Prezentacja przypadku dziecka autystycznego.doc

(111 KB) Pobierz
Prezentacja przypadku dziecka autystycznego

Prezentacja przypadku dziecka autystycznego

Marek urodził się w 1993r. o czasie, z sinicą. W skali Apgara otrzymał 7 punktów. Jest trzecim- najmłodszym dzieckiem w rodzinie. Do 6- 8 miesiąca rozwój dziecka nie budził zastrzeżeń. Chłopiec zaczął siedzieć ze znacznym opóźnieniem- w 20 miesiącu. Rozwój mowy również opóźniał się, słabo reagował na bodźce słuchowe, unikał kontaktu wzrokowego. Zaburzony był rozwój sfery ruchowej. W wieku siedmiu lat rozpoczął naukę w klasie zerowej. Do szkoły uczęszczał razem z matką lecz wyraźnie stawał się agresywny i nie wykonywał żadnych poleceń, płakał, nie chciał chodzić do szkoły. Po badaniach w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej Marek został zakwalifikowany do kształcenia specjalnego, objęty programem dla dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. 

2.      Sytuacja rodzinna:   

Rodzina mieszka we własnym domku, na wsi. Małżonkowie wspólnie prowadzą gospodarstwo rolne. Jest to rodzina sześcioosobowa- rodzice plus dwie siostry Marka: Ania i Gosia. Mama jest osobą bardzo pogodną, miłą i uczynną. Bardzo kocha swoje dzieci. Dom jest czysty, zadbany. Mama stara się pogodzić obowiązki gospodyni domowej, matki dzieci zdrowych, żony i matki dziecka autystycznego. Jej dzień jest bardzo wypełniony zajęciami domowymi, obowiązkami w gospodarstwie, zawożeniem i odbieraniem Marka ze szkoły, ćwiczeniami z nim oraz wychowywaniem dziewczynek. Marek jest emocjonalnie związany z matką. Ojciec raczej nie angażuje się w zajęcia usprawniające syna. Cały obowiązek przejęła na siebie matka, która bardzo wierzy w to, że Marek będzie funkcjonował w społeczeństwie tak jak inne dzieci.

3.     Opis trudności:

U dziecka występują objawy charakterystyczne dla autyzmu dziecięcego z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego. Chłopiec wymaga terapii ukierunkowanej na rehabilitację i usprawnianie funkcji sensorycznych, jak też poddania oddziaływaniom edukacyjnym. Marek uczęszcza do klasy życia(3 rok) Stwierdza się nieprawidłowość w zakresie wzajemnych interakcji społecznych, porozumiewania się oraz zachowań. Zachowanie Marka wskazuje na problemy w odbiorze i integracji bodźców zmysłowych, zarówno w zakresie zmysłu wzroku, słuchu czucia jak i równowagi. Rozwój intelektualny obniżony do poziomu niepełnosprawności umysłowej znacznego stopnia. Powtarza jedno- lub dwusylabowe słowa. Naśladuje gesty podczas zabawy.

Łatwo rozprasza się pod wpływem wrażeń słuchowych. Wykazuje większe zainteresowanie w zabawach ruchowych.. Podejmuje próby rysunkowe na wyraźne polecenie. Reaguje mocno na bodźce dotykowe.

·        Naśladowanie: Próbuje naśladować nazwy niektórych przedmiotów, części ciała (głowa, ręka, noga); wymawia pojedyncze wyrazy (daj, nie, dam, liść); naśladuje dźwięki, odgłosy zwierząt (kota, kury, psa). Naśladuje proste, rytmiczne ruchy, potrafi powtórzyć swoje imię i spontanicznie emituje dźwięki samogłoskowe (być może pozwoli mu to rozwinąć zdolności wymawiania spółgłosek oraz jedno- lub dwuwyrazowych słów.

·        Percepcja: Odwraca głowę na bliski dźwięk. Duże zainteresowanie budzą przedmioty w ruchu wirowym oraz duże, o barwie czerwonej i niebieskiej, śledzi ruch piłki. Reaguje na swoje imię. Odróżnia smak czekoladowy od innych .

·        Motoryka: Jeździ na rowerku trójkołowym. Utrzymuje krótko równowagę  na jednej nodze, kuca, chwyta i odrzuca piłkę. Ugniata modelinę, toczy kulkę z papieru,   odkręca kurek z wodą, próbuje zakręcać go, próbuje układać proste konstrukcje z klocków oraz wkładać je do odpowiedniego otworu.

Opis zachowania

·        Komunikacja- Gestami wyraża swoje potrzeby, dotykając osoby lub poruszając ręką osoby dorosłej, bardzo rzadko używa słów (choć, daj)

·        Integracja- Nie lubi zajęć w grupie, chociaż podejmuje próby np. rzucanie piłką, taniec.

·        Koncentracja uwagi (0,5-2 minut)- Przedmioty wprawia w ruch wirowy, obserwuje je, uderza w nie, nasłuchuje dźwięku. Łatwo rozprasza się pod wpływem głośnych wrażeń słuchowych..

·        Stereotypie- Nie lubi, gdy mu się przerywa zabawę. Ucieka w miejsce, gdzie będzie sam, wirowanie, kulanie przedmiotami. Uderza się po dłoniach lub głowie w chwili stresu.

·        Samoobsługa- Zdejmuje buty, zakłada kapcie (nieraz myli prawy z lewym), zdejmuje spodnie ale nie zakłada. Potrzebuje pomocy w czynnościach samoobsługowych w toalecie. Samodzielnie posługuje się łyżeczką i widelcem, nie potrafi operować nożem.

·        Zachowanie- Spokojnie siedzi przy stole w czasie spożywania posiłków. Otwiera i zamyka drzwi, zapala i gasi światło. W sytuacji zagrożenia ucieka, krzyczy (boi się ciemności). Akceptuje osoby znane. Na widok mamy reaguje uśmiechem. Na spacerach zachowuje się raczej spokojnie (chociaż bywają takie sytuacje, że z nie wyjaśnionych przyczyn rzuca się na chodnik, krzyczy, ucieka).

4.     Procedury:

Usprawnianie funkcji zmysłów poprzez zwiększanie

·        Masaż temperaturowy jamy ustnej i jej okolic- ciepłe/zimne

·        Masaż temperaturowy stóp- ciepłe/zimne

·        Stymulacja światłami pulsującymi

·        Przenoszenie wzroku z jednego źródła na drugie

·        Przybliżanie i oddalanie źródła dźwięku

·        Odtwarzanie źródła dźwięku

·        Oświetlanie przedmiotów z nazywaniem

Poprawianie sprawności motorycznej poprzez:

·        Turlanie, turlanie ze zmianą ról

·        Masaż dłoni i stóp różnymi fakturami- gładkie/ szorstkie, piłkami kolczastymi Przeskakiwanie przez trzy linie i płotki

·        Przeskakiwanie przez trzy linie i płotki

·        Masaż uciskowy dłoni z kremowaniem

·         Masaż twarzy, zwłaszcza okolic ust dłońmi

·        Chodzenie po śladach, chodzenie po kamieniach

·        Ćwiczenia z masami

·        Naśladowanie ruchów motoryki dużej

·        Zabawy z piłką, balonem, z grochem- rzuty, łapanie, celowanie

·        Skoki obunóż przez linie, stanie i skoki na jednej nodze

·        Naśladowanie

Poprawianie sprawności artykulacyjnej poprzez:

·        Ćwiczenia prelogopedyczne (dmuchanie świeczki, piłeczki, w flet, gwizdek

·        Dmuchanie piłeczek pingpongowych

·        Mówienie i szeptanie przez tuby

·        Masaż szczoteczką jamy ustnej

·        Naśladowanie mimiki przed lustrem

Rozwijanie sprawności umysłowych poprzez:

·        Wskazywanie i dobieranie takich samych obrazków, liter, cyfr

·        Segregowani na dwa zbiory: obrazki, litery, cyfry

·        Oglądanie i wskazywanie w książce, gazetach, na zdjęciach

·        Czytanie całowyrazowe

·        Rysowanie i pisanie po śladzie, w szablonie

·        Odwzorowywanie wzoru i budowli z klocków, odwzorowywanie układu kolorowych pinezek, wkładanie figur do otworów

 

 

Indywidualny program dla dziecka  

z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

i mózgowym porażeniem dziecięcym objętego zajęciami rewalidacyjno - wychowawczymi

na pierwszym etapie edukacyjnym

 

CHARAKTERYSTYKA DZIECKA

 Z GŁĘBOKĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ

  I MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM

 

  Chłopiec cierpi na mózgowe porażenie dziecięce czterokończynowe z częstymi atakami padaczkowymi o różnym stopniu nasilenia

i różnymi objawiającymi. Występuje u niego silne napięcie mięśniowe. Większą część dnia spędza w pozycji leżącej. Nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych. Potrafi przeżuwać jedzenie i próbuje gryźć. Emocjonalnie jest silnie związany z osobami bliskimi w tym również z nauczycielami prowadzącymi zajęcia rewalidacyjno wychowawcze. Rozpoznaje osoby bliskie, lubi z nimi kontakt dotykowy. Potrafi na krótko nawiązać kontakt wzrokowy.

   W zakresie sprawności motorycznej potrafi przekręcać się na boki, podeprzeć się na przedramieniu (głównie prawym), przez chwilę trzymać głowę w pionie. Z uwagi na silne skrzywienie kręgosłupa siedzi wyłącznie podparty i podtrzymywany pasami. Potrafi utrzymać włożony mu do ręki przedmiot, przesunąć go po pulpicie, rozrzucić wieżę z klocków i rozpoznać obrazek na podstawie jego nazwy. Reaguje na zróżnicowane faktury, ściska rękę drugiej osoby. Mówi znaczeniowo „mama”, „am”, „Agi” (określenie dziewczynek). O swoich emocjach- radości, niezadowoleniu- informuje otoczenie gaworzeniem, głośnym śmiechem, gestykulacją i mimiką. Lubi cichą, spokojną muzykę, oraz zabawy z instrumentami i zabawkami wydającymi dźwięki.

  Samoobsługa

Zadania

programowe

Cele

Zadania

Uwagi

Jedzenie

- kształtowanie

 nawyku zachowania właściwej postawy podczas jedzenia

- ćwiczenia utrzymywania głowy w pionie, siedzenie

z podparciem

-  ćwiczenia przeciw ślinotokowi  manipulowanie palcami wokół warg,

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin