Klucze dobrej komunikacji
CEL: Zapoznanie z zasadami dobrej komunikacji i z czynnikami sprzyjającymi komunikacji
METODY: wykład, praca w grupach
POMOCE: karty z przykładami komunikatów TY do zamiany na JA , plansza z barierami w komunikacji, wykaz krótkich komunikatów.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1)Zapoznanie z zasadami dobrej komunikacji:
* Zaczynaj zdanie od JA lub MNIE.
* Wyrażaj swoje uczucia, myśli i przeżycia jasno, szczerze, uczciwie.
* Patrz rozmówcy w oczy.
* Mów wyraźnie.
* Zachowaj odpowiednią odległość od rozmówcy
* Zachowaj zgodność gestów i wyrazu twarzy ze słowami
*Aktywnie słuchaj
2) Ćwiczenie: zamiana komunikatu TY na JA . (uczniowie w grupach zamieniają komunikaty, omówienie opracowanych komunikatów w formie JA) np.Nie stój nade mną i nie rozpraszaj mnie na komunikat –czuję się rozdrażniony kiedy stoisz nade mną ponieważ nie mogę się skupić
Nie obgaduj mnie za plecami ,że Ci nie pomagam, na komunikat - jest mi przykro kiedy mówisz za moimi plecami że Ci nie pomagam
3) Ćwiczenia w komunikowaniu się w różnych odległościach, różnych treści np. z bliska i z daleka przekaz krótkich informacji : Chciałbym się z Tobą spotkać i porozmawiać na temat filmu.
Podobasz mi się, chciałbym się z Tobą umówić na randkę,
Wczoraj spotkałem naszego wspólnego znajomego ze szkoły byliśmy razem w kawiarni i przegadaliśmy cały wieczór
Przy omawianiu ćwiczenia zwrócić uwagę na treść i długość komunikatów, a wskazaną odległość.
4) Co utrudnia komunikację – bariery komunikacji omówienie planszy z 12 barierami
OSĄDZANIEK kiedy: krytykujesz, obrażasz, wiesz lepiej, chwalisz, by ocenić lub manipulować
DECYDUJESZ ZA INNYCH Kiedy: rozkazujesz, grozisz, moralizujesz, zadajesz wścibskie pytania
UCIEKASZ OD CUDZYCH PROBLEMÓW Kiedy: doradzasz, zmieniasz temat, silnie logicznie argumentujesz, pocieszasz.
mpwjs