ZARZĄDZENIE W SPRAWIE OCHRON OSOBISTYCH.pdf
(
329 KB
)
Pobierz
Załącznik nr 1 do Regulaminu Pracy
Załącznik nr 1 do Regulaminu Pracy
ZARZĄDZENIE NR 3/2009
Dyrektora Domu Pomocy Społecznej „Leśna Oaza” w Słupsku
z dnia 27 lutego 2009 r.
W sprawie:
zasad gospodarowania środkami ochrony indywidualnej, odzieżą i obuwiem
roboczym oraz dostarczaniem pracownikom środków czystości.
Na podstawie art. 237 Ustawy Kodeks Pracy (Dziennik Ustaw nr 24, poz. 110
z 1996 r.) wprowadza się następujące zasady gospodarowania środkami ochrony
indywidualnej i środkami czystości dla pracowników Domu Pomocy Społecznej „Leśna
Oaza” w Słupsku.
§ 1
Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie są przydzielane pracownikom
bezpłatnie dla stanowisk wyszczególnionych w tabeli norm przydziału odzieży i stanowią one
własność zakładu.
§ 2
Wyposażenie pracowników w środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie
robocze określa „ Tabela norm przydziału środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia
roboczego” stanowiąca Załącznik nr 1 do Zarządzenia, zwaną dalej „Tabelą przydziału”.
§ 3
Okresy używalności odzieży i obuwia roboczego ustala Tabela przydziału. Okres
używalności przydzielonej rzeczy przedłuża się odpowiednio w przypadku, gdy przerwa
w wykonywaniu pracy przez pracownika była nieprzerwana i trwała co najmniej 1 miesiąc
(30 dni). Pracy w godzinach nadliczbowych nie uwzględnia się. Pracownikom zatrudnionym
w niepełnym wymiarze czasu pracy okresy używalności przedłuża się odwrotnie
proporcjonalnie do wymiaru etatu ( np. pracownikowi zatrudnionemu na pół etatu okres
używalności przedłuża się 2-krotnie). Okres używalności liczy się od dnia wydania odzieży
lub obuwia pracownikowi.
§ 4
Przydzielone środki ochrony indywidualnej powinny spełniać wymagania dotyczące
oceny zgodności, a odzież i obuwie robocze - wymagania określone w Polskich Normach.
§ 5
Pracownik zobowiązany jest użytkować przydzielone środki ochrony indywidualnej
oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z przeznaczeniem i dbać o ich dobry stan.
§ 6
Przydzielone środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze będą
pasowały rozmiarami do pracownika oraz posiadały właściwości ochronne i użytkowe
poprzez ich pranie, konserwację, naprawę, odpylanie i odkażanie. Nie dotyczy to odzieży
osobistej (koszul, podkoszulków, kaleson, czepków, beretów) i obuwia, które pracownik
pierze ni konserwuje we własnym zakresie.
§ 7
Odzież i obuwie robocze po upływie okresu ich używalności przechodzi na własność
pracownika.
§ 8
Pracodawca może przydzielić pracownikowi używane środki ochrony osobistej lub
odzież roboczą, jeżeli rzeczy te zachowały właściwości ochronne i użytkowe, są czyste
i zdezynfekowane w stopniu odpowiadającym wymaganiom higieniczno-sanitarnym. Nie
dotyczy to obuwia i odzieży osobistej – pracownik otrzymuje je od pracodawcy nowe. Okres
używania odzieży używanej ustala pracodawca po dokonaniu jej przeglądu.
§ 9
Po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy o pracę, pracownik jest zobowiązany zwrócić
w terminie 7 dni przydzielone rzeczy pracodawcy, jeżeli okres ich używalności nie minął. Nie
dotyczy to sytuacji, w których następuje zawarcie następnej umowy w ciągu 7 dni.
§ 10
Pracodawca może zażądać od pracownika – na podstawie art. 124, w trybie
i w wysokości określonych w rozdziale I działu piątego Kodeksu pracy – odszkodowania za
przydzielone mu rzeczy w przypadku nie dokonania zwrotu, o którym mowa w pkt. 9 i utraty
z winy pracownika tej rzeczy lub jej cech ochronnych lub użytkowych.
§ 11
Pracodawca, niezależnie od postępowania wyjaśniającego przyczynę utraty rzeczy
przez pracownika, wydaje mu następna, jeżeli dopuszcza go do pracy wymagającej jej
stosowania.
§ 12
W przypadku utraty przydatności odzieży lub obuwia roboczego do użycia przed
upływem okresu ich używalności ustalonej w Tabeli przydziału, pracownikowi przysługują
następne środki ochrony indywidualnej, nowa odzież lub obuwie robocze po zwrocie
używanego środka ( uszkodzonego, zużytego). O przydatności, bądź nieprzydatności
zwróconej odzieży lub obuwia roboczego, a także o stopniu ( procencie) zużycia zwróconej
pracodawcy odzieży postanawia protokolarnie komisja w składzie:
•
Kierownik Działu Administracyjno - Gospodarczego,
•
Bezpośredni przełożony,
•
Dyrektor jednostki.
§ 13
Pracownik zobowiązany jest zgłosić swojemu przełożonemu niesprawność ( utratę
funkcji ochronnych) środka ochrony indywidualnej lub podejrzenie utraty sprawności
i zwrócić ten środek pracodawcy. Niedopuszczalne jest używanie niesprawnego środka.
§ 14
Po dokonaniu oceny technicznej ( ekspertyzy) zwróconego środka, pracodawca podejmuje
decyzję o dalszym jego stosowaniu.
§ 15
Osoba kierująca pracownikami ( przełożony pracowników) zobowiązana jest dbać
o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz nadzorować ich stosowanie przez
pracowników zgodnie z przeznaczeniem, a także dopilnować, aby pracownicy używali odzież
i obuwie robocze w należytym stanie higieniczno-sanitarnym.
§ 16
Wydawane pracownikom rzeczy podlegają ewidencji w imiennych„ Kartach
ewidencyjnych wyposażenia”, które znajdują się w Dziale Administracyjno - Gospodarczym.
Przyjęcie rzeczy potwierdza pracownik podpisem w jego „Karcie”. Zwrot rzeczy do Działu
Administracyjno - Gospodarczego jest potwierdzony w jego „Karcie”.
§ 17
Odzież nie podlega zwrotowi w przypadku śmierci pracownika, względnie używania
tych przedmiotów przed rozwiązaniem stosunku pracy przez okres przekraczający 75%
okresu używalności, określonego w tabeli norm.
§ 18
Normy przydziału środków czystości dla poszczególnych stanowisk pracy określa
„Tabela przydziału środków czystości” stanowiąca Załącznik nr 2 do Zarządzenia.
§ 19
Pracodawca przyznaje wszystkim pracownikom środki myjące do wspólnego
użytkowania w toaletach (tj. mydło w płynie, jednorazowe ręczniki).
§ 20
Za realizację zarządzenia odpowiedzialny jest Kierownik Działu Administracyjno –
Gospodarczego.
§ 21
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania przez Dyrektora Domu Pomocy
Społecznej „Leśna Oaza” w Słupsku.
……………………………………
/podpis pracodawcy/
Załącznik nr 1do Zarządzenia Nr 3/2009
TABELA PRZYDZIAŁU
ŚRODKÓW OCHRONY INDYWIDUALNEJ ORAZ ODZIEŻY
I OBUWIA ROBOCZEGO DLA PRACOWNIKÓW
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ "LEŚNA OAZA" W SŁUPSKU
Lp.
Stanowisko
Wyszczególnienie przysługujących
Planowany
okres
U w a g i
ochron R - robocze
używalności
O - ochronne
kombinezon R
3 lata
czapka R
5 lat
rękawice O
wg potrzeb
buty OR
5 lat
koszula R
1 rok
ocieplacz R
2 lata
okulary O
określa
producent
okres używalności i sposób
konserwacji wg instrukcji
użytkowania
1
KONSERWATOR
określa
producent
okres używalności i sposób
konserwacji wg instrukcji
użytkowania
nauszniki przeciwhałasowe O
krem O
1 m-c
hełm ochronny O
określa
producent
okres używalności i sposób
konserwacji wg instrukcji
użytkowania
sprzęt ochrony przed upadkiem z
wysokości (liny, szelki,
amortzatory, urządzenia
samochamujące) O
określa
producent
okres używalności i sposób
konserwacji wg instrukcji
użytkowania
kombinezon R
3 lata
bluza/koszula R
1 rok
odzież ocieplana OR
5 lat
ocieplacz R
2 lata
hełm ochronny O
określa
producent
okres używalności i sposób
konserwacji wg instrukcji
użytkowania
czapka O
5 lat
2
PRACOWNIK
GOSPODARCZY
rękawice O
wg potrzeb
buty O
2 lata
krem O
1 m-c
okulary O
określa
producent
okres używalności i sposób
konserwacji wg instrukcji
użytkowania
nauszniki przeciwhałasowe O
określa
producent
okres używalności i sposób
konserwacji wg instrukcji
użytkowania
3
POKOJOWA
ubranie (garsonka) OR
3 lata
rękawice O
wg potrzeb
buty O
2 lata
krem O
1 m-c
ocieplacz R
2 lata
ubranie (garsonka) OR
3 lata
OPIEKUN
ASYSTEN OS.
NIEP.
rękawice O
wg potrzeb
4
buty O
2 lata
krem O
1 m-c
fartuch OR
3 lata
PIELĘGNIARKA
TERAPEUTA PR.
SOCJALNY
5
rękawice O
wg potrzeb
buty O
2 lata
ubranie (garsonka) OR
3 lata
6
FIZJOTERAPEUTA
rękawice O
wg potrzeb
buty O
2 lata
ubranie (garsonka) OR
3 lata
rękawice O
wg potrzeb
7
PRACZKA
buty O
2 lata
krem do rąk O
1 m-c
ubranie (garsonka) R
4 lata
8
KRAWCOWA
buty R
2 lata
odzież OR - biała
2 lata
rękawice O
wg potrzeb
buty O
2 lata
KUCHARZ/
POMOC
KUCHARZA
nakrycie głowy - czepek
2 lata
9
fartuch gumowy
5 lat
okres używalności i sposób
konserwacji wg instrukcji
użytkowania
określa
producent
okulary O
krem O
1 m-c
ubranie (garsonka) OR
3 lata
rękawice O
wg potrzeb
10
MAGAZYNIER
buty O
2 lata
nakrycie głowy - czepek
2 lata
krem O
1 m-c
Załącznik nr 2 do Zarządzenia Nr 3/2009
TABELA PRZYDZIAŁU ŚRODKÓW CZYSTOŚCI
1. Konserwator , kierowca , pracownik gospodarczy
-
pasta bhp wg potrzeb – min. 0,5 kg / kwartał
Plik z chomika:
Darko60
Inne pliki z tego folderu:
ODZIEŻ OCHRONNA(1).doc
(46 KB)
SPRZĘT OCHRONNY UKŁADU ODDECHOWEGO.doc
(118 KB)
INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA BUTÓW GUMOWYCH.doc
(22 KB)
INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA OBUWIA OCHRONNEGO.doc
(29 KB)
OCHRONY GŁOWY.doc
(22 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin