Poradnik do The Games Factory 2
By Michał Gucwa ( misiug5)
2009 ROK
Spis treści
1. Czym jest The Games Factory 2?...........................................................................................3
2. Okno programu……………………………………………………………………………...4
3. Tworzenie, edycja i opcje obiektu…………………………………………………………..6
4. Movement, czyli jak się poruszamy………………………………………………………..11
5. Zdarzenia – czyli to, co jest najlepsze w TGF2……………………………………………13
6. Jak zrobić grę typu ,,Arkanoid”……………………………………………………………14
7. Jak zrobić strzelaninę............................................................................................................17
1. Czym jest The Games Factory 2?
The Games Factory 2 ( TGF2 ), stworzony przez Clickteam, jest to bardzo łatwy program do tworzenia gier. Ogromnym plusem jest to że nie musisz znać żadnego języka programowania. Po prostu klikasz i grasz. Program służy do robienia gier ( także 3D ) i prostych programów.
Nie będę opisywał wszystkich opcji, bo po prostu wszystkiego nie znam. Napiszę jak zrobić proste gry: wyścigowe, strzelani, platwormówki itd.
2. Okno programu.
Po uruchomieniu programu, pojawi nam się takie okno:
1. Okno przedstawiające utworzone przez nas poziomy.
2. Podgląd poziomu. Możemy tu modyfikować jego parametry
( wysokość, szerokość itd.).
3. Podgląd aplikacji. Mamy tam pokazane uruchomione aplikacje i poziomy.
4. Okno opcji gry i poziomów. Takie jak 2 tylko, że ma więcej opcji.
5. Paski narzędzi. Nimi zajmiemy się później.
6. Biblioteka. Znajdują się tu gotowe obrazki, tła, postacie itd.
Aby przejść do edycji poziomu, klikamy na dwa razy LMP na kwadrat w polu 2
( zaznaczone u góry ).
Pojawi nam się takie okno:
1. Pole poziomu. Na tym białym polu ustawiamy nasze obiekty.
2. Pole obiektów. Są tu umieszczone obiekty, które występują w poziome
Paski narzędzi:
1. Uruchom wybrany poziom
2. Uruchom aplikacje ( całą grę )
3. Klękając strzałkę w prawo pokazuje nam się następny poziom, a strzałkę w lewo, poprzedni poziom.
4. Nazwa aktualnie wybranego poziomu.
5. Przyciski przemieszczania się między ‘’opcjami’’. Kolejno: Stoyboard Editor
( pierwsze okno ), Frame Editor ( edycja poziomu – drugie okno ), Event Editor
( edycja zdarzeń – nią zajmiemy się później ).
6. Coś jak 3.
7. Pomoc
8. Cofnij, powtórz.
9. Kolejno: Wycinanie obiektu, kopiowanie obiektu, wklejanie obiektu.
10. Kolejno: Nowy projekt, otwórz projekt, zapisz projekt.
11. Przybliżenie ekranu.
12. Służy do edycji tekstu: zmiana czcionki, koloru, pogrubienie, itd.
13. Też do edycji tekstu: do prawej, wyśrodkuj, do prawej.
Nie opisałem tu wszystkich opcji ( np. opcje obok 11, bo po prostu ich nie znam ).
3. Tworzenie, edycja i opcje obiektu.
Aby stworzyć nowy obiekt do naszego poziomu, należy otworzyć nasz poziom i kliknąć dwukrotnie LMP w oknie edycji poziomu, lub PMP i wybrać Insert Object.
1. Pole wyboru obiektu.
2. Kategorie
Kategorie:
1. All Objects : wszystkie obiekty
2. Audio:
3. Bacground – tło:
4. Control:
5. Data:
6. Files:
7. Games:
8. Graphics And Animations:
a. Active – aktywny obiekt ( nim się poruszamy )
9. Interface:
10. Internet:
11. Network:
12. Other Objects:
13. Printer:
14. Storage
15. Test
16. Time:
17. Video:
Wybieramy naszą postać – 8a ( Active Object ).
Pojawi się takie coś:
Klikamy na to PPM i pojawi nam się taka ramka:
1. Edit – edytuj. Naciskając ten klawisz pojawi nam się ramka gdzie edytujmy grafikę naszej postaci.
2. Insert Object – wstaw nowy obiekt. Robi nowy obiekt.
3. Lock – zablokuj
4. Rename – zmiana nazwy obiektu
5. Clone Object – coś jak kopiowanie, tylko że automatycznie ustawia rzędy i kolumny takich samych obiektów. Przydatne przy budowaniu ściany.
6. Create – utwórz:
a) Quick Backdrop Object – tworzy tło, które można modyfikować ( rozmywać itd. ), z takich obiektów.
b) Backdrop Object – tworzy tło z takich obiektów.
c) Active Object – tworzy taki sam obiekt.
7. Duplicate – robi duplikat obiektu.
8. Order – ustawia numer obiektu ( dodatkowe opcje: następny, poprzedni numer, czy obiekt ma być przed czy za innym obiektem, więc nie będę ich wypisywał).
9. Align in Frame – ustawia obiekt w wybranej części ekranu
( dodatkowe opcje: ustaw do: lewej, prawej, góra, dół, róg itd., więc nie będę ich rozpisywał).
10. Align Objects – nie wiem.
11. Space Objects – nie wiem
12. Make Same Size – nie wiem
13. Text – jeśli obiektem jest tekst, to ustawiwa jego czcionkę, rozmiar, kolor itd.
14. Kolejno: Cut – wytnij, Copy – kopiuj, Paste – wklej,
Delete – usuń.
15. Properties – opcje. Nimi zajmę się za chwilę.
...
akunseth