POPYT – to ilości dobra, które nabywcy pragną i mogą kupić w danym czasie i w danych cenach.PRAWO POPYTU – gdy cena towaru wzrośnie przy założeniu innych czynników stałych (ceteris paribus) kupujący skłaniają się do kupowania go mniej i odwrotnie↑ P-cena → ↓ D-popyt↓ P-cena → ↑ D-popytCZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA FUNKCJĘ POPYTU:- cena danego dobra,- dochody kupujących,- gusty i upodobania konsumentów,- ceny dóbr substytucyjnych i komplementarnych,- liczba ludności,- podział dochodów pomiędzy gospodarstwa domowe,- przewidywania dotyczące zmian cen.WYJĄTKI OD PRAWA POPYTU:- Paradoks Giffena – wielki głód w Irlandii, koniec XiX w, w okresach dynamicznego wzrostu cen wszystkich dóbr (np. na skutek inflacji) wraz ze wzrostem cen artykułów pierwszej potrzeby nie spada na nie wielkość zapotrzebowania; czyli zapotrzebowanie na dobra pierwszej potrzeby rośnie wraz ze wzrostem ceny tych dóbr.- Paradoks Veblena (efekt snoba)- pomimo wzrostu cen dóbr luksusowych, wielkość zapotrzebowania na te dobra rośnie.- Efekt spekulacyjny – związany z oczekiwaniami poziomu cen dóbr w przyszłości. Wzrost ceny dobra powoduje wzrost wielkości popytu na nie, w obawie przed ich dalszym wzrostem, spadek cen powoduje spadek wielkości popytu w oczekiwaniu na dalsze obniżenie ceny. - Efekt owczego pędu – wyjaśnia zachowanie ludzi w tłumie, wyjaśnia potrzebę naśladowania innych ludzi, ich stylu życia. Zapotrzebowanie na dane dobro rośnie mimo, że jego cena wzrasta. PODAŻ – ilości dobra, które producenci chcą dostarczyć na rynek i sprzedać w danym czasie po danych cenachPRAWO PODAŻY – im wyższa cena tym większa ilość będzie dostarczona przy innych czynnikach stałych (ceteris paribus). Gdy cena dobra spada zmienia się dostarczona ilość dobra.↑ P-cena → ↑ S-podaż↓ P-cena → ↓ S-podażP = c + mP – cena c - const (ceteris paribus) m - zyskCZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA FUNKCJĘ PODAŻY:- cena danego towaru,- ceny innych towarów,- koszty produkcji,- ceny czynników produkcji,- stan technologii (ilu ludzi, ile maszyn),- cele firmy,- podatki i subsydia (dotacje, dopłaty),- oczekiwania dotyczące zmian cen.CENA RÓWNOWAGI RYNKOWEJ – cena, przy której ilość żądana jest równa ilości dostarczonej (popyt = podaż)CENA MINIMALNA - (podłoga cenowa) – jest to cena urzędowa, poniżej której nie można sprzedawać określonego dobra. Jest to cena wyższa od ceny równowagi, skutkująca nadwyżką rynkową, ustalana jest ona w celu ochrony interesów producentów.CENA MAKSYMALNA - (pułap ceny, sufit cenowy) – jest to cena urzędowa, której nie może przekroczyć cena sprzedaży określonego dobra. Jest to cena niższa od ceny równowagi rynkowej, skutkująca niedoborem rynkowym, ustalana w celu ochrony interesów konsumentów.ELASTYCZNOŚĆ POPYTU mierzy intensywność reakcji nabywców na każdą zmianę czynników determinujących popyt. CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA WARTOŚĆ ELASTYCZNOŚCI CENOWEJ POPYTU: - siła nabywcza konsumentów (im wyższa siła tym wskaźnik jest mniejszy),- ilość substytutów (im większa liczba substytutów wskaźnik jest większy),- przyzwyczajenia konsumentów (mniejszy wskaźnik),- produkty niezbędne (im bardziej potrzebny wskaźnik mniejszy),- czas, w jakim następuje zmiana ceny (im dłuższy okres zmiany ceny wskaźnik większy),- poziom ceny absolutnej produktu (im bardziej zmieniamy cenę tym konsumenci silniej reagują),- udział wydatków na zakup produktów w dochodzie konsumenta (większy – elastyczność większa, mniejszy – nie reagujemy silnie (!%)).RODZAJE DÓBR A DOCHODOWA I MIESZANA ELASTYCZNOŚĆ:- popyt elastyczny ED > 1%∆D > %∆P↑P o 10%→↓D o 15%dobra luksusowe- popyt nieelastyczny ED < 1%∆D < %∆P↑P o 10%→↓D o 5%dobra podstawowe (pierwszej potrzeby)- popyt doskonale elastyczny ED = ∞↑P → ↓D = 0↓P → ↑D = ∞- popyt jednostkowy ED = 1%∆D = %∆P↑P o 10%→↓D o 10%Dobra normalne- popyt sztywny ED = 0%∆P → %∆D = 0↑P o 10%→ ∆D = 0leki, używkiELASTYCZNOŚĆ POPYTU A PRZYCHÓD W PRZEDSIĘBIORSTWIE: (?)UŻYTECZNOŚĆ CAŁKOWITA, A MARGINALNA- użyteczność – satysfakcja, poczucie zaspokojenia potrzeby jakie człowiek uzyskuje z konsumpcji dóbr i usług. Subiektywna miara stopnia zadowolenia, indywidualne odczucie psychiczne, różne u poszczególnych osób. Nie jest mierzalna, nie ma jednostek. Analizie wyboru dokonywanego przez konsumenta wystarczy jednak uszeregowanie poziomów użyteczności, stwierdzenie że coś jest bardziej użyteczne, a coś mniej- użyteczność całkowita – suma zadowolenia, łączna satysfakcja jaką osiągają indywidualni konsumenci z konsumowania lub posiadania danego dobra- użyteczność krańcowa (marginalna) – informuje o poziomie zadowolenia z ostatniej skonsumowanej jednostki dobraI PRAWO GOSSENA - (prawo malejącej użyteczności krańcowej) – użyteczność uzyskiwana przez konsumenta z kolejnych jednostek dobra maleje wraz ze wzrostem jego spożycia przy zachowaniu konsumpcji innych dóbr na niezmienionym poziomieUC max => UM = 0Optymalna ilość 2 produktów: MX = UMY Optymalna ilość 2 produktów MX / UMY = PX / PY kupowanych po cenach PX i PY II PRAWO GOSSENA – (optimum konsumenta) konsument nabywając potrzebne mu dobra dąży do maksymalizacji uzyskiwanej użyteczności, więc tak będzie rozdysponowywać wydatki na różne towary aby użyteczność uzyskiwana z ostatniej jednostki pieniądza wydawanej na każdy z towarów była równaUMX / PX = UMY / PYOptymalna ilość dwóch dóbr kupowanych po cenie PX i PY i ograniczeniach dochodu Y = PX * QX + PY * QYkonsumenta: KRZYWA OBOJĘTNOŚCI:↓QY ↑QX → ten sam poziom zadowolenia,↑QY ↑QX → większy poziom zadowolenia,↑UMY ↓UMXCechy krzywych obojętności:- nie mogą się przecinać,- zmiana położenia (zmiana poziomu zadowolenia),- jest ich nieskończenie wiele,- ma nachylenie ujemne:- zachowując ten sam poziom zadowolenia i zmniejszając konsumpcję jednego produktu musimy zwiększyć konsumpcję drugiego,- określa krańcową stopę substytucji.- im bardziej oddalone od początku układu współrzędnych tym poziom zadowolenia jest wyższyKrańcowa stopa substytucji.MSSXY = ∆QX / ∆QYW miarę przesuwania się po krzywej obojętności krańcowa stopa substytucji maleje.KRZYWA LINII BUDŻETU: Zmiana relacji cen dóbr powoduje zmianę kąta nachylenia linii budżetu.Miara kąta linii budżetu.tg α = PX / PY ↑Y – funkcja w prawo↓Y – funkcja w lewoOPTIMUM KONSUMENTA – jest w punkcie styczności linii budżetu z krzywa obojętności, czyli w punkcie, w którym katy nachylenia tych dwóch funkcji są sobie równePX / PY = ΔY / ΔXPX / PY – kąt nachylenia linii budżetuΔY / ΔX – kat nachylenia krzywej obojętnościSTRUKTURA PRODUKCJI W PRZEDSIĘBIORSTWIE – określa w jakich proporcjach wytwarzane są poszczególne produkty w przedsiębiorstwieCzynniki wyznaczające strukturę produkcji:- opłacalność danego asortymentu- możliwości produkcyjneKRZYWA MOŻLIWOŚCI PRODUKCYJNYCH – (krzywa transformacji produktowej) przedsta- wia różne kombinacje dwóch dóbr, które są możliwe do wytworzenia przy stałym wyposażeniu w czynniki produkcjiMSSXY = ΔQX / ΔQY- wszystkie kombinacje poza tą krzywą są nieosiągalne- wszystkie kombinacje poniżej tej krzywej są nie efektywneWzrost możliwości produkcyjnych (przesunięcie krzywej w prawo) może być wynikiem:- wzrostu zaangażowania czynników produkcji- wdrążenia postępu technologicznego czyli zwiększenie wydajności↑QY ↓QX → wyposażenie w czynniki produkcji jest stałe (ruch po krzywej)↑QY ↑QX → wzrost wyposażenia w czynniki produkcji ( przejście na wyższą krzywą)KRZYWA JEDNAKOWEGO UTARGU – przedstawia różne kombinacje ilościowe dwóch dóbr dające ten sam poziom utargu całkowitegoTR = PX * QX + PY * QYOptymalna struktura produkcji przedsiębiorstwa jest w punkcie styczności krzywej możliwości produkcyjnych i linii jednakowego utargu, czyli w punkcie, w którym kąty nachylenia tych dwóch funkcji są sobie równe.Kąt nachylenia linii jednakowego utargutg α = PX / PY ↑ PX → ↑ kąt nachylenia linii jednakowego utargu(E2) ↑QX ↓QY↑ PY → ↑ kąt nachylenia linii jednakowego utargu](E1) ↓QX ↑QYPRODUKT CAŁKOWITY – to wielkość produkcji jaką daje zastosowanie określonych nakładów kapitału i pracyPRODUKT PRZECIĘTNY – miara ile wytworzy jedna jednostka na godzinęPPL = PCL / LPCL – produkt całkowityL – zatrudnieniePRODUKT KRAŃCOWY – to zmiana produktu całkowitego wynikająca ze zmiany nakładu pracy na jednostkęPML = Δ PCL / Δ LPRAWO MALEJĄCYCH PRZYCHODÓW – zwiększając nakład czynnika zmiennego osiągamy taki punkt po przekroczeniu którego każda dodatkowa jednostka czynnika zmiennego daje coraz to mniejsze przyrosty produkcji, czyli produkcja każdego kolejnego czynnika zmiennego zmniejsza sięIZOKWANTA – (linia jednakowego produktu) krzywa nieliniowa, skupiająca wszystkie kombinacje zaangażowania kapitału i pracy jako czynników produkcji, dające ten sam poziom produkcjiCechy izokwant:- im wyżej izokwanta oddalona od początku układu współrzędnych, tym większą obrazuje produkcję- izokwanty nigdy nie mogą się przecinać- mają ujemne nachylenie, czyli zwiększenie nakładu jednego czynnika jest możliwe tylko przy ograniczeniu nakładu drugiego czynnika- są wypukłe względem początku układu współrzędnych- zmniejszenie nakładów kapitałowych o jednostkę, wymaga zwiększenia nakładów pracy o więcej niż jednostkę (praca staje się coraz gorszym substytutem kapitału)- tworzą mapę izokwantIZOKOSZTA – (krzywa jednakowego kosztu) krzywa liniowa, skupiajaca wszystkie kombinacje zaangażowania kapitału i pracy jako czynników produkcji, możliwe do zrealizowania przy danym poziomie kosztów całkowitychOptymalna kombinacja czynników produkcji – to punkt styczności izokwanty z izokosztą i pozwala osiągnąć:- dany poziom produkcji przy najniższym koszcie ( wówczas izokwanta odpowiadająca danemu poziomowi produkcji jest styczna z najniżej położoną izokosztą)- maksymalny poziom produkcji, przy danym koszcie ( wówczas dana izokoszta jest styczna z możliwie najwyżej położoną izokwantą)EFEKTY SKALIΔ K, L = Δ Q → stałe efekty skaliΔ K, L = Δ Q → malejące efekty skaliΔ K, L = Δ Q → rosnące efekty skaliKOSZTY – to pieniężne odzwierciedlenie wydatków poniesionych przez przedsiębiorstwo w celu osiągnięcia określonego efektuKoszt alternatywny – tzw. utracony koszt możliwościKoszt alternatywny = Koszty ekonomiczne – Koszty księgoweKoszt ekonomiczny = Koszty księgowe + Koszty alternatywneKoszt księgowy = Koszty ekonomiczne – Koszty alternatywne
maraton509