Prawo wyznaniowe
Dziedzina prawa zajmująca się ustawodawstwem dotyczącym relacji państwa i kościołów, ewentualnie związków wyznaniowych.
Oznacza całokształt ustawodawstwa w którym państwo określa swoje stanowisko, swoje relacje, z kościołami i związkami wyznaniowymi.
Kościoły takich wspólnoty religijne, które posiadają wewnętrzną organizację o charakterze hierarchicznym i z reguły odnosi się do wyznań chrześcijańskich.
Wspólnota wyznaniowa zwana związkiem wyznaniowym to jest wspólnota religijna nieposiadająca wewnętrznej struktury opartej na zasadzie hierarchiczności.
Dwie kategorie norm:
· normy indywidualne w których państwo określa miejsce i pozycję prawną konkretnego kościoła względnie konkretnej wspólnoty wyznaniowej, jak również poszczególnych członków. Czyli z jednej strony dotyczą statusu jak również odniesienia do dni wolnych w ciągu roku jakie przysługują tej wspólnocie. Tworzone dla konkretnego wyznawcy. Dla członka danej wspólnoty.
· normy generalne prawa wyznaniowego – normy generalne prawa wyznaniowego odnoszą się do wszystkich wyznających określone religie będących członkami kościołów i związków wyznaniowych, odnoszące się do nich jako obywateli.
Podział norm:
1. Normy ustanowione przez władzę państwową. Przez ustanowienie tych norm państwo wyraża wolę uregulowania statusu określonego wyznania, względnie uregulowania stosunków z jakimś kościołem
2. Normy nie pochodzące od władzy państwowej, ale takie, które państwo stara się szanować, względnie zobowiązuje się do ich przestrzegania. Chodzi przede wszystkim o normy wewnętrzne kościołów i wspólnot religijnych, jak również (choć jest to dyskusyjne) o normy tzw. prawa naturalnego.
Źródła prawa wyznaniowego, dzieli się na:
· źródła poznania prawa – wszelkiego rodzaju publikatory, materialne wydawnictwa z których można poznawać treść prawa;
· źródła istnienia prawa – to są wszystkie obiektywne czynniki, które mają wpływ na to, mówiąc wprost, że prawo jest takie a nie inne, mają wpływ na kształtowanie prawa;
Źródła prawa:
· formalne – to jest organ, wyposażony w kompetencje legislacyjną (jedną z kompetencji jest stanowienie prawa), na kontynencie przyjmuje się akty jednostronne władzy państwowej (ustawa, akty wykonawczy, etc.), umowy z konkretnymi związkami wyznaniowymi;
· materialne – to te okoliczności i te czynniki, które powodują że określona norma prawna, ma taką a nie inną treść (charakter);
Normy o charakterze:
· generalnym (tzw. leges generalis), które odnoszą się do wszystkich kościołów i związków wyznaniowych
· specjalne (tzw. leges specialis) – normy syngularne – będące charakterystycznym, indywidualne, dla poszczególnych kościołów i związków wyznaniowych;
W razie konfliktów między tymi dwoma normami (specjalnymi a generalnymi) obowiązuje zasada iż normy specjalne uchylają normy generalne (lex specialis derogat legi generali)
Źródła prawa wyznaniowego mają różny zakres regulacji, można to uszeregować w dwa takie obszary, tj. zakres regulacji przedmiotowy oraz zakres formalny.
Ø Zakres przedmiotowy – to takie normy, w których państwo wskazuje swój stosunek do zjawiska religijności a w szczególności określa granicę gwarancji wolności sumienia i wyznania.
Ø Zakres formalny – to tryb stanowienia i publikowania aktu normatywnego, który określa (czy zawiera) wskazane powyżej kwestie.
W Polskim systemie prawa wyznaniowego nie ma jednolitego aktu prawnego!
Normy prawa wyznaniowego są rozproszone pomiędzy różne systemy prawa polskiego. Aktami normatywnymi które zawierają normy prawa wyznaniowego są akty powszechnie obowiązujące i akty prawa miejscowego.
Zasadnicze znaczenie posiadają akty prawa powszechnie obowiązującego, zawierające elementy prawa wyznaniowego. Wyróżniamy tutaj akty:
§ Pochodzące od władzy państwowej, w których rozróżniamy dwa rodzaje :
ü Ustawy pochodzące od władzy wykonawczej
ü Akty wykonawcze (pochodzące od władzy wykonawczej) – należą tutaj: rozporządzenia Rady Ministrów, rozporządzenia Premiera, akty wykonawcze poszczególnych ministerstw – akty resortowe
§ Umowy – formalnie istnieje tylko jedna umowa o charakterze międzynarodowym, a mianowicie konkordat.
System regulacji stosunków między państwem a związkami wyznaniowymi. Ten system jest wynikiem przede wszystkim określonych warunków historycznych, społecznych. Generalnie przyjmuje się kilka modeli w których ten stosunek jest realizowany. Jeżeli:
a) Państwo faworyzuje określoną religię (względnie kościół lub związek wyznaniowy) i nadaje mu status specjalny, bądź też wprost czyni taki kościół albo taka religię kościołem i religią państwową (oficjalną), wtedy mamy do czynienia z państwem wyznaniowym;
b) Jeżeli państwo odnosi się do kościołów i religii w sposób wrogi mamy do czynienia z państwem areligijnym. Jeżeli za to państwo zwalcza kościoły i religie i w ogóle zwalcza zjawisko religijności to wtedy mamy do czynienia z państwem ateistycznym;
c) Są państwa, które odnoszą się do religii w sposób obojętny, gwarantując wolność sumienia i wyznania tylko w sensie negatywnym, jednocześnie traktując wszystkie uznane przez państwo kościoły i religie w sposób równy i neutralny. Wówczas mamy do czynienia z państwem indyferentnym, albo świeckim negatywnie (np. Francja).
d) Jeżeli państwo traktuje wszystkie związki wyznaniowe na zasadach wolności i sprawiedliwości, równości a jednocześnie regulacje prawne wyrażają poszanowanie dla specyfiki, tradycji historycznej i odrębności poszczególnych kościołów i związków wyznaniowych, wtedy mamy do czynienie z państwem świeckim pozytywnym.
W zależności od tego jaki model będziemy realizować to jest on charakterystyczny dla określonego typu państwa:
a) W państwie demokratycznym jest istotny dialog pomiędzy poszczególnymi wyznaniami i państwem, a także zasada kompromisu. Państwo bowiem uznaje, iż religia jest istotnym elementem, w życiu społecznym państwa i ma wartościowy wpływ na kształtowanie się pożądanych postaw obywatelskich. W państwie demokratycznym rządzący starają się uregulować stosunki miedzy władzą a kościołami przede wszystkim w drodze umowy. Z kościołem katolickim będzie to zawsze konkordat, z pozostałym kościołami – umowy z zachowanie analogii.
b) W państwie totalitarnym mamy do czynienia z takim modelem, w którym państwo zwalcza religię, jest państwem ateistycznym (ZSRR). Model hitlerowski – podporządkowanie kościoła katolickiego i kościołów protestanckich władzy hitlerowskiej. Kościoły te formalnie cieszyły się w III Rzeszy uznaniem i wolnością, a w rzeczywistości poprzez odpowiedni dobór kadr na biskupów kształtowano właściwą postawę kościoła katolickiego wobec reżimu.
c) Państwo autorytarne (model włoski) – były to państwa wyznaniowego „sojusz tronu z ołtarzem”, były to państwa o uprzywilejowanej pozycji kościoła katolickiego, wynikało to z tego, że w krajach tych kościół obok armii ziemiaństwa był filarem kontrrewolucji prawicowej.
Klasyfikacja państw ze względu na stosunek do kościołów:
1. Ze względu na zasady ustrojowe państwa (tzw. kryterium merytoryczne):
· Wyznaniowe – występowało we wszystkich kręgach kulturowych, związane jest ono z tzw. monizmie (ujednolicenie władzy państwowej i religijnej). Monizm jest elementem despotii (taki system, w którym władca jest jednocześnie głową religii państwowej). W państwie wyznaniowym oficjalnie uznaje się jedna jedyna religię za religię państwową. Państwo wyznaniowe w tej formie może mieć charakter państwa wyznaniowego tradycyjnego (wyznaniowość zamknięta), bądź państwa wyznaniowego otwartego. Pomiędzy tymi dwoma formami państwa tradycyjnego a otwartego istnieje wiele elementów wspólnych. Te elementy wspólne to: subwencjonowanie określonej religii z funduszy państwowych, co w przypadku państwa wyznaniowego tradycyjnego, prowadzi do dominacji i uprzywilejowania jednej religii. Drugim elementem wspólnym jest podniesienie (czy też uznanie) jednego z kościołów (czyli konkretnych obrządków) za kościół państwowy, oficjalny (w niektórych przypadkach, np. monarchii – za kościół dynastyczny). W państwie wyznaniowym tradycyjnym uznanie jednego z kościołów w drodze jednostronnej decyzji panującego. Czasami też jak w państwach katolickich (konfesyjnych) w drodze konkordatu. W przypadku państw wyznaniowych otwartych uznanie kościoła za oficjalny następuje z przyczyn historycznych, czasem społecznych, ale zawsze jest wynikiem uznania przez władzę szczególnej roli tego właśnie kościoła w systemie władzy państwowej.
· Świeckie
2. Ze względu na zasady formalne
· Konkordatowe
· Bez konkordatowe
Państwo zamknięte – określa dogmaty jaka religia jest słuszną religią;
· Inne są prześladowane lub traktowane w sposób niesprawiedliwy;
· Przejście na inne wyznanie z oficjalnego jest niemożliwe lub utrudnione;
· Na straży jedności wyznaniowej stoi prawo karne;
· Za konwersje wyznaniową grożą duże kary łącznie z karą śmierci
Państwo otwarte – państwo nie rości sobie kompetencji do określania zasad (dogmatyki) wiary, przeciwnie – gwarantuje poszanowanie wolności wszystkich wyznań, oparte na zasadach równości;
· Ze względów historycznych lub społecznych uznaje, że kościół/wyznanie w sposób najbardziej optymalny kształtuje lub realizuje pewien zespół postaw obywatelskich, które są ważne dla tego państwa;
· W ramach jednego wyznania występuje wyłącznie w islamie i to zarówno w wydaniu arabskim jak i niearabskim;
Islam
Arabski niearabski
· Arabia Saudyjska - Iran
· Zjednoczone Emiraty Arabskie - Afganistan
· Niemen - Pakistan
· Tatar - Sudan
Islamskie modele państwa świeckiego: Turcja, Egipt, Maroko
Irak
Socjalizm arabski przedstawiciel Naser, grupa polityczna Baas’y.
Egipt
Syria
Libia
Islamskie państwo nacjonalistyczne – Turcja, odrzuciła tradycyjny model islamu już po I wojnie światowej – Ataturk Pasta
W Europie nie występują państwa wyznaniowe zamknięte, istnieją otwarte:
1. Grupa à oficjalne wyznanie – protestanckie obrządku luterańskiego:
Ø Dania 1530 r.
Ø Szwecja 1538 r.
Ø Norwegia 1905 r.
2. Grupa à kościoła narodowego – istnieje kościół narodowy
Ø Zjednoczone Królestwo 1534 r. (Anglia) 1706 r.
Ø Grecja kościół prawosławny à państwowy, wyznanie wpisane do dowodu osobistego
Państwo świeckie powstało w opozycji, nie ma jednego modelu państwa świeckiego. Model relacji w każdym z tych państw między państwem a kościołem a związkami wyznaniowymi może być kształtowany w 2 sposoby:
· Negatywny – to taki model, w którym żaden z kościołów ani wyznań nie cieszy się szczególną pozycją i nie odgrywa specjalnej roli. Nie ma kościoła i religii państwowej, oficjalnej.
· Pozytywny – to taki model, w którym istnieje oficjalnie przyjęta zasada równości wszystkich wyznań i kościołów wobec prawa.
Najbardziej powszechnymi, występującymi systemami regulacji stosunków państwo-kościół związki wyznaniowe jest model separacji, czyli oddzielenia państwa od kościoła. W zależności model:
Ø Negatywny
Ø Pozytywny
System spotykany w trzech wydaniach:
1. Jako system separacji koordynowanej, występujący np. w Niemczech;
2. System separacji czystej, występujący w USA;
3. System separacji wrogiej, występujący w 2 ujęciach:
· Model francuski
· Model sowiecki
Idea oddzielenia kościoła od państwa wywodzi się z odrodzenia przede wszystkim jako postulat:
· Oddzielenie władzy świeckiej od kościelnej
· Ochrony religii przed przemocą władzy świeckiej
...
Wilotta