TECHNIKI UCZENIA.doc

(45 KB) Pobierz
TECHNIKI UCZENIA

TECHNIKI UCZENIA

 

Jak powtarzać, żeby zapamiętać

 

-żeby dobrze zapamiętać, trzeba najpierw dobrze zrozumieć, o co chodzi,

-powtarzać należy głośno (w korze mózgowej dana informacja zapisuje się dwa razy– kanałem wzrokowym i słuchowym),

-powtarzać należy często,

-ostatnie powtórzenie powinno mieć miejsce nie tuż przed lekcją, a poprzedniego dnia wieczorem (bo organizm śpi, ale mózg w tym czasie pracuje i „ układa sobie ”, porządkuje materiał do zapamiętania),

-warto rymować, co się da,

-uczenie się musi polegać na logicznym, sensownym, rozumowaniem wyszukiwania zależności, mechaniczne „ kucie ” na pamięć jest mało efektywne,

-zapamiętywanie musi przebiegać aktywnie ( notowanie, rysowanie, szkicowanie, malowanie, wycinanie, dotykanie, tłumaczenie komuś – im więcej kanałów informacji tym lepiej ),

-warto stosować metody mnemotechniczne, ułatwiające zapamiętanie treści,

-podczas nauki nie wolno być smutnym, poirytowanym, zestresowanym, - dobry nastrój sprzyja zapamiętywaniu.

Jest to metoda uczenia się na pamięć : zaczynamy trzy dni wcześniej, bo po dwóch-trzech dniach powtórek pamięta się dalej (od czwartego dnia zaczynamy zapominać), staramy wzbudzić w sobie zainteresowanie.

   Kolejność czynności :

-przeczytać dwa razy po cichu,

-po krótkiej przerwie przeczytać dwa razy głośno i-jeśli to wiersz-z odpowiednią melodią i rytmem słów; jeśli tekst jest długi, należy podzielić go na kilka części i z każdą postępować tak, żeby uchwycić sens i zrozumieć, o co w tekście chodzi,

-po godzinie przerwy powtarzać głośno z zaglądaniem do tekstu,

-po następnej godzinie powtórzyć tekst głośno bez zaglądania do tekstu.

 

Metoda zapamiętywania nie dosłownego – tzw. całościowo – częściowa

 

   Należy :

-przeczytać całość bez podkreślania czegokolwiek,

-przeczytać całość z podkreślaniem ołówkiem najważniejszych rzeczy,

-podzielić tekst na kilka sensownych części,

-powtarzać każdą część osobno, aż do zapamiętania; po opanowaniu pierwszej części przechodzimy do drugiej itd.,

-przy powtarzaniu każdej następnej partii powinno się zawsze zaczynać od końca części poprzedniej tworząc tzw. pomost pamięciowy,

-po dniu przerwy (mózg przez cały czas pracuje i porządkuje materiał) należy zebrać wszystkie części w całości i powtórzyć łącznie wszystko od razu.

   Wszystkie przerwy w powtarzaniu mają jeszcze jeden ważny cel : nie wolno dopuścić do przemęczenia, znużenia, zniechęcenia i złości; przypomnijmy, że zły nastrój obniża efektywność nauki.

   NIGDY NIE MÓW : MUSZĘ SIĘ NAUCZYĆ TYCH NUDNYCH BZDUR. POWIEDZ : CHCĘ TO POZNAĆ, TO INTERESUJĄCE – oczywiście, jeśli chcesz się czegoś nauczyć i zapamiętać.

HIGIENA PRACY UMYSŁOWEJ

 

Warunki zewnętrzne :

-         świeże powietrze,

-         właściwa temperatura (nie za zimno i nie za gorąco),

-         właściwa wilgotność powietrza (nawilżacze na kaloryferach),

-         wygodne krzesło, o odpowiednim kształcie i wysokości (nie wolno leżeć),

-         biurko lub stół o właściwej wysokości,

-         oświetlenie o właściwej intensywności (nie za jasne i nie za ciemne, wzrok nie może się męczyć), zawsze z lewej strony,

-         odpowiednie dla ucznia natężenie dźwięków (cisza lub cicha muzyka, nie nazbyt absorbująca uwagę),

-         brak towarzystwa osób, które przeszkadzają i męczą,

-         porządek lub przynajmniej taki bałagan, który umożliwia dotarcie do potrzebnych rzeczy.

 

Optymalne warunki wewnętrzne

Dla prawidłowej pracy umysłu bardzo ważne są :

     -   właściwości wzroku, słuchu i tych zmysłów, które biorą udział w poznawaniu świata (np. jeśli często boli Cię głowa, przebadaj swój wzrok, jeśli niezbyt wyraźnie słyszysz, nie każ ludziom mówić głośnie, tylko zgłoś się na badania audiometryczne),

-         pewien podstawowy poziom inteligencji (to można ćwiczyć i rozwijać ;pracuj nad sobą),

-         uzdolnienia takie jak :spostrzegawczość, zdolność do koncentracji uwagi, wyobraźnia (wszystkie można wyćwiczyć),

-         średnie natężenie motywacji (przy za niskim nić się nie chce, przy za wysokim czujemy się jak sparaliżowani),

-         właściwy poziom aspiracji, czyli cel, wymagania jakie sami sobie stawiamy (aspiracje nie mogą być zbyt niskie, bo się rozleniwimy, nie mogą też być za wysokie w stosunku do możliwości, bo się szybko zniechęcimy),

-         wiara w siebie i poczucie własnej wartości ( sprzyja temu znajomość własnych mocnych stron- czyli tego co się w sobie lubi, ceni i podziwia, a nie koncentrowanie uwagi na tym, co nam się ciągle nie udaje.

Efektywnej nauce sprzyja:

-         planowanie nauki własnej uwzględniając porę dnia, w której pracuje się nam najlepiej,        nie mogą to być zbyt późne godziny nocne (niezbędny jest co najmniej siedmiogodzinny sen),

-         zaczynanie zawsze od najtrudniejszych lub najnudniejszych lekcji (zaczynanie od łatwych sprawia, że wisi nad głową „miecz” tych trudnych, czy nudnych),

-         robienie krótkich przerw, po każdej przyswojonej części materiału,

-         przeplatanie przedmiotów ścisłych humanistycznymi, np. po historii matematyka, a po polskim fizyka...,

-         reagowanie na objawy przemęczenia umysłowego, takie jak zwiększenie pobudliwości ruchowej, trudności w skupieniu uwagi, apatia, częste zmiany nastroju, nadwrażliwość na hałas, infantylne zachowanie ; pojedyncze objawy nie są groźne, 3-4 z nich wymagają  już natychmiastowego, dłuższego wypoczynku i zwolnienia tempa nauki ;kłopoty z zasypianiem sygnalizują narzucenie sobie zbyt ostrego reżimu lub poważne problemy osobiste, których nie rozwiązanie utrudni naukę (roztargnienie, zbyt łatwe męczenie się, niemożność skupienia uwagi).

Przeszkody w efektywnej nauce

-         odwrotność tego wszystkiego, co zostało wymienione wcześniej,

-         brak ciekawości, zainteresowań, nastawienia poznawczego,

-         tzw. „ślepota umysłowa ”, czyli widzenie i słyszenie tylko tego, co chcemy,

-         brak tolerancji ; warto pamiętać, że ktoś myślący inaczej nie jest wrogiem.

Uczenie się języków obcych

 

   Podstawowe zasady, które podaje wychowawca do zapisania i dyskusji :

-ucz się systematycznie, codziennie przynajmniej 15 minut – jest to znaczenie efektywniejsze niż co drugi dzień po pół godziny czy raz w tygodniu po 3 godziny,

-oprócz korzystania z różnych słowników, w tym obrazkowych ( lepiej się, utrwala znaczenie wyrazów ! ) załóż własny słowniczek i pisz w nim słowo w danym języku, wymowę, znaczenie polskie oraz przedstawiaj w nim obrazowo znaczenie wyrazu rysując to wszystko, co się da narysować,

-w słowniczku możesz zamieszać dodatkowo dany wyraz w kontekście, czyli w zadaniu lub zdaniach, gdzie najczęściej występuje,

-pisz słówka na oddzielnych kartkach i przylepiaj w domu, gdzie się da : na szafie, ławce, drzwiach itp., ale tak, żeby nie zniszczyć mebli; gdy będziesz pewny, że już pamiętasz dane słowo, zastąp wyraz innym : im częściej w ciągu dnia Twój wzrok padnie na słówka, tym szybciej i niemal bez wysiłku je zapamiętasz,

-pisz bardzo wyraźnie WIELKIMI LITERAMI,

-mów w obcym języku głośno i często,

-nie pomijaj żadnej okazji, żeby rozmawiać w danym języku, nie przejmuj się błędami, chodzi o pokonanie bariery lęku przed swobodnym wypowiadaniem się,

-powtarzaj lekcje ze szkoły tego samego dnia,

-układaj słówka z anagramów, baw się nimi,

-rozwiązuj i układaj krzyżówki,

-zapisuj teksty piosenek i śpiewaj je na głos,

-czytaj łatwe książki dla młodych dzieci, także te z polskim tekstem obok; pamiętaj, że łatwe książki to takie, w których występują znane Ci czasy; same słówka są mniej ważne, często z kontekstu możesz się domyślić, o co chodzi,

-ucząc się dialogów rób to w parach, po opanowaniu swojej partii zamieniając się rolami,

-korzystaj z pomocy audiowizualnych : kaset magnetofonowych i magnetowidowych, płyt, audycji w telewizji, edukacyjnych gier komputerowych,

-bądź aktywny; nie nauczysz się obcego języka czekając, aż ktoś Cię do tego zmusi,

-ucząc się koncentruj uwagę na przedmiocie nauki,

ucząc się języka staraj się bawić, dbaj o swój dobry humor, to sprzyja zapamiętywaniu.

 

Michał Błaszczyk kl. 1 LP

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin