Wypalenie zawodowe a poczucie sensu życia lekarzy internistów.pdf

(102 KB) Pobierz
87787082 UNPDF
Wstęp
Choroba i zdrowotne niedomagania dotykają każdego. W takich momentach często udajemy się po
fachową pomoc. Siadając naprzeciw lekarza oczekujemy zainteresowania naszą osobą i
życzliwości. Wielu jednak zostaje potraktowanych przedmiotowo i machinalnie. Warto zastanowić
się nad problemem, dlaczego osoba, lekarz, który ma nam pomóc, który powinien być nastawiony
do nas życzliwie traktuje nas jak zło konieczne, dlaczego nie traktuje nas jak człowieka...?
W tej pracy poruszone są dwie kwestie: wypalenia zawodowego oraz poczucia sensu życia.
Zarówno obniżone poczucie sensu własnego życia, swoich działań jak i istniejący syndrom
wypalenia zawodowego może być odpowiedzialny za tak nieprzystające do zawodu lekarza
traktowanie pacjentów.
W przeprowadzonych badaniach ważnym celem było sprawdzić czy zachodzi związek i jak
kształtuje się związek między syndromem wypalenia zawodowego a poczuciem sensu życia wśród
badanych lekarzy internistów. Wyniki badań dadzą nam odpowiedź również jaki typ zachowań i
przeżyć związanych z praca charakteryzuje badanych lekarzy oraz jaki poziom poczucia sensu
życia posiadają badani interniści.
Sens życia w literaturze przedmiotu
Sens powszechnie oznacza, czy też wyraża właściwe znaczenie, logiczność, rozsądek, rozum. (W.
Kopaliński, 1989). Sensu dopatrujemy się tam gdzie znajdujemy treść, wymowę, wartość,
logiczność a także możliwości istotnych przeżyć i doświadczeń. Jest to odwołanie się do znaczenia
łacińskiego „sensu”.
W języku angielskim mówi się, że coś jest sensowne, ma sens, gdy pracuje, funkcjonuje, działa
prawidłowo, bez zakłóceń. Określenie „sens” używane przez logików odnosi się do tego, co
możliwe jest do zakwalifikowania jako prawidłowe lub fałszywe (S. Sarnowski, 2001).
W psychologii „sens” zawsze kojarzy się z życiem (egzystencją). Na tej płaszczyźnie jest on
rozważany jako potrzeba, doznanie, poczucie itd. W kontekście poczucia termin „sens” poszerza
swoje znaczenie. Kiedy przyznajemy się do posiadania lub braku poczucia sensu to odnosimy go do
siebie, do własnego życia, własnych refleksji, decyzji własnego działania. Jednostka ma poczucie
sensu, jeżeli żywi przekonanie, że dany aspekt rzeczywistości ma dla niej jakiekolwiek znaczenie.
Poczucie sensu to fakt realnego, podmiotowego doświadczenia i przeżywania. Termin „poczucie” –
pisze T. Jaworska (2000) – to miara doznawania i doświadczenia; to wyraz akceptacji, siły i
nastawienia. Źródłem poczucia jest osobiste doświadczenie w konkretnych sytuacjach, w
perspektywie oceny, wyborów, decyzji, działań .”
Poczucie występuje wówczas, gdy jednostka opiera się na mało sprecyzowanych,
nieuporządkowanych przekonaniach, nie mających jeszcze postaci twierdzeń. Jest rodzajem
uczucia, wrażenia, przeświadczenia, które w określony sposób generuje ludzkie zachowanie i
kieruje nimi.
Problematyka sensu życia, na grunt psychologii dostała się z teorii filozofii egzystencjonalnej, a
określając dokładniej z jej „pozytywnego” prądu zwanego filozofią nadziei. Psycholodzy
humanistyczni (a także psychiatrzy) za ojca chrzestnego swojego kierunku uważają (chociaż
niejednomyślnie) Kirkegaarda (B. Pilecka, 1986).
W wielu koncepcjach psychologicznych problem sensu życia, jako dająca się wyodrębnić
właściwość człowieka, był często niedostrzegany. Tak ma się rzecz w koncepcjach, w których
naturę ludzką upatrywano w biologii (behawioryzm, psychoanaliza).
W przeciwieństwie do behawioryzmu i psychoanalizy szerzej problemem sensu życia zajmuje się
psychologia humanistyczna, dla której człowiek jest istotą poszukującą sensu życia, twórczą,
dążącą do samorealizacji (J. Mariański, 1990).
Psychologia humanistyczna ujmuje człowieka w jedność bio–psycho–duchową. Człowieka w tak
ujętej jedności ożywia dążenie do sensu (A. Szymanowska, 1996). Głównym przedstawicielem tego
nurtu jest V. E. Frankl – neuropsycholog wiedeński, twórca logoterapii, czyli terapii związanej z
tworzeniem sensu życia. Logoterapia nie narzuca określonego sensu, lecz zmierza do tego, aby
człowiek sam odkrył sens swojego życia. Logoterapia znalazła licznych zwolenników. Jednym z
nich jest K. Popielski, który na niej opiera swoje dociekania i rozważania o sensie życia człowieka.
Dopełnieniem psychologicznego postrzegania sensu życia jest postrzeganie socjologiczne, w
którym do indywidualnego wymiaru sensu życia dodaje się wymiar społeczno – kulturowy. Nie
sposób z życia człowieka wyeliminować czynniki makrospołeczne – ważne źródło sensu życia i
pozytywnego doświadczania wartości. Sens życia konstytuuje się w komunikacji społecznej, w
relacjach z innymi ludźmi. Jednostka przeżywa go, gdy wychodzi poza siebie, poświęca się dla
innych, daje swoje dobro i prawdę innym. Nie powinno to oznaczać zaprzestania bycia sobą (J.
Mariański, 1990).
Sens życia - wg V.E. Frankla – „stan podmiotowej satysfakcji jednostki związany z działaniem
celowym i ukierunkowanym na wartości” (za K. Popielisk, 1996). A. Schaff (1986) natomiast
definiuje „sens życia” jako „treści, które motywują działania człowieka, dając mu poczucie
zadowolenia ze spełnionego zadania, jeśli wynik działań jest pozytywny (…) a posiadane przez
człowieka zinternalizowanego przezeń sensu życia jest wartością pozytywną”.
Sens życia jest ściśle powiązany z wartością a raczej wartościami najważniejszymi dla danego
człowieka. Zgodnych co do istnienia tego związku jest wielu autorów podejmujących się próby
zdefiniowania pojęcia „sens życia”. Oprócz cytowanych powyżej K. Popielskiego oraz A. Schaffa
można tu wymienić takich badaczy: K. Obuchowski (1983, 1995), M. Bocheński (1993), I.
Jazukiewicz (2001), Z. Ziembiński (1981), R. Jadczak (2001), T.Czeżowski (1989), K. Kmiecik-
Baran (1995), B. Mróz (1993).
Określenie „sens życia” – wg Z. Ziembińskiego (1981) – używa się w następujących kontekstach:
indywidualistyczno – egzystencjonalnym: ocena wartości życia jako życia,
indywidualistyczno – psychologicznym: wyszukiwanie wartości, dla których warto znosić
życie,
w ocenie innych ludzi,
w świetle społecznie uznanych wartości,
społeczno – instrumentalnym: ocena czyjegoś życia w aspekcie przydatności dla innych,
ponadscjentystycznym,
eschatologicznym,
ontologicznym.
R. Jadczak (2001, ss. 74-75) wyróżnia dwa stanowiska, dwie drogi kształtowania się sensu życia:
1. Sns życia odkrywa się w już danych przedmiotach mających wartość dodatnią.
2. Żciu nadaje się sens kreując przedmioty wartościowe.
Oba te stanowiska mogą być i bywają nierozdzielne, nie wykluczają się wzajemnie lecz przenikają
przez siebie kształtując sens życia i zarazem przeciwdziałając bezsensowi egzystencji każdego
człowieka.
Z. Zaborowski (1997, s. 140 – 142) wyróżnił rodzaje sensu życia z punktu widzenia jego treści:
sens życia jako utrzymywanie się przy życiu i jego przedłużenie,
sens życia polegający na pełnieniu określonych ról i coraz lepszym „urządzaniu się”,
sens życia związany z realizacją wartości moralnych, społecznych, religijnych,
wychowawczych,
sens życia jako transgresja aktualnej sytuacji życiowej,
sens życia jako użycie życia tzn. konsumpcja, rozrywka, przygoda w myśl zasady: carpe
diem,
sens życia połączony z twórczością i samorealizacją.
Wymienione typy sensów życia nie są rozłączne. Najczęściej ludzie afirmują różne sensy życia.
Autor zaznacza, że rodzaje te mają charakter empiryczny, a nie normatywny.
Koncepcja sensu życia – proponowana przez K. Obuchowskiego (1983) to układ przekonań, sądów
jednostki mniej lub bardziej świadomych dotyczących jej perspektywistycznych zadań życiowych.
Zawiera odpowiedź na pytanie, jakie stawia sobie podmiot – człowiek, po co żyć, dlaczego i w jaki
sposób postępować w swym życiu, stanowi plan działalności życiowej jednostki, który zawiera cel i
program działania nastawiony na realizację.
Opiera się ona na założeniu, że „jest to nasz własny wytwór intelektualny, odpowiada on treści
wiedzy podstawowej, a więc tej, w której zawarta jest odpowiedź na pytanie o to, czym jest świat,
czym jest człowiek i kim jestem jako człowiek w tym świecie. (…) Sens życia jest powiązany
wiedzą podstawową oraz zakorzeniony w biografii „jednostki” (K. Obuchowski, 2001). Wybór
koncepcji sensu życia i jego zgodność z wybraną drogą życia może mieć związek z instynktem
człowieka bądź jego sytuacją życiową. Oba te czynniki mogą pomóc w odkryciu własnej koncepcji
sensu życia lub blokować odkrycie tejże koncepcji.
Zdaniem Obuchowskiego , mając sens życia zrozumiały przez nas i dobrze ulokowany w
zrozumiałym świecie wiemy, po co podejmujemy działania, co jest dla nas ważne ostatecznie, a z
czego łatwo możemy zrezygnować. To zapewnia niezwykłą siłę motywacji i skuteczność, bo nie
chodzi tylko o upór, ale o sensowny upór”. edług autora „Rozumiejąc swój sens możemy go w
wypadku konieczności modyfikować nie rezygnując z tego co istotne lub nawet wymienić, ale
świadomie wiedząc dlaczego to czynimy” (Ibidem).
J. Mariański (1990, s. 96 – 97) wyróżnia trzy drogi odnajdywania sensu życia:
1. Emocjonalne odczuwanie radości życia.
2. Umiłowanie celu i zadania, które mamy wykonać w życiu.
3. Postawienie sobie celów pozaegoistycznych i transcendentalnych.
Treść koncepcji sensu życia wynika z hierarchii wartości, a wartość jest przecież „odpowiednia na
potrzebę”, dlatego należałoby analizować sens życia jako potrzebę człowieka. Współcześni polscy
badacze psychologowie i socjologowie między innymi K. Obuchowski i K. Popielski (zwolennik
logoterapii) zajmujący się zagadnieniem sensu życia wychodzą w swych teoriach odmiennych
założeń filozoficznych, antropologicznych. Różne jest ich podejście do problematyki sensu życia.
Jednakże, zarówno K. Obuchowski, jak i K. Popielski ujmują sens życia jako potrzebę człowieka.
Potrzebę typową tylko i wyłącznie dla ludzi.
Obecność poczucia sensu życia w życiu człowiek przejawia się w formie „posiadania” lub „braku”,
czyli bezsensu. Bezsens jest pozornym brakiem sensu. Sprowadza się do trudności w zakresie
odnalezienia sensu własnego, bo doświadczający bezsensu człowiek nie może orzekać o bezsensie
życia innych ludzi. Poczucie bezsensu może mieć różne uwarunkowania. Może być spowodowane
zarówno czynnikami obiektywnymi (sytuacyjne trudności w realizacji uznanych wartości), jak i
wewnętrznymi (podmiotowymi) wiążącymi się z napięciami subiektywnymi o różnej treści. Może
pojawić się ono zarówno wtedy, gdy człowiek nie ma wartości nadrzędnych, stanowiących linię
przewodnią jego życia, jak i wtedy, gdy mając koncepcję życia nie może jej zrealizować z przyczyn
obiektywnych, lub subiektywnych (J. Mariański, 1990).
Wypalenie zawodowe
Terminem „wypalenie” posługujemy się, gdy jest mowa o zjawisku, o koncepcji, o konstrukcie
teoretycznym. Określenie „wypalanie się” stosujemy, kiedy kontekst znaczeniowy wyraźnie
wskazuje na proces psychologiczny, na mechanizmy poddane dynamice zmian. W kontekście pracy
zawodowej zawsze mówimy o wypaleniu.
Wypalenie zawodowe dotyczy osób pracujących na rzecz innych ludzi, u których bliska współpraca
z ludźmi stanowi istotę profesjonalnego działania. Do grupy zawodów narażonych na wypalenie
zawodowe zaliczamy między innymi: lekarzy, pielęgniarki, nauczycieli, policjantów, psychologów
(H. Sęk, 2000).
Zarówno definicje wypalenia jak i teorie dotyczące wypalenia zawodowego są różnorodne. A. Pines
i E. Aronson (2000, s.32-57), są autorami jednej z definicji ich zdaniem wypalenie zawodowe jest
stanem fizycznego, emocjonalnego i psychicznego wyczerpania spowodowanym przez długotrwałe
zaangażowanie w sytuacje, które są obciążające pod względem emocjonalnym. H. Sęk (2000),
natomiast, wypalenie zawodowe definiuje jako: „zespół objawów pojawiających się u osób
wykonujących zawody, w których bliski kontakt interpersonalny i cechy osobowości
profesjonalisty stanowią podstawowy instrument czynności zawodowych decydujących o poziomie
wykonywania zawodu, o sukcesach i niepowodzeniach zawodowych”.
Kluczowym czynnikiem dla rozwoju wypalenia jest, na co wskazują wszystkie definicje,
doświadczanie niepowodzenia w zmaganiu się ze stresem i powstanie przekonania o niemożności
skutecznego radzenia sobie z trudnościami, uciążliwościami, konfliktami, frustracjami w życiu
zawodowym. Podobnym przeżyciem jest doświadczanie niezgodności pomiędzy oczekiwaniami
zawodowymi a realiami zawodu. Konfrontacja marzeń z rzeczywistością może doprowadzić do
rozczarowania, frustracji, utraty złudzeń.
Nie należy zakładać, że wypalenie zawodowe uzależnione jest tylko od wyczerpania
emocjonalnego, które jest niczym innym jak stresem. Musielibyśmy wtedy postawić znak równości
pomiędzy wypaleniem zawodowym i stresem, a wszelkie badania nad wypaleniem zawodowym
stanowiłyby tylko i wyłącznie replikę tego, co od dawna było definiowane i badane pod pojęciem
stresu. A, jak wiadomo, stres nie musi powodować wypalenia.
Doświadczane przez człowieka zjawisko wypalenia zawodowego jest indywidualnym doznaniem
stresu osadzonego w kontekście złożonych relacji społecznych.
Specyfika pracy lekarza internisty
Lekarz to mówiąc najogólniej osoba zajmująca się profesjonalnym leczeniem chorych i
zapobieganiem chorobom, posiadająca odpowiednie wykształcenie. W Polsce wykonywanie
zawodu lekarza reguluje ustawa o zawodzie lekarza z dnia 5 grudnia 1996 roku. Art.1 mówi o
zakresie świadczeń zdrowotnych, jakie leżą w kompetencji lekarza, są to:
badanie stanu zdrowia,
rozpoznawanie chorób i zapobieganie im,
leczenie i rehabilitacja chorych,
udzielanie porad lekarskich,
wydawanie opinii i orzeczeń lekarskich,
prowadzenie prac badawczych w dziedzinie nauk medycznych lub promocji zdrowia,
nauczanie zawodu lekarza (www.nil.org.pl/prawo/ustawzl1.htm).
Tytuł lekarza uzyskuje się po ukończeniu studiów w akademii medycznej lub na wydziale
lekarskim uniwersytetu. Jednakże samo ukończenia studiów lekarskich nie zezwala na
podejmowanie zawodu lekarza. Konieczne jest odbycie minimum rocznego stażu podyplomowego.
Do obowiązku każdego z lekarzy należy ciągłe podnoszenie kwalifikacji. Podstawowym tokiem
podnoszenia kwalifikacji jest zdobywanie specjalizacji. Wyróżnia się lekarzy specjalizacji
podstawowych, są to miedzy innymi: pediatrzy, interniści, chirurdzy, ginekolodzy, neurolodzy oraz
lekarzy specjalizacji szczegółowych. Specjalizacje szczegółowe są to specjalizacje, które zdobywa
się na bazie niektórych specjalizacji podstawowych, np. na bazie specjalizacji z interny można
specjalizować się w nefrologii, endokrynologii, kardiologii, geriatrii, gastrologii i innych.
Interna - zwana inaczej „chorobami wewnętrznymi” - uznawana jest za królową nauk medycznych.
Zajmuje się ona chorobami niewymagającymi zabiegów chirurgicznych, a wymagającymi
farmakoterapii, czy też terapii dietą. Od niej swój początek biorą inne specjalizacje wymienione
wyżej jako specjalizacje szczegółowe. Interna sprowadza do myślenia o człowieku – pacjencie jako
o całości, a nie wyselekcjonowanym układzie anatomicznym czy tez jednostce chorobowej.
Lekarze chorób wewnętrznych, czyli interniści pracują w zamkniętej opiece zdrowotnej, czyli w
szpitalach zarówno dużych klinicznych, gdzie mają dostęp do najbardziej nowoczesnych rozwiązań
techniki analityczno-laboratoryjnej jak i w małych szpitalach powiatowych, gdzie dostęp do
nowoczesnej diagnostyki i techniki leczniczej jest bardzo utrudniony. Miejscem pracy internistów
jest również otwarta opieka zdrowotna, czyli zakłady opieki zdrowotnej zwane przychodniami
rejonowymi.
Od czasu transformacji ustrojowej w Polsce, to znaczy od roku 1989 doszło do wielu zmian.
Zmiany te nie ominęły również systemu opieki zdrowotnej czy też zawodów medycznych.
W tym miejscu trzeba wspomnieć o sytuacji przed rokiem 1989. Służba zdrowia w całości była
refundowana przez skarb państwa. Każdy lekarz miał możliwość nieodpłatnego kierowania swoich
Zgłoś jeśli naruszono regulamin