SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY
PROWADZĄCA:
TERMIN:
KLASY:
CZAS ZAJĘĆ: 45 min.
CELE:
n sprawdzenie przyrostu wiedzy z zakresu profilaktyki wypadkowej,
n nabycie umiejętności zachowania się podczas wypadku,
n zapoznanie z zakresem czynności efektywnej pomocy,
n układanie człowieka w pozycji bezpiecznej.
n zapoznanie z programem „Podaruj dzieciom słońce”
OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
n uczniowie poznają zasady postępowania po wypadku/ nie zaszkodzić ofierze i sobie, powiadomić kogoś kto będzie więcej wiedział o sposobie udzielania pierwszej pomocy/
n będą wiedzieli, że nie mogą samodzielnie podjąć resuscytacji ze względu, nie tylko n a brak umiejętności, ale przede wszystkim brak odpowiedniej siły i dojrzałości w obcowaniu z ofiarą wypadku.
n poznają poszczególne elementy pozycji bezpiecznej i ułożą kolegą w takiej pozycji.
POMOCE DUYDAKTYCZNE:
n ilustracje ze sposobem układania chorego w pozycji bezpiecznej,
n przewodniki i książki o tematyce udzielania pierwszej pomocy
PRZEBIEG LEKCJI:
1. Nauczyciel wprowadza do tematu, tłumaczy jego cel.
2. Przeprowadzenie testu wstępnego.
3. Wyjaśnia podczas pogadanki zasady postępowania dziecka, które stało się świadkiem wypadku - dzieci uzasadniają dlaczego należy postępować w taki sposób.
4. Przeprowadzenie ćwiczeń najpierw w przyjmowaniu, a potem w układaniu kolegi w pozycji bezpiecznej.
5. Przeprowadzenie testu końcowego, w klasach II i III, klasy młodsze dalej ćwiczą .
6. Omówienie wyniku Testu, wskazanie prawidłowych odpowiedzi.
7. Zakończenie zajęć - podsumowanie.
TEST POCZĄTKOWY
1.Co to jest uraz? / zaznacz prawidłową odpowiedź/:
a. przyrząd do liczenia
b. program komputerowy
c. uszkodzenie ciała
d. marka samochodu
2. Podkreśl przedmioty, które zwiększają bezpieczeństwo jazdy na rowerze:
kamizelka kuloodporna, kurtka ze znaczkami odblaskowymi, kask, krótkie spodenki, przewiewne buty, migające czerwone światło z tyłu roweru, pompka z wężykiem, sztywna aluminiowa rama,
3. Napisz literkę „P” przy zdaniach, które są prawdziwe i literkę „F” przy zdaniach fałszywych:
Dziecko, które nauczyło się pływać nie może się utopić - .......
Niewypały są śmiertelnym zagrożeniem -.....
Każdym lekarstwem można wyleczyć każdą chorobę. -......
Każdy musi się porządnie przewrócić, zanim nauczy się chodzić. -.....
Maleńkie dziecko nie może się bawić rozsypanymi koralikami. -....
4. Co może Cię poparzyć? / podkreśl prawidłowe odpowiedzi/
a. gorąca woda
b. chemikalia
c. pokrzywy
d. prąd
e. ogień
f. słońce
5. Jak pomożesz koledze, który upadł i w ogóle się nie może ruszyć?
/podkreśl prawidłową odpowiedź/
a. Obmyję mu buzię wodą i poczekam aż wstanie.
b. Opowiem w szkole, jak nie należy postępować.
c. Sprawdzę czy nie ma złamanej nogi, albo ręki.
d. Natychmiast zawiadomię kogoś dorosłego.
TEST KOŃCOWY
1. Co To jest resuscytacja? / zaznacz prawidłową odpowiedź/
a. przywracanie nieprzytomnej ofierze wypadku oddechu i krążenia.
b. produkowanie benzyny z ropy naftowej
c. zagranie piłką w tył do bramkarza
d. parada wojskowa z orkiestrą
2. Podkreśl, co zwiększa bezpieczeństwo w drodze do szkoły:
nagolenniki, kurtka z naszytymi taśmami odblaskowymi, kask ochronny, buty z zelówkami, odblaskowe znaczki na tornistrze, chodzenie poboczem lewą stroną jezdni, chodzenie poboczem prawą stroną jezdni, przechodzenie przez jezdnie na zakręcie.
3. Napisz literkę „P” przy zdaniach, które sa prawdziwe i literkę „F” przy zdaniach fałszywych.
Dziecko, które nauczyło się pływać może się utopić. -.....
Niewypały to zardzewiałe żelastwo, które nic już nie może nikomu zrobić.-......
Dziecko nie może samodzielnie brać żadnych lekarstw. -...
Pechowy upadek kończy się w najlepszym razie potłuczeniem.- .....
Najfajniejsza zabawa to założyć na głowę torebkę foliową i nastraszyć dziadka.-...
4. Co może spowodować zatrucie? / zaznacz przwidlowe odpowiedzi/
a. nieświeże jedzenie
b. woda z niepewnego źródła
c. chemikalia
d. lekarstwa
e. niektóre grzyby
f. silnie zadymione powietrze
5. Jak pomożesz koledze, który stracił przytomność? / podkreśl prawidłową odpowiedź/
c. Sprawdzę, czy nie ma złamanej nogi, albo ręki.
d. Ułożę go na boku i zawiadomię kogoś dorosłego.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
„DZIEŃ SAMARYTANINA
ZAKRES DZIAŁAŃ:
KLASY: 0-III
ORGANIZATOR
PROWADZĄCY:
n stworzenie możliwości wykazania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami z zakresu udzielania pierwszej pomocy.
n budzenie potrzeby dbania o własne bezpieczeństwo oraz chęć niesienia pomocy innym.
n propagowanie wiedzy z zakresu sposobu udzielania pierwszej pomocy.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Zapoznanie dzieci z częścią teoretyczna z zakresu sposobu udzielania pierwszej pomocy.
2. Bieg samarytański:
n podział dzieci z klas na trzy zastępy samarytańskie,
n losowanie koperty z zadaniem,
n zastęp przygotowuje się do wykonania zadania
n prezentacja zadań przez poszczególne zastępy,
n podsumowanie wykonanych zadań
n wręczenie nagród najlepszym zawodnikom, oraz nagrody pocieszenia.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
ilustracje demonstracyjne z zakresu udzielania pierwszej pomocy, apteczka, bandaże
ZADANIE:
Wykonanie tej konkurencji polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania zawarte w wylosowanej kopercie z zadaniem konkursowym oraz pokazie praktycznym. Konkurencja odbywać się będzie na specjalnie przygotowanym stanowisku z przyborami do udzielania pierwszej pomocy.
PYTANIA DO KONKURENCJI:
1. Wyposażenie podręcznej apteczki.
2. Sposób wezwania pomocy i powiadamiania o wypadku oraz zachowania się w miejscu wypadku.
3. Kiedy, gdzie i w jaki sposób sprawdzamy tętno?
4. Co to jest reanimacja i jakie ma znaczenie, na czym polega masarz serca?
5. Co to jest reanimacja, na czym polega sztuczne oddychanie?
6. Jak można zatrzymać krwawienie zewnętrzne i dlaczego to musimy robić?
7. Kiedy i dlaczego układamy poszkodowanego w pozycji bocznej?
8. Kiedy i jak wykonujemy stabilizację kończyn?
6. Jak można zatrzymać krwawienie zewnętrzne i
dlaczego to musimy robić?
ice006