Diagnoza logopedyczna uczniów
w roku szkolnym 2011/2012
We wrześniu bieżącego roku zdiagnozowałam uczniów Jakuba Beldę ucznia klasy pierwszej i Piotra Andrzejaka -sześciolatka. W trakcie badania wzięłam pod uwagę między innymi:
1. Prawidłową realizację poszczególnych głosek.
2. Ocenę zgryzu.
3. Funkcję oddychania.
Jakub Belda
Zaburzeniem mowy u chłopca to parasygmatyzm i sygmatyzm (nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych trzech szeregów (sz, ż, cz, dż; s, z, c, dz; ś, ź, ć, dź), następnie pararotacyzm (zamiana głoski r na l lub j),
Ponadto występuje niedokształcenie mowy o typie afazji .
Wystąpiły także:
metatezy – przestawianie liter, sylab np. kot = tok,
elizje czyli opuszczania głosek w wyrazach np. dzbanek = dzanek,
Piotr Andrzejak
Zaburzeniem mowy u chłopca to parasygmatyzm i sygmatyzm (nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych trzech szeregów (sz, ż, cz, dż; s, z, c, dz; ś, ź, ć, dź), następnie pararotacyzm (zamiana głoski r na l lub j). Chłopiec ma problemy z wymową wyrazów wielosylabowych np.: dziewczynka, filiżanka; ma ubogi zasób słownictwa. Wypowiedzi Piotra to pojedyncze słowa nie buduje zdań.
mowa bezdźwięczna np. zegar=segar
eyek