Charakterystyczne objawy zaburzeń występujące u dzieci 6 - letnich:
I Zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej.
Charakterystyczne objawy
.Etapy pracy -(rodzaj ćwiczeń)
Trudności :
- w odwzorowywaniu figur geometrycznych,
- w odwzorowywaniu szlaczków,
- w układaniu obrazków, klocków wg. wzoru,
- z różnicowaniem kształtów,
- w wyszukiwaniu różnic między obrazkami,
- rysunki tematyczne są uproszczone, ubogie w szczegóły,
Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
- rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach (loteryjki obrazkowe, domino obrazkowe, dobieranie w pary, odpoznawanie obrazków opisanych słownie),
- układanie wg. zasady podobieństwa ( „Dobieramy liście”, „Kto zmienił miejsce”, „Co do czego pasuje,” wyszukiwanie podobieństw, wyszukiwanie różnic, dobieranie obrazka do jego schematu),
- rozpoznawanie czynności i rozumienie sytuacji przedstawionej na obrazku ( dobieranie obrazków o określonej czynności, nazywanie czynności, demonstrowanie jej ruchem, wyszukiwanie obrazków przedstawiających czynności, wyszukiwanie obrazków opisanych słownie),
- rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych na obrazkach,(porządkowanie historyjek obrazkowych, opowiadanie historyjki, dobieranie „dobrych i złych” obrazków do podanego opisu ),
- składanie całości z części,(dobieranie części do całości, układanie obrazka z części wg. wzoru, bez wzoru),
-
Ćwiczenia na materiale geometrycznym:
- odpoznawanie jednakowych kształtów,(różnicowanie figur geometrycznych wg. kształtu, wielkości, koloru, segregowanie figur wg. określonych zasad, dobieranie odpowiedniego rysunku),
- prawidłowe wyróżnianie figur narysowanych, (obrysowywanie prostych figur, kopiowanie przez kalkę, łączenie kropek,)
- wyróżnianie i odtwarzanie figur narysowanych,(loteryjki geometryczne, układanki mozaikowe, domino geometryczne, różnicowanie kształtów, odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów, odtwarzanie z pamięci prostych układów z klocków),
- prawidłowe wyróżnianie i odtwarzanie układów linii prostych i krzywych, (rysowanie wzorków i szlaczków na gładkim papierze, w linię, w kratkę, układanie szlaczków z figur geometrycznych)
- umiejętność składania figur z części,(układanki jedno i wielobarwne, układanie figur z części, odbijanie stemplami układu figur, kolorowe wycinanki z figur geometrycznych),
Ćwiczenia na materiale literopodobnym:
- odpoznawanie znaków graficznych i liter,(segregowanie liter, wyszukiwanie liter w tekście, odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów),
- różnicowanie znaków graficznych i liter podobnych,(segregowanie liter podobnych: p-b, u-n, d-b, domino literowe, różnicowanie liter mylonych),
- odpoznawanie i różnicowanie sylab,(wyszukiwanie sylaby demonstrowanej wśród innych, wyodrębnianie sylab w wyrazach, domino sylabowe),
- odpoznawanie i różnicowanie wyrazów trzyliterowych,(wyszukiwanie takich samych wyrazów, wyszukiwanie wyrazów podobnych).
II Zaburzenia koordynacji wzrokowo - ruchowej.
Etapy pracy (rodzaj ćwiczeń)
Trudności:
- w posługiwaniu się podstawowymi narzędziami i przedmiotami codziennego użytku,
- w rysowaniu (silne przyciskanie ołówka, kurczowe trzymanie kredki czy ołówka)
- w prawidłowym chwytaniu piłki, rzucaniu do celu,
- w utrzymaniu równowagi przy staniu na jednej nodze, skakaniu,
- mała precyzja i wolne tempo ruchów dłoni i palców.
- podnoszenie ogólnej sprawności i koordynacji ciała:(ćwiczenia w marszu, w biegu, na równoważni, zabawy skoczne),
- usprawnianie manipulacji przedmiotami:
(zabawy z piłką, woreczkiem, rzucanie do celu, rozpoznawanie przedmiotów po dotyku),
- kojarzenie doznań ruchowych z obrazami graficznymi: (kreślenie dużych płynnych linii: w powietrzu, kredą na tablicy, patykiem na piasku, zamalowywanie dużych powierzchni),
- przyzwyczajenie do kontroli wykonywanego ruchu graficznego: (obrysowywanie szablonów figur, kopiowanie przez kalkę, rysowanie po śladzie, labirynty),
- usprawnianie celowych i precyzyjnych ruchów rąk oraz ich współdziałanie: (wydzieranki, wycinanki, lepienie z plasteliny, nawlekanie koralików),
- ćwiczenie dokładnej kontroli nad ruchami graficznymi (rysowanie, układanie wzorów, zagadki rysunkowe, kropkowanie kwadratów, kreślenie linii poziomych, pionowych, ukośnych),
- ćwiczenia kontroli nad wykonywaniem ruchu w odtwarzaniu symboli graficznych (rysowanie po śladzie znaków graficznych, kreślenie kształtów literopodobnych w liniach).
III Zaburzenia orientacji przestrzennej.
- Słabe rozumienie określeń słownych, dotyczących stosunków przestrzennych (przed, za, obok, nad, w, na)
- zakłócenie stosunków przestrzennych w rysunkach: rysunki są chaotyczne, niewłaściwie rozplanowane,
- nieprawidłowa lub niezdecydowana orientacja na schemacie własnego ciała,
- trudność w poruszaniu się w przestrzeni zgodnie z instrukcją,
- trudność w różnicowaniu: prawa, lewa strona,
- mylenie liter o różnym położeniu w stosunku do osi poziomej lub pionowej, np: p-g, u-n, b-d,
- pismo lustrzane.
- wyrabianie i utrwalanie orientacji na schemacie własnego ciała,(różnicowanie prawej i lewej strony ciała, odtwarzanie prostych układów pokazywanych przez nauczyciela, wykonywanie układów pod dyktando)
- łączenie ruchów z obrazami wzrokowymi,(układanie na stoliku różnych przedmiotów stosownie do polecenia, śledzenie przedmiotu, rysowanie figur pod dyktando, drogi w labiryntach, „Idź prosto, na lewo, na prawo”),
- ćwiczenia umiejętności prawidłowego różnicowania układów asymetrycznych,(określenie położenia przedmiotów względem siebie, kolorowe kółka, układanki obrazkowe, loteryjka przestrzenna, układanka wyżej, niżej, nakładanki o różnych układach przestrzennych, werbalizacja relacji przestrzennej),
- kierowanie się w działaniu schematami przestrzennymi(wycinanki przestrzenne, szlaczki z figur geometrycznych, utrwalanie kierunku od strony lewej do prawej, łączenie kropek, składanki geometryczne i obrazkowe).
IV Zaburzenia analizy i syntezy słuchowej.
Trudności w:
- odtwarzaniu rytmu np: klaskaniu,
- rozumieniu bardziej skomplikowanych poleceń słownych,
- zapamiętywaniu i powtarzaniu trudniejszych wyrazów,
- uczeniu się na pamięć,
- wyodrębnianiu głosek i sylab w wyrazie,
- wyodrębnianiu wyrazów w zdaniu, odróżnianiu dźwięków nosowych: “on, om, en, em,”
- różnicowaniu głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych,
- składaniu liter w jedną całość,
- poprawnym czytaniu,
- czytaniu ze zrozumieniem,
-odtwarzanie struktur dźwiękowych-(odtwarzanie struktur dźwiękowych wg. wzoru, różnicowanie dźwięków, odtwarzanie rytmu, graficzne odtwarzanie słyszanego układu dźwięków,
-Różnicowanie sygnałów dźwiękowych-(rozpoznawanie głosów z otoczenia, określanie z której strony dochodzi dźwięk, rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty,
-Wyróżnianie wyrazów w zdaniu-(podział zdania na wyrazy, liczenie wyrazów w zdaniu, kończenie rozpoczętego zdania, budowanie zdania z podanym wyrazem,)
- Wyróżnianie sylab -(podział wyrazu na sylaby, zabawa w kończenie słów, loteryjki rebusowe, liczenie sylab, układanie wyrazów z sylab, uzupełnianie wyrazów brakującymi sylabami),
-Wyróżnianie głosek -(wyodrębnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, wyodrębnianie głosek z wyrazów, wybieranie obrazków, których nazwy zaczynają się określoną głoską, tworzenie wyrazów z ostatnich głosek demonstrowanych obrazków, kojarzenie głoski z literą),
-Ćwiczenia w czytaniu- (ćwiczenie syntezy sylabowej, ćwiczenie syntezy głoskowej, ćwiczenie czytania z przeciąganiem, domino sylabowe, domino obrazkowo- wyrazowe, dobieranie podpisu do obrazka).
V. Zaburzenia dynamiki procesów nerwowych.
Charakterystyczne objawy.
Wskazania.
...
tup02