K_Brombosz_Praca_stymulacyjna.doc

(52 KB) Pobierz
Obok cech charakterystycznych dla danego okresu rozwojowego występują wśród dzieci różnice indywidualne , które wpływają na różny poziom ich sprawności poznawczych

Charakterystyczne objawy zaburzeń występujące u dzieci 6 - letnich:

 

I    Zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej.

Charakterystyczne objawy

.Etapy pracy -(rodzaj ćwiczeń)

Trudności :

 

-          w odwzorowywaniu figur geometrycznych,

 

-          w odwzorowywaniu szlaczków,

 

 

-          w układaniu obrazków, klocków wg. wzoru,

 

-          z różnicowaniem kształtów,

 

 

-          w wyszukiwaniu różnic między obrazkami,

 

-          rysunki tematyczne są uproszczone, ubogie w szczegóły,

Ćwiczenia na materiale obrazkowym:

 

-          rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach (loteryjki obrazkowe, domino obrazkowe, dobieranie w pary, odpoznawanie obrazków opisanych słownie),

 

-          układanie wg. zasady podobieństwa ( „Dobieramy liście”,  „Kto zmienił miejsce”,  „Co do czego pasuje,” wyszukiwanie podobieństw, wyszukiwanie różnic, dobieranie obrazka do jego schematu),

 

-          rozpoznawanie czynności i rozumienie sytuacji przedstawionej na obrazku ( dobieranie obrazków o określonej czynności, nazywanie czynności, demonstrowanie jej ruchem, wyszukiwanie obrazków przedstawiających czynności, wyszukiwanie obrazków opisanych słownie), 

 

-          rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych na obrazkach,(porządkowanie historyjek obrazkowych, opowiadanie historyjki, dobieranie „dobrych i złych” obrazków do podanego opisu ),

 

-          składanie całości z części,(dobieranie części do całości, układanie obrazka z części wg. wzoru, bez wzoru),

 

-          

Ćwiczenia na materiale geometrycznym:

 

-          odpoznawanie jednakowych kształtów,(różnicowanie figur geometrycznych wg. kształtu, wielkości, koloru, segregowanie figur wg. określonych zasad, dobieranie odpowiedniego rysunku),

 

-          prawidłowe wyróżnianie figur narysowanych, (obrysowywanie prostych figur, kopiowanie przez kalkę, łączenie kropek,)

 

-          wyróżnianie i odtwarzanie figur narysowanych,(loteryjki geometryczne, układanki mozaikowe, domino geometryczne, różnicowanie kształtów, odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów, odtwarzanie z pamięci prostych układów z klocków),

 

 

 

-          prawidłowe wyróżnianie i odtwarzanie układów linii prostych i krzywych, (rysowanie wzorków i szlaczków na gładkim papierze, w linię, w kratkę, układanie szlaczków z figur geometrycznych) 

 

-          umiejętność składania figur z części,(układanki jedno i wielobarwne, układanie figur z części, odbijanie stemplami układu figur, kolorowe wycinanki z figur geometrycznych),

 

 

Ćwiczenia na materiale literopodobnym:

 

-          odpoznawanie znaków graficznych i liter,(segregowanie liter, wyszukiwanie liter w tekście, odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów),

 

-          różnicowanie znaków graficznych i liter podobnych,(segregowanie liter podobnych: p-b, u-n, d-b, domino literowe, różnicowanie liter mylonych),

 

-          odpoznawanie i różnicowanie sylab,(wyszukiwanie sylaby demonstrowanej wśród innych, wyodrębnianie sylab w wyrazach, domino sylabowe), 

 

-          odpoznawanie i różnicowanie wyrazów trzyliterowych,(wyszukiwanie takich samych wyrazów, wyszukiwanie wyrazów podobnych).

 

 


II  Zaburzenia koordynacji wzrokowo - ruchowej.

 

 

Charakterystyczne objawy

 

Etapy pracy (rodzaj ćwiczeń)

Trudności:

 

-          w posługiwaniu się podstawowymi narzędziami i przedmiotami codziennego użytku,

 

-          w rysowaniu (silne przyciskanie ołówka,                           kurczowe trzymanie kredki czy ołówka)

 

-          w prawidłowym chwytaniu piłki, rzucaniu do celu,

 

-          w utrzymaniu równowagi przy staniu na jednej nodze, skakaniu,

 

-          mała precyzja i wolne tempo ruchów dłoni i palców.

 

-          podnoszenie ogólnej sprawności i koordynacji ciała:(ćwiczenia w marszu, w biegu, na równoważni, zabawy skoczne),

 

-          usprawnianie manipulacji przedmiotami:

(zabawy z piłką, woreczkiem, rzucanie do celu, rozpoznawanie przedmiotów po dotyku),

 

-          kojarzenie doznań ruchowych z obrazami graficznymi: (kreślenie dużych płynnych linii: w powietrzu, kredą na tablicy, patykiem na piasku, zamalowywanie dużych powierzchni),

 

-          przyzwyczajenie do kontroli wykonywanego ruchu graficznego: (obrysowywanie szablonów figur, kopiowanie przez kalkę, rysowanie po śladzie, labirynty),

 

-          usprawnianie celowych i precyzyjnych ruchów rąk oraz ich współdziałanie: (wydzieranki, wycinanki, lepienie z plasteliny, nawlekanie koralików),

 

-          ćwiczenie dokładnej kontroli nad ruchami graficznymi (rysowanie, układanie wzorów, zagadki rysunkowe, kropkowanie kwadratów, kreślenie linii poziomych, pionowych, ukośnych),

 

-          ćwiczenia kontroli nad wykonywaniem ruchu w odtwarzaniu symboli graficznych (rysowanie po śladzie znaków graficznych, kreślenie kształtów literopodobnych w liniach).

 


III   Zaburzenia orientacji przestrzennej.

 

 

Charakterystyczne objawy

 

Etapy pracy (rodzaj ćwiczeń)

-          Słabe rozumienie określeń słownych, dotyczących stosunków przestrzennych (przed, za, obok, nad, w, na)

 

-          zakłócenie stosunków przestrzennych w rysunkach: rysunki są chaotyczne, niewłaściwie rozplanowane,

 

-          nieprawidłowa lub niezdecydowana orientacja na schemacie własnego ciała,

 

-          trudność w poruszaniu się w przestrzeni zgodnie z instrukcją,

 

-          trudność w różnicowaniu: prawa, lewa strona,

 

-          mylenie liter o różnym położeniu w stosunku do osi poziomej lub pionowej, np: p-g, u-n, b-d,

 

-          pismo lustrzane.            

-          wyrabianie i utrwalanie orientacji na schemacie własnego ciała,(różnicowanie prawej i lewej strony ciała, odtwarzanie prostych układów pokazywanych przez nauczyciela, wykonywanie układów pod dyktando)

 

 

-          łączenie ruchów z obrazami wzrokowymi,(układanie na stoliku różnych przedmiotów stosownie do polecenia, śledzenie przedmiotu, rysowanie figur pod dyktando, drogi w labiryntach, „Idź prosto, na lewo, na prawo”),

-           

 

-         ćwiczenia umiejętności prawidłowego różnicowania układów asymetrycznych,(określenie położenia przedmiotów względem siebie, kolorowe kółka, układanki obrazkowe, loteryjka przestrzenna, układanka wyżej, niżej, nakładanki o różnych układach przestrzennych, werbalizacja relacji przestrzennej),

-          

 

-          kierowanie się w działaniu schematami przestrzennymi(wycinanki przestrzenne, szlaczki z figur geometrycznych, utrwalanie kierunku od strony lewej do prawej, łączenie kropek, składanki geometryczne i obrazkowe).

 

 

IV   Zaburzenia analizy i syntezy słuchowej.

Charakterystyczne objawy

Etapy pracy (rodzaj ćwiczeń)

Trudności w:

 

-          odtwarzaniu rytmu np: klaskaniu,

-          rozumieniu bardziej skomplikowanych poleceń słownych,

-          zapamiętywaniu i powtarzaniu trudniejszych wyrazów,

-          uczeniu się na pamięć,

-          wyodrębnianiu głosek i sylab w wyrazie,

-          wyodrębnianiu wyrazów w zdaniu, odróżnianiu dźwięków nosowych: “on, om, en, em,”

-          różnicowaniu głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych,

-          składaniu liter w jedną całość,

-          poprawnym czytaniu,

-          czytaniu ze zrozumieniem,

-           

 

-odtwarzanie struktur dźwiękowych-(odtwarzanie struktur dźwiękowych wg. wzoru, różnicowanie dźwięków, odtwarzanie rytmu, graficzne odtwarzanie słyszanego układu dźwięków,

 

-Różnicowanie sygnałów dźwiękowych-(rozpoznawanie głosów z otoczenia, określanie z której strony dochodzi dźwięk, rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty,

 

-Wyróżnianie wyrazów w zdaniu-(podział zdania na wyrazy, liczenie wyrazów w zdaniu, kończenie rozpoczętego zdania, budowanie zdania z podanym wyrazem,)

 

-          Wyróżnianie sylab -(podział wyrazu na sylaby, zabawa w kończenie słów, loteryjki rebusowe, liczenie sylab, układanie wyrazów z sylab, uzupełnianie wyrazów brakującymi sylabami),

 

-Wyróżnianie głosek -(wyodrębnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, wyodrębnianie głosek z wyrazów, wybieranie obrazków, których nazwy zaczynają się określoną głoską, tworzenie wyrazów z ostatnich głosek demonstrowanych obrazków, kojarzenie głoski z literą),

 

-Ćwiczenia w czytaniu- (ćwiczenie syntezy sylabowej, ćwiczenie syntezy głoskowej, ćwiczenie czytania z przeciąganiem, domino sylabowe, domino obrazkowo- wyrazowe, dobieranie podpisu do obrazka).

 

 

 

 

 

V.   Zaburzenia dynamiki procesów nerwowych.

Charakterystyczne objawy.

 

Wskazania.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin