projektowanie i konstrukcje inżynierskie- styczen-luty 2008.pdf

(12914 KB) Pobierz
PiKI_1i2(04i05)2008_ready.indd
Polubić indyjską...
motoryzację
Czy przyszłość należy
do DDM?
Historia:
Junak ze Stoewerstadt
Przegląd:
Roboty przemysłowe
Nowe technologie, rozwiązania,
parametry i możliwości wybranych maszyn
s. 9
Nie tylko bryły
ACIS
s. 24
Kierunki rozwoju
systemów CAD:
od KBD do KBE
s. 38
Polskie projekty
Koncept DMR:
samochód
dla „Kowalskiego”?
s. 44
Roboty przemysłowe
46846696.012.png 46846696.013.png 46846696.014.png 46846696.015.png
46846696.001.png
W numerze...
1/2(04/05) styczeń-luty 2008
www.konstrukcjeinzynierskie.pl
NOWOŚCI, WIEŚCI ZE ŚWIATA
5 Polubić indyjską... motoryzację
6 Internetowa APLIKOM „aCADemia”
7 VII Edycja Konkursu dla młodych designerów
8 Legendarna Frania
finansowym oraz czasowym, Bricscad V8 nie jest kolejną
aktualizacją, powstałą w oparciu o popularne narzędzie
IntelliCAD®. Najnowszy Bricscad to produkt zapowiadający
nową generację oprogramowania tej firmy.
W rozpoczynającym się cyklu artykułów, postaramy się
przybliżyć naszym czytelnikom to interesujące (relacja ceny
do oferowanych możliwości) oprogramowanie CAD.
28 Podstawą każdego schematu elektrycznego
są... przewody. Nowości w AutoCAD
Electrical 2008
32 System doboru łożysk
38 Kierunki rozwoju systemów CAD: od KBD do KBE
Kontynuując temat rozpoczęty w numerze październikowym
magazynu Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie (1/2007),
chciałbym zauważyć, że wszystkie omówione dotychczas
aspekty i przykłady zastosowania KBE dotyczyły różnych
zagadnień związanych z projektowaniem. Tymczasem
tytułowe KBE, w którym E pochodzi od angielskiego
Engineering to dużo więcej niż tylko KBD (Knowledge-Based
Design).
TEMAT NUMERU:
9 Roboty przemysłowe początku wieku
Przegląd ten rozpoczyna cykl publikacji związanych nie tylko
z projektowaniem, ale także z etapem, który powinien być
jego naturalną konsekwencją – wytwarzaniem.
18 Stoliczku, przesuń się!
Presja czasu i konieczność wdrażania ekonomicznych
rozwiązań w budowie automatów pozycjonujących i
manipulatorów wieloosiowych skłania projektantów do
stosowania gotowych komponentów, umożliwiających
szybkie złożenie wymaganej konstrukcji – jak z klocków.
ROZWIĄZANIA
22 Maszyny wytwarzają maszyny. Czy przyszłość
należy do DDM?
Podczas ostatnich targów Euromold, które miały
miejsce we Frankfurcie w grudniu 2007, firma Stratasys
poinformowała oficjalnie, iż w procesie produkcji jej
najnowszej wielkoformatowej maszyny – FDM 900mc,
wykorzystywana jest na szeroką skalę technologia DDM
(Direct Digital Manufacturing – bezpośrednie wytwarzanie
wspomagane cyfrowo, znane także pod terminem Rapid
Manufacturing – szybkie wytwarzanie). 32 komponenty
nowego urządzenia wytwarzane są właśnie tą metodą. W ten
sposób do produkcji najnowszego urządzenia pracującego
w technologii DDM, wykorzystano
– już istniejące rozwiązania DDM.
POLSKIE PROJEKTY
44 Koncept DMR: polski samochód dla
„Kowalskiego”?
WBREW POZOROM
50 „Nasz produkt jest najlepszy”
czyli Bufonus Maximus
HISTORIA
51 Junak ze Stoewerstadt
Na okładce: nowy polski
samochód – więcej
na stronie 44.
Fot.: Monika Rozowska
PROGRAMY
24 Nie tylko bryły ACIS
Belgijska firma Bricsys wprowadziła na rynek nową wersję
produktu Bricscad – V8. Stworzony ogromnym nakładem
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie www.konstrukcjeinzynierskie.pl
redaktor naczelny Maciej Stanisławski, ms@konstrukcjeinzynierskie.pl, 0602 336 579
reklama sales manager: Przemysław Zbierski, pz@konstrukcjeinzynierskie.pl,
0606 416 252, (022) 402 36 10, reklama@konstrukcjeinzynierskie.pl
adres redakcji ul. Pilicka 22, 02-613 Warszawa,
tel.: (022) 402 36 10, faks: (022) 402 36 11, redakcja@konstrukcjeinzynierskie.pl
wydawca ITER, wydawnictwo@iter.com.pl
opracowanie graficzne, DTP skladczasopism@home.pl druk www.drukarnia-interdruk.pl
www.konstrukcjeinzynierskie.pl 3
46846696.002.png 46846696.003.png
Od redakcji
Tani i praktyczny
Ten tytuł odnosi się w jakimś stopniu także do naszego miesięcznika (i mam tutaj
nadzieję, że nie tylko jeśli chodzi o „taniość”). Zawarte w nim jest jednak pewne
podejście do zagadnień związanych z projektowaniem. Podejście istotne z punktu
widzenia przyszłych losów projektu, który powinien powstawać z uwzględnieniem
cech użytkowych i technologiczności jego konstrukcji.
