ó niewymienne 4.docx

(14 KB) Pobierz

Zestaw ćwiczeń ułatwiający pamięciowe opanowanie wyrazów z "ó" niewymiennym

Ćwiczenie 1
Powiedz, co słyszysz?
Przed uczniem kładziemy listę wyrazów z "ó" niewymiennym.
Wyrazy są ułożone w porządku alfabetycznym:

chór

 ogół

 róża

 źródło

córka

 ogórek

 różny

 żółtko

czółno

 oprócz

 skóra

 żółty

góra

 płótno

 szczególnie

 żółw

jaskółka

 półka

 tchórz

 

Józef

 późno

 wiewiórka

 

kłótnia

 próba

 wójt

 

król

 próchno

 wiór

 

królik

 próżny

 włóczka

 

krótki

 przepiórka

 włócznia

 

który

 równy

 wróbel

 

mózg

 rózga

 wróżba

 

Nauczyciel wybrzmiewa głoskami wyraz, np. r ó ż a.
Uczeń dokonuje syntezy głosek, mówi: róża i wskazuje odpowiedni wyraz na liście.

Ćwiczenie 2
Powiedz, co słyszysz, opuszczając pierwszą głoskę w wyrazie?
Nauczyciel podaje wyraz, uczeń wypowiada wyraz bez pierwszej głoski, np.:
córka - órka
źródło - ródło
żółtko - ółtko
król - ról
próżny - różny
ogórek - górek
oprócz - prócz

Ćwiczenie 3
Powiedz, co słyszysz, opuszczając ostatnią głoskę?
Nauczyciel podaje wyraz, uczeń wypowiada wyraz bez ostatniej głoski, np.:
góra - gór
królik - króli
Józef - Józe
oprócz - opró
ogórek - ogóre
skóra - skór
wróbel - wróbe

Ćwiczenie 4
Nauczyciel dzieli wyrazy na sylaby, dodając do każdej z nich sylabę "ka", np.:
kaczół-kano, kakrót-kaki, kao-kagó-karek, kapłót-kano, kapró-kaba.
Uczeń dokonuje analizy i syntezy usłyszanych dźwięków i wymawia wyrazy bez sylaby "ka": czółno, krótki, ogórek, płótno, próba.

Ćwiczenie 5
Nauczyciel podaje ciąg wyrazów, uczeń zapamiętuje pierwsze głoski każdego z nich, dokonuje syntezy i podaje wyraz, np.:
czapka, ósemka, ława, noga, oczy - czółno
kawa, rogi, ule, lody - król
woda, ulica, jodła, teczka - wójt
robot, ósemka, żółw, antena - róża
pole, rak, ósemka, buty, antena - próba
cukierek, usta, rondo, koło, apteka - córka
sklep, komin, ósemka, rada, agrafka - skóra

Ćwiczenie 6
Tworzenie ciągu wyrazów.
Pierwsza osoba mówi: "W słowniczku zapisuję wyraz: włóczka". Następna: "W słowniczku zapisuję wyrazy: włóczka i chór". Kolejne osoby powtarzają stałą formułę i dodają nowy wyraz z listy.

Ćwiczenie 7
Uczeń otrzymuje dwa zestawy wyrazów z "ó" niewymiennym.
Zestaw 1 zawiera wyrazy ułożone w porządku alfabetycznym.
Zestaw 2 zawiera wyrazy ułożone w dowolnej kolejności.
Zadaniem ucznia jest wycięcie wyrazów z zestawu 2 i naklejenie ich na wyrazy w zestawie 1.

Ćwiczenie 8
Uczeń otrzymuje przykłady zdań napisanych jednym ciągiem, np.:
Kapryśnakrólewnahodujeżółteróże.
BabciaJózefinauszyłakoszulęzbiałegopłótna.
Mojacórkapijeźródlanąwodę.
Józekspóźniłsięnapróbęchóru.
Rudawiewiórkaukryłasięwspróchniałymdrzewie.

Zadaniem ucznia jest oddzielenie wyrazów w zdaniach poziomymi kreskami i zapisaniu go.

Ćwiczenie 9
Z liter tworzących wyrażenie, np.: "górskie źródełka" utwórz jak najwięcej nowych wyrazów tj.:
góra, kier, ród, dół, róg, skałki, łódka, kask, kieł itd.

Ćwiczenie 10
Praca z makulaturą.
Zadaniem ucznia jest wyszukanie i wycięcie ze starych gazet wyrazów z "ó" niewymiennym i wklejenie ich do zeszytu.

Ćwiczenie 11
Przed uczniem układamy obrazki, których nazwy zawierają "ó" niewymienne. Wspólnie nazywamy obrazki, uczeń zapamiętuje kolejność ich ułożenia, odwraca się, nauczyciel zmienia kolejność ułożenia obrazków. Zadaniem ucznia jest powiedzenie, co się zmieniło.

Ćwiczenie 12
Przed uczniem kładziemy listę wyrazów z "ó" niewymiennym.
Zadaniem ucznia jest przeczytanie:
- wyrazów, w których ó występuje na drugim miejscu;
- wyrazów, w których ó występuje na trzecim miejscu;
- wyrazów zakończonych literą a;
- wyrazów zakończonych samogłoską;
- wyrazów zakończonych spółgłoską.

Ćwiczenie 13
Zabawa z rymami.
Nauczyciel podaje uczniowi przygotowany zestaw wyrazów, np.:
sznurek, gruszka, pudło, duża, chmura, wór.
Uczeń dobiera do nich wyrazy z "ó" niewymiennym w pary tak, aby się rymowały:
sznurek - ogórek;
gruszka - wróżka;
pudło - źródło;
duża - róża;
chmura - skóra;
wór - chór.
 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin