Klasyfikacja metod:
I. Wg W. Okonia (m. nauczania – uczenia się)
I.1. metody asymilacji wiedzy: pogadanka, dyskusja, praca z książką, programowe uczenie się w jego wersji liniowej, rozgałęzionej i mieszanej,
I.2. m. samodzielnego dochodzenia do wiedzy: metoda problemowa, metoda przypadków, sytuacyjna, burza mózgów, mikronauczanie, gry dydaktyczne,
I.3. m. waloryzacyjne (eksponujące): m. impresyjne, ekspresyjne,
I.4. m. praktyczne: m. ćwiczebne, m. realizacji zadań wytwórczych.
Metody te zostały wyodrębnione na podstawie wyróżnienia trzech sfer w człowieku i czterech typów aktywności (poznanie siebie i świata – przez przyswajanie wiedzy bądź jej samodzielnym odkrywaniu, przeżywanie świata i jego wartości, zmienianie świata).
II. Wg Cz. Kupisiewicza
II.1. m. oparte na obserwacji (oglądowe): m. pokazu, m. pomiaru,
II.2. m. oparte na posługiwaniu się słowem: wykład, pogadanka, dyskusja, praca z książką,
II.3. m. oparte na działalności praktycznej uczniów: m. laboratoryjna, m. zajęć praktycznych,
II.4. m. gier dydaktycznych: gry symulacyjne, m. sytuacyjna, m. inscenizacji, giełda pomysłów,
III. Wg H. Wichury
III.1. m. podające (informacyjne): opis, opowiadanie, wyjaśnienie,
III.2. m. poszukujące: pogadanka heurystyczna, dyskusja, klasyczna metoda problemowa, gry i zabawy dydaktyczne,
IV. Wg R. Więckowskiego
IV.1. m. informacyjne:
IV.1.1. wyjaśnienie(ilustrowane, werbalne),
IV.1.2. narracja (ilustrowana, werbalna),
IV.1.3. opis (ilustrowana, werbalna),
IV.2. m. heurystyczne:
IV.2.1. problemowe,
IV.2.2. dyskusji,
IV.2.3. dialogu,
V. Wg M. Nagajowej:
V.1. m. słowne,
V.1.1. m. podająca (opis i opowiadanie, pogadanka podająca, praca z książką, wykład i referat, instruktaż),
V.1.2. m. poszukująca
V.1.2.1. heureza,
V.1.2.2. m. problemowa
V.2. m. zajęć praktycznych,
V.3. m. oglądowa
VI. Wg W. Zaczyńskiego
VI.1. m. przekazywania wiadomości,
VI.1.1. m. oparte na obserwacji : pokaz
VI.1.2. m. oparte na słowie: pogadanka i dyskusja, opis, opowiadanie i wykład, praca z książką,
VI.1.3. m. oparte na działaniu: m. laboratoryjna, m. zajęć praktycznych,
VI.2. m. utrwalania materiału,
VI.2.1. uczenie się na pamięć,
VI.2.2. powtarzanie i jego odmiana – ćwiczenia,
VI.2.3. sprawdzania,
VI.3. metody kontroli i oceny,
VI.3.1. konwencjonalne: ustne sprawdzanie wiadomości, pisemne sprawdzanie wiadomości, praca klasowa, posługiwanie się książką,
VI.3.2. testy,
VI.3.3. kontrola maszynowa,
VI.4. nauczanie programowe.
Omówienie wybranych metod:
A. Metody oparte na słowie (werbalne) .
Słowo odgrywa wielką rolę w procesie poznania i dzięki niemu możemy wyrażać naszą wiedzą o świecie. a) Opowiadanie
· wdraża uczniów do słuchania ze zrozumieniem i zapamiętywania najważniejszych faktów,
· zaznajamia uczniów z określonymi rzeczami, zjawiskami, wydarzeniami i procesami w formie ich słownego opisu,
· powinno być formułowane jasno, zwięźle i plastycznie.
b) Opis – dotyczy na ogół cech charakterystyki cech, budowy, struktury określonych rzeczy, tzn. tego co jest względnie stałe czyli opis służy do przedstawiania układów statycznych.
c) Wykład:
· aktywizuje myślenie hipotetyczno- dedukcyjne słuchaczy,
· tę metodę stosuje się wśród uczniów starszych, wymaga bowiem dużego wysiłku i dojrzałości umysłowej;
· wymaga skupienia uwagi i samodzielności;
· wyróżnia się trzy typy wykładu: konwencjonalny, problemowy i konwersatoryjny (W. Okoń);
· ogromne znaczenie ma przejrzysta, logiczna struktura, żywy język, racjonalne rozmieszczenie momentów syntetyzujących oraz wielostronne naświetlenie głównego wątku merytorycznego;
· wykład można wzmocnić przez dodawanie elementów aktywizujących takich, jak: mapa mentalna, język polisensoryczny, srdoki wizualne, krótkie polecenia, zadania i cwiczenia itp. (M. Taraszkiewicz, Metody aktywizujące proces uczenia się, czyli njak uczyć lepiej)
d) Pogadanka:
· Jest rozmową nauczyciela z uczniem,
· wymaga od uczniów nie tylko myślenia „za nauczycielem” lecz zmusza do samodzielnej pracy myślowej,
· nauczyciel jest osobą kierującą, zna on odpowiedzi na stawiane pytania,
· pogadanki można podzielić na: wstępne, przedstawiające nowe wiadomości i utrwalające (W. Okoń).
e) Dyskusja:
· polega na wymianie poglądów na określony temat;
· warunkiem koniecznym jest uprzednie przygotowanie uczniów do dyskusji;
· w dyskusji powinien obowiązywać znany wszystkim uczestnikom regulamin;
· dyskusja może być prowadzona z udziałem tzw. moderatora (utrzymuje dyscyplinę dyskusji i animuje ją);
· dyskusja panelowa – problem naświetlany jest kolejno przez kilka osób (ekspertów); obserwatorzy też mogą brać w niej udział;
· debata – dwie grupy zajmujące przeciwne stanowiska polemizują ze sobą wg ścisle określonych reguł;
· dyskusja punktowa – dyskutanci mają swoich obserwatorów, a ich zadanie polega na przyznawanie punktów dodatnich i ujemnych, np. za trafny komentarz, grzeczność, trzymanie się tematu (S. Bortnowski);
· metaplan – strategia dyskusji, w trakcie której tworzy się graficzny zapis przebiegu dyskusji (M. Taraszkiewicz)
f) Praca z książką:
· stanowi jeden z ważniejszych sposobów zarówno poznawania jak i utrwalania nowych wiadomości;
· w przypadku uczenia się z tekstów programowanych jest ona skutecznym sposobem kontroli i oceny wyników samokształcenia;
· najważniejszymi umiejętnościami, które powinien posiadać uczeń pracujący tą metodą są: umiejętność płynnego czytania ze zrozumieniem oraz umiejętność sporządzania notatek.
B. Metody oparte na obserwacji i pomiarze (oglądowe) :a) Pokaz:
· zespół czynności dydaktycznych nauczyciela polegający na demonstrowaniu uczniom naturalnych przedmiotów lub ich modeli, a także określonych zjawisk, wydarzeń lub procesów i stosowanym objaśnianiu ich istotnych cech itd.;
· uczniowie szybciej i skuteczniej zaznajamiają się z tymi fragmentami rzeczywistości, które są przedmiotem pokazu, gromadząc zarazem poglądowy materiał, umożliwiający im słowne formułowanie odpowiednich uogólnień;
· pokaz jako metoda nauczania występuje łącznie z innymi metodami, takimi jak opowiadanie lub wykład;
· obserwacja powinna być tak zorganizowana aby wszyscy mogli dokładnie obejrzeć demonstrowany przedmiot;
· pokaz powinien pozwalać uczniom na spostrzeganie przedmiotów w miarę możliwości różnymi zmysłami, a więc nie tylko wzrokiem;
· ważne jest łączenie pokazu ze stawianiem pytań;
· typy pokazywania: reprezentujące (pokazywanie czegoś nieobecnego za pomocą np. modelu), wskazujące (demonstrujące) i instruujące (wyjaśniające sposób postępowania).
b) Pomiar:
· pozwala określić ilościową stronę badanych obiektów;
· czynności wykonywane bądź przez nauczyciela – w postaci pokazu, bądź bezpośrednio przez uczniów pracujących pod jego kierunkiem.
