Weteran 01.pdf
(
6744 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Magazyn0.19.doc
SPIS TRE
ĺ
CI
Drodzy Czytelnicy!
RECENZJE
Napoleon at the Crossroads
3
Oddajemy na Wasze r
ħ
ce pierwszy numer
magazynu „Weteran”. Lektur
ħ
tego periodyku
kierujemy w pierwszym rz
ħ
dzie do miło
Ļ
ników
planszowych gier wojennych. Naszym
nadrz
ħ
dnym celem jest promowanie tego typu
rozrywek poprzez publikowanie wszelakich
artykułów zwi
Ģ
zanych z tym tematem.
Czasopismo jest tworzone na zasadzie
wolontariatu poprzez grupk
ħ
zapale
ı
ców. W
zamierzeniu planujemy wychodzi
ę
w cyklu
dwumiesi
ħ
cznym. Czy to nam si
ħ
uda, czas
poka
Ň
e.
W startowym numerze zaczynamy
skromnie. Na cało
Ļę
składaj
Ģ
si
ħ
działy opisu
gier, ksi
ĢŇ
ek militarnych, felietony, rozwa
Ň
ania,
zapowiedzi, wie
Ļ
ci ze
Ļ
wiata, a tak
Ň
e inne.
Oczywi
Ļ
cie planujemy rozbudow
ħ
o kolejne
pozycje, tak aby urozmaici
ę
ogóln
Ģ
zawarto
Ļę
.
Pragniemy równie
Ň
w tym miejscu gor
Ģ
co
zach
ħ
ci
ę
do współpracy przy tworzeniu
„Weterana”. Przysyłajcie nam materiały, je
Ň
eli
tylko maj
Ģ
jakikolwiek zwi
Ģ
zek z grami
wojennymi. Mog
Ģ
to by
ę
analizy gier, ró
Ň
norakie
felietony, relacje z rozgrywek, a tak
Ň
e
scenariusze własnej r
ħ
ki. Z pewno
Ļ
ci
Ģ
je
opublikujemy.
Ostroł
ħ
ka 1831
8
Twilight Struggle 1945-1989
11
Memoir: Pacific Theater
15
Crusader Rex
22
FELIETONY
Planszówkowych wspomnie
ı
czar 24
ROZWA
ņ
ANIA
Ostatnia Wojna Cesarzy
27
ZAPOWIEDZI
Grochowiska 1863
29
KSI
ġņ
KI
Psków 1581-1582 31
Niemieckie wojska pancerne na froncie
wschodnim
32
WIE
ĺ
CI ZE
ĺ
WIATA
34
POMOCNIK STRATEGA
35
Ku Chwale planszy!
Redakcja
Weteran, Nr 1 / 2007
REDAKCJA
: Marcin Gross & Mikołaj Lenczewski
e-mail:
weterani@gmail.com
WSPÓŁPRACA
: Gabriel Szala, Cezary Domalski
OKŁADKA
: „Napoleon i Ks. Józef w bitwie pod
Lipskiem”, J. Suchodolski
Materiały zawarte w periodyku nie mog
Ģ
by
ę
w
Ň
aden
sposób kopiowane bez uprzedniej, pisemnej zgody redakcji.
Redakcja zastrzega sobie prawo do redagowania tekstów.
Wszelkie znaki firmowe oraz towarowe, a tak
Ň
e zdj
ħ
cia i
obrazy s
Ģ
prawnie zastrze
Ň
one i zostały u
Ň
yte wył
Ģ
cznie w
celach informacyjnych.
WETERAN
-2-
Grunwald 1410
19
Napoleon at the Crossroads - The Highways to Leipzig (Operational Studies Group)
rosyjskie otwarcie przeszedł na stron
ħ
nowej
koalicji anty-francuskiej. Niemal bez
Ň
adnej
bitwy poł
Ģ
czone teraz armie rosyjsko-pruskie
przekroczyły Łab
ħ
, kozacka kawaleria zaj
ħ
ła
nawet port Hamburg, przez który pr
ħ
dko zacz
ħ
ła
napływa
ę
pomoc materialna dla koalicji ze strony
Wielkiej Brytanii. Król Saksonii, dotychczasowy
sojusznik Francji, uciekł do Austrii pod opiek
ħ
tamtejszego Cesarza. Tak oto w trzy miesi
Ģ
ce
„upadła” francuska Europa.
Napoleon, powróciwszy do Pary
Ň
a 18
grudnia 1812 roku, dał raz jeszcze dowód swych
znakomitych talentów organizacyjnych. Szybko
stworzył „now
Ģ
” Wielk
Ģ
Armi
ħ
, powołuj
Ģ
c do
niej tysi
Ģ
ce młodych rekrutów,
Ļ
ci
Ģ
gaj
Ģ
c kadry
oficerskie z Hiszpanii i korzystaj
Ģ
c z
Ň
ołnierzy z
gwardii narodowej, marynarki itp. Armia ta miała
powa
Ň
ne słabo
Ļ
ci, pomimo relatywnej siły –
liczebno
Ļ
ci id
Ģ
cej w ponad 200 tys.
Ň
ołnierzy.
Dotkliwy brak kawalerii, która liczyła zaledwie
15 tys. koni, bardzo słabe wyszkolenie i niska
wytrzymało
Ļę
fizyczna młodych
Ň
ołnierzy –
wszystko to miało negatywnie wpłyn
Ģę
na
przebieg nadchodz
Ģ
cej kampanii.
5 grudnia 1812 roku Cesarz Napoleon
Bonaparte opu
Ļ
cił Wielk
Ģ
Armi
ħ
w Smorgoniach,
powierzywszy dowództwo marszałkowi
Muratowi. Szybko po
Ļ
pieszył do Pary
Ň
a, chc
Ģ
c
wyprzedzi
ę
wie
Ļ
ci o przera
Ň
aj
Ģ
cej kl
ħ
sce swych
wojsk i przygotowa
ę
now
Ģ
armi
ħ
. Król Neapolu
Murat pr
ħ
dko oddał dowództwo pasierbowi
Napoleona, ksi
ħ
ciu Eugeniuszowi Beuharnais, a
sam uciekł do swojego królestwa. Nie maj
Ģ
c
Ň
adnych szans na zatrzymanie Kutozowa i armii
rosyjskiej, ksi
ĢŇħ
Eugeniusz cofał si
ħ
na zachód.
Ju
Ň
30 grudnia pruski korpus Yorcka przeszedł na
stron
ħ
Rosjan, a posiłkowy korpus austriacki
generała Schwarzenberga maj
Ģ
cy chroni
ę
Ksi
ħ
stwo Warszawskie cofał si
ħ
do Austrii.
Francuzi musieli ewakuowa
ę
si
ħ
z Prus
Wschodnich oraz z Ksi
ħ
stwa Warszawskiego,
pozostawiwszy tylko garnizony w twierdzach:
Gda
ı
sk, Toru
ı
, Zamo
Ļę
, Modlin i Cz
ħ
stochowa.
Nie zdołali si
ħ
zatrzyma
ę
na linii Odry, cofali si
ħ
dalej, zostawiaj
Ģ
c garnizony w twierdzach w
Szczecinie, Kostrzynie i Głogowie. Opuszczaj
Ģ
c
Berlin, popełnili bł
Ģ
d, pozostawiwszy tym
samym królowi Prus pełn
Ģ
swobod
ħ
działania.
Ten po zaj
ħ
ciu 1 marca Berlina przez wojska
Plan Napoleon zakładał energiczn
Ģ
ofensyw
ħ
ku dolnej Odrze i Wi
Ļ
le w celu
odblokowania twierdz. Ofensywa Bonapartego z
Erfurtu ruszyła pod koniec kwietnia;
jednocze
Ļ
nie marszałek Davout został wysłany na
północ z zadaniem odbicia Hamburga i
poł
Ģ
czenia si
ħ
z wojskami du
ı
skimi.
2 maja 1813 roku pod Lützen wojska koalicji
zaskoczyły korpus marszałka Neya. Niedostatek
kawalerii dał o sobie zna
ę
, skutkuj
Ģ
c słabym
rozpoznaniem. Dopiero przybycie Napoleona z
posiłkami uratowało sytuacj
ħ
. Zwyci
ħ
stwa jednak
nie mo
Ň
na było wyzyska
ę
, z powodu braku
kawalerii. Nast
ħ
pnie 20-21 maja doszło do bitwy
pod Budziszynem, jednak szans
ħ
na wielkie
zwyci
ħ
stwo zmarnował marszałek Ney. Pobite,
lecz niezniszczone siły koalicji wycofały si
ħ
na
ĺ
l
Ģ
sk. Znów brak kawalerii nie pozwolił na
efektywny po
Ļ
cig za przeciwnikiem. Napoleon
pod
ĢŇ
aj
Ģ
c za wrogiem, przebył ponad 140 km,
zaj
Ģ
ł Wrocław.
Austria, chc
Ģ
c ratowa
ę
Rosjan i Prusaków,
zaproponowała rozejm i siebie jako mediatora
rozmów pokojowych. Napoleon zgodził si
ħ
na to
WETERAN
-3-
pod naciskiem swojego sztabu oraz z powodu
l
ħ
ku przed doł
Ģ
czeniem si
ħ
Austrii do koalicji.
Zm
ħ
czenie armii równie
Ň
miało swój wpływ na
decyzj
ħ
Cesarza Francuzów. Podczas kampanii
wojska francuskie zło
Ň
one z młodych
Ň
ołnierzy,
traciły tysi
Ģ
ce z nich podczas forsownych
marszów, z powodu chorób, zm
ħ
czenia i dezercji.
Cesarska armia niew
Ģ
tpliwie potrzebowała
odpoczynku, reorganizacji i zwi
ħ
kszenia ilo
Ļ
ci
kawalerii.
„Campaigns of Napoleon” to system i
seria przedstawiaj
Ģ
cych kampanie okresu
napoleo
ı
skiego gier, stworzone przez Kevina
Zuckera. Gracze dowodz
Ģ
armiami francuskimi,
posiłkuj
Ģ
cymi ich sojusznikami oraz armiami
koalicji. System doczekał si
ħ
ju
Ň
wielu kampanii
napoleo
ı
skich, w ró
Ň
nych skalach, wszystkich
bazuj
Ģ
cych na niemal tych samych zasadach.
Podczas rozejmu, dwukrotnie
przedłu
Ň
anego, do 18 sierpnia, obie strony
wzmacniały swoje siły. Nikt nie wierzył w
mo
Ň
liwo
Ļę
zawarcia pokoju, warunki, które
przedstawiała Austria były nie do
zaakceptowania dla Napoleona. Wymagały one
oddania Prusom wszystkich zdobyczy z wojny w
1806, a Austrii z 1809 roku oraz o rozwi
Ģ
zaniu
Zwi
Ģ
zku Re
ı
skiego.
Bonaparte zwi
ħ
kszył swoje siły do jedenastu
korpusów, razem ponad 300 tys.
Ň
ołnierzy i 50
tys. kawalerii. Siły koalicji zostały jednak
równie
Ň
zwi
ħ
kszone - o armi
ħ
austriack
Ģ
i
szwedzk
Ģ
. Liczyły teraz blisko 600 tys.
Ň
ołnierzy
podzielonych na trzy armie. Armia Północy
dowodzona była przez nast
ħ
pc
ħ
tronu
szwedzkiego, byłego marszałka francuskiego,
Bernadotte. Armia
ĺ
l
Ģ
ska - przez przyszłego
feldmarszałka Blüchera, a Armia Czeska przez
ksi
ħ
cia Schwarzenberga.
Plan Napoleon zakładał,
Ň
e Armia Berlina
w sile 60 tys. ludzi pod dowództwem marszałka
Oudinota pobije siły Bernadotte i zajmie Berlina.
Wspiera
ę
go miał marszałek Davout, atakuj
Ģ
cy z
Hamburga. Armia Bobru pod dowództwem
marszałka MacDonalda miała stanowi
ę
osłon
ħ
dla sił koalicji na
ĺ
l
Ģ
sku. W Dre
Ņ
nie i jego
okolicach miały za
Ļ
sta
ę
dwa silne korpusy
generała Vandamme`a i marszałka St.Cyra. Sam
Napoleon z gwardi
Ģ
miał doł
Ģ
cza
ę
do sił w
miejscu zagro
Ň
onym przez nieprzyjaciela.
W grze „Napoleon at the Crossroads” – w
wolnym tłumaczeniu znaczy to: „Napoleon na
rozdro
Ň
u” – gracze poruszaj
Ģ
po mapie
dowódców oraz niewielkie jednostki kawalerii.
Dowódcy reprezentuj
Ģ
historyczne postacie, które
przewodziły w kampanii korpusom lub
mniejszym, wydzielonym siłom. Jednostki
kawalerii przedstawiaj
Ģ
brygady kawalerii,
których zadaniami jest rozpoznanie, osłona
własnych oddziałów oraz mylenie przeciwnika co
do lokalizacji własnych sił. Wszystkie
Ň
etony na
mapie s
Ģ
odwrócone rewersem przedstawiaj
Ģ
cym
flag
ħ
narodow
Ģ
do góry. Dzi
ħ
ki utajnionemu
przebiegowi rozgrywki, nigdy nie wiadomo,
czym dysponuje i porusza przeciwnik. Nie
wiadomo tak długo, jak długo wrogie wojska si
ħ
nie spotkaj
Ģ
lub siły nie zostan
Ģ
wcze
Ļ
niej
rozpoznane przez brygady kawalerii.
Sprzymierzeni za rad
Ģ
francuskiego
zdrajcy, generała Moreau postanowili nie
wydawa
ę
Napoleonowi walnej bitwy, tylko
atakowa
ę
jego podkomendnych, a cofa
ę
si
ħ
, gdy
pojawia
ę
miał si
ħ
Cesarz.
16 sierpnia, 48 godzin przed upływem rozejmu,
wojska Blüchera ruszyły do ataku na oddziały
francuskie. Rozpocz
ħ
ła si
ħ
kampania jesienna.
WETERAN
-4-
Na osobnych kartach organizacyjnych
armii z portretami dowódców gracze zaznaczaj
Ģ
przynale
Ň
no
Ļę
korpusów, dywizji do danych
generałów, ich obecn
Ģ
sił
ħ
oraz umieszczaj
Ģ
dowódców podlegaj
Ģ
cych innym oficerom. W
momencie, gdy ponosimy straty lub zmieniamy
struktur
ħ
naszych wojsk, przesuwamy oddziały
na torach punktów sił. Karty i siły naszych wojsk
s
Ģ
równie
Ň
niewidoczne dla przeciwnika.
sztab, dowodzenie i inicjatywa dowódców.
Gracze otrzymuj
Ģ
„punkty administracyjne”,
które symuluj
Ģ
akumulowane zaopatrzenie, i
mog
Ģ
wydawa
ę
je na aktywacj
ħ
jednostek
b
ħ
d
Ģ
cych w zasi
ħ
gu sztabu. Mog
Ģ
te
Ň
próbowa
ę
uruchamia
ę
poszczególne korpusy dzi
ħ
ki
inicjatywie ich dowódców. Ka
Ň
dy dowódca jest
charakteryzowany poprzez swoj
Ģ
inicjatyw
ħ
–
czyli to, jak łatwo aktywuje si
ħ
bez rozkazów,
koszt subordynacji – czyli to, jak łatwo poddaje
si
ħ
dowodzeniu kogo
Ļ
innego i punkty
dowodzenia – czyli to, jak du
ŇĢ
ilo
Ļ
ci
Ģ
jednostek
i dowódców mo
Ň
e naraz samodzielnie dowodzi
ę
.
Wybitni dowódcy posiadaj
Ģ
równie
Ň
gwiazdk
ħ
,
która daje pozytywny modyfikator do walki i
pozwala zmniejszy
ę
straty marszowe.
Jeden punkt siły reprezentuje w grze 3 tys.
Ň
ołnierzy, bez wzgl
ħ
du na ich przynale
Ň
no
Ļę
do
rodzaju wojsk czy narodowo
Ļ
ci, lub 42 działa.
Jeden heks to około 6 kilometrów rzeczywistego
terenu, a jedna tura przedstawia trzy dni czasu
rzeczywistego. Mapa przedstawia teren od Lipska
do Legnicy wszerz oraz od Berlina do Drezna
wzdłu
Ň
.
W bitwie armia mo
Ň
e przyj
Ģę
jedn
Ģ
z
dwóch taktyk: bitwa na wyczerpanie lub bitwa
manewrowa. Gracz posiadaj
Ģ
cy odpowiednio
skoncentrowan
Ģ
artyleri
ħ
mo
Ň
e ostrzela
ę
z niej
przeciwnika. Przed bitw
Ģ
gracz broni
Ģ
cy si
ħ
mo
Ň
e
podj
Ģę
prób
ħ
reagowania i podesłania do bitwy
pobliskich zgrupowa
ı
wojsk, które maszeruj
Ģ
na
tzw. „huk dział”. Małe starcie mo
Ň
e szybko si
ħ
przerodzi
ę
w wielk
Ģ
bitw
ħ
, je
Ļ
li tylko zdołamy
dosła
ę
posiłki. Przewaga kawaleryjska, dobry
dowódca, gwardia francuska, pogoda, morale
wojsk - wszystko to mo
Ň
e wpływa
ę
na wynik
bitwy. Samo rozgrywanie bitew jest proste i
szybkie. Zwyci
ħ
zca mo
Ň
e po bitwie wykona
ę
po
Ļ
cig, którego efektywno
Ļę
zale
Ň
y od inicjatywy
dowódcy i ilo
Ļ
ci
Ļ
cigaj
Ģ
cej kawalerii.
Gra u
Ň
ywa zmodyfikowanego systemu „I-
go, You-go”. Czyli najpierw rusza si
ħ
jeden
gracz, a potem drugi gracz. Modyfikacja polega
na dodaniu mo
Ň
liwo
Ļ
ci reakcji przeciwnika na
ruch gracza, tzw. forsowny marsz. Podczas
swoich tur gracze zajmuj
Ģ
si
ħ
dodatkowo
administracj
Ģ
i zaopatrzeniem. Przydzielaj
Ģ
posiłki, sprawdzaj
Ģ
zaopatrzenie, reorganizuj
Ģ
struktury swoich korpusów.
Gracze przemieszczaj
Ģ
po planszy
Ň
etony
dowódców, którym przyporz
Ģ
dkowane s
Ģ
poszczególne korpusy, wydzielone dywizje oraz
inni podporz
Ģ
dkowani dowódcy. Główn
Ģ
rol
ħ
w
grze odgrywaj
Ģ
: zaopatrzenie, linie komunikacji,
Gra jest niezwykle manewrowa
(podobnie, jak wygl
Ģ
dała w tamtych czasach
wojna). Przeciwnika trzeba zmusi
ę
do przyj
ħ
cia
bitwy w niedogodnym dla
ı
terenie i tam go
pokona
ę
. Trzeba jednak pami
ħ
ta
ę
,
Ň
e trakcie
ka
Ň
dego marszu pewna ilo
Ļę
Ň
ołnierzy opu
Ļ
ci
szeregi - z powodu chorób, zm
ħ
czenia, dezercji
itp. Im dłu
Ň
szy marsz, tym straty mog
Ģ
by
ę
wi
ħ
ksze - szczególnie podczas złej pogody, która
w kampanii 1813 roku dawała si
ħ
bardzo we
znaki. Zbyt szybkie marsze i oddalanie si
ħ
od
swoich baz zaopatrzenia mo
Ň
e doprowadzi
ę
do
tego,
Ň
e na pole bitwy przyb
ħ
dzie nie korpus, a
dywizja (kilka a nie kilkana
Ļ
cie tysi
ħ
cy ludzi).
Bardzo realistycznie oddane s
Ģ
problemy
logistyczne, przed jakimi stawały armie epoki
napoleo
ı
skiej. Im dalej oddalimy si
ħ
od naszego
WETERAN
-5-
Plik z chomika:
pomponek62
Inne pliki z tego folderu:
Weteran 16.pdf
(7887 KB)
Weteran 15.pdf
(11304 KB)
Weteran 14.pdf
(11730 KB)
Weteran 13.pdf
(9800 KB)
Weteran 12.pdf
(6248 KB)
Inne foldery tego chomika:
FoW
HexoManiak
Inferno
karty dla kolekcjonerów_CCG
katalogi modelarskie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin