plan współpracy z rodzicami 2009.docx

(18 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plan współpracy z rodzicami dzieci  4 – letnich

w roku szkolnym 2010/2011

                                                                                                                                                                                               

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

  Współdziałanie wychowawców, nauczycieli z rodzicami i opiekunami dzieci jest jednym z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny rozwój dzieci. Daje szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców jako wychowawców odpowiedzialnych za wielostronny rozwój dzieci.

  Przedszkole i rodzina to dwa podstawowe środowiska wychowawcze, dlatego powinno istnieć między nimi świadome i celowo zorganizowane współdziałanie. Współpraca rodziców i nauczycieli jest wspólnym działaniem dla osiągnięcia dobra poszczególnych dzieci w procesie nauczanie i wychowania.

  Naczelnym celem współpracy z rodzicami jest dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z dziećmi. Nie chodzi tylko o doskonalenie działań wychowawczych jedynie w stosunku do dzieci tzw. trudnych czy zaistniałych w grupie sytuacji konfliktowych. Stosowane w praktyce różnorodne formy współpracy, dotyczą spraw związanych z wychowaniem wszystkich dzieci bez wyjątku. Należą one do codziennych oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu i przysługuje im taka sama ranga jak zajęciom dydaktycznym.

  Środowisko rodzinne w sposób dominujący wpływa na rozwój dziecka, stąd konieczne jest ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu. Zadaniem wychowawcy jest pomoc, wspieranie i troska o spójność wysiłków wychowawczych domu i przedszkola oraz pomoc dziecku w pokonywaniu trudności w procesie jego rozwoju.

  Nauczyciel znając dziecko i posiadając odpowiednią wiedzę psychologiczno – pedagogiczną, ukierunkowuje pracę rodziców, ukazując wszelkie nieprawidłowości i nowe metody wychowawcze.

Wpływów rodziny nie można ignorować. Któż inny jak nie rodzic jest „kopalnią wiedzy” o własnym dziecku, z której nauczyciel czerpie informacje niezbędne do indywidualnej pracy z dzieckiem. Od współdziałania tych dwóch środowisk zależą efekty rozwojowe dzieci.

  Aby przedszkole zyskało miano „naszego przedszkola” konieczne staje się wypracowanie takiego modelu współpracy z rodzicami, gdzie obie współpracujące strony będą miały poczucie współdecydowania w sprawach ważnych dla wychowania i kształcenia dziecka. Różne formy współpracy z rodzicami powinny być więc najkorzystniejsze z punktu widzenia potrzeb dzieci, w zakresie poznawania świata, rzeczy, ludzi, przeżywania wartości.

 

 

CEL OGÓLNY :

·         wdrażanie rodziców do współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.

 

 

CELE SZCZEGÓŁOWE :

·         dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego

·         wszechstronny rozwój dziecka

·         nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami

·         wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych

·         włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola

·         zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola

·         podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację

·         przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu

 

Zadania

Formy realizacji

Termin realizacji

1. Organizacja spotkań z rodzicami.

·         Zebranie organizacyjne

·         Konsultacje indywidualne

·         Zajęcia otwarte dla rodziców

·         Zebrania dla rodziców podsumowujące osiągnięcia dzieci za I i II półrocze pobytu w przedszkolu

- 06.09 2010

- po każdych zajęciach otwartych.

- raz w miesiącu

- I luty 2011 oraz maj 2011

2. Pedagogizacja

rodziców.

·         Spotkanie z przedszkolnym logopedą.

·         Spotkania ze specjalistami różnych dziedzin w celu wzbogacania wiedzy pedagogicznej i zdobywania wiedzy na temat rozwoju i zdrowia dzieci.

·         Zamieszczanie na tablicy ogłoszeń ciekawych artykułów dla rodziców z zakresu psychologii i pedagogiki.

 wrzesień 2010

cały rok w zależności od potrzeb

 

 

cały rok szkolny

3. Współpraca z rodzicami w celu podnoszeniu poziomu nauczania.

·         Prowadzenie zajęć otwartych.

·         Włączanie rodziców do terapeutycznej pomocy dzieciom.

·         Konsultacje z nauczycielem:

-          rozmowy indywidualne

-          rozmowy indywidualne z inicjatywy rodziców

-          kontakty indywidualne za pomocą poczty elektronicznej

·         włączanie rodziców w pomoc przy organizowaniu uroczystości i wycieczek.

·         Prowadzenie kącika dla rodziców (aktualne gazetki na tematy wychowawcze, prezentacja nauczonych treści – wiersze, piosenki, zapoznanie z tematami kompleksowymi)

·         Ekspozycja prac plastycznych i wszelkich wytworów twórczości dziecięcej

- raz w miesiącu

- w ciągu całego roku szkolnego

- według ustalonego harmonogramu

- w ciągu całego roku szkolnego.

- na bieżąco

 

- na bieżąco

 

 

 

- na bieżąco

4. Współudział nauczyciela i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dzieci.

·         Informowanie rodziców o możliwości korzystania z usług poradni psychologiczno-pedagogicznej.

·         Rozwiązywanie zaistniałych problemów wychowawczych na zebraniach i podczas rozmów indywidualnych.

w zależności od potrzeb

5.Współudział rodziców w pracach na rzecz grupy przedszkolnej i przedszkola.

·         Zaangażowanie rodziców w prace  na rzecz grupy przedszkolnej przedszkola:

- wybór przedstawicieli do Rady Rodziców

- pomoc w przygotowaniu rekwizytów do inscenizacji

- pomoc w organizacji uroczystości przedszkolnych takich jak: pasowanie na Przedszkolaka, Dzień Babci i Dziadka, bal karnawałowy, Dzień Mamy i Taty, Dzień Dziecka.

- pomoc w wykonaniu strojów karnawałowych

- zachęcanie rodziców do przynoszenia artykułów papierniczych do rysowania

- zachęcanie rodziców do przynoszenia do przedszkola niepotrzebnych zabawek

- zachęcanie rodziców do przynoszenia materiałów i książek związanych z omawianą tematyką.

·         Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola:

- zachęcanie rodziców do zbierania i przynoszenia do przedszkola zużytych baterii, artykułów papierniczych.

- w ciągu roku szkolnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin