PIERWSZA POMOC - scenariusz.doc

(40 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY

 

PROWADZĄCA:

TERMIN:

KLASY:

CZAS ZAJĘĆ:  45 min.

 

CELE:

n   sprawdzenie przyrostu wiedzy z zakresu profilaktyki wypadkowej,

n   nabycie umiejętności zachowania się podczas wypadku,

n   zapoznanie z zakresem czynności efektywnej pomocy,

n   układanie człowieka w pozycji bezpiecznej.

n   zapoznanie z programem „Podaruj dzieciom słońce”

 

OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:

n   uczniowie poznają zasady postępowania po wypadku/ nie zaszkodzić ofierze i sobie, powiadomić kogoś kto będzie więcej wiedział o sposobie udzielania pierwszej pomocy/

n   będą wiedzieli, że nie mogą samodzielnie podjąć resuscytacji ze względu, nie tylko n a brak umiejętności, ale przede wszystkim brak odpowiedniej siły i dojrzałości w obcowaniu z ofiarą wypadku.

n   poznają poszczególne elementy pozycji bezpiecznej i ułożą kolegą w takiej pozycji.

 

POMOCE DUYDAKTYCZNE:

n   ilustracje ze sposobem układania  chorego w pozycji bezpiecznej,

n   przewodniki i książki  o tematyce  udzielania pierwszej pomocy

 

PRZEBIEG LEKCJI:

1. Nauczyciel wprowadza do  tematu, tłumaczy jego cel.

2. Przeprowadzenie testu wstępnego.

3. Wyjaśnia podczas pogadanki zasady postępowania dziecka, które stało się świadkiem wypadku - dzieci uzasadniają dlaczego należy postępować w taki sposób.

4. Przeprowadzenie ćwiczeń najpierw w przyjmowaniu, a potem w układaniu kolegi w pozycji bezpiecznej.

5. Przeprowadzenie testu końcowego, w klasach II i III, klasy młodsze dalej ćwiczą .

6. Omówienie wyniku Testu, wskazanie  prawidłowych odpowiedzi.

7. Zakończenie  zajęć - podsumowanie.

TEST POCZĄTKOWY

 

1.Co to jest uraz? / zaznacz prawidłową odpowiedź/:

 

a. przyrząd do liczenia

b. program komputerowy

c. uszkodzenie ciała

d. marka samochodu

 

2.              Podkreśl przedmioty, które zwiększają bezpieczeństwo jazdy na rowerze:

 

kamizelka kuloodporna, kurtka ze znaczkami odblaskowymi, kask, krótkie spodenki, przewiewne buty, migające czerwone światło z tyłu roweru, pompka z wężykiem, sztywna aluminiowa rama,

 

3.              Napisz literkę „P” przy zdaniach, które są prawdziwe i literkę „F” przy zdaniach fałszywych:

 

Dziecko, które nauczyło się pływać nie może się utopić  - .......

Niewypały są  śmiertelnym zagrożeniem -.....

Każdym lekarstwem można wyleczyć każdą chorobę. -......

Każdy musi się porządnie przewrócić, zanim nauczy się chodzić. -.....

Maleńkie dziecko nie może się bawić rozsypanymi koralikami. -....

 

4.              Co może Cię  poparzyć? / podkreśl prawidłowe odpowiedzi/

 

a.               gorąca woda

b.              chemikalia

c.               pokrzywy

d.              prąd

e.               ogień

f. słońce

 

5.              Jak pomożesz koledze, który upadł i w ogóle się nie może ruszyć?

              /podkreśl prawidłową odpowiedź/

 

a.               Obmyję mu buzię wodą i poczekam aż wstanie.

b.              Opowiem w szkole, jak nie należy postępować.

c.               Sprawdzę czy nie ma  złamanej nogi, albo ręki.

d.              Natychmiast zawiadomię kogoś dorosłego.

TEST KOŃCOWY

 

1. Co To jest resuscytacja? / zaznacz prawidłową odpowiedź/

 

a. przywracanie nieprzytomnej ofierze wypadku oddechu i krążenia.

b. produkowanie benzyny z ropy naftowej

c. zagranie piłką w tył do bramkarza

d. parada wojskowa z orkiestrą

 

2. Podkreśl, co zwiększa  bezpieczeństwo w drodze do szkoły:

 

nagolenniki,  kurtka z naszytymi taśmami odblaskowymi, kask ochronny, buty z zelówkami, odblaskowe znaczki na tornistrze, chodzenie poboczem lewą stroną jezdni, chodzenie poboczem prawą stroną jezdni, przechodzenie przez jezdnie na zakręcie.

 

3. Napisz literkę „P” przy zdaniach, które sa prawdziwe i literkę „F” przy zdaniach fałszywych.

 

Dziecko, które nauczyło się pływać może się utopić. -.....

Niewypały to zardzewiałe żelastwo, które nic już nie może nikomu zrobić.-......

Dziecko nie może samodzielnie brać żadnych lekarstw. -...

Pechowy upadek kończy się w najlepszym razie potłuczeniem.- .....

Najfajniejsza zabawa to założyć na głowę torebkę foliową i nastraszyć dziadka.-...

 

4. Co może spowodować zatrucie? / zaznacz przwidlowe odpowiedzi/

 

a. nieświeże jedzenie

b. woda z niepewnego źródła

c. chemikalia

d. lekarstwa

e. niektóre grzyby

f.   silnie zadymione powietrze

 

5. Jak pomożesz  koledze, który stracił przytomność? / podkreśl prawidłową odpowiedź/

 

a. Obmyję mu buzię wodą i poczekam aż wstanie.

b. Opowiem w szkole, jak nie należy postępować.

c. Sprawdzę, czy nie ma złamanej nogi, albo ręki.

d. Ułożę go na boku i zawiadomię kogoś dorosłego.

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

„DZIEŃ SAMARYTANINA

 

ZAKRES DZIAŁAŃ:

KLASY: 0-III

 

ORGANIZATOR

 

PROWADZĄCY:

TERMIN:

CELE:

n   stworzenie możliwości wykazania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami z zakresu udzielania pierwszej pomocy.

n   budzenie potrzeby dbania o własne  bezpieczeństwo oraz  chęć niesienia pomocy innym.

n   propagowanie wiedzy z zakresu   sposobu udzielania pierwszej pomocy.

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Zapoznanie dzieci z  częścią teoretyczna  z zakresu sposobu udzielania pierwszej pomocy.

2. Bieg samarytański:

n   podział dzieci z  klas na trzy zastępy samarytańskie,

n   losowanie koperty z zadaniem,

n   zastęp przygotowuje się do wykonania zadania

n   prezentacja zadań przez poszczególne zastępy,

n   podsumowanie wykonanych zadań

n   wręczenie nagród najlepszym zawodnikom, oraz nagrody pocieszenia.

 

POMOCE DYDAKTYCZNE:

ilustracje  demonstracyjne z zakresu udzielania pierwszej pomocy, apteczka, bandaże

 

ZADANIE:

              Wykonanie tej konkurencji polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania zawarte w wylosowanej kopercie z zadaniem konkursowym oraz pokazie praktycznym. Konkurencja odbywać się będzie na specjalnie przygotowanym stanowisku z przyborami do udzielania pierwszej pomocy.

 

PYTANIA DO KONKURENCJI:

1. Wyposażenie podręcznej apteczki.

2. Sposób wezwania pomocy i powiadamiania o wypadku oraz zachowania się w miejscu wypadku.

3. Kiedy, gdzie i w jaki sposób sprawdzamy tętno?

4. Co to jest reanimacja i jakie ma znaczenie, na czym polega masarz serca?

5. Co to jest reanimacja, na czym polega sztuczne oddychanie?

6. Jak  można zatrzymać krwawienie zewnętrzne i dlaczego to musimy robić?

7. Kiedy i dlaczego układamy poszkodowanego w pozycji bocznej?

8. Kiedy i jak wykonujemy stabilizację kończyn?

 

PYTANIA DO KONKURENCJI:

 

1. Wyposażenie podręcznej apteczki.

 

2. Sposób wezwania pomocy i powiadamiania o wypadku oraz zachowania się w miejscu wypadku.

 

3. Kiedy, gdzie i w jaki sposób sprawdzamy tętno?

 

4. Co to jest reanimacja i jakie ma znaczenie, na czym polega masarz serca?

 

5. Co to jest reanimacja, na czym polega sztuczne oddychanie?

 

6. Jak  można zatrzymać krwawienie zewnętrzne i

dlaczego to musimy robić?

 

7. Kiedy i dlaczego układamy poszkodowanego w pozycji bocznej?

 

8. Kiedy i jak wykonujemy stabilizację kończyn?

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin