Iluzje codziennosci.pdf

(3773 KB) Pobierz
679532867 UNPDF
Jarosław Świątek
Iluzje codzienności
czy postrzegamy świat taki, jakim jest on naprawdę?
679532867.001.png
Iluzje codzienności
czy postrzegamy świat taki, jakim jest on naprawdę?
© Jarosław Świątek
Polski Portal Psychologii Społecznej
2
Spis treści
Podstawowy problem ...........................................................................................4
Konformizm..........................................................................................................7
Efekt kontrastu.....................................................................................................10
Przetwarzanie informacji - czy jesteśmy racjonalni?..........................................14
Figle pamięci.......................................................................................................18
Deformacje w postrzeganiu ludzi........................................................................22
Mechanizmy obronne ego...................................................................................31
Iluzja wolnej woli................................................................................................38
Podsumowanie.....................................................................................................45
Literatura.............................................................................................................47
O autorze.............................................................................................................49
3
Podstawowy problem
Pomiędzy tymi dwoma skrajnymi biegunami są ci, którzy uważają, że prawda
prawda ponad wszelką wątpliwość istnieje i wszystko można do niej
sprowadzić.
istnieje, ale nie wszystko można przedstawić tak, aby nią było lub nie.
Niezależnie od tego, który biegun przyjmiemy, borykać się będziemy
z odpowiedzią na pytanie - „Czym jest prawda”?
Otóż prawda jest określana zamiennie ze słowami „obiektywna rzeczywistość”,
która oznacza, iż dane zjawisko (tak społeczne, jak fizyczne) nie zmienia swojej
wartości ogólnej, kształtu w tych samych okolicznościach, w których występuje,
niezależnie od tego jakich narzędzi pomiaru (np. osób, które obserwują to
zjawisko) używamy. Oznacza ona zatem coś stałego i rządzącego się
konkretnymi prawami fizycznymi, społecznymi itp.
Należy podkreślić rolę kontekstu , która stanowi tak ważną rzecz przy
definiowaniu prawdy. Wystarczy zmienić warunki, w których dane zjawisko
występuje, żeby ogólne twierdzenie (prawda) nie było już aktualne.
4
edni powiadają, że obiektywna prawda nie istnieje. Inni - że obiektywna
679532867.002.png
I tak np. jeśli przyjmujemy za prawdę następującą sentencję: „Przedmiot
martwy, upuszczony na ziemię, zawsze na nią spadnie, ze względu na działające
prawo ciążenia”, to kontekstem tutaj będzie świat, w którym funkcjonujemy -
planeta Ziemia.
Jeśli bowiem do tego zdania dodamy słowa „..., także w przestrzeni
kosmicznej”, to prawdziwość poprzedniego zdania obraca nam się w fałsz.
To właśnie rolę kontekstu wykorzystuje wielu filozofów i przedstawicieli nauk
humanistycznych dowodząc, że obiektywnej prawdy po prostu nie ma, bo cały
czas można dokonywać manipulacji kontekstów.
Jest to oczywiście spore nadużycie, ponieważ aby dane zjawisko zawsze było
obiektywnie zachodzące, muszą być spełnione określone warunki, które nie tyle
stanowią kontekst, ile są składowymi owej prawdy.
Logicznym jest, że w przestrzeni kosmicznej nie zaobserwujemy efektów prawa
ciążenia, ponieważ jego źródłem są ciała niebieskie, których siła grawitacyjna
słabnie wraz z odległością od nich. Nie zmienia to faktu, że siła ciążenia (choć
może być zróżnicowana - inna jest na Księżycu, inna na Ziemi) zachodzi zawsze
w tych samych warunkach i to nazywane jest obiektywną prawdą.
W określeniu prawdy problem często stanowią narzędzia pomiaru. Zdarza się im
mieć różne skale. O ile da się je sprowadzić do wspólnej lub zamienić w taki
sposób, aby były one dla siebie odpowiednie i wyrażały wszelkie wartości na
swój sposób (określając te same warunki co pozostałe), to można skutecznie
nazwać coś zjawiskiem obiektywnej rzeczywistości. Jeśli jednak tak nie jest, to
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin