Ćwiczenie 1Powiedz, co słyszysz?Przed uczniem kładziemy listę wyrazów z "ó" niewymiennym.Wyrazy są ułożone w porządku alfabetycznym:
chór
ogół
róża
źródło
córka
ogórek
różny
żółtko
czółno
oprócz
skóra
żółty
góra
płótno
szczególnie
żółw
jaskółka
półka
tchórz
Józef
późno
wiewiórka
kłótnia
próba
wójt
król
próchno
wiór
królik
próżny
włóczka
krótki
przepiórka
włócznia
który
równy
wróbel
mózg
rózga
wróżba
Nauczyciel wybrzmiewa głoskami wyraz, np. r ó ż a.Uczeń dokonuje syntezy głosek, mówi: róża i wskazuje odpowiedni wyraz na liście.Ćwiczenie 2Powiedz, co słyszysz, opuszczając pierwszą głoskę w wyrazie?Nauczyciel podaje wyraz, uczeń wypowiada wyraz bez pierwszej głoski, np.:córka - órkaźródło - ródłożółtko - ółtkokról - rólpróżny - różnyogórek - górekoprócz - próczĆwiczenie 3Powiedz, co słyszysz, opuszczając ostatnią głoskę?Nauczyciel podaje wyraz, uczeń wypowiada wyraz bez ostatniej głoski, np.:góra - górkrólik - króliJózef - Józeoprócz - opróogórek - ogóreskóra - skórwróbel - wróbeĆwiczenie 4Nauczyciel dzieli wyrazy na sylaby, dodając do każdej z nich sylabę "ka", np.:kaczół-kano, kakrót-kaki, kao-kagó-karek, kapłót-kano, kapró-kaba.Uczeń dokonuje analizy i syntezy usłyszanych dźwięków i wymawia wyrazy bez sylaby "ka": czółno, krótki, ogórek, płótno, próba.Ćwiczenie 5Nauczyciel podaje ciąg wyrazów, uczeń zapamiętuje pierwsze głoski każdego z nich, dokonuje syntezy i podaje wyraz, np.:czapka, ósemka, ława, noga, oczy - czółnokawa, rogi, ule, lody - królwoda, ulica, jodła, teczka - wójtrobot, ósemka, żółw, antena - różapole, rak, ósemka, buty, antena - próbacukierek, usta, rondo, koło, apteka - córkasklep, komin, ósemka, rada, agrafka - skóraĆwiczenie 6Tworzenie ciągu wyrazów.Pierwsza osoba mówi: "W słowniczku zapisuję wyraz: włóczka". Następna: "W słowniczku zapisuję wyrazy: włóczka i chór". Kolejne osoby powtarzają stałą formułę i dodają nowy wyraz z listy.Ćwiczenie 7Uczeń otrzymuje dwa zestawy wyrazów z "ó" niewymiennym.Zestaw 1 zawiera wyrazy ułożone w porządku alfabetycznym.Zestaw 2 zawiera wyrazy ułożone w dowolnej kolejności.Zadaniem ucznia jest wycięcie wyrazów z zestawu 2 i naklejenie ich na wyrazy w zestawie 1.Ćwiczenie 8Uczeń otrzymuje przykłady zdań napisanych jednym ciągiem, np.:Kapryśnakrólewnahodujeżółteróże.BabciaJózefinauszyłakoszulęzbiałegopłótna.Mojacórkapijeźródlanąwodę.Józekspóźniłsięnapróbęchóru.Rudawiewiórkaukryłasięwspróchniałymdrzewie.Zadaniem ucznia jest oddzielenie wyrazów w zdaniach poziomymi kreskami i zapisaniu go.Ćwiczenie 9Z liter tworzących wyrażenie, np.: "górskie źródełka" utwórz jak najwięcej nowych wyrazów tj.:góra, kier, ród, dół, róg, skałki, łódka, kask, kieł itd.Ćwiczenie 10Praca z makulaturą.Zadaniem ucznia jest wyszukanie i wycięcie ze starych gazet wyrazów z "ó" niewymiennym i wklejenie ich do zeszytu.Ćwiczenie 11Przed uczniem układamy obrazki, których nazwy zawierają "ó" niewymienne. Wspólnie nazywamy obrazki, uczeń zapamiętuje kolejność ich ułożenia, odwraca się, nauczyciel zmienia kolejność ułożenia obrazków. Zadaniem ucznia jest powiedzenie, co się zmieniło.Ćwiczenie 12Przed uczniem kładziemy listę wyrazów z "ó" niewymiennym.Zadaniem ucznia jest przeczytanie:- wyrazów, w których ó występuje na drugim miejscu;- wyrazów, w których ó występuje na trzecim miejscu;- wyrazów zakończonych literą a;- wyrazów zakończonych samogłoską;- wyrazów zakończonych spółgłoską.Ćwiczenie 13Zabawa z rymami.Nauczyciel podaje uczniowi przygotowany zestaw wyrazów, np.:sznurek, gruszka, pudło, duża, chmura, wór.Uczeń dobiera do nich wyrazy z "ó" niewymiennym w pary tak, aby się rymowały: sznurek - ogórek;gruszka - wróżka;pudło - źródło;duża - róża;chmura - skóra;wór - chór.
krucha