WSTĘP DO PSYCHOLOGII KLINICZNEJ 06.11.11
Autyzm jako objaw- pojedynczy ( może być np. jednym z objawów schizofrenii)
Autyzm jako zespół ( nagromadzenie objawów)
CAŁOŚCIOWE ZABURZENIA ROZWOJU:
Ad. 1 Ciężkie globalne zaburzenia w wielu sferach rozwoju, przejawiające się:
a) Poważnymi zaburzeniami w sferze kontaktów społecznych ( brak reakcji na innych ludzi, traktowanie ludzi jak przedmioty, nie uśmiecha się do innych, nie nawiązuje kontaktu, nie stara się naśladować innych)
b) Nieprawidłowościami rozwoju komunikacji werbalnej i pozawerbalnej
· Opóźniony rozwój mowy
· Echolalie ( reagują na to co usłyszały jak echo)
· Nieumiejętność posługiwania się zaimkami „ja”-„ty”
· Dziwna intonacja, tempo, specyficzna melodia ( śpiewna, pytająca, cicha, na wysokich tonach, jednostajna jak u robota).
c) Sztywnym i ograniczonym repertuarem zachowań ( występowaniem rutyny i stereotypii aktywności)
OBJAWY:
Zaburzenia intelektu
· Upośledzenie umysłowe
· Zdolności wysepkowe ( u ok. 10 % ), wybitne umiejętności w jakiejś dziedzinie ( jak np. Rainman)
Inne:
· Stereotypie ruchowe ( szczególny sposób chodzenia)
· Brak tolerancji na zmiany w ich otoczeniu
· Wrażenie obserwatora, że dziecko nie czuje bólu, niewygody, głodu, pragnienia ( niechętne do regularnych posiłków)
· Wrażliwość na zapachy i dźwięki
· Zamiłowanie do zabaw produktami sypkimi: piaskiem, grochem ,kaszą.
UJAWNIA się do końca 3 r.ż.
Jeśli objawy pojawią się po tym okresie, nie ma już diagniozy autyzm wczesodziecięcy.
Od 0,3 do 1,5 w populacji ( dane z przed 10 lat). Teraz więcej.
ETIOLOGIE
W latach 40-tych uważano, że przyczyna tkwi w rodzicach ( gł. Matki), bo:
· Aktywność zawodowa i społeczno-kulturalna
· Wysoki standard życia
· Chłód emocjonalny
· Perfekcjonizm
· Niepewność w roli rodzica
· „książkowa poprawność”
od lat 60-tych przeważają poglądy biologiczne
· genetyczne
· infekcje wirusowe
· obciążenia płodu w okresie ciąży i porodu
TEORIA UMYSŁU – Permarch i Woodruff- 1978 „ wiem co ona myśli”
· zdolność do pozorowania (12-15 m-cy)
Teoria umysłu- u dzieci autystycznych się nie wykształciła.
TERAPIA DZIECI AUTYSTYCZNYCH
Praca z rodzicami:
· odbarczanie z poczucia winy
· nauczenie spontaniczności
· wyzwolenie ich uczuć do dziecka ( rodzice stają się potem terapeutami własnych dzieci)
Praca z dziećmi:
· terapia behawioralna i behawioralno-poznawcza
· maksymalna strukturyzacja i porządkowanie otoczenia
· poszerzenie możliwości poznawczych przez kontakt dotykowy
· Metoda Ruchu rozwijającego została opracowana przez terapeutkę Weronikę Sherborn ( 1997) w Wielkiej Brytanii.
· Terapia logopedyczna skierowana na rozwój mowy.
· Najlepsze wyniki terapii- gdy jest indywidualna „jeden na jednego”.
HOLDING – wymuszony kontakt fizyczny ( na siłę dzieci się przytula), co ma doprowadzić do nawiązania kontaktu emocjonalnego.
ZESPÓŁ ASPERGERA
· Objawy pojawiają się po 3 r.ż
· Dobry intelekt
· Poprawny rozwój mowy ( dorosłe manieryzmy)
· Fascynacja jakąś konkretną dziedziną
· Tendencja do zachowań stereotypowych i sztywnych rytuałów ( jak w autyzmie)
· Poważne zaburzenia w obszarze kontaktów społecznych
· Upośledzenie rozumienia i przyswajania norm grupowych
· Brak empatii
· Nieumiejętność odczytywania gestów, mimiki
· Trudności w nawiązywaniu relacji, osamotnienie. Objawy wtórne: lęk i agresja.
uw.pedagogika.pomoc