Cena nie może być jedynym wyznacznikiem, który determinować będzie
wszelkie decyzje dotyczące zakupu, czy też inwestycji. Pozostaje jednak na pewno
jednym z istotniejszych. I to zarówno z punktu widzenia przeciętnego gospodarstwa
domowego, jak i dużego przedsiębiorstwa, w którym koszty zakupów, modernizacji,
rozwoju – idą w miliony.
Na cenę wpływ będzie miał sposób, w jaki przeprowadzone zostaną
prace projektowe i wdrożenie do produkcji. Na cenę będzie miała wpływ
materiałochłonność, technologia wytwarzania i wiele innych czynników, które
uwzględnione zostaną już na etapie projektowania. Oczywiście, lokalizacja
wytwórni także nie pozostanie bez znaczenia, ale powiedzmy sobie szczerze,
że inżynierowie projektanci nie mają zbyt wiele do powiedzenia w tej kwestii.
Natomiast w sprawach związanych z projektem – owszem.
Praktyczny – funkcjonalny, użyteczny, zaspokajający określone zapotrzebowanie.
Te wszystkie elementy to pole do popisu dla projektanta. Od niego w największym
stopniu zależeć będzie, czy uda mu się stworzyć projekt spełniający – najlepiej
w stopniu większym niż u konkurencji – te założenia. Nawet w sytuacji, gdy
determinować go będą narzucone odgórnie ograniczenia związane z kosztami
i technologią.
Piszę o tym dlatego, iż w tym pierwszym tegorocznym numerze (jeśli nie liczyć
wydania specjalnego dedykowanego dla branży architektoniczno-budowlanej)
znajdą Państwo kilka materiałów omawiających wspomniane zagadnienia: swoisty
„renesans” prymitywnej wręcz pralki wirnikowej, nowy samochód
w cenie średniej klasy skutera – to przykłady produktów, których twórcom udało się
połączyć tytułowe słowa w jedno. I o ile pralka już zdążyła odnieść sukces, o tyle
jestem pewien, iż indyjski samochód również odegra znaczącą rolę – nie tylko na
lokalnym rynku – zmuszając przy okazji światowych producentów do poszukiwania
nowych rozwiązań, które pozwolą im zaistnieć w segmencie samochodów... tanich
i praktycznych. Działania, które na etapie projektowania powinniśmy podejmować,
aby cechy te odnosiły się także do naszych konstrukcji, znaleźć można w artykule
poświęconym KBE. O tym, kto – a właściwie co – zapewni tanią siłę roboczą
niezbędną do realizacji zamierzeń, można przeczytać w przeglądzie dotyczącym
robotów przemysłowych.
I żeby nie zapomnieć, iż i tak wszystko w proch się obróci, zatrzymajmy się nad
tekstem o losach firmy, którą wichry historii starły z powierzchni świata. Mimo,
iż oddani jej konstruktorzy na pewno widzieli w innych barwach jej
(i swoją zarazem) przyszłość...
Z życzeniami miłej lektury
Maciej Stanisławski
redaktor naczelny
4 P rojektowanie i K onstrukcje I nżynierskie styczeń/luty 2008 www.konstrukcjeinzynierskie.pl
46846696.004.png 46846696.005.png 46846696.006.png 46846696.007.png
Nowości, wieści ze świata
Technika i motoryzacja...
Polubić indyjską... motoryzację
Nie obawiam się braku chętnych
do nabycia Taty Nano. To
toczydełko musi odnieść sukces.
Przecież prymitywny, ale tani
i funkcjonalny Citroen 2CV
sprzedawał się świetnie,
podobnie jak Fiat 500, a w PRL
– maluch. Chociaż w tym ostatnim
przypadku nie można mówić
ani o funkcjonalności, ani
o niskiej cenie...
Dobra organizacja pracy, wdrożone sys-
temy szybkiego prototypowania, a także
maksymalne uproszczenie konstrukcji,
zastosowanie wśród materiałów ponad
80% tworzyw sztucznych we wnętrzu
pojazdu, dwucylindrowy silnik o pojemno-
ści nie przekraczającej 700 ccm (skąd my
to znamy), konstrukcja siedzeń przypomi-
nająca te stosowane w angielskich Mini
z lat 60. i francuskim 2CV (zakładająca
minimalną materiałochłonność).
Na uwagę zasługuje fakt, iż wśród czynni-
ków mających decydujący wpływ na cenę
autka wymieniana jest przede wszystkim
– tania siła robocza. Nie jest to prawdą.
Gdy przyjrzymy się założeniom konstruk-
cyjnym opracowanego samochodu, bardzo
łatwo będziemy mogli wskazać te obszary,
w których koszty wytworzenia uległy dra-
stycznej redukcji.
Bo wspomniane tworzywa to nie
wszystko. Wyposażenie wnętrza spro-
wadzono do minimum, zachowując jego
funkcjonalność, ale ważniejsza jest jednak
koncepcja umieszczenia zblokowanego
zespołu napędowego w tylnej części nad-
wozia. Niewielki bagażnik w przedniej
części pozwoli na przemieszczanie się
z zakupami w obrębie miejskiej aglome-
racji. I nie pociąga za sobą dodatkowych
kosztów. Niewielkie, 12-calowe obręcze
– to także najtańsze możliwe rozwiązanie.
REKLAMA
Profesjonalna grafika
dla konstruktorów
Servodata Elektronik Sp. z o.o., ul. Jana Sawy 8 lok. 02, 20-632 Lublin, tel.: 081 525 43 19, servodata@servodata.com.pl, www.servodata.com.p l
46846696.008.png 46846696.009.png 46846696.010.png 46846696.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin