺ Określają cechy gliny (zimna, lepka, zasychająca
☺ Udziela poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące treści opowiadania
☺ Tańczy do muzyki A. Vivaldiego „Wiosna”, ruchem wyraża muzykę
☺ Wypowiada się na temat swoich odczuć podczas zajęć
☺ Poznaje zasady bezpiecznego postępowania z ogniem,
☺ Wie, że ręce, gdy są brudne należy umyć, zna etapy korzystania z umywalki, kulturalnie korzysta z wody,
☺ Potrafi adekwatnie do swoich odczuć, wybrać odpowiednie słońce podczas ewaluacji zajęć
CELE OPERACYJNE DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH:
☺ Czekają cierpliwie na swoją kolej, nie obraża się,
☺ Znają etapy mycia rąk i kulturalnie zachowują się w łazience
SYTUACJA EDUKACYJNA – czynności nauczyciela
Czynności dzieci
Czynności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
1. Zaproszenie dzieci do kręgu w zaciemnionej, zielonej części sali
2. Zapalenie kominka zapachowego – stymulacja węchu - obejście z kominkiem zapachowym kręgu dzieci, wymienienie imion, zwrócenie uwagi na zapach. Nauczyciel zwraca uwagę na zachowanie ostrożności podczas obserwacji ognia – stymulacja wzroku
3. Powitanie każdego dziecka z osobna
- nauczyciel śpiewa piosenkę: „Witaj Kasiu, witaj Kuba........” (melodia Panie Janie), witając w ten sposób każde dziecko z osobna. Podczas śpiewu masuje każdemu dziecku rączkę olejkiem cytrynowym – stymulacja dotyku; prosi każde dziecko o powąchanie rączki – stymulacja węchu.
4. Opowiadanie pt.:
5. Zabawa przy muzyce A. Vivaldiego „Wiosenne kwiaty” – poza zaciemnionym pomieszczeniem
Nauczycielka wybiera jedno dziecko, które będzie „panią wiosną”. Ma ona założony pelerynę wiosenną a na głowie zielny wianek. Pozostałe dzieci to kwiaty, ptaki i wietrzyki z zielonymi wstążkami na rękach. Kwiaty śpią pod śniegiem, ptaki przykucają i chowają się w rogu sali, w tle gra muzyka Vivaldiego, pani wiosna tańczy przy muzyce, podchodzi do każdego kwiatka, ptaka, wietrzyka i budzi go do życia poprzez jego dotknięcie. Kwiaty, ptaki, wietrzyki budzą się do życia i zaczynają tańczyć wiosenny taniec.- stymulacja słuchu
6. zgromadzenie dzieci w zaciemnionej części sali – stymulacja smaku – nauczycielka daje każdemu dziecku kawałek cytryny do spróbowania.
- Określenie smaku cytryny i jej koloru, dotykanie skórki cytryny.
- Wręczenie orderów uśmiechniętego słońca dla dzieci
7.Spotkanie z żywiołem: nauczyciel opowiada dzieciom, że wiosną budzą się kwiaty, ptaki, ale i cała ziemia się przebudza do życia.
- nauczyciel rozciera dzieciom glinkę na dłoniach- stymulacja węchu, wzroku, dotyku.,
- umycie rąk w łazience
8. Ewaluacja – rozmowa na temat tego, co się dzieciom w tych zajęciach podobało, a co nie.
Wybór słońca wesołego lub smutnego, w zależności od tego, czy się dzieciom podobało, czy nie
- siedzą w kręgu, oglądają zaciemnione na zielono pomieszczenie
- czekają na swoją kolej, wąchają zapach, określają do czego jest ten zapach podobny, nazywają ten zapach,
- obserwują ogień, doświadczają odczuć ciepła, nazywają te odczucia, określają cechy ognia (kolor i temperaturę – jest czerwony i ciepły),
- są ostrożne podczas obserwacji ognia w zapalonym kominku
-wąchają swoje ręce, określają, do czego jest ten zapach podobny
-chętne dzieci mogą po masażu ich ręki przez panią, ponownie wymasować rękę w tym miejscu, w którym znajduje się olejek cytrynowy
-czynnie uczestniczą w zabawie, tańczą do muzyki, ekspresywnie wyrażają ją ruchem, własnym śpiewem
-smakowanie cytryny, określanie jej koloru, smaku, szorstkości skórki cytryny
-każde dziecko otrzymuje order uśmiechniętego słońca w nagrodę za dzielne zjedzenie cytryny
- dziecko wypowiada się na temat swoich odczuć związanych z rozcieraniem gliny przez nauczycielkę,
- określa zapach gliny poprzez jej wąchanie, kolor, wrażenia dotykowe
- wie, że ręce należy umyć, gdyż są brudne, potrafi kulturalnie zachowywać się w łazience
- wypowiada się na temat wrażeń, które odczuwał podczas zajęć, co mu się podobało, a co nie,
- potrafi wybrać rodzaj słońca w zależności od nastroju po zajęciach
- Paulina, Sylwia, Jacek siedzą w kręgu, Justyna potrafi siedzieć w kręgu i nie zmieniać miejsca i nie zaczepiać kolegów.
- czekają na swoją kolej, wąchaja zapach, określają do czego ten zapach jest podobny, nazywają go,
- to samo co inne dzieci
- wąchają swoje ręce, określają, do czego jest ten zapach podobny, masują rękę olejkiem cytrynowym, Justyna próbuje przy pomocy nauczyciela wymasować punkt na ciele, w którym pachnie olejkiem cytrynowym
- Jacek, Paulina, Sylwia – tańczą przy muzyce, Jacek – potrafi zrozumieć zasady zabawy, Sylwia, Paulina – nie obraża się, gdy nie zostanie wybrana wiosną, czeka cierpliwie, kiedy zostanie dotknięta przez wiosnę i będzie mogła tańczyć, Justyna- stara się ruszać rękami, nogami w rytm muzyki,
- Justyna – ogląda cytrynę (cały owoc), stara się choć trochę spróbować cytryny, wie, jaka jest cytryna: kwaśna, żółta, skórka chropowata, Jacek, Paulina, Sylwia- starają się czekać cierpliwie na swoją kolej smakowania cytryna, wiedzą jaki jest smak cytryny, kolor, szorstkość, wszyscy otrzymują order
- Justyna – pozwala sobie rozetrzeć glinkę na ręce, wącha, ogląda kolor gliny; Jacek, Paulina, Sylwia- wypowiadają się na temat wrażeń, dotyku gliny, węchu, koloru gliny; czekają na swoją kolej
- Jacek, Paulina, Sylwia – poprawnie korzystają z wody podczas mycia rąk, starannie wycierają ręce; Justyna – zna etapy mycia rąk, starannie i w tempie pozostałych dzieci wyciera ręce do ręcznika
Jacek, Sylwia, Paulina, Justyna – wybierają odpowiednie słońce adekwatnie do ich odczuć po zajęciach
kaminet