sesja_vi_-_uwalnianie_dzieci_od_grania_rol.pdf
(
804 KB
)
Pobierz
S_04-07
SESJA
VI
Uwalnianie dzieci od grania ról
DLA PRZEWODNIKA GRUPY
SESJA VI
Uwalnianie dzieci od grania ról
Przewodniku:
Materiały potrzebne do tej sesji
1.
Karty
Na str. 6/B
otrzymasz polecenie, aby rozdać karty uczestni-
kom zajęć, którzy wezmą udział w ćwiczeniu z podziałem na
role. Siedem kart, które będą potrzebne, znajduje się na końcu
książki, na stronach zatytułowanych „Karty do sesji VI”.
Przed rozpoczęciem zajęć wytnij karty wzdłuż linii przerywa-
nych, zepnij je razem (Karta dziecka powinna znajdować się na
wierzchu) i przygotuj tak, aby można je było szybko rozdać.
2.
Puzzle
Na str. 6/B otrzymasz polecenie, aby rozdać puzzle uczestni-
kom zajęć, którzy wcielą się w role matki i ojca. (Puzzle znaj-
dziesz na ostatniej stronie tej książki). Potnij puzzle wzdłuż linii
i przechowaj je w kopercie.
Uwaga:
Jeśli masz zamiar użyć tego zestawu jeszcze raz, nie
zapomnij zebrać kart i puzzli, aby przechować je na przyszłe
zajęcia.
1. Powiedz:
Na poprzedniej sesji mówiliśmy o pochwałach i szacunku do
samego siebie. Naszym zadaniem było docenić to, co dzieci zrobiły, zapisać,
co powiedzieliśmy oraz jaka była reakcja dzieci. A teraz proszę, aby wszyscy
po kolei opowiedzieli, co się wydarzyło.
2. Zapytaj:
Czy wykorzystaliście w tym tygodniu inne metody? Co się zdarzyło?
3. Powiedz:
Jakie pomysły zawarte w książkach wydały wam się interesujące
lub pomocne?
4. Kiedy rodzice podzielą się swoimi doświadczeniami, włącz odtwaracz.
SESJA 6/
A
DLA PRZEWODNIKA GRUPY
Przewodniku:
1. Zatrzymaj odtwarzacz.
2. Powiedz:
Potrzebujemy dwóch ochotników do roli ojca i matki. Usiądą oni
przy stole albo na podłodze i będą układać puzzle.
3. Poproś ochotników, aby usiedli na podłodze albo przy stole.
4. Powiedz do nich:
Macie troje dzieci, każde z nich postrzegacie w inny sposób.
Będą wchodziły po kolei i pytały, czy mogą układać z wami puzzle. Będzie-
cie traktować każde dziecko w taki sposób, w jaki o nim myślicie, ale bez
jawnego szufladkowania i przyklejania etykiety. Zobaczmy, czy dziecko jest
w stanie wyczuć, jaka rola została mu narzucona, tylko poprzez obserwację
waszej postawy.
5. Powiedz do grupy:
A teraz potrzebujemy trzech ochotników do ról dzieci, które
będą po kolei wchodziły i pytały, czy mogą układać z rodzicami puzzle.
6. Kiedy zgłoszą się trzy osoby, powiedz do nich:
Waszym zadaniem będzie
określenie, w jaki sposób rodzice o was myślą. Niech teraz pierwsze „dziec
-
ko
”
wyjdzie z sali.
(Wręcz kartę dziecka osobie nr 1).
SCENKA PIERWSZA
1. Kiedy „dziecko” wyjdzie i nie będzie mogło słyszeć, co mówisz, powiedz do
„rodziców” (na tyle głośno, aby wszyscy uczestnicy słyszeli):
To dziecko nie jest
bystre. Kiepsko się uczy i bardzo się o nie martwicie. Jeśli go nie przy
-
pilnujecie, nie odrobi zadania domowego. Zawsze musicie powtarzać pole
-
cenie, żeby się upewnić, czy rozumie. Proszę, to jest karta z propozycjami
pytań lub uwag do tego dziecka.
2. Daj „ojcu” i „matce” kartę nr 1.
3. Powiedz do nich:
Zapoznajcie się z treścią karty i odłóżcie ją.
Daj rodzicom
trochę czasu na zapoznanie się z kartą. Następnie daj im puzzle i powiedz:
Możecie zacząć układanie puzzli.
4. Zawołaj „dziecko” i poproś o rozpoczęcie scenki.
5. Po około minucie przerwij scenkę i zapytaj „dziecko”:
Co myślą o tobie rodzice?
SESJA 6/
B
DLA PRZEWODNIKA GRUPY
SCENKA DRUGA
1. Kiedy pierwsze „dziecko” odpowie na pytanie, poproś drugie „dziecko”, aby
wyszło z sali. („Dziecko” nr 1 wręczy kartę „dziecku” nr 2). Powiedz do „rodzi-
ców”, tak aby słyszała to cała grupa:
To uprzykrzony dzieciak. Wiecznie
cze
-
goś
chce,
błaga,
próbuje
rządzić.
Jest
głośny
,
irytujący
i
natrętny.
2. Daj kartę nr 2 „matce” i „ojcu” i poproś, aby zapoznali się z proponowanymi
uwagami.
3. Zawołaj „dziecko” i poproś o rozpoczęcie scenki.
4. Po około minucie przerwij scenkę i zapytaj „dziecko”:
Co myślą o tobie rodzice?
SCENKA TRZECIA
1. Kiedy drugie „dziecko” odpowie na pytanie, poproś trzecie „dziecko”, aby
wyszło z sali. („Dziecko” nr 2 wręczy kartę „dziecku” nr 3). Powiedz do „rodzi-
ców”:
Przebywanie z tym dzieckiem to sama radość. Jest kochane,
radosne,
zdolne, rozsądne, można na nim polegać.
2. Daj kartę nr 3 „matce” i „ojcu”.
3. Zawołaj „dziecko” i poproś o rozpoczęcie scenki.
4. Po około minucie przerwij scenkę i zapytaj „dziecko”:
Co myślą o tobie
rodzice?
5. Kiedy „dziecko” nr 3 udzieli odpowiedzi, włącz odtwarzacz.
SESJA 6/
C
SESJA VI
78
WYKORZYSTAJ OKAZJĘ POKAZANIA DZIECKU, ŻE NIE JEST TYM,
ZA KOGO SIĘ UWAŻA
Niedbały
Maruda
Tępak
Niefrasobliwy
Plik z chomika:
katis
Inne pliki z tego folderu:
wstep.pdf
(296 KB)
suplement_do_programu_audio_dotyczacy_nastolatkow.pdf
(196 KB)
suplement_do_programu_audio_-_tresc_nagran.pdf
(719 KB)
sesja_vi_-_uwalnianie_dzieci_od_grania_rol.pdf
(804 KB)
sesja_v_-_pochwaly_i_szacunek_dla_samego_siebie.pdf
(363 KB)
Inne foldery tego chomika:
ABC Mądrego rodzica
Jolanta Gajda - ABC Mądrego Rodzica - Inteligencja Twojego dziecka
Przydatne rodzicom i nauczycielom
Wychowanie dzieci
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin