Prezentacja przypadku dziecka autystycznego
2. Sytuacja rodzinna:
Rodzina mieszka we własnym domku, na wsi. Małżonkowie wspólnie prowadzą gospodarstwo rolne. Jest to rodzina sześcioosobowa- rodzice plus dwie siostry Marka: Ania i Gosia. Mama jest osobą bardzo pogodną, miłą i uczynną. Bardzo kocha swoje dzieci. Dom jest czysty, zadbany. Mama stara się pogodzić obowiązki gospodyni domowej, matki dzieci zdrowych, żony i matki dziecka autystycznego. Jej dzień jest bardzo wypełniony zajęciami domowymi, obowiązkami w gospodarstwie, zawożeniem i odbieraniem Marka ze szkoły, ćwiczeniami z nim oraz wychowywaniem dziewczynek. Marek jest emocjonalnie związany z matką. Ojciec raczej nie angażuje się w zajęcia usprawniające syna. Cały obowiązek przejęła na siebie matka, która bardzo wierzy w to, że Marek będzie funkcjonował w społeczeństwie tak jak inne dzieci.
3. Opis trudności:
· Naśladowanie: Próbuje naśladować nazwy niektórych przedmiotów, części ciała (głowa, ręka, noga); wymawia pojedyncze wyrazy (daj, nie, dam, liść); naśladuje dźwięki, odgłosy zwierząt (kota, kury, psa). Naśladuje proste, rytmiczne ruchy, potrafi powtórzyć swoje imię i spontanicznie emituje dźwięki samogłoskowe (być może pozwoli mu to rozwinąć zdolności wymawiania spółgłosek oraz jedno- lub dwuwyrazowych słów.
· Percepcja: Odwraca głowę na bliski dźwięk. Duże zainteresowanie budzą przedmioty w ruchu wirowym oraz duże, o barwie czerwonej i niebieskiej, śledzi ruch piłki. Reaguje na swoje imię. Odróżnia smak czekoladowy od innych .
· Motoryka: Jeździ na rowerku trójkołowym. Utrzymuje krótko równowagę na jednej nodze, kuca, chwyta i odrzuca piłkę. Ugniata modelinę, toczy kulkę z papieru, odkręca kurek z wodą, próbuje zakręcać go, próbuje układać proste konstrukcje z klocków oraz wkładać je do odpowiedniego otworu.
Opis zachowania
· Komunikacja- Gestami wyraża swoje potrzeby, dotykając osoby lub poruszając ręką osoby dorosłej, bardzo rzadko używa słów (choć, daj)
· Integracja- Nie lubi zajęć w grupie, chociaż podejmuje próby np. rzucanie piłką, taniec.
· Koncentracja uwagi (0,5-2 minut)- Przedmioty wprawia w ruch wirowy, obserwuje je, uderza w nie, nasłuchuje dźwięku. Łatwo rozprasza się pod wpływem głośnych wrażeń słuchowych..
· Stereotypie- Nie lubi, gdy mu się przerywa zabawę. Ucieka w miejsce, gdzie będzie sam, wirowanie, kulanie przedmiotami. Uderza się po dłoniach lub głowie w chwili stresu.
· Samoobsługa- Zdejmuje buty, zakłada kapcie (nieraz myli prawy z lewym), zdejmuje spodnie ale nie zakłada. Potrzebuje pomocy w czynnościach samoobsługowych w toalecie. Samodzielnie posługuje się łyżeczką i widelcem, nie potrafi operować nożem.
· Zachowanie- Spokojnie siedzi przy stole w czasie spożywania posiłków. Otwiera i zamyka drzwi, zapala i gasi światło. W sytuacji zagrożenia ucieka, krzyczy (boi się ciemności). Akceptuje osoby znane. Na widok mamy reaguje uśmiechem. Na spacerach zachowuje się raczej spokojnie (chociaż bywają takie sytuacje, że z nie wyjaśnionych przyczyn rzuca się na chodnik, krzyczy, ucieka).
4. Procedury:
Usprawnianie funkcji zmysłów poprzez zwiększanie
· Masaż temperaturowy jamy ustnej i jej okolic- ciepłe/zimne
· Masaż temperaturowy stóp- ciepłe/zimne
· Stymulacja światłami pulsującymi
· Przenoszenie wzroku z jednego źródła na drugie
· Przybliżanie i oddalanie źródła dźwięku
· Odtwarzanie źródła dźwięku
· Oświetlanie przedmiotów z nazywaniem
Poprawianie sprawności motorycznej poprzez:
· Turlanie, turlanie ze zmianą ról
· Masaż dłoni i stóp różnymi fakturami- gładkie/ szorstkie, piłkami kolczastymi Przeskakiwanie przez trzy linie i płotki
· Przeskakiwanie przez trzy linie i płotki
· Masaż uciskowy dłoni z kremowaniem
· Masaż twarzy, zwłaszcza okolic ust dłońmi
· Chodzenie po śladach, chodzenie po kamieniach
· Ćwiczenia z masami
· Naśladowanie ruchów motoryki dużej
· Zabawy z piłką, balonem, z grochem- rzuty, łapanie, celowanie
· Skoki obunóż przez linie, stanie i skoki na jednej nodze
· Naśladowanie
Poprawianie sprawności artykulacyjnej poprzez:
· Ćwiczenia prelogopedyczne (dmuchanie świeczki, piłeczki, w flet, gwizdek
· Dmuchanie piłeczek pingpongowych
· Mówienie i szeptanie przez tuby
· Masaż szczoteczką jamy ustnej
· Naśladowanie mimiki przed lustrem
Rozwijanie sprawności umysłowych poprzez:
· Wskazywanie i dobieranie takich samych obrazków, liter, cyfr
· Segregowani na dwa zbiory: obrazki, litery, cyfry
· Oglądanie i wskazywanie w książce, gazetach, na zdjęciach
· Czytanie całowyrazowe
· Rysowanie i pisanie po śladzie, w szablonie
· Odwzorowywanie wzoru i budowli z klocków, odwzorowywanie układu kolorowych pinezek, wkładanie figur do otworów
z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
i mózgowym porażeniem dziecięcym objętego zajęciami rewalidacyjno - wychowawczymi
na pierwszym etapie edukacyjnym
CHARAKTERYSTYKA DZIECKA
Z GŁĘBOKĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
I MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM
Chłopiec cierpi na mózgowe porażenie dziecięce czterokończynowe z częstymi atakami padaczkowymi o różnym stopniu nasilenia
i różnymi objawiającymi. Występuje u niego silne napięcie mięśniowe. Większą część dnia spędza w pozycji leżącej. Nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych. Potrafi przeżuwać jedzenie i próbuje gryźć. Emocjonalnie jest silnie związany z osobami bliskimi w tym również z nauczycielami prowadzącymi zajęcia rewalidacyjno wychowawcze. Rozpoznaje osoby bliskie, lubi z nimi kontakt dotykowy. Potrafi na krótko nawiązać kontakt wzrokowy.
W zakresie sprawności motorycznej potrafi przekręcać się na boki, podeprzeć się na przedramieniu (głównie prawym), przez chwilę trzymać głowę w pionie. Z uwagi na silne skrzywienie kręgosłupa siedzi wyłącznie podparty i podtrzymywany pasami. Potrafi utrzymać włożony mu do ręki przedmiot, przesunąć go po pulpicie, rozrzucić wieżę z klocków i rozpoznać obrazek na podstawie jego nazwy. Reaguje na zróżnicowane faktury, ściska rękę drugiej osoby. Mówi znaczeniowo „mama”, „am”, „Agi” (określenie dziewczynek). O swoich emocjach- radości, niezadowoleniu- informuje otoczenie gaworzeniem, głośnym śmiechem, gestykulacją i mimiką. Lubi cichą, spokojną muzykę, oraz zabawy z instrumentami i zabawkami wydającymi dźwięki.
Samoobsługa
programowe
Zadania
- kształtowanie
nawyku zachowania właściwej postawy podczas jedzenia
- ćwiczenia utrzymywania głowy w pionie, siedzenie
z podparciem
- ćwiczenia przeciw ślinotokowi manipulowanie palcami wokół warg,
-...
magdamachno