polityka_konkurencji.pdf
(
552 KB
)
Pobierz
POLITYKA KONURENCJI UE
POLITYKA KONURENCJI UE
Ośrodek Badań Integracji
Europejskiej
Integracja gospodarcza w UE to integracja
rynkowa oparta na traktatowych zapisach o
roli konkurencji i konkurencyjnych rynków w
tworzeniu warunków do współpracy
transeuropejskiej.
Artykuł 3
Dla osiągnięcia celów wymienionych w
artykule 2 działania Wspólnoty, w oparciu o
postanowienia niniejszego Traktatu i zgodnie
z określonym w nim harmonogramem,
obejmują:
(...)
g) system zapewniający, że konkurencja w
ramach rynku wewnętrznego nie ulegnie
zakłóceniu; (...)
Cele polityki konkurencji UE
]
zapewnienie integracji jednolitego rynku
]
tradycyjne cele polityki konkurencji:
\
wzrost efektywności przedsiębiorstw
\
poprawa alokacji zasobów
Konstrukcja prawa i polityki konkurencji UE opiera się
na specyficznym mechanizmie rynkowym obszaru
zintegrowanego:
]
obok konkurencji między przedsiębiorstwami krajowymi funkcjonuje jednolity rynek
wewnętrzny, gdzie konkurencja ma charakter konkurencji międzynarodowej
]
konkurencja jest podstawowym mechanizmem integracji rynkowej, jej działanie
warunkuje proces integracji gospodarczej i nie zakłócony proces handlu wewnętrznego
]
na rynku wewnętrznym pojawiają się specyficzne ograniczenia konkurencji związane z
polityką rządów krajowych
]
UE daje możliwość realizacji korzyści skali w zakresie produkcji, marketingu, handlu,
badań naukowych, co jest motywem poszukiwania efektywności przez wzrost rozmiarów
firm, w tym koncentrację
]
wprowadzenie euro ułatwia transakcje kapitałowe na tym obszarze, co również sprzyja
koncentracjom przedsiębiorstw i szukaniu nowych źródeł efektywności przez wzrost
rozmiarów
]
na silnie skoncentrowanym rynku rodzi się pokusa zawierania porozumień między
przedsiębiorstwami, nadużywania pozycji dominującej przez duże firmy pochodzące z UE
jak i spoza niej
]
na silnie skoncentrowanym rynku potrzebne jest utrzymanie niszy rynkowej dla małych i
średnich przedsiębiorstw
]
w warunkach globalizacji rynek wewnętrzny staje się częścią rynku światowego, co
oznacza, że firmy muszą stosować strategie globalne
Podstawowe cele ochrony konkurencji określone w
prawie pierwotnym i wtórnym:
]
zapewnienie pełnej realizacji rynku wewnętrznego poprzez:
\
ochronę przedsiębiorstw przed tworzeniem barier handlowych i poza
handlowych w wyniku zawierania nieuczciwych porozumień i prowadzenia
niekonkurencyjnych praktyk
\
ochronę przed wykorzystaniem państwowej pomocy dla uzyskania niesłusznych
korzyści i naruszenia konkurencji na wspólnym rynku
]
niedopuszczenie do sztucznego podziału rynków narodowych w wyniku
nieuczciwych praktyk
]
zabezpieczenie skutecznej, efektywnej konkurencji
]
ochrona handlu wewnętrznego UE
Plik z chomika:
rzw25
Inne pliki z tego folderu:
John Doowhit - Zorganizuj się!.pdf
(634 KB)
Ekonomia MEGA PACZKA.rar
(141988 KB)
Bralczyk.pdf
(8963 KB)
partner przedsiębiorcy.pdf
(5717 KB)
Wlasnybiznes.pdf
(1110 KB)
Inne foldery tego chomika:
_Przedsiębiorczość
Ćwiczenia logopedyczne,dykcyjne-HIT!!
kurs dla dzieci
kurs rysowania
kurs tańca
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin