Posadzki przemyslowe.pdf

(122 KB) Pobierz
dr inż
dr inż. Krzysztof Pogan 1
POSADZKI PRZEMYSŁOWE
WPROWADZENIE
Jednym z najważniejszych elementów budynku jest podłoga. Posadzka
jest jej wierzchnią warstwą przez co jest narażona na szereg różnorodnych
obciążeń (ich wielkość i rodzaj zależy od specyfiki pomieszczeń).
Wykonanie posadzki wiąże się ze znacznymi kosztami, które należy
rozpatrywać jako sumę wydatków przeznaczonych na jej wbudowanie i
eksploatację (w tym konserwację, odnawianie i ewentualne remonty).
Posadzka jest przeważnie ostatnim elementem wykonywanym w obiekcie
co stwarza przy kończących się nakładach finansowych inwestora
niebezpieczeństwo oszczędzania i wybierania tańszych i niejednokrotnie
niedostosowanych do występujących warunków eksploatacji rozwiązań,
co w rezultacie może doprowadzić do szybkiej destrukcji tak wybranej
posadzki. Naprawa posadzki często związana jest z wyłączeniem z
eksploatacji całego obiektu i narażeniem użytkownika na straty
finansowe.
Zatem rzetelne zaprojektowanie i staranne wykonanie posadzki jest
zagadnieniem istotnym a poprawnie zaprojektowana i wykonana
posadzka może być wizytówką obiektu przemysłowego.
Prawidłowo zaprojektowany i wykonany podkład (beton, jastrych
cementowy, asfaltobeton) ma decydujące znaczenie dla zapewnienia
właściwej użyteczności i trwałości posadzki. Z tego powodu już na etapie
projektowania należy zebrać możliwie najwięcej danych służących do
określenia czynników mających wpływ na eksploatację posadzki.
Rozwiązanie projektowe powinno spełniać szereg wymagań
technicznych, eksploatacyjnych jak również ekonomicznie
uzasadnionych. Do podstawowych informacji koniecznych do
prawidłowego zaprojektowania należy zaliczyć:
 wartości obciążeń mechanicznych działających na posadzkę w tym
obciążenia pojawiające się sporadycznie lub jednorazowo a
wynikające z montażu maszyn produkcyjnych (np. ciężki sprzęt
transportowy czy też montażowy);
 obciążenia chemiczne (stężenie, temperatura i czas oddziaływania
substancji chemicznej) w tym także od często pomijanych
1 dr inż. Krzysztof Pogan - DEITERMANN Polska Sp. z o. o. - Centrum Doradztwa
POLYMENT - ul. Płk. Dąbka 17, 30-732 Kraków, tel./faks (12) 653-45-07, 653-45-14,
tel. kom.: 0-606 620-266, e-mail: polyment@deitermann.pl
2
środków używanych do czyszczenia, dezynfekcji czy konserwacji
posadzek;
 oczekiwania inwestora wobec tego ważnego i niejednokrotnie
najdroższego elementu w obiekcie (czas realizacji, estetyka,
łatwość utrzymania w czystości, łatwość odnawiania);
 wymagania określone normami branżowymi (BHP, ochrona
środowiska);
 funkcje pomieszczeń w obrębie jednego obiektu przemysłowego;
 położenie posadzki (wewnątrz lub na zewnątrz obiektu).
Wszystkie wymienione tu czynniki determinują projektanta do dokładnej
analizy przewidywanych warunków i znalezienia optymalnego
rozwiązania konstrukcyjnego i materiałowego.
Posadzki przemysłowe wykonuje się z różnych materiałów takich jak
beton, tworzywa sztuczne, kompozyty z żywic epoksydowych czy
poliuretanowych, płytki ceramiczne, kamień naturalny, asfalt lany,
asfaltobeton.
Główne różnice cech użytkowych posadzek przejawiają się w ich
wytrzymałości mechanicznej, termicznej, odporności na działanie
związków chemicznych, odporności na ścieranie i odporności na
starzenie.
POSADZKI BETONOWE
Konstrukcja posadzek betonowych w halach przemysłowych niewiele
odbiega od konstrukcji nawierzchni betonowej autostrady, przy czym w
halach występują często większe siły skupione pochodzące od ciężkich
wózków widłowych na małych twardych kołach, regałów wysokiego
składowania czy ciężkich maszyn produkcyjnych. Równocześnie
posadzki takie narażone są na ścieranie, uderzenia oraz agresję chemiczną
roztworów kwasów i zasad. Obciążenia chemiczne przejmowane są przez
powłoki ochronne z żywic nakładanych na wykonane wcześniej podłoże
betonowe. Obciążenia mechaniczne od sił tarcia na powierzchni posadzki
przejmują warstwy trudnościeralnych materiałów wcieranych w świeżą
płytę betonową.
Znajdujący się w hali podkład gruntowy musi być odpowiednio
przygotowany do przejęcia obciążeń przewidywanych na powierzchni
posadzki. Podkład gruntowy powinien charakteryzować się następującymi
cechami:
- możliwie dobra jednorodnością gruntu (zapewniającą równomierne
osiadanie)
- dobrą zagęszczalnością
 
3
- wystarczającą nośnością
- zapewnieniem odwodnienia
W określonych przypadkach niezbędne staje się zmodyfikowanie
podkładu gruntowego (np. poprzez stabilizację cementem) albo w ogóle
jego wymiana na podsypkę z frakcjonowanych żwirów lub tłucznia. W
zależności od obciążeń przypadającego na posadzkę wymagane jest
zapewnienie minimalnej wielkości wtórnego modułu odkształcenia
podłoża E v2. Ustalenie wielkości E v2 na budowie jest bardzo czasochłonne i
wymaga specjalistycznego sprzętu. Nieco szybciej, ale również
profesjonalnie można dokonać badania dynamicznego modułu
odkształcenia podłoża EVD. Przy zastosowaniu ugięciomierza
udarowego. Korzystając przy tym z odpowiednich tabel można szybko
ustalić wartość E v2 odpowiadającego pomierzonemu współczynnikowi
EVD. Dysponując jedynie samochodem ciężarowym na budowie można
w sposób przybliżony ustalić wartość E v2 na podstawie zagłębienia koła
samochodu w warstwie zgęszczonego podłoża gruntowego. Załadowany
samochód ciężarowy z obciążeniem na koło 50 kN winien wjeżdżać na
podłoże gruntowe z szybkością 4-6 km/h.
Podbudowa warstwa nośna posadzki:
W przypadku, gdy podkład gruntowy nie ma wystarczającej nośności
konieczne staje się wykonanie na zagęszczonym podkładzie gruntowym
podbudowy o określonej grubości. W niektórych niekorzystnych
sytuacjach na podłożu gruntowym układa się włókninę filtrująca
pozwalającą na lepsze odprowadzenie wody gruntowej i zabezpieczającą
przed przemieszczeniem podłoża gruntowego z materiałem podbudowy.
Chociaż w dzisiejszych czasach często wykonuje się jeszcze podbudowę
betonową pod posadzką to na podjecie decyzji, co do rodzaju podbudowy
maja wpływ dwa czynniki:
- ekonomiczny
- wyposażenia w sprzęt drogowy.
Sprzęt drogowy niezbędny staje się do wykonania podbudów mineralnych
z frakcjonowanych żwirów, tłucznia bądź gruntów stabilizowanych
cementem. Warstwę podbudowy należy zagęszczać przy użyciu walca lub
płyt wibracyjnych. Rodzaj i grubość warstwy podbudowy (min. 15 cm)
wynika z obciążenia posadzki.
Częstym błędem wykonawczym jest brak ochrony zagęszczonego podłoża
gruntowego lub podbudowy przed opadami atmosferycznymi (brak
szczelnego zadaszenia) gwarantującej niezmienność osiągniętego w
wyniku zagęszczenia dużej sztywności podłoża.
 
4
Posiadając jedynie samochód ciężarowy na budowie można w identyczny
sposób jak dla podłoża gruntowego również dal podbudowy ustalić
przybliżona wartość E v2 na podstawie zagłębienia koła samochodu w
warstwie podbudowy.
Izolacja przeciwwilgociowa i poślizgowa:
Przed wykonaniem płyty betonowej posadzki niezbędne staje się
wykonanie izolacji przeciwwilgociowej w następujących przypadkach:
- wysoki poziom wody gruntowej
- wykonanie w przyszłości posadzki żywicznej
- składowanie na powierzchni posadzki materiałów wrażliwych na
wilgoć.
Przy bardzo wysokich poziomach wody gruntowej niezbędne staje się
wykonanie opasek drenażowych.
W przypadku, gdy nie ma potrzeby wykonania izolacji
przeciwwilgociowej dobrze jest wykonać warstwę oddzielająca pod
budowę od płyty betonowej posadzki (warstwę poślizgową) w postaci 1
warstwy folii PE o gr. min 0,2 mm. Warstwa poślizgowa z 2 warstw folii
PE gr 0,2 mm jest niezbędna przy dużych i długotrwałych obciążeniach
oraz dużych rozstawach szczelin pozornych L>8 m. Folia PE będzie
spełniać rolę warstwy poślizgowej w posadzce tylko wtedy, gdy podłoże
pod nią (zagęszczony grunt lub podbudowa) jest równe.
W praktyce często łączy się funkcje wykonania warstwy
przeciwwilgociowej z warstwa poślizgową w posadzce w postaci 1
warstwy folii PE. Szczególnie właśnie wtedy należy chronić położoną już
folię przed uszkodzeniem poprzez ułożenie na niej:
- 5 cm chudego betonu
- 3 cm warstwy jastrychu cementowego
W przypadku braku warstwy ochronnej największe zniszczenia powstają
podczas układania zbrojenia tradycyjnego w postaci siatek stalowych.
Przy rezygnacji z warstwy poślizgowej w posadzce płyta betonowa łączy
się z podbudową i w wyniku skurczu betonu oraz zmian termicznych na
powierzchni posadzki dochodzi do powstania niekontrolowanych pęknięć
w płycie betonowej posadzki.
Płyta betonowa posadzki ze zbrojeniem rozproszonym:
Przy większych obciążeniach przewidywanych na powierzchni posadzki
zastosowanie minimalnej klasy betonu B 25 w wielu przypadkach okazuje
się niewystarczające z uwagi na stosunkowo niską jego wytrzymałość na
zginanie. Zwiększenie wytrzymałości płyty betonowej posadzki na
zginanie można osiągnąć poprzez:
 
5
- zastosowanie wyższej klasy betonu
- zastąpienie kruszyw naturalnych (żwiru) kruszywami łamanymi
(grysem)
- zastosowanie tradycyjnego zbrojenia w postaci 2 warstw siatek
stalowych
- zastosowanie zbrojenia rozproszonego w postaci włókien stalowych
„fibrobeton”
Pod pojęciem zbrojenia rozproszonego w płycie betonowej posadzki
należy rozumieć jedynie włókna stalowe. Włókna polipropylenowe pełnią
wyłącznie rolę zbrojenia przeciwskurczowego a czas jego działania jest
ograniczony do momentu, gdy beton sam zaczyna przenosić większe
naprężenia rozciągające niż włókno PP. Ponadto włókna PP nie podnoszą
w sposób znaczący wytrzymałości betonu na zginanie po 28 dniach
twardnienia.
Szczególnego znaczenia nabiera „fibrobeton” przy wszelkich
obciążeniach dynamicznych np. (przy spadaniu określonych przedmiotów
na posadzkę) jak i termicznych np. (gwałtowne podgrzanie fragmentu
posadzki). Występujące dynamiczne przeciążenie prowadzi do zarysowań
betonu, który jeśli nie jest zbrojony ulega zniszczeniu a w przypadku
żelbetu może ulec zniszczeniu beton pomierzy prętami, natomiast
„fibrobeton” pracuje dalej, dzięki zdolności do pochłaniania dostarczonej
mu energii. Po przejściu fali uderzeniowej powstałej w wyniku
dynamicznego obciążenia, sprężystość włókien powoduje domknięcie rys
powstałych w betonie, a posadzka nie traci swoich cech użytkowych.
Podstawową zaletą fiberbetonu jest jego pseudo-plastyczność, tzn.
niekruche zachowanie się pod obciążeniem oraz zdolność do hamowania
propagujących i otwierających się rys.
Najczęściej stosowane w posadzkach na gruncie są włókna stalowe z
drutu o śr. 1,0 mm i dł. 50,0 mm. „DEITERMANN POLSKA” propaguje
włókna o charakterystycznym kształcie:
- spłaszczona środkowa cześć włókna (poprzez zmianę przekroju włókna
na jego długość otrzymuje się jego lepsze zakotwienie w betonie)
- ryflowanie (wgnioty) na bocznych płaszczyznach włókna powodują
lepszą współpracę włókna z betonem w fazie tzw. „młodego betonu”
(włókna te przenoszą również naprężenia skurczowe w betonie) i
umożliwiają rezygnację ze stosowania włókien PP.
Określenie niezbędnej ilości włókien w 1 m 3 odbywa się na etapie
projektowania posadzki. Obliczeń dokonuje się wyłącznie metodami
numerycznymi. Jednak minimalne dozowanie włókien nie powinno być
mniejsze niż 20 kg/m 3 betonu z uwagi na przestrzenne rozmieszczenie ich
w betonie i wzajemna współpracę miedzy włóknami.
Teoretycznie rzecz biorąc istnieje możliwość wariantowania rozwiązań
np. cieńsza płyta posadzki przy większej ilości włókien albo grubsza płyta
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin