Egzamin_wroblewska.doc

(9178 KB) Pobierz
1

1.       Nadar (prawdziwe imię Gaspard Felix Tournachon) 1820-1910

wsławił się doskonałymi pod względem plastycznym i technicznym fotografiami znanych Francuzów, na przykład aktorki Sary Bernhard oraz pisarza Alexandra Dumas. Nadar starał się wydobyć prawdziwą naturę swego modela, zrezygnował więc z "upiększania" tła czy sztucznych rekwizytów, czyli zabiegów stosowanych powszechnie w przypadku konwencjonalnych portretów zdjęciowych. Nadar był nie tylko jednym z prekursorów fotografii artystycznej. Jako pierwszy wykonał też zdjęcie przy świetle elektrycznym oraz sfotografował ziemię z balonu, stając się pionierem zdjęć z lotu ptaka. Rysunek autorstwa Honore Daumiera przedstawia Nadara fotografującego z balonu Paryż oraz komentarz: "Nadar podnosi fotografię do rangi sztuki wysokiej". Nowy wynalazek okazał się również użyteczny dla autorów reportaży o tematyce społecznej.

 

·          Charles Baudlaire -1855

-Dumas 1865

 

2. Gustav le Gray  1820-1882 Le Havre & the Imperial Yacht „La Reine Hortense”, 1856 -1857

Jednym z najbardziej utalentowanych fotografów natury okazał się Gustave Le Gray (1820-1862). Jego zdjęcia morskich krajobrazów przedstawione na wystawie w Londynie w roku 1856 wywołały sensację ze względu na to, że udało mu się równie wyraźnie uchwycić zarówno wodę, jak i niebo. Do tej pory nikt nie zdołał na jednym zdjęciu odpowiednio uchwycić jasnego nieba przy czasie naświetlania właściwym dla ciemniejszych elementów krajobrazu. Le Gray jako pierwszy połączył negatywy zdjęć nieba oraz wody, zachowując w ten sposób odpowiednie naświetlenie wszystkich partii zdjęcia

 

2.       Charles_Marville 1816-1879

was known as landscape &archit photographer  and in the late 1850 the city of Paris commis. Him to document its rapidly vanishing ancient quartiers, in 1862 he was named Paris official photographer

·          Paris_Rue_du_Cygne - 1865

 

·          Paris_Theatre_du_Vaudeville_1869

 

5. Samuel Bourne 1834 -1912 ,album „Indian Photographs” , [w:George Eastman House Collection ,1864] variety of landscapes & portraits of various etnic groups in Northern India

India_1860

 

6. Robert Demachy- Robert Leon Demachy (ur. 7 lipca 1859 w Saint-Germain-en-Laye, zm. 29 grudnia 1936 w Hennequeville, dep. Calvados)

Zanim około roku 1890 zaczął pasjonować się fotografią, Demachy był bankierem, zajmującym się amatorsko sztuką, pasjonował się muzyką, był też krytykiem literackim.Fotografował ludzi, scenki uliczne, krajobrazy i martwe natury, napisał też pięć książek i ponad sto artykułów o traktujących o fotografii, o jej estetycznych i technicznych aspektach. Pozostawał pod wpływem E. Degasa i impresjonistów, stosował manipulację fotografią używając technik specjalnych, zwanych dziś "szlachetnymi" – guma arabska, bromolej, przetłok bromolejowy, uzyskując tą drogą z jednego negatywu zupełnie różne obrazy.Robert Demachy zaliczany jest to tych, którzy istotnie wpłynęli na rozwój fotografii jako dziedziny sztuki, sprzeciwiał się traktowaniu fotografii tylko jako zwykłego rejestrowania rzeczywistości, często jednak także sprzeciwiał się zwolennikom suchych technik piktorialistycznych w fotografii artystycznej; był współzałożycielem Fotoklubu Paryskiego,

·          Tancerki 1902

 

·          „In the Fields.Plumrch.A Breton Landscape” 1910, [ oil print, Muzeum Ludwig w Kolonii]

 

 

5. Hugo Henneberg (1863 - 1918). motyw z Pomorza

 

Austrian photographer. From 1882 to 1887 he studied physics, chemistry, astronomy and mathematics in Vienna and Jena, obtaining his doctorate in 1888. He began photography in 1887 and first exhibited his work in Salzburg in 1893. In 1894 he became a member of the LINKED RING. Through the Wiener Camera-Klub he met Hans Watzek in 1891 and Heinrich K?hn in 1894, the three forming a group that exhibited under the names of Das Kleeblatt and Trifolium from 1897 to 1903 and toured Germany, Italy and the Netherlands. On seeing Robert Demachy's gum prints, he experimented in the medium, partly in collaboration with Watzek and K?hn. Landscape remained his preferred subject. He exhibited three-coloured gum prints with the Vienna Secession in 1902 and joined the new Wiener Photo-Klub in 1904. He made regular contributions to the Wiener photographische Bl?tter from 1895 to 1898. By 1910 he had given up photography and turned to wood-engraving and etching.

An offshoot of the pictorialist Vienna Camera Club that had been founded (as the Club der Amateur-Photographen in Wien) in 1887. The Trifolium's members were Hugo Henneberg, the Innsbruck-based Heinrich Kühn, and Hans Watzek (1848-1903), and began to be designated as such in 1898. (They also started signing their work with a three-leaved clover.) Specializing in variants of the complex gum bichromate process, they travelled together to various European countries between 1897 and 1903 and cultivated relations with the Linked Ring in London, James Craig Annan in Glasgow, and Stieglitz in New York. They also exhibited with the Vienna Secession and published work in Ver Sacrum (Dec. 1902). The group's existence effectively ended with Watzek's death in May 1903. Although relatively short-lived, it was remarkable both for the quality of its members' work and for its range of international contacts.

 

7. Heinrich Kuhn 1866-1944

 

1929 (Tonal Value Study ? – “Miss Mary” Warner, his children English nanny???)

W 1894 roku w Wiedeńskim Klubie Fotograficznym poznał  Henneberga i Hansa Watzek’a, razem udoskonalali warsztat technik szlachetnych i wprowadzili do fotografi odbitki kolodionowe uzyskane techniką gumową.Od 1897 roku sygnowali swe prace trójlistnym liściem konczyny stą nazw „Vienna Trifolium”.Jednym z waznych partenrów wymianyidei stal się dla Kuehna Stieglitz, jednak ich drogi artystyczne poszły w różnych kierunkach: Stieglitz pozostal otwarty na nowe kierunki, Kuehn pozostal przy swoich poglądach, które z czasem stały się konwencjonalne.

Stieglitz publikowal jego (i  VTrif.) prace w Camera Work.

 

 

8.Edward Steichen  (March 27, 1879 – March 25, 1973) was an American photographer, painter, and art gallery and museum curator,

·          The Flatiron Building in a photograph of 1906, z cyklu Camera Work 14, odbitka w 3 odcieniachFlatiron Buiding *(the Flat Iron Building – “New Parthenon” ) for its aesthetic popularity with phograph, was also photograph by Coburn & Stieglitz) Having established himself as a fine art painter in the beginning of the 20th century, Steichen assumed the pictorialist approach in photography and proved himself a master of it. In 1905, Steichen helped create the Little Galleries of the Photo-Secession with Alfred Stieglitz. After World War I, during which he commanded the photographic division of the American Expeditionary Forces, he reverted to straight photography, gradually moving into fashion photography. Steichen's 1928 photo of actress Greta Garbo is recognized as one of the definitive portraits of Garbo.During World War II, he served as Director of the Naval Photographic Institute. His war documentary The Fighting Lady won the 1945 Academy Award for Best Documentary. After the war, Steichen served until 1962 as the Director of Photography at New York's Museum of Modern Art.

 

 


Steichen – 1902(wg mnie 1903) “ Rodin [w:Camera Work 2, Fotograwiura, Museum Ludwig w Kolonii]

“The_thinker_and_monument_to_victor_hugo

 

(akurat ciekawsze zdjęcia Rodina, który był wówczas najwybitniejszym żyjącym rzeźbiarzem  robiła Gertrude Kaesebier)

 

9.Gertrude Kasebier 1852-1934

 

? Lolipops 1910 ?

Gertrude Käsebier (1852-1934) was one of the most influential American photographers of the early 20th century. She was known for her evocative images of motherhood, her powerful portraits of Native Americans and her promotion of photography as a career for women.In 1902 Stieglitz included Käsebier as a founding member of the Photo-Secession. The following year Stieglitz published six of her images in the first issue of Camera Work, along with highly complementary articles by Charles Caffin and Frances Benjamin Johnston.[7] In 1905 six more of her images were published in Camera Work, and the following year Stieglitz gave her an exhibition (along with Clarence H. White) at his Little Galleries of the Photo-Secession.

Miss N (Portrait of Evelyn Nesbit), 1903

”Blessed Art Thou among Women”, c1899

”Portrait of Alfred Stieglitz”, 1902

”Portrait of George Luks (American painter)”, c1910

”Yoked and Muzzled – Marriage”, c1915

Rose O'Neill”, c1907

”Portrait of Robert Henri (American painter)”, c1907

"Dorothy", c1900

 


10. Alfred Stieglitz 1864- 1946 , Alfred Stieglitz (January 1, 1864July 13, 1946)

(nie ma najslynniejszego zdjęcia Stieglitza “Dolny pokład”z 1907  o ktorym sam Stieglitz mówił,że gdyby wszystkie inne jego zdjęcia uległy zniszczeniu a to się zachowało I tak byłby szczęśliwy”

 

·          The Street- 1903 (Design for a Poster) Photograviure Print (Collection of Modern Art NY)

A

·          The Terminal 1893 [w:Camera Work, 36] 1911 Fotograwiura

Alfred Stieglitz (January 1, 1864July 13, 1946) was an American photographer and modern art promoter who was instrumental over his fifty-year career in making photography an accepted art form. In addition to his photography, Stieglitz is known for the New York art galleries that he ran in the early part of the 20th century, where he introduced many avant-garde European artists to the U.S.

o        New York and the Camera Club (1891-1901)

o        The Photo-Secession and Camera Work (1902-1907)

o        The Steerage, 291 and modern art (1907-1917)

 

11. Clarence Hudson White (April 8, 1871July 7, 1925

·          Akt z lustrem_1900

 

) was an American photographer and a founding member of the Photo-Secession movement. During his lifetime he was widely recognized as a master of the art form for his consummate sentimental, pictorial portraits and for his excellence as a teacher of photography. Toward the end of his career he founded the Clarence H. White School of Photography, which produced many of the best-known photographers of the Twentieth century including Margaret Bourke-White, Dorothea Lange, and Paul Outerbridge.

 

12. COBURN, Alvin Langdon (1882 -1966)

Coburn passionately believed in liberating photography from the notion that it is only artistic if it depicted reality, and he is perhaps best known for producing Vortographs, non-objective photographs of such items as a piece of wood or crystal, through an arrangement of mirrors, resulting in multiple images. In 1916 Coburn designed an item the poet Ezra Pound called a Vortoscope, which consisted of three mirrors arranged like a kaleidoscope, which enabled multiple-image photographs to be taken.Between 1903-1909 his work appeared in three editions of Camera Work. Unfortunately Coburn lost himself in astrology and the occult, and his enthusiasm for photography waned somewhat after the first world war, though he again began taking photographs in the 1950s.

 
·         The Octopus, New York, 1912 , Platinum Print
Coburn described the work as:” composition or exercise in filling a rectangular space with curves and masses.Depending as it does more upon pattern than upon subject matter this photograph was revolutionary in 1912”

 

b) Vortograph 1917

W vortografach osiagnął kubistyczny podzial form przez zastoswanie pryzmatów

 

12. Man Ray właściwie Emmanuel Rudzitsky (ur. 27 sierpnia 1890 Filadelfia - zm. 18 października 1976...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin