WSTĘP DO PSYCHOLOGII KLINICZNEJ 06.11.11.doc

(39 KB) Pobierz
WSTĘP DO PSYCHOLOGII KLINICZNEJ 06

WSTĘP DO PSYCHOLOGII KLINICZNEJ 06.11.11

 

Autyzm jako objaw- pojedynczy ( może być np. jednym z objawów schizofrenii)

Autyzm jako zespół ( nagromadzenie objawów)

 

 

 

 

 

CAŁOŚCIOWE ZABURZENIA ROZWOJU:

 

 

  1. ZESPÓŁ KANNERA - AUTYZM WCZESNODZIECIĘCY
  2. ZESPÓŁ ASPERGERA ( TZW. AUTYZM INTELIGENTNY- dzieci bardzo sprawne intelektualnie).
  3. ZESPÓŁ RETTA
  4. ZESPÓŁ HELLERA

 

 

 

Ad. 1 Ciężkie globalne zaburzenia w wielu sferach rozwoju, przejawiające się:

a)      Poważnymi zaburzeniami w sferze kontaktów społecznych ( brak reakcji na innych ludzi, traktowanie ludzi jak przedmioty, nie uśmiecha się do innych, nie nawiązuje kontaktu, nie stara się naśladować innych)

b)     Nieprawidłowościami rozwoju komunikacji werbalnej i pozawerbalnej

·         Opóźniony rozwój mowy

·         Echolalie ( reagują na to co usłyszały jak echo)

·         Nieumiejętność posługiwania się zaimkami „ja”-„ty”

·         Dziwna intonacja, tempo, specyficzna melodia ( śpiewna, pytająca, cicha, na wysokich tonach, jednostajna jak u robota).

c)      Sztywnym i ograniczonym repertuarem zachowań ( występowaniem rutyny i stereotypii aktywności)

 

 

OBJAWY:

 

Zaburzenia intelektu

·         Upośledzenie umysłowe

·         Zdolności wysepkowe ( u ok. 10 % ), wybitne umiejętności w jakiejś dziedzinie ( jak np. Rainman)

 

Inne:

 

·         Stereotypie ruchowe ( szczególny sposób chodzenia)

·         Brak tolerancji na zmiany w ich otoczeniu

·         Wrażenie obserwatora, że dziecko nie czuje bólu, niewygody, głodu, pragnienia ( niechętne do regularnych posiłków)

·         Wrażliwość na zapachy i dźwięki

·         Zamiłowanie do zabaw produktami sypkimi: piaskiem, grochem ,kaszą.

 

UJAWNIA się do końca 3 r.ż.

Jeśli objawy pojawią się po tym okresie, nie ma już diagniozy autyzm wczesodziecięcy.

 

Od 0,3 do 1,5 w populacji ( dane z przed 10 lat). Teraz więcej.

 

 

ETIOLOGIE

 

Z lat 40 –tych ( koncepcje psychogenne).

 

W latach 40-tych uważano, że przyczyna tkwi w rodzicach ( gł. Matki), bo:

·         Aktywność zawodowa i społeczno-kulturalna

·         Wysoki standard życia

·         Chłód emocjonalny

·         Perfekcjonizm

·         Niepewność w roli rodzica

·         „książkowa poprawność”

 

od lat 60-tych przeważają poglądy biologiczne

·         genetyczne

·         infekcje wirusowe

·         obciążenia płodu w okresie ciąży i porodu

 

 

TEORIA UMYSŁU – Permarch i Woodruff- 1978 „ wiem co ona myśli”

 

·         zdolność do pozorowania (12-15 m-cy)

 

    1. dziecko używa przedmiotów tak, jakby były czymś innym ( patyk za miecz)
    2. przypisuje obiektom właściwości jakich nie mają
    3. odnosi się do nieobecnych obiektów tak jakby były obecne.

 

 

Teoria umysłu- u dzieci autystycznych się nie wykształciła.

 

 

TERAPIA DZIECI AUTYSTYCZNYCH

 

Praca z rodzicami:

 

·         odbarczanie z poczucia winy

·         nauczenie spontaniczności

·         wyzwolenie ich uczuć do dziecka ( rodzice stają się potem terapeutami własnych dzieci)

 

Praca z dziećmi:

 

·         terapia behawioralna i behawioralno-poznawcza

·         maksymalna strukturyzacja i porządkowanie otoczenia

·         poszerzenie możliwości poznawczych przez kontakt dotykowy

·         Metoda Ruchu rozwijającego została opracowana przez terapeutkę Weronikę Sherborn ( 1997) w Wielkiej Brytanii.

·         Terapia logopedyczna skierowana na rozwój mowy.

·         Najlepsze wyniki terapii- gdy jest indywidualna „jeden na jednego”.

 

HOLDING – wymuszony kontakt fizyczny ( na siłę dzieci się przytula), co ma doprowadzić do nawiązania kontaktu emocjonalnego.

 

 

 

ZESPÓŁ ASPERGERA

 

·         Objawy pojawiają się po 3 r.ż

·         Dobry intelekt

·         Poprawny rozwój mowy ( dorosłe manieryzmy)

·         Fascynacja jakąś konkretną dziedziną

·         Tendencja do zachowań stereotypowych i sztywnych rytuałów ( jak w autyzmie)

·         Poważne zaburzenia w obszarze kontaktów społecznych

·         Upośledzenie rozumienia i przyswajania norm grupowych

·         Brak empatii

·         Nieumiejętność odczytywania gestów, mimiki

·         Trudności w nawiązywaniu relacji, osamotnienie. Objawy wtórne: lęk i agresja.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin