Samorząd terytorialny II
Dr hab. Paweł Swianiewicz prof. UW
FINANSE LOKALNE
Literatura:
§ Swianiewicz „Finanse lokalne: praktyka i teoria” 2004
§ Misiąg „Budżet gminy dla praktyków” 2004
§ Tygodnik „Wspólnota”, bieżące rankingi
POTRZEBA NIERYNKOWEJ INTERWENCJI (fundusze lokalne)
1. Sytuacja, gdy napotyka się dobra publiczne = brak możliwości wykluczenia = niekonkurencyjne
Tabelka przedstawiająca charakt. dobra publiczne i dobra prywatne
Konkurencyjne
Niekonkurencyjne
Możliwość wykluczenia
Dobro prywatne
Dobro „klubowe”
Brak możliwości wykluczenia
Dobro mieszane
Dobro publiczne
Dobro publiczne – nie można wykluczyć np. zieleń miejska, obrona narodowa, oświetlenie ulic
Rynek nie może zadziałać na dobra publiczne, bo opiera się na konkurencyjności, dlatego dobra publiczne finansowane są z podatków/funduszy lokalnych
- koszt nie rośnie wraz z ilością korzystających
- satysfakcja konsumenta nie ma wpływu na innych
- dobra rykowe, gdyby były odpłatne padałyby łupem „gapowiczów”
Dobra prywatne – np. transport miejski, miejsca parkingowe, mieszkania komunalne
Dobra klubowe – np. telewizja kablowa, wieczory panieńskie ;)
Dobra mieszane – Swianiewicz nie był w stanie podać przykładu :P
2. Monopol naturalny (wytwarzanie dobra jest naturalne, gdy monopol jest tańszy niż wytwarzanie dobra przez wiele przedsiębiorstw) np. usługi wodociągowo-kanalizacyjne, centralne sieci ciepłownicze
3. Silne efekty zewnętrzne (korzyści/niekorzyści) – skutki transakcji rynkowych odczuwane przez osoby nie biorące udziału np. utylizacja odpadów (jeżeli ktoś nie ma umowy z MPO ucierpi także okolica), ochrona środowiska, ochrona przeciwpożarowa
4. Dobra społeczne – ze względu na system wartości wśród społeczeństwa, uznawane za dobra publiczne, możliwość korzystania przyznana wszystkim np. służba zdrowia, edukacja
KATEGORIE ŹRÓDEŁ FINANSOWANIA SAMORZĄDÓW
ð Dochody własne
· -przekazane w całości i bezterminowo
· -powiązane z lokalną bazą ekonomiczną
· -zakres lokalnej swobody decyzji
Ad 1. W ustawie określono co jest dochodem, ustawa coroczna, obecnie określenie nie ma daty końca
Ad 2. Maleją, gdy np. spada PKB/mieszkańca
Ad 3. Samorząd sam określa wysokość podatków, ulg, itd.
Dochód własny:
->opłaty za usługi (np. za autobus) /dochody bieżące
->podatki lokalne /dochody bieżące
->dochody z majątku samorządu (np. sprzedaży gruntów, wynajmu lokali itp.) /dochody majątkowe
Dochody majątkowe można dzielić na:
-amortyzacyjne
-zyski bieżące (np. w wypadku wynajmu)
ð Transfery (dotacje i subwencje)
· Subwencja – transfer o charakterze ogólnym, można wydać na co się chce, niewykorzystane środki przechodzą na następny rok /d. bieżące
· Dotacja – ma charakter celowy, przekazujący środki określa na co mają zostać wydane, mają ograniczone ramy czasowe – po określonym czasie niewykorzystane środki muszą zostać zwrócone /d. bieżące i d. majątkowe
ð Udziały we wpływach z podatków państwowych
· Nie są traktowane jako dochody własne, gdyż samorząd nie ma swobody decydowania o tym podatku
· Np. PIT – wysokość podatku zależy od wysokości kwoty w gminie
· Udziały wg ustawy są zaliczane do dochodu własnego
ð Środki z kredytów i pożyczek
· Pożyczki nie są odnotowywane w dochodach, ale w wydatkach. Różnica pomiędzy dochodami a wydatkami daje deficyt. Deficyt łatany jest przychodami (!), do których można zaliczyć… (?)
IDEALNY SYSTEM FINANSOWANIA SAMORZĄDÓW
· Podział zadań zgodnie z zasadą subsydiarności
· Podział zadań dostosowany do organizacji terytorialnej
· Podział źródeł dochodów odpowiada podziałowi zadań
· Możliwie duża część dochodów powinna pochodzić ze źródeł własnych
-dlaczego? Aktywizacja społeczeństwa, gdyż to z ich pracy dostarczane są do budżetu samorządu i chcą mieć większą kontrolę nad pieniędzmi
-więcej powodów do interesowania się działalnością samorządu
-samorząd będzie ostrożniej wydawał pieniądze i nakładał podatki
-stwarzanie możliwości prowadzenia odmiennej, własnej polityki rozwoju
· System wyrównywania wspomaga jednostki słabsze
· Zadania bieżące z dochodów bieżących, a inwestycje z dochodów kapitałowych
· System przejrzysty dla obywateli i kredytodawców = dostępny, jawny
· Samorząd ma znaczące uprawnienia decydowania o wydatkach (w rzeczywistości istnieją normatywy ograniczające swobodę i elastyczność)
PODSTAWY SYSTEMU FINANSOWANIA JST W POLSCE
Dokumenty:
· Europejska Karta Samorządu Lokalnego
· Konstytucja RP (rozdział o samorządzie) przepisy:
-klasyfikacja dochodów
-dochody odpowiednie do zadań
-nowe zadania ze wskazanymi źródłami finansowania
-prawo ustalania podatków i opłat lokalnych
· Ustawa o finansach publicznych
· Ustawa o dochodach JST (2003r.)
· Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych
· Ustawa o podatku rolnym (podatek rolny nie jest zaliczany do podatków lokalnych, mimo że uprawnienia samorządu do tego podatku są takie same jak do podatków lokalnych)
· Ustawa o Regionalnych Izbach Obrachunkowych (RIO)
KLASYFIKACJA BUDŻETOWA
· 4 poziomy
1) Części budżetu
2) Poziom działów – określa sektor gospodarki, zapisana za pomocą trzech cyfr np. 600 – TRANSPORT, 801 – OŚWIATA
3) Poziom rozdziałów – sektory szczegółowo, zapisana 5 cyframi np. 60004 – LOKALNY TRANSPORT PUBLICZNY
4) Poziom paragrafów – niezależnie od 1) i 2) poziomu, klasyfikacja oddzielna dla wydatków i dochodów, klasyfikacja logiczna, zapisana 4 cyframi
- 4 cyfra wskazuje na finansowanie zagraniczne np. 0 – finansowanie polskie, 1 – współfinansowanie europejskie, 9,9 – fundusze spójności i strukturalne
*działy i rozdziały skonstruowane są dla dochodów i wydatków razem
Ad. Dochodów np. 031 podatek od nieruchomości, 600 dotacje inwestycyjne -> pierwsze cyfry mówią o pochodzeniu, 2-5 subwencje
Ad. Wydatków - pierwsza cyfra:
2-dotacje, 3-świadczenia, 4-bieżące wydatki inne, 6-wydatki majątkowe, 8 – obsługa długu publicznego
DOCHODY WŁASNE
ð Bieżące:
-podatki lokalne
-opłaty za usługi
ð Kapitałowe:
-dochody z majątku (sprzedaż, dzierżawa)
TRENDY W STRUKTURZE DOCHODÓW
ð Wzrost zadań samorządów, w związku z tym utrata części kontroli, bo
-moda na prywatyzację (samorząd – regulator)
-wprowadzenie bezp.. zdrowotnych
ð Wzrost znaczenia opłat za usługi mające charakter dóbr prywatnych
ð Podatki – tradycyjne:
-od nieruchomości (spadek jego znaczenia, mniejsze wpływy)
-od sprzedaży (zniknął zastąpiony przez VAT)
-od dochodów osobistych (nie jest dochodem lokalnym, a do samorządu trafia jako „udział” w dochodach krajowych)
REWOLUCJA „ANTYPODATKOWA”
- lata 80’, nie doprowadziła do skurczenia roli państwa, ale sprzyjała przechodzeniu od podatków bezpośrednich do podatków pośrednich (podatki pośrednie są mniej widoczne)
-ideologia mówiła o ograniczeniach roli państwa w gospodarce poprzez zmniejszenie podatków (bezpośrednich)
- podatki bezpośrednie mogą być decentralizowane, pośrednie nie mogą
PODATKI I OPŁATY LOKALNE /W GMINIE/
Np. od nieruchomości, rolny, leśny, od środków transportu, „karta podatkowa”, spadków i darowizna, posiadania psów, czynności cywilnoprawnych, opłata skarbowa, opłata targowa, opłata miejscowa i uzdrowiskowa, opłata eksploatacyjna
„karta podatkowa” – podatek od niektórych przedsiębiorstw (mniejszych) np. fryzjer
Czynności cywilnoprawnych – za kupno/sprzedaż np. samochodu
Opłata eksploatacyjna – od surowców
KOMPETENCJE GMINY
· Rada uchwala stawkę nie wyższą niż maksymalną podatków i opłat lokalnych
· Rada uchwala zwolnienia dodatkowe do ustaw
· Burmistrz/wójt/prezydent – ma prawo podejmować indywidualne decyzje dotyczące ulg, zwolnień czy umorzeń
· Stawka maksymalna wyrażona jest w wartościach bezwzględnych, zmienia się pod wpływem inflacji (wzrasta)
PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI
· Dostarcza ok. 12% budżetu gminy, ponad 50% wpływów z opłat lokalnych
· Wymiar podatku zależy od m2 z rozróżnieniem sposobu użytkowania. Nie wiąże się z wartością nieruchomości
-w przypadku budowli (-> konstrukcja trwale związana z gruntem, która nie jest budynkiem np. most, wiadukt, konstrukcja lotniska, maszt, wiatraki -> *mosty i wiadukty wg innego prawa nie podlegają podatkowi) liczy się wartość (maks 1%)
· Plany wprowadzenia podatku „od valorem” (-> rozwiązaniem mogłoby być zróżnicowanie stawek maksymalnych w kraju)
-od wartości nieruchomości
-plusem jest wprowadzenie większej sprawiedliwości
-minusem – sprzeciw społeczny i trudność przy wdrożeniu, a także kosztowność każdorocznego wyceniania nieruchomości
· Ponad 80% zbieranych kwot pochodzi od osób prawnych
· STAWKI MAKSYMALNE:
-budynek mieszk. ~60gr
-budynek związany z działalnością gosp. ~18zł
-grunty związane z działalnością gosp. ~70gr
-grunty niezabudowane związane z mieszk. ~kilkanaście%
Podatek płaci się w kwartałach w okresie, kiedy spółdzielnia wyśle rachunek.
Podatek od nowowybudowanego budynku płaci się od momenty odbioru (wg prawa budowlanego) przez inspektora (od stycznia następującego po tym terminie)
PODATEK ROLNY
· Podstawą cena kwintala żyta (rynkowa)
· 4-5% budżetu gminy
· W zależności od liczby ha z uwzględnieniem jakości gleb i położenia regionalnego ( w ustawie mowa o warunkach klimatycznych i ekonomicznych)
PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH
· Od 1998 nie pobierane od samochodów osobowych
· Dla ciągników w zależności od pojemności silnika, dla ciężarówek i przyczep – ładowności, dla autobusów od liczby miejsc
· 1-2% budżetu
· Włączono do ceny podatku od beznzyny (samorządom dodano subwencje)
...
niewmar