ustroj ruszewski 4zjazd.odt

(36 KB) Pobierz

Rada gminy (rada miejska, rada miasta) – organ stanowiący i kontrolny gminy. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

W gminach liczących do 20.000 mieszkańców rada gminy jest wybierana w systemie większości względnej, a w gminach większych stosuje się ordynację proporcjonalną.

Kadencja rady gminy trwa 4 lata licząc od dnia wyboru. Na czele rady stoi przewodniczący i wiceprzewodniczący w liczbie od 1 do 3.

Właściwości [edytuj]

Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Rada gminy ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.

Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:

1.    uchwalanie statutu gminy,

2.    powoływanie i odwoływanie sekretarza oraz skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu,

3.    uchwalanie budżetu gminy oraz przyjmowanie sprawozdań z działalności finansowej gminy i udzielanie absolutorium zarządowi z tego tytułu,

4.    uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

5.    uchwalanie programów gospodarczych,

  1. ustalanie zakresu działania sołectwa i dzielnicy (osiedla) oraz przekazywanie im składników mienia do korzystania,

7.    podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

8.    podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

       nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,

       przyjmowania lub odrzucania spadków i zapisów,

       emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,

       zaciągania długoterminowych pożyczek,

       ustalania maksymalnej wysokości pożyczek krótkoterminowych, zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym,

       zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę gminy,

       tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

       określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,

       tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

9.    określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

10.                        podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art.8 ust.2 i 2a

11.                        podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

12.                        podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i terytorialnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

13.                        podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

14.                        nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

15.                        podejmowanie uchwał w sprawie zasad dzielenia stypendiów dla uczniów i studentów,

16.                        stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.

Liczba radnych [edytuj]

W skład rady wchodzą radni w liczbie:

       15 w gminach do 20.000 mieszkańców,

       21 w gminach do 50.000 mieszkańców,

       23 w gminach do 100.000 mieszkańców,

       25 w gminach do 200.000 mieszkańców,

oraz po 3 na każde dalsze rozpoczęte 100.000 mieszkańców, nie więcej jednak niż 45 radnych. W Warszawie radnych jest 60.

Nazewnictwo [edytuj]

Ustawa mówi, że jeżeli siedziba rady gminy znajduje się w mieście położonym na terytorium tej gminy, rada nosi nazwę rady miejskiej[1].

W obowiązującej "Instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych" rząd zasugerował, aby w odniesieniu do gmin wiejskich używać zwrotu rada gminy, w gminach miejsko-wiejskichrada miejska (wyjątkowo z użyciem "w"), w gminach miejskichrada miasta[2].

Rada powiatu


 


Z Wikipedii, wolnej encyklopedii


 


Skocz do: nawigacji, szukaj


Rada powiatu to organ stanowiący i kontrolny samorządu powiatowego. Jego członkowie (radni) wybierani są w wyborach bezpośrednich w systemie wyborów proporcjonalnych.

W skład rady powiatu wchodzą radni w liczbie 15 w powiatach liczących do 40.000 mieszkańców oraz po dwóch na każde kolejne rozpoczęte 20.000 mieszkańców, ale nie więcej niż 29 radnych (art.9 ustawy o samorządzie powiatowym).


Zakres działania rady to:

       stanowienie prawa miejscowego

       wybór i odwołanie zarządu

       powołanie i odwołanie na wniosek starosty skarbnika powiatu

       uchwalenie budżetu

       stanowienie o kierunkach działania zarządu powiatu oraz rozpatrywanie sprawozdań z działalności zarządu, w tym działalności finansowej

       rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały o udzielaniu bądź nieudzielaniu absolutorium dla zarządu z tego tytułu

Wybory do rady powiatu:

       radni wybierani w wyborach bezpośrednich

       w powiatach do 40000 mieszkańców wybieranych jest 15 radnych, oraz po dwóch na każde następne rozpoczęte 20000 mieszkańców jednak nie więcej niż 29 radnych.

       bierne prawo wyborcze przysługuje osobie mającej prawo wybierania do danej rady

       czynne prawo wyborcze przysługuje każdemu 18-letniemu obywatelowi, który na stałe zamieszkuje na terenie danej gminy i jest wpisany w danej gminie do stałego rejestru wyborców.

Prawa wybierania nie mają osoby:

       pozbawione praw publicznych pełnomocnym orzeczeniem sądu

       pozbawione praw wyborczych orzeczeniem Trybunału Stanu

       ubezwłasnowolnione pełnomocnym orzeczeniem sądu


 

Sejmik województwa


 


Z Wikipedii, wolnej encyklopedii


 


Skocz do: nawigacji, szukaj


Sejmik województwa (potocznie: sejmik wojewódzki) jest organem stanowiącym i kontrolnym samorządu województwa, który tworzą radni, wybierani w wyborach bezpośrednich. Jego kadencja trwa cztery lata, licząc od dnia wyborów.

Sejmik jest przede wszystkim odpowiedzialny za rozwój cywilizacyjny w skali regionu, a więc za politykę regionalną.

Struktura sejmiku [edytuj]

Sejmik województwa wybiera ze swojego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczących, którzy nie mogą wchodzić w skład zarządu województwa, a więc w skład organu wykonawczego.

Przewodniczący sejmiku województwa organizuje pracę tego sejmiku i prowadzi jego obrady. Może on powierzyć wykonywanie tych czynności jednemu z wiceprzewodniczących sejmiku. Przewodniczący sejmiku nie ma uprawnień do reprezentowania województwa na zewnątrz. Pełniona przez niego oraz przez wiceprzewodniczących funkcja ma charakter społeczny.

W skład sejmiku województwa wchodzą radni wybrani w wyborach bezpośrednich w liczbie:

       trzydziestu w województwach liczących do 2 000 000 mieszkańców,

       oraz po trzech radnych na każde kolejne rozpoczęte 500 000 mieszkańców.

Kompetencje sejmiku [edytuj]

       Sejmik stanowi akty prawa miejscowego, w tym statut województwa (jest on uchwalany po uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów), zasady gospodarowania mieniem wojewódzkim, a także zasady i tryb korzystania z wojewódzkich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

       Sejmik uchwala strategię rozwoju województwa oraz wieloletnie programy wojewódzkie. Do wyłącznej właściwości sejmiku należy również uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego.

       Sejmik uchwala także programy wojewódzkie służące realizacji ponadlokalnych i regionalnych celów publicznych.

       Do wyłącznej właściwości sejmiku należy podejmowanie uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, podejmowanie uchwały w sprawie szczegółowości układu wykonawczego budżetu województwa.

       Sejmik uchwala również budżet województwa i określa zasady udzielania dotacji z budżetu województwa.

       Rozpatruje sprawozdania z wykonania budżetu, sprawozdania finansowe województwa oraz sprawozdania z wykonania wieloletnich programów województwa.

       Podejmuje uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi województwa z tytułu wykonania budżetu.

       Sejmik wybiera ponadto i odwołuje zarząd województwa, rozpatruje sprawozdania z jego działalności oraz powołuje i odwołuje, na wniosek marszałka województwa, skarbnika województwa, który jest głównym księgowym budżetu województwa.


Sesja (z łaciny sessio – siedzenie), narada, obrady, okres, w którym odbywają się regularne posiedzenia robocze.

1. okres, w którym parlament (lub inny organ państwa) może odbywać swe posiedzenia plenarne (tzn. z udziałem wszystkich członków) i podejmować decyzje tylko w tym czasie; zwoływane są one wyłącznie w tym celu i w z góry określonych terminach. Zasadą jest, że otwarcia sesji parlamentu dokonuje inny organ (np. głowa państwa). Tylko w wyjątkowych sytuacjach (np. wojna) istnieje możliwość zwołania specjalnej sesji, która odbywa sie poza wyznaczonymi w prawie terminami. Taki tryb prac parlamentu obowiązuje w Stanach Zjednoczonych.
W Polsce nie obowiązuje tryb sesyjny, Sejm i Senat RP pracują w tzw. permanencji, oznacza to, że są one zawsze gotowe do zebrania się na posiedzenia plenarne decyzją wewnętrznego organu kierowniczego (Marszałka sejmu),

2. sesja sądowa, posiedzenie sądu wyznaczone dla rozpoznania określonych spraw,

3. np. sesja Zgromadzenia Ogólnego ONZ, sesja rządu itp.

 

 


Radny – członek rady. Radnym może zostać każdy (jeżeli ukończył 18 lat i ma zaświadczenie o niekaralności). W Polsce najczęściej mianem radnych określa się członków wybieralnych organów samorządowych, np. rady gminy czy rady powiatu.

W Polsce wybiera się radnych czterech szczebli: wojewódzkim, powiatowym, gminnym oraz jednostek pomocniczych gminy (sołectwa, dzielnice, osiedla).

Radny jest przedstawicielem władzy lokalnej. Wykonując swoje prawa i obowiązki powinien kierować się przede wszystkim dobrem wspólnoty samorządowej. Radnemu jako członkowi organu kolegialnego przysługuje roszczenie o zwrot kosztów podróży i roszczenie do diety. Wysokość diety przysługującej radnemu nie może w ciągu miesiąca przekroczyć półtorakrotnej kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej, dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Radny korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Główną funkcją radnego jest praca społeczna.

Do podstawowych czterech obowiązków radnego należą:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin