wykad 7 i 8.doc

(47 KB) Pobierz

WYKŁAD 7

1)      Problemy badawcze i hipotezy badawcze.

Problem naukowy- zainteresowanie się jakimś tematem

Badanie naukowe rozpoczyna się od sformułowania problemu badawczego, który dotyczy relacji zachodzących między zmiennymi (przez zmienną rozumie się właściwości, cechę, funkcję czy budowę danego zjawiska, rzeczy).

Proces badawczy to sformułowanie problemu badawczego oraz najbardziej prawdopodobnej nań odpowiedzi czyli hipotezy badawczej.

Problem badawczy to tyle co pewne pytania lub zespół pytań, na którą odpowiedzi ma dostarczyć badanie.  Wartość problemu badanego jest zależne od wartości pytań.

Formułując problem badawczy wyznaczamy jakieś ramię jego rozwiązania. Przedstawiając jakiekolwiek pytania, zakładamy pewną wiedzę dotyczącą fragmentu rzeczywistości ujmowanego w problemie badawczym.

Jeśli sformułowanie problemu mieści wskazówki co do jego rozwiązania to należy to uznać za jedno z dojrzałości problemowej. Dobre postawienie problemu zawiera w sobie jak najwięcej wskazówek co do ich rozstrzygnięć. Pytania mogą być tzw. Rozstrzygające, które się zaczynają od „czy”  i mogą być rodzaje dopełniania, gdzie nie ma rozstrzygnięcia, alternatywy są opisowe.

2)      Hipoteza – odpowiedź na podstawowe pytanie.

Z dobrze postawionego problemu (pytania) powinna jasno wynikać hipoteza badawcza jako odp. na pytanie zawarte w problemie. Zgłębiam problem i z tego powstaje hipoteza.

Dane stwierdzenie może być uznane za hipotezę naukową jeśli jest sprawdzalne.

 

KRYTERIA POPRAWNOŚCI FORMUŁOWANIA HIPOTEZ:

1.       Hipoteza musi być adekwatną odpowiedzią na problem.

2.       Hipoteza musi być najprostszą odpowiedzią na problem, im bardziej mocna tym łatwiej ja sprawdzić

3.       Hipoteza musi być tak sformułowana, by łatwo było ja przyjąć lub odrzucić

4.       Hipoteza nie powinna przyjmować postaci szerokiej generalizacji

5.       Hipotezy zawsze formułuje się w postaci twierdzącej

Postawienie hipotezy polega na przewidywaniu skutków na podstawie nie do końca poznania przyczyn.

W wynajdowaniu hipotezy musimy korzystać z całej dotychczas zgromadzonej wiedzy. Przy pomocy rozumowania dedukcyjnego musimy przewidzieć takie zjawiska, które powinny się zdarzyć.

Badacz jest zarówno empirykiem myślącym praktycznie oraz logikiem myślącym abstrakcyjnie. Każdy fakt może badaczowi podsunąć nowe pomysły. Jedynym i wystarczającym sprawdzeniem hipotezy jest jej zgodność  z faktami.

 

 

 

WYKŁAD 8

Pogląd idealistyczny(pogląd Platona) i materialistyczny

Obserwacja mimowolna- siedzę sobie i patrzę

Obserwacja ukierunkowana- wybiera się co chcemy obserwować muszę wiedzieć po co mi to

 

Eksperyment- trzeba stworzyć odpowiednie warunki, np. przybory do ćwiczeń

 

Sposób postrzegania świata:

Rozumowanie indukcyjne i poprzez dedukcję.

Indukcyjne- obserwuje się wiedzę szczegółów, starać się je kumulować i wybierać ogólne wnioski

Dedukcyjne-  odwrotność indukcyjnego rozumowania zakłada się ogólną wiedzę i z ogólnego modelu, droga logicznego rozumowania można wnioskować jaki będzie dany szczegół- wnioskowanie o szczegółowych elementach--- od ogółu do szczegółu

 

Modelowanie

Model- jest to odbicie rzeczywistości, nie realne, uproszczone, które okazuje nam funkcjonowanie rzeczywistego obiektu.

Model- uproszczony sens funkcji, budowy, kształtu.

 

Model antropologiczny- polega na tym, że bierze się 1000 os. obojętnie jakich, wiek, płeć nie ma znaczenia.

Model budowy człowieka-dokładne pomiary różnych segmentów wsz.os. dziele przez tysiąc i uśredniam.  Uogólnienie 1000 os, które  były badane.

 

Model fizyczny- jest to obiekt fizyczny, z którego robimy model, który odzwierciedla model jego działania.

większe wahadło wolniej się przewraca np.kij od długopisu więc przy kiju ma się większy czas na reakcję.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin