Scenariusz zajęcia z rozwijania pojęć matematycznych
Temat: „Wielkanocne przygody zajączka Śmigacza” - Wprowadzenie cyfry i liczby 10
Doskonalenie znajomości poznanych znaków i formuł matematycznych.
· rozbudzanie zainteresowania matematycznymi znakami graficznymi;
Forma organizacji pracy: - grupowa, indywidualna
Metody : słowna, czynna – zadań stawianych dziecku do wykonania
Dziecko:
- poznaje własne możliwości poprzez aktywny udział w zajęciu,
- zna cyfry i liczby, potrafi je umiejętnie i praktycznie zastosować;
- rozpoznaje kształt cyfr oraz znaków „+”, „=” ;
- kojarzy liczbę elementów z jej odpowiednikiem cyfrowym;
- przestrzega uzgodnionych umów;
- uczy się wytrwałości i samodzielności w wykonywaniu zadań;
- potrafi poradzić sobie z emocjami i rozumnie zachować się w sytuacjach trudnych pełnych napięć;
- umie nabyte umiejętności zastosować w praktycznym działaniu;
- myśli logicznie i samodzielnie;
- wie jak należy współdziałać i współpracować w zespole;
- dziecko prawidłowo reaguje ruchem na słuchaną muzykę;
- potrafi rozpoznać cyfry pisane i drukowane i odczytać wyrazy;
- liczy na miarę swoich możliwości;
- umiejętnie posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie mu dostępnym;
- zna obrzędy i zwyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi,
- potrafi określić miejsce danej liczby na osi liczbowej,
- umie złożyć elementy w całość,
Pomoce:
Sylweta zająca Śmigacza” z pisankami , elementy, puzzle do ułożenia pisanki z zapisanymi działaniami matematycznymi, liczmany do liczenia / kamyki, korale, patyczki./, dla każdego dziecka karta pracy z działaniami matematycznymi – zadaniami, cyfry pisane i drukowane, znaki graficzne „ +”, „- ”, os liczbowa, kartoniki lub sznurki z koralikami do określania danej liczby na osi liczbowej, nagranie CD muzyka do zabawy ruchowej,
Przebieg:
1. Rozwiązanie zagadki o wiośnie.
2. Rozmowa na temat zbliżających się Świąt Wielkanocnych , tradycjach i zwyczajach – bazowanie na wiadomościach i doświadczeniach dzieci.
3. Zabawa matematyczna „ Przygoda Zajączka Śmigacza” – sylweta zajączka z pisankami i rozrzucone elementy pisanki.
4. Rozwiązywanie zadań matematycznych zapisanych na częściach rozbitego jajka.
- każde dziecko ilustruje działanie za pomocą liczmanów.
5. Zabawa przy muzyce „ Chwyć pisankę”
6. Określanie której liczby i cyfry jeszcze nie znamy – wyłonienie cyfry i liczby dziesięć.
7. Poznanie wyglądu cyfry i liczby dziesięć, określanie z jakich znanych znaków się składa /jeden i zero/.
8. Przeliczanie elementów w ilości dziesięć , dobieranie odpowiedniej ilości liczmanów.
9. Zagadki z zastosowaniem osi liczbowej - „O jakiej liczbie myślę – mniejsza niż 11 i większa niż 9”. Zaznaczenie rozwiązania na osi liczbowej za pomocą kartoników z elementami lub koralików.
10. Praca indywidualna przy stolikach – wypełnianie kart pracy.
mgr Marzena Sadurska
Miejskie przedszkole Nr 9
im. Jana Brzechwy
w Jarosławiu
amelka67