Poradnik do The Games Factory 2.doc

(365 KB) Pobierz
Poradnik do The Games Factory 2

Poradnik do The Games Factory 2

 

By Michał Gucwa ( misiug5)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2009 ROK

 

Spis treści

 

1. Czym jest The Games Factory 2?...........................................................................................3

2. Okno programu……………………………………………………………………………...4

3. Tworzenie, edycja i opcje obiektu…………………………………………………………..6

4. Movement, czyli jak się poruszamy………………………………………………………..11

5. Zdarzenia – czyli to, co jest najlepsze w TGF2……………………………………………13

6. Jak zrobić grę typu ,,Arkanoid”……………………………………………………………14

7. Jak zrobić strzelaninę............................................................................................................17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Czym jest The Games Factory 2?

 

The Games Factory 2 ( TGF2 ), stworzony przez Clickteam, jest to bardzo łatwy program do tworzenia gier. Ogromnym plusem jest to że nie musisz znać żadnego języka programowania. Po prostu klikasz i grasz. Program służy do robienia gier ( także 3D ) i prostych programów.

Nie będę opisywał wszystkich opcji, bo po prostu wszystkiego nie znam. Napiszę jak zrobić proste gry: wyścigowe, strzelani, platwormówki itd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Okno programu.

 

Po uruchomieniu programu, pojawi nam się takie okno:

 

1.      Okno przedstawiające utworzone przez nas poziomy.

2.      Podgląd poziomu. Możemy tu modyfikować jego parametry

      ( wysokość, szerokość itd.).

3.      Podgląd aplikacji. Mamy tam pokazane uruchomione aplikacje i poziomy.

4.      Okno opcji gry i poziomów. Takie jak 2 tylko, że ma więcej opcji.

5.      Paski narzędzi. Nimi zajmiemy się później.

6.      Biblioteka. Znajdują się tu gotowe obrazki, tła, postacie itd.

 

Aby przejść do edycji poziomu, klikamy na dwa razy LMP na kwadrat w polu 2

( zaznaczone u góry ).

 

 

 

 

 

 

 

 

Pojawi nam się takie okno:

 

1.      Pole poziomu. Na tym białym polu ustawiamy nasze obiekty.

2.      Pole obiektów. Są tu umieszczone obiekty, które występują w poziome

 

Paski narzędzi:
 

 

1.      Uruchom wybrany poziom

2.      Uruchom aplikacje ( całą grę )

3.      Klękając strzałkę w prawo pokazuje nam się następny poziom, a strzałkę w lewo, poprzedni poziom.

4.      Nazwa aktualnie wybranego poziomu.

5.      Przyciski przemieszczania się między ‘’opcjami’’. Kolejno: Stoyboard Editor

( pierwsze okno ),  Frame Editor ( edycja poziomu – drugie okno ), Event Editor

            ( edycja zdarzeń – nią zajmiemy się później ).

6.      Coś jak 3.

7.      Pomoc

8.      Cofnij, powtórz.

9.      Kolejno: Wycinanie obiektu, kopiowanie obiektu, wklejanie obiektu.

10.  Kolejno: Nowy projekt, otwórz projekt, zapisz projekt.

11.  Przybliżenie ekranu.

12.  Służy do edycji tekstu: zmiana czcionki, koloru, pogrubienie, itd.

13.  Też do edycji tekstu: do prawej, wyśrodkuj, do prawej.

 

Nie opisałem tu wszystkich opcji ( np. opcje obok 11, bo po prostu ich nie znam ).

 

3.    Tworzenie, edycja i opcje obiektu.

 

Aby stworzyć nowy obiekt do naszego poziomu, należy otworzyć nasz poziom i kliknąć dwukrotnie LMP w oknie edycji poziomu, lub PMP i wybrać Insert Object.

 

Pojawi nam się takie okno:

 

1.      Pole wyboru obiektu.

2.      Kategorie

 

Kategorie:

1.      All Objects : wszystkie obiekty

2.      Audio:                 

    1. CD-Audio – nie wiem do końca co to jest
    2. MCI –  też nie wiem
    3. Miner – nie wiem

3.      Bacground – tło:             

    1. Backdrop – tworzymy tło do naszego poziomu
    2. Picture – zamiast tła możemy wstawić obrazek
    3. Quick Backdrop takie jak 1, tylko że tło jednokolorowe, ale za to można je rozmazywać itd.

4.      Control:

    1. Analog Joystick – coś z dżojstikiem

5.      Data:

    1. Array – nie wiem
    2. Counter – licznik
    3. File – nie wiem
    4. Shared Data – nie wiem

6.      Files:

    1. File – nie wiem

7.      Games:

    1. Hi-Score – wyniki
    2. Lives – życia
    3. Score – punktacja

8.      Graphics And Animations:

a.      Active – aktywny obiekt ( nim się poruszamy )

    1. Active Picture – aktywny obrazek
    2. Animation – animacja
    3. Picture – obrazek

9.      Interface:

    1. Button – przycisk
    2. Combo Box – paczka z opcjami do wyboru
    3. Edit Box – miejsce gdzie gracz może coś wpisać.
    4. List – lista opcji
    5. Sub-Aplication – nie wiem
    6. Window Control – nie wiem
    7. Window Shape – nie wiem

10.  Internet:

    1. Vitalize! Plug-in – można się podłączyć do Internetu

11.  Network:

    1. MooClick – nie wiem
    2. MooGame – nie wiem
    3. MooSock – nie wiem

12.  Other Objects:

    1. Clickteam Movement Controller – kontroluje momenty
    2. Layer object – nie wiem
    3. Quiz object – tworzenie Quizu
    4. Stanic Text – tekst

13.  Printer:

    1. Print – drukuj

14.  Storage

    1. Ini – nie wiem

15.  Test

    1. Formatted Text - wpisujemy tekst
    2. Question & Answer – pytania i odpowiedzi
    3. String – nie wiem

16.  Time:

    1. Data & Time – zegarek, kalendarz

17.  Video:

    1. AVI – film AVI
    2. MPEG – film MPEG
    3. Quick Time – film Quick Time

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wybieramy naszą postać – 8a ( Active Object ).



Pojawi się takie coś:

Klikamy na to PPM i pojawi nam się taka ramka:

 

1.

Edit – edytuj. Naciskając ten klawisz pojawi nam się ramka gdzie edytujmy grafikę naszej postaci.

2. Insert Object – wstaw nowy obiekt. Robi nowy obiekt.

3. Lock – zablokuj

4. Rename – zmiana nazwy obiektu

5. Clone Object – coś jak kopiowanie, tylko że automatycznie ustawia rzędy i kolumny takich samych obiektów. Przydatne przy budowaniu ściany.

6. Create – utwórz:

              a) Quick Backdrop Object – tworzy tło, które można modyfikować ( rozmywać itd. ), z takich obiektów.

              b) Backdrop Object – tworzy tło z takich obiektów.

              c) Active Object – tworzy taki sam obiekt.

7. Duplicate robi duplikat obiektu.

8. Order – ustawia numer obiektu ( dodatkowe opcje: następny, poprzedni numer, czy obiekt ma być przed czy za innym obiektem, więc nie będę ich wypisywał).

9. Align in Frame – ustawia obiekt w wybranej części ekranu

( dodatkowe opcje: ustaw do: lewej, prawej, góra, dół, róg itd., więc nie będę ich rozpisywał).

10. Align Objects – nie wiem.

11. Space Objects nie wiem

12. Make Same Size – nie wiem

13. Text – jeśli obiektem jest tekst, to ustawiwa jego czcionkę, rozmiar, kolor itd.

14. Kolejno: Cut – wytnij, Copy – kopiuj, Paste – wklej,

Delete – usuń.

15. Properties – opcje. Nimi zajmę się za chwilę.

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin