5część - Statysyki dla Pedagogów - Anna Krajewska.pdf
(
17620 KB
)
Pobierz
195643477 UNPDF
ZDZIAt III
CHARAKTERYSTYKA ZBIOROWOŚCI
STATYSTYCZN EJ
Grupowanie zebranego materiału, budowa szeregów statystycznych, tablic,
ykresów
to czynności wykonywane po przeprowadzeniu badań. Głównym
~ednak celem każdego badania jest analiza uzyskanych wyników, sforrnułowa-
-"e
wniosków dotyczących badanego zjawiska, a także wykrycie i uchwycenie
stępujących prawidłowości i związków.
W toku analizy zebranego materiału dokonuje się obliczeń różnych miar sta-
'stycznych, będących charakterystykami liczbowymi szeregu statystycznego. Jak
~ wcześniej wskazano, szereg statystyczny może przedstawiać warianty oraz
liczbę jednostek cechy ilościowej lub jakościowej w każdym wariancie.
1.0PIS ROZKŁADU CECHY JAKOŚCIOWEJ
Umieszczone w szeregu dane dotyczące cechy jakościowej przedstawiają
strukturę badanej zbiorowości z punktu widzenia tej właśnie cechy, czyli
przedstawiają jej rozkład. Aby dokonać analizy zbiorowości przedstawionej
w takim szeregu, należy posłużyć się pewnymi charakterystykami liczbowymi,
które umożliwiają określenie właściwości rozkładu.
Cechy jakościowe
są niemierzalne i są wyrażane na skali nominalnej. Dla-
tego liczbowa ich charakterystyka jest możliwa tylko poprzez przedstawienie li-
czebności (liczb) bezwzględnych i względnych.
47
---
----------~----
Liczby bezwzględne
(absolutne) uzyskuje się w wyniku zliczania poszcze-
gólnych jednostek lub w rezultacie sumowania cech mierzalnych, są one zwykle
mianowane, wyrażane w określonych jednostkach miary: waga, długość, po-
wierzchnia i inne (np. powierzchnia szkoły wynosi 1500 m
2,
do klasy pierwszej
przyjęto 90 uczniów, zasoby biblioteki szkolnej liczą 3000 woluminów). Posłu-
giwanie się w analizie liczbami bezwzględnymi często nie jest wystarczające,
ponieważ nie pozwala na porównywanie niejednorodnych zbiorowości.
W związku z tym oprócz liczb bezwzględnych wykorzystuje się w analizie
liczby względne (stosunkowe), wyrażające stosunek dwóch wielkości w postaci
ułamków, procentów, promili. Powszechnie stosowane są wskaźniki struktury
i natężenia, rzadziej natomiast wskaźniki dynamiki.
1.1. Wskaźniki struktury i natężenia
Wskaźniki struktury
przedstawiają stosunek wielkości poszczególnych czę-
ści zbiorowości do wielkości całej zbiorowości. Wskaźnik struktury jest obliczany
w rezultacie podzielenia liczebności danej części przez liczebność całej zbiorowości.
Wskaźniki struktury można obliczać jako:
15
• wskaźniki ułamkowe (suma wskaźników dotyczących poszczególnych
części zbiorowości jest równa l),
• wskaźniki procentowe (suma wskaźników dotyczących poszczególnych
części zbiorowości równa się 100% ),
• wskaźniki promilowe (suma wskaźników dotyczących poszczególnych
części zbiorowości równa się 1000).
Jeśli przyjmiemy, że
NI. N
1•
N
3
...
N.~,
to są liczbowe części zbiorowości, np.
badana zbiorowość liczy
N=126
rodziców, w tym
N
j
=28
legitymuje się wy-
kształceniem wyższym,
Nr56 -
średnim,
N
3
=27
-
zawodowym,
N
4
=15
podsta-
wowym, to wówczas otrzymamy następujące wzory na obliczanie wskaźników
struktury:
15
Z. Peuker,
Statystyka ... ,
op. cit, s. 85-86.
48
_Wskaźniki ułamkowe:
- dla części zbiorowości:
NI N
2
s,
-,-'0"-
N N
N~
- dla całości zbiorowości:
_. Wskaźniki procentowe:
-·]00.--
N,
·]00....
_0
.]00
N,
- dla części zbiorowości:
N
N
N
- dla całości zbiorowości:
-·100
+ -
·100
+ ... +
-·100
=
100%
N
N
2
u,
N
N
3. Wskaźniki promilowe:
- dla części zbiorowości:
NI .1000.
N
2
.1000....
N
x
N
N
.1000
- dla całości zbiorowości:
~. 1000
+
N
2
N
.
1000
+...+
N
x
N
.
1000
=
1000
Najczęściej stosowane są wskaźniki procentowe, jako najwygodniejsze. Rzadziej
wykorzystywane są wskaźniki promilowe, głównie wówczas, gdy inne wskaźniki,
np. procentowe byłyby wyrażone bardzo małymi liczbami ułamkowymi, z wieloma
cyframi po przecinku.
Wskaźniki struktury mają bardzo duże znaczenie praktyczne, ponieważ
w sposób bardzo przejrzysty przedstawiają całą zbiorowość, wskazując na udział
jej poszczególnych części w całości, co można przedstawić w tablicy, ale także na
wykresie, np. kołowym lub słupkowym. Posługując się wskaźnikami struktury
można dokonać porównania kilku zbiorowości przyjmując
Iiczebności
każdej
zbiorowości za 100% (przy obliczaniu wskaźników procentowych), niezależnie od
ich liczebności wyrażonych liczbami bezwzględnymi (tab. 16).
Na podstawie liczb bezwzględnych zamieszczonych w tab. 16 trudno jest
jednoznacznie stwierdzić, w której ze szkół struktura poziomu wykształcenia
jest korzystniejsza.
Z
wartości liczb bezwzględnych wynika, że w szkole
A
za-
trudnionych jest więcej niż w szkole
B
nauczycieli z ukończonymi studiami
podyplomowymi, więcej jest także nauczycieli z wykształceniem wyższym. Na-
tomiast z odpowiednich wskaźników procentowych wynika, że w obu szkołach
procent nauczycieli posiadającech ukończone studia
podyp1omowejest
identyczny, a
w przypadku nauczycieli z wykształceniem wyższym w szkole
B
posiada go nawet
większy procent (odsetek) nauczycieli
niż
w
szkole
A.
49
NI
NI
N
N
Tablica 16
Nauczyciele szkoły A i
B
według wykształcenia
Poziom
Nauczyciele w szkole
wykształcenia
A
B
A
B
nauczycieli
Liczba
%
Studium Podyplomowe
8
5
10,0
10,0
Wyższe
36
24
45,0
48,0
WSN
22
13
27,5
26,0
SN
10
3
12,5
6,0
Liceum pedagogiczne
4
5
5,0
10,0
Ogółem
80
50
100,0
100,0
tródło:dane umowne
Porównując Wskaźniki struktury, np. procentowe obliczone dla podobnych kate-
gorii w kilku zbiorowościach można wskazać, w której zbiorowości określona grupa
)~'St 'S\()'S\\\\k()'N()\\~m\~)'Sza,
?.
))()wadt()
m~ma
~\'N\e1dL\c, "Le'N kt{Yl:e)~Z.b\~1~'N~~C\
określona grupa jest np. kilkakrotnie mniejsza lub większa, w porównaniu z takimi
grupami
z 'mnycn
zoiorowosci,
np. w
sźxote
1\ pracuje ówuxrotme
więcej nauczyćren
'iegńyrmijącyćn
się
WYKszta)cerilem
na poziorme
<:)]:\j
rirz
w szKole"'B.
Wskaźniki natężenia
określają stosunek dwóch zbiorowości pozostają-
cych ze sobą w związku logicznym, wyrażają stopień natężenia:
w.
=
Ni
n
N
2
gdzie:
NI -
liczebność jednej zbiorowości, np. liczba
studentów określonego kienmku studiów,
N
2
-
liczebność drugiej zbiorowości, np. liczba
nauczycieli akademickich zatrudnionych
na tym kienmku studiów.
W
badaniach pedagogicznych stosowane są takie wskaźniki natężenia, jak
?
np. liczba uczniów przypadających na 1 m- powierzchni klasy szkolnej lub
liczba uczniów przypadających na jednego nauczyciela, liczba woluminów
w bibliotece szkolnej przypadająca na jednego ucznia, liczba studentów przy-
padająca na jednego profesora itp. Znaczenie wskaźników natężenia polega na
tym, .że pozwalają na porównywanie wielkości, które ujmowane w-liczbach
bezwzględnych nie pozwalają na sformułowanie pełniejszych wniosków.
50
1.2. Układ i analiza wskaźników struktury w tablicy
Spośród przedstawionych wskaźników struktury
w
badaniach pedagogicz-
nych najczęściej stosowane są wskaźniki procentowe. Z praktyki wynika, że
istnieją różne sposoby umieszczania w tablicach liczb bezwzględnych i odpo-
wiadających im wskaźników procentowych. Zróżnicowanie to wynika głównie
z celu i typu badań, a także z zamiarów badacza. Celem przedstawienia w tablicy
liczb
bezwzględnych
i
wskaźników
procentowych
może
być
podanie
informacji
o strukturze badanej
zbiorowości,
a także przedstawienie
związków
między badanymi
zmiennymi i zbiorowościami.
Przykłady zamieszczania w tablicach liczb bezwzględnych i wskaźników
procentowych przedstawiono w tab. 17, 18, 19, 20, 21.
Tablica
17
Uczniowie kI. III
w
miejscowości X
w
r.szk.1995/96
według pochodzenie społeczneqo
Pochodzenie społeczne
Liczba
%
Robotnicze
42
~€>,e
Chłopskie
37
32,5
Inteligenckie
28
24,6
Inne
7
6,1
Ogółem
114
100,0
tr6dło: dane umowne
Tablica 18
Struktura rodziny uczniów kl.
11/
w
miejscowości
X
w
r.szk.1995/96
a
ich wyniki
w
nauce
Wyniki
w
nauce
Struktura rodziny
Liczba
%
Wysokie
Średnie.
Niskie
Ogółem
Wysokie
Średnie
Niskie
Ogółem
Rodzina pełna
51
55
8
114
44,7
48,3
7,0
100,0
Rodzina niepełna
2
21
6
29
6,9
72,4
20,7
100,0
Ogółem
53
76
14
143
37,1
53,1
9,8
100,0
tr6dło: dane umowne
51
Plik z chomika:
mpwjs
Inne pliki z tego folderu:
1 część - Statysyki dla Pedagogów - Anna Krajewska.pdf
(34806 KB)
2część - Statysyki dla Pedagogów - Anna Krajewska.pdf.pdf
(8562 KB)
3część - Statysyki dla Pedagogów - Anna Krajewska.pdf
(2976 KB)
4część - Statysyki dla Pedagogów - Anna Krajewska.pdf
(10607 KB)
5część - Statysyki dla Pedagogów - Anna Krajewska.pdf
(17620 KB)
Inne foldery tego chomika:
Autyzm
Dokumenty
E. Krawczak, Antropologia kulturowa
konspekty resocjalizacja
metodologia badań społecznych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin