5część - Statysyki dla Pedagogów - Anna Krajewska.pdf

(17620 KB) Pobierz
195643477 UNPDF
ZDZIAt III
CHARAKTERYSTYKA ZBIOROWOŚCI
STATYSTYCZN EJ
Grupowanie zebranego materiału, budowa szeregów statystycznych, tablic,
ykresów to czynności wykonywane po przeprowadzeniu badań. Głównym
~ednak celem każdego badania jest analiza uzyskanych wyników, sforrnułowa-
-"e wniosków dotyczących badanego zjawiska, a także wykrycie i uchwycenie
stępujących prawidłowości i związków.
W toku analizy zebranego materiału dokonuje się obliczeń różnych miar sta-
'stycznych, będących charakterystykami liczbowymi szeregu statystycznego. Jak
~ wcześniej wskazano, szereg statystyczny może przedstawiać warianty oraz
liczbę jednostek cechy ilościowej lub jakościowej w każdym wariancie.
1.0PIS ROZKŁADU CECHY JAKOŚCIOWEJ
Umieszczone w szeregu dane dotyczące cechy jakościowej przedstawiają
strukturę badanej zbiorowości z punktu widzenia tej właśnie cechy, czyli
przedstawiają jej rozkład. Aby dokonać analizy zbiorowości przedstawionej
w takim szeregu, należy posłużyć się pewnymi charakterystykami liczbowymi,
które umożliwiają określenie właściwości rozkładu.
Cechy jakościowe są niemierzalne i są wyrażane na skali nominalnej. Dla-
tego liczbowa ich charakterystyka jest możliwa tylko poprzez przedstawienie li-
czebności (liczb) bezwzględnych i względnych.
47
195643477.002.png
---
----------~----
Liczby bezwzględne (absolutne) uzyskuje się w wyniku zliczania poszcze-
gólnych jednostek lub w rezultacie sumowania cech mierzalnych, są one zwykle
mianowane, wyrażane w określonych jednostkach miary: waga, długość, po-
wierzchnia i inne (np. powierzchnia szkoły wynosi 1500 m 2, do klasy pierwszej
przyjęto 90 uczniów, zasoby biblioteki szkolnej liczą 3000 woluminów). Posłu-
giwanie się w analizie liczbami bezwzględnymi często nie jest wystarczające,
ponieważ nie pozwala na porównywanie niejednorodnych zbiorowości.
W związku z tym oprócz liczb bezwzględnych wykorzystuje się w analizie
liczby względne (stosunkowe), wyrażające stosunek dwóch wielkości w postaci
ułamków, procentów, promili. Powszechnie stosowane są wskaźniki struktury
i natężenia, rzadziej natomiast wskaźniki dynamiki.
1.1. Wskaźniki struktury i natężenia
Wskaźniki struktury przedstawiają stosunek wielkości poszczególnych czę-
ści zbiorowości do wielkości całej zbiorowości. Wskaźnik struktury jest obliczany
w rezultacie podzielenia liczebności danej części przez liczebność całej zbiorowości.
Wskaźniki struktury można obliczać jako: 15
• wskaźniki ułamkowe (suma wskaźników dotyczących poszczególnych
części zbiorowości jest równa l),
• wskaźniki procentowe (suma wskaźników dotyczących poszczególnych
części zbiorowości równa się 100% ),
• wskaźniki promilowe (suma wskaźników dotyczących poszczególnych
części zbiorowości równa się 1000).
Jeśli przyjmiemy, że NI. N 1• N 3 ... N.~, to są liczbowe części zbiorowości, np.
badana zbiorowość liczy N=126 rodziców, w tym N j =28 legitymuje się wy-
kształceniem wyższym, Nr56 - średnim, N 3 =27 - zawodowym, N 4 =15 podsta-
wowym, to wówczas otrzymamy następujące wzory na obliczanie wskaźników
struktury:
15 Z. Peuker, Statystyka ... , op. cit, s. 85-86.
48
195643477.003.png
_Wskaźniki ułamkowe:
- dla części zbiorowości:
NI N 2 s,
-,-'0"-
N N
N~
- dla całości zbiorowości:
_. Wskaźniki procentowe:
-·]00.--
N,
·]00.... _0 .]00
N,
- dla części zbiorowości:
N
N
N
- dla całości zbiorowości:
-·100 + - ·100 + ... + -·100 = 100%
N
N 2
u,
N
N
3. Wskaźniki promilowe:
- dla części zbiorowości:
NI .1000. N 2 .1000.... N x
N
N
.1000
- dla całości zbiorowości:
~. 1000 + N 2
N
. 1000 +...+ N x
N
. 1000 = 1000
Najczęściej stosowane są wskaźniki procentowe, jako najwygodniejsze. Rzadziej
wykorzystywane są wskaźniki promilowe, głównie wówczas, gdy inne wskaźniki,
np. procentowe byłyby wyrażone bardzo małymi liczbami ułamkowymi, z wieloma
cyframi po przecinku.
Wskaźniki struktury mają bardzo duże znaczenie praktyczne, ponieważ
w sposób bardzo przejrzysty przedstawiają całą zbiorowość, wskazując na udział
jej poszczególnych części w całości, co można przedstawić w tablicy, ale także na
wykresie, np. kołowym lub słupkowym. Posługując się wskaźnikami struktury
można dokonać porównania kilku zbiorowości przyjmując Iiczebności każdej
zbiorowości za 100% (przy obliczaniu wskaźników procentowych), niezależnie od
ich liczebności wyrażonych liczbami bezwzględnymi (tab. 16).
Na podstawie liczb bezwzględnych zamieszczonych w tab. 16 trudno jest
jednoznacznie stwierdzić, w której ze szkół struktura poziomu wykształcenia
jest korzystniejsza. Z wartości liczb bezwzględnych wynika, że w szkole A za-
trudnionych jest więcej niż w szkole B nauczycieli z ukończonymi studiami
podyplomowymi, więcej jest także nauczycieli z wykształceniem wyższym. Na-
tomiast z odpowiednich wskaźników procentowych wynika, że w obu szkołach
procent nauczycieli posiadającech ukończone studia podyp1omowejest identyczny, a
w przypadku nauczycieli z wykształceniem wyższym w szkole B posiada go nawet
większy procent (odsetek) nauczycieli niż w szkole A.
49
NI
NI
N
N
195643477.004.png
Tablica 16
Nauczyciele szkoły A i B według wykształcenia
Poziom
Nauczyciele w szkole
wykształcenia
A
B
A
B
nauczycieli
Liczba
%
Studium Podyplomowe
8
5
10,0
10,0
Wyższe
36
24
45,0
48,0
WSN
22
13
27,5
26,0
SN
10
3
12,5
6,0
Liceum pedagogiczne
4
5
5,0
10,0
Ogółem
80
50
100,0
100,0
tródło:dane umowne
Porównując Wskaźniki struktury, np. procentowe obliczone dla podobnych kate-
gorii w kilku zbiorowościach można wskazać, w której zbiorowości określona grupa
)~'St 'S\()'S\\\\k()'N()\\~m\~)'Sza, ?. ))()wadt() m~ma ~\'N\e1dL\c, "Le'N kt{Yl:e)~Z.b\~1~'N~~C\
określona grupa jest np. kilkakrotnie mniejsza lub większa, w porównaniu z takimi
grupami z 'mnycn zoiorowosci, np. w sźxote 1\ pracuje ówuxrotme więcej nauczyćren
'iegńyrmijącyćn się WYKszta)cerilem na poziorme <:)]:\j rirz w szKole"'B.
Wskaźniki natężenia określają stosunek dwóch zbiorowości pozostają-
cych ze sobą w związku logicznym, wyrażają stopień natężenia:
w. = Ni
n N 2
gdzie:
NI - liczebność jednej zbiorowości, np. liczba
studentów określonego kienmku studiów,
N 2
- liczebność drugiej zbiorowości, np. liczba
nauczycieli akademickich zatrudnionych
na tym kienmku studiów.
W badaniach pedagogicznych stosowane są takie wskaźniki natężenia, jak
?
np. liczba uczniów przypadających na 1 m- powierzchni klasy szkolnej lub
liczba uczniów przypadających na jednego nauczyciela, liczba woluminów
w bibliotece szkolnej przypadająca na jednego ucznia, liczba studentów przy-
padająca na jednego profesora itp. Znaczenie wskaźników natężenia polega na
tym, .że pozwalają na porównywanie wielkości, które ujmowane w-liczbach
bezwzględnych nie pozwalają na sformułowanie pełniejszych wniosków.
50
195643477.005.png
1.2. Układ i analiza wskaźników struktury w tablicy
Spośród przedstawionych wskaźników struktury w badaniach pedagogicz-
nych najczęściej stosowane są wskaźniki procentowe. Z praktyki wynika, że
istnieją różne sposoby umieszczania w tablicach liczb bezwzględnych i odpo-
wiadających im wskaźników procentowych. Zróżnicowanie to wynika głównie
z celu i typu badań, a także z zamiarów badacza. Celem przedstawienia w tablicy
liczb bezwzględnych i wskaźników procentowych może być podanie informacji
o strukturze badanej zbiorowości, a także przedstawienie związków między badanymi
zmiennymi i zbiorowościami.
Przykłady zamieszczania w tablicach liczb bezwzględnych i wskaźników
procentowych przedstawiono w tab. 17, 18, 19, 20, 21.
Tablica
17
Uczniowie kI. III w miejscowości X w r.szk.1995/96
według pochodzenie społeczneqo
Pochodzenie społeczne
Liczba
%
Robotnicze
42
~€>,e
Chłopskie
37
32,5
Inteligenckie
28
24,6
Inne
7
6,1
Ogółem
114
100,0
tr6dło: dane umowne
Tablica 18
Struktura rodziny uczniów kl. 11/ w miejscowości X w r.szk.1995/96
a ich wyniki w nauce
Wyniki w nauce
Struktura rodziny
Liczba
%
Wysokie
Średnie.
Niskie
Ogółem
Wysokie
Średnie
Niskie
Ogółem
Rodzina pełna
51
55
8
114
44,7
48,3
7,0
100,0
Rodzina niepełna
2
21
6
29
6,9
72,4
20,7
100,0
Ogółem
53
76
14
143
37,1
53,1
9,8
100,0
tr6dło: dane umowne
51
195643477.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin