1. Wprowadzenie
________________________________________________________________________
Zmiany polityczne i społeczno-ekonomiczne, jakie zaszły w Polsce w ostatnich latach oraz rozwój techniki, oświaty i kultury wyznaczyły nowe formy społecznego współżycia. Nastąpiły również pewne zmiany w pozycji społecznej określonych warstw społecznych i kategorii zawodowych, w kryteriach ich społecznej oceny. Zmiany te nie ominęły również kategorii zawodowej nauczycieli, w której zwykło się upatrywać główny filar edukacji. Przystępując do omawiania etosu pracy nauczycieli w społeczeństwie polskim, w warunkach, które są często nazywane czasem transformacji, musimy zauważyć, że po euforii zwycięstwa nad totalitaryzmem i marksistowskim kolektywizmem uświadamiamy sobie coraz wyraźniej skutki, jakie ten system pozostawił w postawach i zachowaniach Polaków w tym również w podejściu do pracy i jego etosu. „Wprowadzenie” zwykle ma charakter przygotowania do dalszej lektury. Powinno więc zawierać wyjaśnienie pojęć użytych w tytule, określić obszar zainteresowań autora, wskazać problemy o których będzie mowa. Taki też jest zamiar autora, który chciałby najpierw dokonać interpretacji pojęcia etosu z perspektywy socjologa (1.1), ukazać osobę nauczyciela w relacji do wykonywanego zawodu – powołania nauczycielskiego (1.2), dokonać zwięzłej charakterystyki warunków polskiej transformacji w odniesieniu do edukacji (1.3), przedstawić wybrane badania socjologiczne dotyczące etosu nauczycieli w Polsce (1.4). Na końcu zaś ukazać samą strukturę rozprawy (1.5).
Kluczowym pojęciem rozprawy jest pojęcie etosu. Przystępując do jego interpretacji należałoby najpierw zaznaczyć, iż rozpatrujemy je w płaszczyźnie socjologicznej, a bardziej jeszcze precyzyjnie w ramach socjologii moralności. Stąd też mamy świadomość, iż socjolog bada moralność jako fakt społeczny, przybierający kształt postaw, gestów, zwrotów językowych, zachowań itp., których animatorem jest człowiek[1]. Pamiętamy przy tym, że socjologia moralności jako nauka empiryczna skupia się na badaniach zróżnicowań środowiskowych moralności, na wzajemnych zależnościach funkcjonalno-strukturalnych postaw i zachowań moralnych oraz czynników społeczno-kulturowych, wreszcie na procesach rozwojowych lub regresywnych moralności w społeczeństwie. Jest więc ona studium mniej lub bardziej usystematyzowanych zespołów wartości, norm i zachowań w powiązaniu z historycznie ukształtowanymi procesami społecznymi, które przyczyniają się do ich powstania, rozwoju lub zaniku[2]. Według J. Majki socjologia moralności zwraca uwagę na wpływ środowiska społecznego na kształtowanie się ocen moralnych i ustala środowiskowe zróżnicowanie moralności. Badania socjologiczne idą także w kierunku ustalenia wpływu instytucji społecznych na zachowanie moralne człowieka, pokazanie rozwoju ocen i norm moralnych oraz moralnego zachowania się człowieka[3].
Właśnie w socjologii moralności są stosowane dwa wiodące pojęcia: moralność i etos. Przystępujemy do interpretacji kluczowego pojęcia rozprawy ze świadomością, iż w sensie opisowym, potocznie używa się w socjologii moralności niekiedy niemal zamiennie obydwu terminów: moralność i etos. Z kolei termin „etos" jest często stosowany zamiennie z terminem „styl życia". Według M. Ossowskiej etos (czy ethos) to „jakiś zespół zachowań charakteryzujących jakąś grupę, a wyznaczonych przez przyjętą w niej hierarchię wartości, przy czym wierzy się na ogół, że w tych wartościach da się odszukać jakąś dominantę, jakiś pion główny, z którego dadzą się wyprowadzić wartości pochodne. W tym kontekście autorka powołuje się na G. P. Murdocka, według którego etos to ogólna orientacja danej kultury, dominujące interesy, wartości, wątki i motywacje[4]. Przyjęta hierachia wartości jest formułowana explicite bądź da się odczytać z ludzkich zachowań. Etos stosuje się do grup - zdaniem M. Ossowskiej - a nie do indywiduów[5]. Na etos w ujęciu typowo-idealnym składają się - według T. Szawiela - pewien zhierarchizowany zespół wartości i ich określona „przekładnia" na zachowania społeczne. „Ethos” oznacza zatem zaangażowanie w określone