Objawy autyzmu według kryteriów diagnostycznych DSM.doc

(31 KB) Pobierz
Objawy autyzmu według kryteriów diagnostycznych DSM-IV

Objawy autyzmu według kryteriów diagnostycznych DSM-IV

Dla prawidłowego ustalenia diagnozy autyzmu niezbędne jest uwzględnienie następujących kryteriów:

A.      Łącznie sześć (lub więcej) punktów z grup objawów 1, 2, 3, w tym przynajmniej dwa z grupy 1 i po jednym z grup 2 i 3:

1.       jakościowe zaburzenia interakcji społecznych , manifestowane przez przynajmniej dwa z następujących:

a.        znaczne zaburzenia w używaniu różnorodnych zachowań niewerbalnych, takich jak kontakt wzrokowy, mimika twarzy, postawa ciała i gestykulacja służąca regulowaniu interakcji społecznych

b.       brak rozwoju relacji z rówieśnikami, odpowiednich do wieku rozwojowego

c.        brak spontanicznego dzielenia się radościami, zainteresowaniami lub osiągnięciami z ludźmi (np. brak pokazywania, przynoszenia lub wskazywania przedmiotów zainteresowania)

d.       brak świadomości fizycznej obecności lub uczuć innych ludzi;

2.       jakościowe zaburzenia w komunikowaniu się, manifestowane przez przynajmniej jedno z następujących:

a.        opóźnienie lub całkowity brak rozwoju mowy ( czemu nie towarzyszy próba kompensowania przez alternatywne sposoby komunikacji, takie jak gestykulacja lub mimika)

b.       u jednostek z adekwatną mową znacznie zaburzona umiejętność do inicjowania lub podtrzymywania konwersacji z innymi

c.        stereotypowe i powtarzające się użycie języka lub język idiosynkratyczny

d.       brak zróżnicowanych, spontanicznych zabaw w udawanie lub zabaw grupowych odpowiednich do poziomu rozwojowego

3.       ograniczone, powtarzające się i stereotypowe wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności , manifestowane przez przynajmniej jedno z następujących:

a.        pochłaniające przywiązanie do jednego lub więcej stereotypowych i ograniczonych wzorców zachowania, które są anormalne ze względu na swe nasilenie lub przedmiot

b.       widoczne nieelastyczne przywiązanie do specyficznych, niefunkcjonalnych rutyn lub rytuałów

c.        stereotypowe i powtarzające się manieryzmy ruchowe (np. trzepotanie rękami lub palcami lub złożone ruchy ciała)

d.       uporczywe zaabsorbowanie fragmentami przedmiotów

B.      Opóźnienia lub nienormalne funkcjonowanie w przynajmniej jednej z następujących sfer, zapoczątkowane przez trzecim rokiem życia:

1.       interakcje społeczne

2.       język używany do komunikacji społecznej

3.       symboliczna lub wyobrażeniowa zabawa

C.      Zaburzenie nie odpowiada lepiej Zespołowi Retta lub Dziecięcemu Zaburzeniu Dezintegracyjnemu

 

DSM-IV, czyli Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-IV, jest to diagnostyczno-statystyczny podręcznik zaburzeń psychicznych opracowany przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne, który zawiera klasyfikacje oraz szczegółowe kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych. Podręcznik ten jest co kilka lat rewidowany, ostatnia wersja pochodzi z 1994r.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin