Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne nr 1 2007.pdf

(1086 KB) Pobierz
Microsoft Word - UCzS_2007_1.docx
20
007
Uniw
werssytecckie
S
e Cza
Socjo
asop
olog
pism
gicz
mo 
ne 
Nr 1 
czerwiec 2
2007 
www.socj
ologia.uksw.
.edu.pl 
115066050.009.png 115066050.010.png 115066050.011.png 115066050.012.png 115066050.001.png 115066050.002.png 115066050.003.png 115066050.004.png
Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne Numer 1  
2007 
Redakcja
Rada Naukowa Kolegium Redakcyjne
Dr hab. Rafał Drozdowski Ks. prof. dr hab. Władysław Majkowski
Instytut Socjologii UAM
Instytut Socjologii UKSW
Prof. dr hab. Aniela Dylus
Prof. dr hab. Hanna Podedworna
Instytut Politologii UKSW
Instytut Socjologii UKSW
Prof. dr hab. Zdzisław Krasnodębski
Prof. dr hab. Paweł Ruszkowski
Instytut Socjologii UKSW, Uniwersytet w Bremie
Instytut Socjologii UKSW
Ks. prof. dr hab. Piotr Mazurkiewicz
Prof. dr hab. Andrzej Wójtowicz
Instytut Politologii UKSW
Instytut Socjologii UKSW
Prof. dr hab. Andrzej Ochocki
Mgr Marcin Zarzecki
Instytut Socjologii UKSW
Instytut Socjologii UKSW
O. prof. dr hab. Andrzej Potocki
Instytut Socjologii UKSW
Prof. dr hab. Elżbieta Rekłajtis
Zespół Młodych Socjologów
Instytut Socjologii UKSW
Mgr Jacek Bieliński
Prof. dr hab. Wojciech Sitek
Akademia Nauk Społecznych PAN
Instytut Socjologii UWr
Mgr Agnieszka Figiel
Prof. dr hab. Henryk Skorowski
Instytut Socjologii UAM
Instytut Socjologii UKSW
Mgr Tomasz Korczyński
Prof. dr hab. Andrzej Zybertowicz
Instytut Socjologii UKSW
Instytut Socjologii UMK
Mgr Piotr Stankiewicz
Instytut Socjologii UMK
Podstawą oceny merytorycznej publikowanych artykułów są anonimowe recenzje
Prawa autorskie: Wszelkie prawa do periodyku oraz zamieszczonych w nim artykułów posiada Kolegium
Redakcyjne. Autorzy są gwarantami prawnej i intelektualnej własności nadsyłanych utworów, oraz nienaruszania
praw oraz własności osób trzecich. Dystrybucja Uniwersyteckiego Czasopisma Socjologicznego, przedruk zawartych
w nim tekstów lub przechowywanie całości lub fragmentów w systemach gromadzenia informacji jest możliwe
wyłącznie z podaniem źródła, z którego zostały zaczerpnięte.
2 |  Strona  
 
 
115066050.005.png
Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne Numer 1  
2007 
Spis treści
Artykuły
Z założeń badań podstawowych w socjologii religii.
Wieloparadygmatyczność programów
Andrzej Wójtowicz 4
Transformacja elektroenergetyki a branżowe grupy interesów
Paweł Ruszkowski
30
Kapitał społeczny w społeczeństwie ryzyka
Katarzyna Tabuła
48
Zasoby kapitału społecznego w gminie Istebna
Leokadia Juroszek 65
Recenzje
Sławomir Banaszak,
Menedżerowie w strukturze społecznej
Rec. Marcin Koman
85
Phil Macnaghten, John Urry,
Alternatywne przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie i społeczeństwie
Rec. Marta Luty-Michalak
90
Piotr Sztompka,
Socjologia wizualna: fotografia jako metoda badawcza
Rec. Ewa Sadurska 96
Socjologia w Polsce
Socjologia na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Wojciech Klimski
101
3 |  Strona  
 
 
115066050.006.png
Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne Numer 1  
 
2007 
Andrzej Wójtowicz
Instytut Socjologii
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
e-mail: prof2aw@gmail.com
Z ZAŁOŻEŃ BADAŃ PODSTAWOWYCH W SOCJOLOGII RELIGII.
WIELOPARADYGMATYCZNOŚĆ PROGRAMÓW
Abstrakt: Jakie warunki mają spełniać socjologiczne badania religii by stanowiły podstawę
konstrukcji socjologicznych teorii religii? Jakie procedury teoriopoznawcze umożliwiają
osiągnięcie takiego rezultatu? Teza artykułu głosi wieloparadygmatyczność socjologii religii.
Przedstawia ją autor w kategoriach czterech paradygmatów, które analitycznie utożsamia
z czterema teoriami socjologicznymi: funkcjonalną, strukturalną, humanistyczną
i interpretatywną. Analiza formalno-logiczna ich założeń i budowy pozwala na sformułowanie
konkluzji, iż paradygmat humanistyczny i interpretatywny należy w głównym nurcie swych
zastosowań do teorii społecznych, nie zaś do teorii socjologicznych.
Słowa kluczowe: socjologiczna teoria religii, paradygmat, społeczna teoria religii
Wprowadzenie
Jak możliwa jest socjologiczna teoria religii resp. religijności, skoro, jak do tej pory, ich
wersje ogólne wzięły w łeb? Jeśli istotnie padły, warto uczynić zastrzeżenie, to tylko w sensie
zaawansowanych wymagań stawianych teoriom ogólnym. W świetle ich kompetencji, w zakresie
wyjaśnień, przewidywań i konstrukcji testowalnych modeli badanych zjawisk socjologiczne teorie
religii nie zachowały wartości, które zapowiadały. Nie dotyczy to teorii socjologicznych w roli
teorii społecznych, te mają się całkiem dobrze od początku. Co najmniej więc od inicjatyw
Thomasa Moore’a poprzez francuską myśl społeczną, Th. Hobbesa i jego wczesnych i późnych
kontynuatorów, oświecenie, angielską ekonomię klasyczną, klasyczny okres europejskiej teorii
społecznych Marksa, Comte’a, Spencera aż do nowoczesnej socjologii Durkheima, Webera, ich
krytyk, teorie społeczne religii nie traciły perswazyjnych aspiracji i moblizacyjnych efektów.
A jeśli kto jest czytelnikiem opasłych tomów, powiedzmy J.Habermasa oraz A. Giddensa, po
drodze Castoriadisa, Touraine’a, Bourdieu, Wallersteina, Baumana i nie pominie, jakże by inaczej,
rozmaitych postmodernizów, feminizmów, liberalnej, a jak komu mało, komunitarnej myśli
społecznej, bez trudu spostrzeże, iż im więcej innowacji w społecznych koncepcjach religii
w języku socjologii, tym mniej w nich socjologicznych teorii właśnie. Socjologia religii jest
w sytuacji osobliwej. Warto jej stawiać pytania o teorie, modele teoretyczne, także orientacje,
które umożliwiają odpowiedź na kwestie szczegółowe. Co jest podstawą teoretycznej więzi
danych kategorii nowych ruchów religijnych z koncepcją sekularyzacji? Co wyznacza teoretyczne
4 |  Strona  
 
115066050.007.png
Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne Numer 1  
2007 
konstrukcje przekształceń denominacyjnych społeczeństw zaawansowanej nowoczesności ? Co
tłumaczy - w języku teorii socjologicznej - względną stabilność wzorów religijności społeczeństwa
polskiego, a co zwrot ku religijnym tradycjom społeczności żydowskiej w Stanach
Zjednoczonych? Jakie układy odniesienia lub perspektywy teoretyczne są w stanie opisać
i wyjaśnić popularność fundamentalizmów religijnych lub , dajmy na to, oryginalnie afrykańskich
wzorów religii Joruba w metropoliach nowoczesnego świata? Czym jest dyfuzja nowych form
religijnych, sekt, inspiracji konserwatywnej, kontynuacja i nieciągłość w reakcji islamu na
problemy modernizacji społecznej i cywilizacyjnej? Co uzasadnia pluralizm modeli kościoła, jego
powikłanych treściowo doktryn, kultu, organizacji? Jaki model teoretyczny socjologii religii
wyłania się z obserwacji Richarda Fenna, iż sacrum wycofuje się z form zinstytucjonalizowanych
religii(Fenn 2004:3), a jaki z badań Jeana Baudrillarda, wedle których społeczeństwo konsumpcji
wypiera społeczeństwo religii, mitu i rytu( Baudrillard 1986)? Co jest ekwiwalentem teoretycznym le”
bricolage” des croyances Daniéle Hervieu-Léger czyli radykalizacji indywidualizacji i subiektywizacji
religijności na terenie socjologicznej teorii religii (Hervieu-Leger 1999:42)? Jakie twierdzenia
ogólne wyistaczają się z koncepcji Grace Davie believing without belonging ( Davie 1990:
455,469;1994;2000) i ? Co jest teoretycznym układem odniesienia tezy Pippy Norris i Ronalda
Ingleharta o modernizacji jako czynniku sekularyzacji w skali globalnej (Norris; Inglehart 2004;
Inglehart 1997))? ii , Czy propozycja metodologicznego pluralizmu w wykonaniu Garces-Foleya i
Anna Thayer (Garces-Foley. 2003:417;Thayer 2007:279,293) iii w związku z rozpadem - ich
zdaniem - dotychczasowego teoretycznego korpusu w naukach społecznych o religii
i fundamentalnego przekształcenia ich przedmiotów znaczy coś więcej niż tylko dwugłos w
debatach nad statusem socjologicznej teorii religii, chrześcijaństwa w szczególności? Jaki status
metodologiczny przysługuje społecznemu konstrukcjonizmowi w wersji Jamesa Beckforda
( Beckford 2003) ? Indeksy pytań podobnych wypełniają programy badań socjologicznych iv .
Jeśli – jak się dość powszechnie wyznaje- socjologia zajmuje się zjawiskami o takiej masie
osobliwości o różnych dynamikach, iż próżne są jakiekolwiek, poza trywialnymi, sensowne
uogólnienia, to po co tracić czas na roboty jałowe, z góry skazane na niepowodzenie. Socjologia
nie należy do repertuaru prac syzyfowych, niemniej niektóre jej pojęcia, twierdzenia, modele
ożywiane zaklęciami „Realnej Nauki”, „Metody Naukowej”, „Hipotetyczno-Dedukcyjnych
Modeli”, „ Absolutnej Falsyfikowalności”, jeśli nie dostarczają rekomendacji praktycznych swych
zastosowań, lub nie realizują się w sprawdzonych operacyjnie badaniach, ograniczają swą
przydatność w empirycznych programach badań o charakterze kumulacyjnym v . Długotrwała
zajadłość debat wokół roli teorii ogólnych w socjologii przyzwyczaja do ich lekceważenia,
w niektórych subdyscyplinach, na przykład w socjologii historycznej vi , zniechęca do ich aplikacji.
Socjologia religii należy do szczególnie wrażliwych teoretycznie i metodologicznie subdyscyplin.
Rozwiązania problemu różnic między socjologiczną i społeczną teorią religii – jak w pracach
J.Beckforda uruchamiających reguły metodologiczne społecznego akonstrukcjonizmu
są zadawalające w perswazji i dbałości o jasne kryteria oddzielające to, co socjologiczne
(naukowe) od tego, co społeczne ( procesy i zjawiska jako konstrukcje społeczne). Religie
w operacjach socjologicznych wszakże mają swe osobliwości. Sposób w jaki stawały się
przedmiotem nauki i teorii ogólnych należy do dziejów nauk społecznych. U swoich historyczno-
filozoficznych źródeł w wieku siedemnastym, za sprawą ówcześnie nowych tendencji w nauce
(Galileusz) i filozofii ( racjonalizm kartezjański), także i przede wszystkim z inicjatywy Spinozy
uwolnienia studiów nad religią spod władzy fideizmu oraz ideologicznych przywiązań
i zobowiązań ( Tractatus-theologico-politicus, 1670), ujawnia znaczenie teorii ogólnych w praktycznym
5 |  Strona  
 
 
115066050.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin