WYKŁAD VI
Przepisy merytoryczne :
· §20 w przepisach merytorycznych można wydzielić przepisy ogólne i przepisy szczególne
· Wydzielone przepisy ogólne oznacza się nazwą Przepisy ogólne można je scharakteryzować grupy tematyczne oznaczać nazwami charakteryzującymi treści każdej z grup.
· Budowa aktu prawne na zasadzie od ogółu do szczegółu znajduje swoje uzasadnienie również w jednej z dyrektyw wykładu ( argument ) zgodnie z którą przepis prawny należy interpretować z uwzględnieniem jego miejsca w systematyce aktu prawnego którym jest on zawarty
· Nieodpowiednie umiejscowienie przepisów ogólnych może zaburzać ich zakres oddziaływania. Dobrym przykładem tego są same ZTP
· Rozdział I przepisy ogólne umieszczono w nich nie na samym początku aktu lecz w ramach Działu I dotyczącego projektów ustaw. Spowodowało oto że mimo iż w większości zasady wyrażone w tym rozdziale odnoszą się do wszystkich rodzajów aktów prawnych formułowaniu stosuje się ich do aktów wykonawczych. W takiej sytuacji należało najpierw wydzielić dział I przepisy ogólne i zawrzeć w nim odpowiednie zredagowane zasady ogółu odnoszące się do wszystkich AKTÓW PRAWNYCH .
· To czy merytorycznie wyodrębniony przepisy ogólne należy formalnie zgrupować i odpowiednio oznaczyć zależy od tego jaką objętość ma dany akt prawny. Im większa jest ta objętość tym silniej należy zalecać dokonanie takiego formalnego wyodrębnienia
· Wada3tólnZasada wyrażona w 20 ust 2 w stosunku do ogólnych zasad systematyzacji przepisów aktu które zostały wyrażone w art. 60, 61,62 Z przepisów tych wynika że wydzielenie przepisów ogólnym powinno się odbywać według następujących reguł :
· Jeśli przepisy ogólne grupują artykuły to otrzymają nazwę rozdział który to jest numerowany cyfrą arabską jeśli grupują one rozdziały – otrzymują nazwę rozdział i są numerowane cyfrą rzymską a jeśli grupują działy nazwę tytuł i są numerowane cyfrą rzymską itd. Więcej
· Nazwa jednostki systematyzacyjnej wyższego stopnia składa się z wyrazów części księga tytuł dział rozdział z odpowiednią cyfrą porządkową oraz ze zwrotu przepisy ogólne rozpoczętą wielka literą rozpoczętą od nowego wiersza.
Odpowiednik stosujący się do rozporządzenia:
· $ 125 w przepisach ogólnych rozporządzenia
· Określa się jego przedmiot w szczególność wtedy gdy tytuł rozporządzenia jest zwięzły i nie zawiera szczegółowej informacji o wszystkich sprawach uregulowanych w rozporządzeniu rozpoczyna przepisów od wyrazów „rozporządzenie określa ……”
· Postanowienia i stosowane w rozporządzeniu skróty
· Zgodnie z tym przepisem na początku aktu powinny się znaleźć kolejno przepisy:
· Określające zakres spraw regulowanych aktem i podmiotów których ona dotyczy lub spraw i podmiotów wyłączonych spod jej regulacji
· Objaśnić użyte w akcie skróty i pojęcia , zawiera inne niż wskazane wyżej postanowienia wskazane dla wszystkich albo dla większości przepisów merytorycznych zawartych w akcie
· Zasady wyrażone w tym przepisie stosuje się tylko wtedy gdy w danym akcie prawnym wyodrębniono bla bla
· Nap oczątku klauzula kolizyjna która rozstrzyga zakres zastosowania danego aktu Zamieszczenie na początku danego aktu stosowanych w nim definicji i skrótów oraz wszelkich postanowień wspólnych dla całego aktu jest zgodne z postulatami
W USTAWIE:
· Pierwszym przepisem aktu powinien być przepis określający zakres spraw regulowanych aktem ( zakres przedmioty) i Pomietowy których on dotyczy ( podmiotowy) Określenie to może uzupełnione w sposobów negatywne
określenie spraw podmiotów włączonych spod regulacji tego aktu.
Przepisy merytoryczne ( rozporządzenia)
$ 121.1 tekst rozporządzenia rozpoczyna się od przytoczenia przepisu ustawy zawierającego upoważnienie ustawy jako podstawy prawnej wydania rozporządzenia
· Jeżeli upoważnienie ustawowe jest wyrażone w kilku przepisów jako podstawę …. Bla bla
· 123 pkt.1 wynika że przepis określający przedmiot rozporządzenia zamieszcza się w szczególności wtedy gdy tytuł rozporządzenia jest zwięzły nie zawiera szczegółowej info o wszystkich sprawach regulowanych w rozporządzenia Oznacza to że przepis określający przedmiot rozporządzenia musi być znacznie bardziej precyzyjny … bla bla
· Jeśli rozporządzenie nie reguluje w sposób wyczerpujący spraw przekazanych w upoważnieniu ustawowym w przepisie ogólnym tego rozporządzenia powinna się znaleźć info. o tym jakie sprawy nie zostały uregulowane w danym rozporządzeniu
Zakres spraw przepisów merytorycznych
· Przepisy pełnią ważną funkcję normatywną wyrażoną one normy kolizyjne a więc normy które pozwalają rozwiązywać w procesie stosowania problemy wynikające ze zbiegu przepisów Dzięki prawidłowemu posługiwaniu takimi normami wydaje się realizować postulat niesprzeczności systemu prawnego. Przepisy wyrażające normy zawierają jednocześnie informację o tych
Przepisy merytoryczne:
· To właśnie odmienna rola przepisów określających zakres aktu od jego tytułu powoduje że4
· Przepisy określające zakres aktu muszą być znacznie bardziej precyzyjne od tytułu
· Nawet jeśli zakres aktu został dostatnie precyzyjnie określone w tytule należy go … bla bla
· Warunkiem poprawnego i zwięzłego określenie przedmiotowego i podmiotowego zakresu spraw regulowanych w danym akcie jest przestrzeganie zasady wyrażonej w $ e ust 2 ZTP w myśl której w akcie nie zamieszcza się przepisów które regulowałyby sprawy wykraczające poza wyznaczony przez nią zakres przedmioty oraz podmiotowy
· Najczęściej i stosunkowo najzgrabniej zakres przedmiotowy aktu wyraża się przy użyciu zwrotu „określa się, stanowi”
Przykład: art. 1 ustawa z dnia o bla bla stanowi ….
· Innym zwrotem służącym określeniu spraw „reguluje”
· „normuje”
· Dotyczy zakres podmiotowy
· Warunkowe wyłączenie jakiegoś zakresu regulacji wymaga zwrotu Często używa się „nie stosuje się jeżeli”
· W przepisie określającym zakres spraw regulowanych danym aktem nie powinno się zawierać innych treści w szczególności nie powinno się jednocześnie wyrażać postanowień ogólnych
· Jeżeli w danym akcie nie zostają wyrażone odpowiednie normy kolizyjne wówczas znajdą zastosowanie:
· Ogólne normy kolizyjne wyrażone w aktach wyższego rzędu
· Szczególne normy kolizyjne wyrażone w innej ustawie
· Reguły kolizyjne powszechnie przyjmowane w orzecznictwie i doktrynie
· Szczególnymi przypadkami ogólnych norm kolizyjnych są :
· Normy rozstrzygające konflikty pomiędzy systemami prawnymi
· Zasada pierwszeństwa ustawy : 92 art. konstytucji
· Do reguł kolizyjnych można zaliczyć takie reguły jak :
· Norma wyższego rzedy reguluje niższego itp. 1 nadrzędna uchyl nadrzędna, późniejsza wcześniejszą , (uzupełnić )
· Reguły stanowiące konsekwencje ich hierarchii takie jak : ustawa później podrzędna nie uchyla ustawy wcześniej nadrzędnej
· Ustawa ……
· Drugim elementem przepisów powinien być słowniczek
· Zawarcie przesłanki formułowanie definicji danego określenia 146 ZTP
Definicje i skróty w rozporządzeniu:
· Szczególni należy podkreślić ze w aktach wykonawczych bez upoważnienie ustawowego nie formułuje się definicji ustalających znaczenia określeń ustawowych w szczególności w akcie wykonawczym nie formułuje się definicji które ustalałby znaczenia określeń zawartych w ustawie upoważniającej
· W słowniczku powinny się znaleźć tylko definicje danych określeń a nie normy postępowania
· Zawarte w danym rozporządzenie definicję będą stosowane tylko do określeń użytych w tym rozporządzeniu Dlatego też najbardziej stosowane są zwroty sygnalizują ten zakres takie o jakich mowa w 148 ZTP
· Skrótów nie wprowadza się w tym samym przepisie którym formułuje się definicje ( 154 ust. 4 ZTP) stosunków najmniej problemów stwarza wprowadzenie skrótów w tym przepisów dane go aktu w którym po raz pierwszy zostało użyte skrócone określenie
· Dane określenie ma być użyte w jednym znaczeniu w obrębie całego jego definicję zamieszcza się w przepisach ogólnych akty 150 art. ZTP
· Jeżeli danego określenie ma być używane w jednym znaczeniu w obrębie całej jednostki systematyzujące .. bla bla
· Jeżeli akt zawiera rozbudowane przepisu ogólne i wiele wielokrotnie powtarzających się określeń … bla
Konstruowanie definicji
· Jeśli dane określenie jest wieloznaczne znaczenie należy skonstruować jego definicje
· Nieostrość danego określenia, gdy nie można go zastąpić należy stworzyć jego definicję
· Dane określenie nie jest powszechnie zrozumiane należy stworzyć jego definicje $ 8 ust.1 ZTP
· Zrozumiane na terenie całego kraju
· Używane współcześnie i nie należy się posługiwać archaizmami
· Rozumiane tak samo w społ , bez używania wyrażeń środowiskowych
· Należy stwierdzić czy określenie jest poprawne
· Ustalenie nowego znaczenia dla danego określenia które może być różnie rozumiane
· Konieczność korzystanie to wynika z wykładni językowej i poprawnie przyjęte znaczenie jako zasady pierwszeństwa
· Inne znaczenie niż poprawne użycie słowa to trzeba sformułować jego definicję w ustawie
· § 10 ZTP
Odstąpienie od zasady konsekwencji terminologicznej :
· §147 ust 2 formułuje sposób postępowania gdy należy odstąpić od zasady wyrażonej w $ 147 ust.1 .
· §9 ZTP w ustawie należy się posługiwać się zwrotami użytymi w ustawie podstawowej dla danej dziedziny spraw. Prymat decyzji kodeksowej - ZASADA
· Definicje kodeksowe mają zadanie wykończeniowe znaczące dla systemu prawa
DEFINICJA KODEKSOWA - ZAKOŃCZENIE
5
e.debowska5