C. Metody oparte na działalności praktycznej uczniów – ułatwiają uczniom bezpośrednie poznawanie rzeczywistości. Stosuje je się zwykle łącznie z metodami oglądowymi i słownymi. a) Metoda laboratoryjna:
· polega na samodzielnym przeprowadzaniu eksperymentów przez uczniów tzn. na stwarzaniu sztucznych warunków dla wywołania jakiegoś zjawiska po to aby można było zbadać przyczyny, przebieg i skutki jego występowania.
b) Metoda zajęć praktycznych :
· dominuje tu stosowanie wiedzy w rozwiązywaniu zadań praktycznych;
· jedną z form jest metoda projektu, która zakłada praktyczną działalność ucznia na podstawie zdobytej wcześniej wiedzy.
D. Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy:
a) klasyczna metoda problemowa:
· zdobywanie wiadomości jest związane z rozwiązywaniem problemów,
· uczeń jest aktywny i zaangażowany,
· przynosi trwałe efekty ucznia,
· nauczyciel wspiera ucznia w toku pracy
b) metoda przypadków:
· polega na rozpatrzeniu przez niewielką grupę uczniów opisu jakiegoś przypadku np. na temat odkryć naukowych i rozwiązań jakichś trudności w celu wyjaśnienia tego przypadku.
· Po otrzymaniu opisu wraz z kilkoma pytaniami na które trzeba odpowiedzieć uczniowie formułują pytania dotyczące tego przypadku na które nauczyciel udziela odpowiedzi na pytania. Z kolei następuje właściwy proces poszukiwania odpowiedzi. Składa się na niego: ustalenie w toku dyskusji problemu głównego i problemów z niego wynikających, a następnie warunków jakie mają umożliwić rozwiązanie problemu. Zdarza się że uczniowie przyjmują kilka możliwych rozwiązań wówczas domagają się wyjaśnienia jakie jest rzeczywiste rozwiązanie.
c) metoda sytuacyjna:
· zadaniem uczniów jest zrozumieć daną sytuację i podjąć decyzję w sprawie jej rozwiązania, a następnie przewidzieć skutki tej decyzji.
· metoda ta jest trudna, ponieważ wymaga od nauczyciela czasochłonnego przygotowania, a od uczniów wychodzenia w sytuacje dla niech nowe, nie nawiązujące doi ich doświadczenia;
· metodę te wprowadza się w szkołach średnich i wyższych przede wszystkim zawodowych.
d) giełda pomysłów – burza mózgów:
· zespołowe wytwarzaniu pomysłów rozwiązania jakiegoś zadanie (szukanie pomysłów nowych, najbardziej zaskakujących);
· po zebraniu wszystkich pomysłów poddaje się je ocenie zespołu;
· metoda ta opiera się na następujących ogniwach: wytwarzanie sytuacji problemowej, wytwarzanie pomysłów, sprawdzenie, wartościowanie i wybór pomysłów najlepszych.
e) mikronauczanie
· jest to metoda twórczego uczenia się złożonych czynności praktycznych, stosuje ją się w małych kilkunastoosobowych grupach, które najpierw obserwują odpowiednio wybrany fragment lekcji szkolnej trwający od 5-20 min a następnie dokonują grupowej analizy i oceny tego fragmentu lekcji aby z kolei jeden z członków grupy mógł przeprowadzić go z nowymi grupami uczniów wg nowych rozwiązań.
f) gry dydaktyczne:
· gra jest odmianą zabawy, która polega na przestrzeganiu dokładnie sprecyzowanych reguł;
· reguł spełnia istotne funkcje kształcąco – wychowujące;
· do najczęściej stosowanych gier dydaktycznych należą:...
andew