wzory zachowań społecznych. Wartości przejawiają się w owych wzorach, kształtując w ten sposób życie codzienne[6]. Wartości nie wyznaczają jednoznacznie ani nie łączą się automatycznie z takimi czy innymi zachowaniami społecznymi. Więź wartości z określonymi zachowaniami społecznymi jest wypracowywana zazwyczaj we wstępnej fazie krystalizowania się grupy ethosowej[7]. Encyklopedia Katolicka podaje, iż etos „to konkretna postać moralności stanowiąca system obyczajów określonej grupy społecznej, wyrażający się w stylu życia. Jest realizacją przyjętego konwencjonalnie układu norm moralnych oraz próbą interpretacji moralnego prawa naturalnego, konsekwencją przyjętej w grupie społecznej hierarchii wartości. Zbliża się do typowej obyczajności jednostki, a jeszcze bardziej do normy społecznej jako wskaźnika przeciętnego postępowania moralnego członków grupy w danych warunkach dziejowych, lecz różni się od zwyczaju i od norm moralnych obowiązujących człowieka w sumieniu. W życiu jednostki polega na powielaniu cech właściwych dla etosu określonej grupy społecznej w konkretnych warunkach historyczno-kulturowych…”[8]
Według H. Jurosa „etos" jako termin etyczny ma dwa podstawowe znaczenia. Po pierwsze oznacza poprawność moralną faktycznego zachowania się jakiejś grupy ludzi w określonym środowisku, ocenianą z punktu widzenia osobistych zapatrywań i przekonań moralnych tychże ludzi, to jest w świetle reguł istniejących w ich świadomości i subiektywnie uznanych [...]. Po wtóre przez etos rozumie się faktyczne uznanie i praktykowanie powinności moralnej, a więc poprawność moralną faktycznego zachowania się ludzi w świetle norm obiektywnie obowiązujących[9]. Dla S. Witka etos „jest to styl życia grupy społecznej jako system obyczajów wyznaczających niedeterministycznie postępowanie jednostek”[10]. W tym momencie interesuje nas przede wszystkim pojęcie etosu jako takiego, w ujęciu socjologicznym. Analizując historię tego pojęcia w socjologii zauważamy, że na szerszą skalę zaczęto się nim posługiwać przy opisie nowożytnego kapitalizmu, a konkretnie kształtującej go grupy społecznej. Pojęcia tego używał Max Weber, odnosząc je do etosu zawodowego, w tym wypadku etosu mieszczańskiego[11]. Inny myśliciel początku XX wieku Max Scheler, wypowiadając się również o mieszczańskim etosie, nazywa go etosem industrializmu[12]. Industrializmowi przeciwstawia Scheler etos chrześcijański, który jest nieodłączny od religijnego poglądu chrześcijanina na świat i na Boga[13]. Do opisu tych właśnie zjawisk społecznych okazało się być przydatne pojęcie etosu. Oto bowiem, jak podaje za Schelerem Janusz Mariański, to świadomość aksjologiczna odzwierciedla etos, który jest zmienny i historycznie uwarunkowany. Pozostaje on bez wpływu na uniwersum wartości obiektywnych. Te ostatnie są niezmienne i niezależne od ludzkich wyobrażeń i konkretnych wartościowań. Są one jednak rozmaicie przez ludzi odbierane i rozumiane. Janusz Mariański stwierdza, iż socjologia jako nauka deskryptywna pokazuje ramy tego, co jest społecznie możliwe, i dostarcza teologii moralnej, szczególnie zaś etyce, diagnozy społecznej. Historyczna i kulturowa zmienność moralności jest ograniczona zasadami prawa naturalnego i podstawowymi orientacjami moralnymi[14]. Właśnie owa zmienność moralności i związane z nią trudności w wyodrębnieniu moralności jako osobnej dziedziny naukowych dociekań, skłoniły socjologów do posługiwania się pojęciem etosu[15]. Maria Ossowska stwierdza więc, iż etos to coś szerszego niż moralność, że jest to pewien styl życiowy, w którym moralność stanowiła składnik szczególnie ważki, ale wtopiony w szersze tło[16]. Stąd też można je odnosić do określonych grup zawodowych. Mówi się więc o etosie uczonych, a nawet o etosie nauki. Jakkolwiek o naukowcach, jako grupie społecznej, mówić można już w odniesieniu do społeczeństwa starożytnej Grecji, to jednak ich wpływ na bieg spraw publicznych jest w ostatnich czasach, jak należy sądzić, bez porównania większy niż w minionych epokach. Janusz Goćkowski stwierdza, że etosem uczonych nazwać wypada doktrynalnie wyznaczany styl pracy i życia praktykowany w środowisku osób grających role personelu merytorycznego w instytucjach teatru nazywanego-uznawanego za teatr życia naukowego[17]. Wymóg moralny, stawiany uczonym, występuje także w refleksji Edwarda Shilsa. Shils zalicza działalność nauczycieli akademickich do profesji (profession), w odróżnieniu od zwykłych zawodów (occupation)[18]. Adam Podgórecki wypowiada się podobnie o warstwie inteligencji polskiej okresu PRL (konkretnie lat siedemdziesiątych), której etos jawi się jako zasadniczo odmienny od ethosów innych grup[19]. Nie charakteryzuje go bowiem dążenie do awansów w hierarchicznej strukturze kulturowej społeczeństwa (stanowi jej szczyt), ani w strukturze politycznej (ta rządzi się innymi regularni)[20]. Niemniej, także w odniesieniu do tych grup zawodowych, w których funkcjonowanie wpisane jest jednak uzależnienie od fluktuacji rynkowych, mówi się o etosie[21]. Adam Podgórecki podsumowywując ten nurt dociekań socjologicznych, stwierdza, że etos badany jest zatem jako zjawisko realne, jako seria społecznych faktów, które rozwijały się w długich okresach transformacji życia zbiorowego. Jest on też studiowany jako układ zwyczajów istniejących „hic et nunc". Tak więc każdy etos - rycerza, uczonego, biznesmena, mnicha czy ekologa - może być traktowany jako wzór oczekiwanego zachowania, a ponadto jako model zachowania zalecanego[22].
W historycznym użyciu pojęcia etosu wyróżniano szersze grupy społeczno-zawodowe i ich etosy, jak na przykład dla społeczeństwa polskiego okresu PRL: etos człowieka porządnego, wywodzący się z tradycji inteligenckich; etos człowieka dobrze ustawionego, tkwiący w tradycji mieszczańskiej oraz etos socjalistyczny[23]. Swój etos mają także ruchy społeczne. Dlatego też można mówić o etosie „Solidarności" czy też o etosie harcerskim[24]. Można więc rozpatrywać, w perspektywie ich własnych etosów, grupy wyodrębniane według różnych kryteriów, nie koniecznie związanych z zawodem wykonywanym przez członków tych grup[25]; zaś co do schyłku lat osiemdziesiątych, T. Szawiel mówi o etosie grup odnowy w ramach Kościoła Katolickiego, jak również o wyznawcach tradycyjnego polskiego katolicyzmu. T. Szawiel następująco pisze o tym w Encyklopedii socjologii: Etos oznacza obowiązujące i realizowane w danej zbiorowości lub grupie społecznej ideały, wzory zachowania, które są dobrze określone i jednoznaczne. Wyróżnikiem i zaletą pojęcia etosu jest to, że odnosi się ono do norm i wartości oraz obejmuje zasady ich konkretnego i stosunkowo jednoznacznego odniesienia do zachowań społecznych[26]. Zatem, jak stwierdza Janusz Mariański, poszczególne etosy nie występują na ogół w formie „czystej", lecz w różnorodnych układach i syndromach. Ze względu na tradycje historyczne i współczesne uwarunkowania społeczno-kulturowe moralność poszczególnych środowisk społecznych jest rożna[27].
Rodzi się więc pytanie czym więc jest etos jako taki i równocześnie jaką jego definicję należy przyjąć? Co do tego, że pojęcie to odnosi się do grup ludzkich, a nie do poszczególnych jednostek, panuje, jak należy sądzić, powszechna zgoda. Cytowana już definicja Marii Ossowskiej jest dość szeroka, ale nadaje rozważaniom nad etosem pewien kierunek. Poszły one drogą połączenia pod jednym pojęciem zespołu wyznawanych przez grupę wartości z tejże grupy zachowaniami[28]. Elementy te wyróżnia także, zajmująca się etosem pracy rolnika, Barbara Fedyszak-Radziejowska, pisząc, iż dwa wymiary: wartości wyznawane i gotowość ich realizacji w praktyce decydują o istocie słowa etos[29]. Janusz Mariański zauważa, że termin etos ma wymiary nienormatywne (ujęcie opisowe), chociaż inspirowane jakąś hierarchią wartości, i jest odnoszony do zachowań rzeczywistych, a nie modelowych (idealnych)[30]. Barbara Fedyszak-Radziejowska jest zdania, że etos wyraża pragnienie doskonałości w życiu codziennym, pragnienie włączenia w codzienność odświętnych wartości, nadających sens ludzkiemu życiu[31]. Podobnie Mieczysław Rusiecki, i to w odniesieniu do nauczycieli, pisze, iż chodzi (w etosie) o przestrzeganie w działaniu ludzkim norm moralnych, o dostosowanie się do pewnych wzorców, stałych reguł[32].
Maksymilian Pacholski i Andrzej Słaboń stwierdzają, że w odniesieniu do etosu podkreśla się wagę przestrzegania norm zawodowych i społecznych wiążących się z wykonywaniem danej profesji, a także akcentuje swoiste posłannictwo przypisywane osobom wykonującym w sposób właściwy dany zawód. Wojciech Leszek Sokołowski jest natomiast zdania, że termin „ethos", nie należąc do języka potocznego, nie narzuca tak ostrych ocen, jak skojarzenia dotychczas wytworzone z terminem „moralność", które są zarazem oceną[33]. Jak rzecz podsumowuje Tadeusz Szawiel, nie ma w tej sprawie argumentów rozstrzygających ani prohibitywnych, jednakże istnieje wyraźna tendencja do unikania posługiwania się pojęciem etosu w kontekście grup przestępczych lub też marginesu społecznego[34]. Nie do takich jednak grup zamierzamy odnieść w niniejszej rozprawie rozważane tu pojęcie socjologiczne. Profesja nauczycielska zwyczajowo cieszy się przecież pod względem moralnym dobrą konotacją[35]. Gdyby dana grupa, wbrew oczekiwaniom badacza, okazała się zła moralnie lub choćby tylko nie spełniała pewnych progowych kryteriów, zastosowane a priori pojęcie etosu okazałoby się bezużyteczne. Oczywiście, rozbieżność pomiędzy rzeczywistością, a oczekiwaniami badacza formułowanymi wobec badanej grupy jest w socjologii zjawiskiem zwyczajnym[36]. Ta uwaga wydaje się szczególnie zasadna w odniesieniu do głównego problemu rozprawy jakim jest określenie etosu nauczycieli w warunkach polskiej transformacji. Pojęcie etosu okazuje się być na tyle pojemne, że możliwe jest w jego ramach poczynienie kategoryzacji według różnych kryteriów. I tak Tadeusz Szawiel pisze, że z „grupą etosową” mamy do czynienia wtedy, gdy istnieje świadomość przynależności i poczucie więzi jednostek z czymś ponadjednostkowym. W przeciwnym razie mówić można o zbiorowości jednostek o tym samym ethosie[37].
Jeżeli nawet z punktu widzenia pedagogicznego czy teologicznego można odnieść termin „etos" do jednostek, to z punktu widzenia socjologicznego odnosi się go do grup społecznych[38]. Wynikające z wartości normy moralne strukturalizują życie społeczne, wypełniają sobą niejako codzienność człowieka. Wartości i normy moralne, ich znajomość, stosunek do nich, przekonanie o ich znaczeniu i funkcjonowaniu w życiu społecznym to istotne składniki ludzkiego etosu. Jeżeli są one odnoszone do pracy, mówimy o etosie pracy[39]. Etos pracy obejmuje całokształt faktycznie funkcjonujących wartości i norm oraz wzorów zachowań w jakiejś grupie społecznej czy w całym społeczeństwie, odnoszących się do ludzkiej pracy[40]. Dyskusja nad etosem pracy trwa od dawna w krajach wysoko rozwiniętych pod względem gospodarczym[41]. Dokonujące się przemiany wartości i norm zaznaczają się we wszystkich dziedzinach życia społecznego i indywidualnego, w rodzinie, w pracy zawodowej, w polityce, kulturze, moralności i religii. Oznaczają one zachwianie tradycyjnego systemu wartości, utrwalonych w okresie powstawania społeczeństwa industrialnego[42].
Adam Podgórecki wyróżnia trzy zasadnicze typy etosów: (1) Ethos modelowy, czyli model faktycznego zachowania, które jest związane z wyznaczającymi je normatywnymi wzorami zachowania pożądanego; (2) Etos instrumentalno-fasadowy, który polega na tym, iż dana grupa społeczna stwarza pewien normatywny wzorzec, który stanowi podstawę do wysuwania roszczeń w stosunku do innych grup społecznych i stanowi zarazem podstawę do rozbudowywania rozmaitych racjonalizacji dotyczących własnego uprzywilejowanego położenia; (3) Ethos normatywny. Ten dzieli się na nadawany i przyswojony. Etos nadawany powstaje w wyniku takiej czy innej perswazji grupy; może być akceptowany lub nie. Etos przyswojony jest natomiast wzorcem normatywnym, akceptowanym przez tę grupę społeczną, która go wyłoniła lub grupę, do której został zaadresowany. Tego typu wzorzec stanowi pożądaną normatywną ideologię[43]. Poprzez badanie empiryczne przeprowadzone wśród nauczycieli polskich spo...
emos_xD