Plan współpracy z rodzicami dzieci 4 – letnich
w roku szkolnym 2010/2011
WSTĘP
Współdziałanie wychowawców, nauczycieli z rodzicami i opiekunami dzieci jest jednym z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny rozwój dzieci. Daje szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców jako wychowawców odpowiedzialnych za wielostronny rozwój dzieci.
Przedszkole i rodzina to dwa podstawowe środowiska wychowawcze, dlatego powinno istnieć między nimi świadome i celowo zorganizowane współdziałanie. Współpraca rodziców i nauczycieli jest wspólnym działaniem dla osiągnięcia dobra poszczególnych dzieci w procesie nauczanie i wychowania.
Naczelnym celem współpracy z rodzicami jest dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z dziećmi. Nie chodzi tylko o doskonalenie działań wychowawczych jedynie w stosunku do dzieci tzw. trudnych czy zaistniałych w grupie sytuacji konfliktowych. Stosowane w praktyce różnorodne formy współpracy, dotyczą spraw związanych z wychowaniem wszystkich dzieci bez wyjątku. Należą one do codziennych oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu i przysługuje im taka sama ranga jak zajęciom dydaktycznym.
Środowisko rodzinne w sposób dominujący wpływa na rozwój dziecka, stąd konieczne jest ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu. Zadaniem wychowawcy jest pomoc, wspieranie i troska o spójność wysiłków wychowawczych domu i przedszkola oraz pomoc dziecku w pokonywaniu trudności w procesie jego rozwoju.
Nauczyciel znając dziecko i posiadając odpowiednią wiedzę psychologiczno – pedagogiczną, ukierunkowuje pracę rodziców, ukazując wszelkie nieprawidłowości i nowe metody wychowawcze.
Wpływów rodziny nie można ignorować. Któż inny jak nie rodzic jest „kopalnią wiedzy” o własnym dziecku, z której nauczyciel czerpie informacje niezbędne do indywidualnej pracy z dzieckiem. Od współdziałania tych dwóch środowisk zależą efekty rozwojowe dzieci.
Aby przedszkole zyskało miano „naszego przedszkola” konieczne staje się wypracowanie takiego modelu współpracy z rodzicami, gdzie obie współpracujące strony będą miały poczucie współdecydowania w sprawach ważnych dla wychowania i kształcenia dziecka. Różne formy współpracy z rodzicami powinny być więc najkorzystniejsze z punktu widzenia potrzeb dzieci, w zakresie poznawania świata, rzeczy, ludzi, przeżywania wartości.
CEL OGÓLNY :
· wdrażanie rodziców do współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.
CELE SZCZEGÓŁOWE :
· dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego
· wszechstronny rozwój dziecka
· nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami
· wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych
· włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola
· zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola
· podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację
· przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu
1. Organizacja spotkań z rodzicami.
· Zebranie organizacyjne
· Konsultacje indywidualne
· Zajęcia otwarte dla rodziców
· Zebrania dla rodziców podsumowujące osiągnięcia dzieci za I i II półrocze pobytu w przedszkolu
- 06.09 2010
- po każdych zajęciach otwartych.
- raz w miesiącu
- I luty 2011 oraz maj 2011
2. Pedagogizacja
rodziców.
· Spotkanie z przedszkolnym logopedą.
· Spotkania ze specjalistami różnych dziedzin w celu wzbogacania wiedzy pedagogicznej i zdobywania wiedzy na temat rozwoju i zdrowia dzieci.
· Zamieszczanie na tablicy ogłoszeń ciekawych artykułów dla rodziców z zakresu psychologii i pedagogiki.
wrzesień 2010
cały rok w zależności od potrzeb
cały rok szkolny
3. Współpraca z rodzicami w celu podnoszeniu poziomu nauczania.
· Prowadzenie zajęć otwartych.
· Włączanie rodziców do terapeutycznej pomocy dzieciom.
· Konsultacje z nauczycielem:
- rozmowy indywidualne
- rozmowy indywidualne z inicjatywy rodziców
- kontakty indywidualne za pomocą poczty elektronicznej
· włączanie rodziców w pomoc przy organizowaniu uroczystości i wycieczek.
· Prowadzenie kącika dla rodziców (aktualne gazetki na tematy wychowawcze, prezentacja nauczonych treści – wiersze, piosenki, zapoznanie z tematami kompleksowymi)
· Ekspozycja prac plastycznych i wszelkich wytworów twórczości dziecięcej
- w ciągu całego roku szkolnego
- według ustalonego harmonogramu
- w ciągu całego roku szkolnego.
- na bieżąco
4. Współudział nauczyciela i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dzieci.
· Informowanie rodziców o możliwości korzystania z usług poradni psychologiczno-pedagogicznej.
· Rozwiązywanie zaistniałych problemów wychowawczych na zebraniach i podczas rozmów indywidualnych.
w zależności od potrzeb
5.Współudział rodziców w pracach na rzecz grupy przedszkolnej i przedszkola.
· Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz grupy przedszkolnej przedszkola:
- wybór przedstawicieli do Rady Rodziców
- pomoc w przygotowaniu rekwizytów do inscenizacji
- pomoc w organizacji uroczystości przedszkolnych takich jak: pasowanie na Przedszkolaka, Dzień Babci i Dziadka, bal karnawałowy, Dzień Mamy i Taty, Dzień Dziecka.
- pomoc w wykonaniu strojów karnawałowych
- zachęcanie rodziców do przynoszenia artykułów papierniczych do rysowania
- zachęcanie rodziców do przynoszenia do przedszkola niepotrzebnych zabawek
- zachęcanie rodziców do przynoszenia materiałów i książek związanych z omawianą tematyką.
· Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola:
- zachęcanie rodziców do zbierania i przynoszenia do przedszkola zużytych baterii, artykułów papierniczych.
- w ciągu roku szkolnego
rzabka1978