Plan na marzec 2009 r.docx

(31 KB) Pobierz

Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc marzec 2009 r.

 

Tematy kompleksowe:

1. Żegnamy zimę

2. Dbamy o nasz kącik zielony

3 – 4.  Przychodzi wiosna

 

Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:

ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku

1.    Uświadamianie różnorodności i współzależności organizmów w świecie przyrody oraz podstawowych praw rządzących tym światem – wywoływanie zaciekawiania światem przyrody.

2.    Kształtowanie podstawowych powinności moralnych tj.: życzliwość, tolerancja, uczciwość, sprawiedliwość.

3.    Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały, dotyczące różnorodnych sposobów zachowań w zabawach, grach i ćwiczeniach gimnastycznych.

4.    Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.

5.    Wprowadzenie w świat niewerbalnych środków wyrazu, uczenie dostrzegania, odbierania, interpretowania i stosowania, połączone z doskonaleniem wrażeń  i spostrzeżeń zmysłowych.

6.    Tworzenie okazji umożliwiających zdobycie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywania własnych odczuć, przeżyć, myśli.

7.    Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.

Program Edukacji Zdrowotnej

8.    Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.

9.    Rozwijanie dbałości o własne zdrowie i higienę osobistą.

10.                       Doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych i sprawności samoobsługowych.

Program Edukacji Komunikacyjnej

11.                       Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu bezpiecznych zabaw w celu bezpieczeństwa własnego i innych.

Program Artystyczny

12.                       Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.

13.                       Obcowanie z przyrodą w różnych porach roku.

14.                       Poznanie różnych technik plastycznych.

 

Tydz

Tematy do realizacji

Cele operacyjne

Ewaluacja

1 tydzień

Żegnamy zimę

1. H. Bechlerowa „Przyszedł nocą miś” – słuchanie wiersza.

 

 

 

 

Zabawa dydaktyczna „Zgadnij, o którym bałwanku mówię?” – wyodrębnianie drobnych elementów różniących poszczególne bałwanki: nakrycia głowy, patrzą w bok i przed siebie, nos zwrócony na dół i do góry, jeden ma szalik itp.

2. „Do widzenia bałwanku” – teatrzyk kukiełkowy w oparciu o utwór Cz. Janczarskiego z książki pt.: „Zabawy Misa Uszatka”.

 

 

Zabawa dydaktyczna „Który obrazek zniknął?” – określanie, co oznaczają obrazki: gwiazdka śniegowa – zimno, krople deszczu – mokro, gałęzie poruszane wiatrem – wiejący wiatr, słoneczko – ciepło; odgadywanie, który obrazek   spośród czterech został schowany oraz co przedstawiał.

      Dziecko uważnie słucha wiersza i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści, uzasadnia swoją wypowiedź; nabywa umiejętność kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczy się słuchania swoich kolegów; wiąże zjawiska atmosferyczne                   z aktualną porą roku.

      Dziecko dostrzega różnice w wyglądzie bałwanków, uważnie słucha opisu słownego i wiąże go z treścią obrazka; przelicza w zakresie 5.

 

 

     Dziecko uważnie słucha rozwijającą się akcję teatrzyku, nazywa głównych bohaterów: Uszatek, Kogucik, Bałwanek, porządkuje wydarzenia według logicznej kolejności, swobodnie wypowiada się na temat cech odchodzącej pory roku.

      Dziecko doskonali spostrzegawczość wzrokową, rozumie treść symboli graficznych oznaczających zjawiska atmosferyczne.

 

3.     Uciekaj zimo – zabawy przy akompaniamencie pianina.

 

Zabawa muzyczna „Droga do przedszkola”– rozróżnianie dźwięków rejestru niskiego                    i wysokiego.

„Co to za instrument – zabawa dydaktyczna.

 

     Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką; omawia treść piosenki.

     Dziecko rozróżnia dźwięki niskie i wysokie, biegnie  lub maszeruje do słyszanej muzyki.

 

     Dziecko poznaje i rozróżnia dźwięki instrumentów muzycznych o określonej i nieokreślonej wysokości dźwięku np. grzechotka – kołatka, flet prosty – bębenek.

 

4.  Słonce topi śniegi” –  uzyskanie innego koloru poprzez zmieszanie dwóch farb żółtej        i czerwonej, rysowanie promieni długich               i krótkich.

5.  Malowanie tuszem poprzez rozdmuchiwanie tuszu przez słomkę – temat dowolny.

      Dziecko posługuje się określeniami: krótkie – długie; miesza farby w celu uzyskania nowego koloru – pomarańczowego.

 

     Dziecko poznaje nową technikę plastyczną, ćwiczy koordynację wzrokowo – ruchową podczas wykonywania pracy, zwiększa pojemność płuc przez dmuchanie; utrwala kolory: czerwony i niebieski.

 

6.        Zestaw zabaw ruchowych nr 5                     wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.

 

7.        Zabawa ruchowa „Słonko świeci, pada deszcz”.

 

8.        Zabawa ruchowa przy piosence „Uciekaj zimo”.

     Dziecko rozwija umiejętność pokonywania przeszkód w warunkach naturalnych, nabywa ogólnej sprawności      i zwinności.

     Dziecko  bierze udział w zabawach i zajęciach ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych ruchów całego ciała, w tym kończyn górnych.

     Dziecko bierze udział w zabawach ruchowych             ze śpiewem; ilustruje ruchem proste piosenki.

 

2 tydzień

Dbamy o nasz kącik zielony

M. Kownacka „Kwiaty i rybki” – słuchanie wiersza.

 

9. „Jaki to kwiat?” – zabawa dydaktyczna (oglądanie pelargonii i paprotki oraz określanie różnic pomiędzy nimi).

 

 

10.           „Szczypiorek” – nauka wiersza na pamięć.

 

 

„Jedna ręka mówi drugiej” – zabawa dydaktyczna – rozpoznawanie dotykiem kilku przedmiotów (konewka, doniczka, łopatka).

     Dziecko odbiera poprawnie wzorce słuchowe (w tym wyrazistej mowy nauczycielki), które stanowią dla niego wzór do naśladowania.

      Dziecko poznaje wybrane rośliny doniczkowe pelargonia, paproć – nazywa, podobieństwa i różnice       w wyglądzie kwiatów, rozumie konieczność systematycznego podlewania kwiatów, pomaga nauczycielce w opiekowaniu się tymi roślinami.

     Dziecko uważnie słucha wiersza recytowanego przez n – lkę, odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza; uczy się krótkich wierszy o bliskich treściach.

     Dziecko rozpoznaje dotykiem znane zabawki, różniące się wyraźnie między sobą.

 

11.   Cebulka” – ilustrowanie piosenki ruchem.

 

 

 

Zabawa ruchowa do piosenki „Daj mi rączkę, dam ci ja” –  taniec w parach.

„Zgadnij kto śpiewa twoje imię” – zabawa dydaktyczna.

     Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką; omawia treść piosenki; ilustruje proste piosenki ruchem i bierze udział w zabawach ze śpiewem.

     Dziecko bierze udział w zabawach ruchowych ze śpiewem; ilustruje ruchem proste piosenki.

     Dziecko rozwija własną inwencję twórczą poprzez improwizowanie głosem (śpiewanie imienia koleżanki, kolegi na melodię piosenki „Panie Janie”).

 

12.   „Cebula” – przyklejanie gotowych elementów (doniczka, cebula, szczypior).

 

13.   „Zielony ogródek” – założenie w sali, sianie    z dziećmi nasion – rzeżucha, owies, fasola itp., sadzenie warzyw – pietruszka, cebula, ziemniak.

     Dziecko nakleja na karton gotowe elementy; odkłada prace na wyznaczone miejsce.

     Dziecko zna sposoby sadzenia roślin, rozróżnia nasiona, wsianie w różne rodzaje gleb, dziecko próbuje wskazać warunki potrzebne do wzrostu roślin.

 

14.   Zestaw zabaw ruchowych nr 5                     wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.

 

 

15.   Zabawa ruchowa „Kwiatki w doniczkach”.

 

16.   Zabawa ruchowa „Kwiatki rosną, kwiatki więdną...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin