1 - Podstawowe techniki.pdf

(354 KB) Pobierz
14824304 UNPDF
Podstawowe techniki: Lustrzanka jednoobiektywowa
Lustrzanka jednoobiektywowa jest najbardziej wyrafinowanym narzħdziem do robienia zdjħę
dostħpnym w dzisiejszych czasach.
Ze wszystkich rodzajw aparatw dostħpnych obecnie na rynku, lustrzanki jednoobiektywowe na film
o szerokoĻci 35 mm sĢ sprzħtem niewĢtpliwie najbardziej popularnym wĻrd osb traktujĢcych
fotografiħ powaŇnie. ýĢczĢc wyrafinowane moŇliwoĻci ze zwartĢ i lekkĢ konstrukcjĢ. lustrzanki sĢ
doskonaþymi aparatami do fotografii reporterskiej, sportowej, turystycznej, a takŇe do robienia zdjħę
niepozowanych. Niewielkie rozmiary i wszechstronnoĻę to dwie gþwne zalety, dziħki ktrym na
lustrzankach moŇna polegaę w kaŇdej sytuacji. MoŇliwoĻę zmiany obiektywu sprawia, Ňe moŇemy
robię wþaĻnie takie zdjħcia, o jakie nam chodzi. W obecnych czasach komputerowe "mzgi" lustrzanek
jednoobiektywowych najwyŇszej klasy, takich jak te z serii EOS, zautomatyzowaþy proces
fotografowania do tego stopnia, Ňe fotograf moŇe skupię siħ wyþĢcznie na treĻci zdjħcia. MoŇna
dosþownie zaprogramowaę aparat tak, aby dopasowaþ siħ do panujĢcych warunkw ekspozycji. To
naprawdħ duŇe uþatwienie, bo przecieŇ wysublimowane piħkno krajobrazu wymaga innych ustawieı
niŇ szybkoĻę i dynamika sportowych wydarzeı. Co wiħcej, polegajĢc na nowoczesnej i precyzyjnej
technologii systemu automatycznego ustawienia ostroĻci, moŇemy uchwycię na zdjħciu te szczeglne,
niepowtarzalne momenty, ktre najprawdopodobniej umknħþyby przy rħcznym ustawieniu.
Zrozumienie kilku podstawowych zasad fotografii pomoŇe nam cieszyę siħ wyrafinowanymi
moŇliwoĻciami naszego aparatu, a co najwaŇniejsze, robię lepsze zdjħcia.
Lustrzanka jednoobiektywowa a kompaktowy aparat fotograficzny
Wielkim udogodnieniem oferowanym przez lustrzanki jednoobiektywowe
jest ich konstrukcja, oparta o system TTL, dziħki ktremu fotografujĢca
osoba widzi dokþadnie to, co bħdzie utrwalone na klatce filmu. Zastosowanie
konstrukcji tego typu sprawia, Ňe uŇywanie obiektyww o rŇnych
ogniskowych jest bardzo praktyczne. Kompaktowy aparat fotograficzny ma
osobny wizjer celownika do ustawiania kadru, wiħc tylko w przybliŇeniu
pokazuje obraz obejmowany przez obiektyw. Poza tym, jedynym sposobem
na fotografowanie z innym obiektywem jest dodanie specjalnego celownika.
14824304.447.png 14824304.458.png 14824304.469.png 14824304.480.png 14824304.001.png 14824304.012.png 14824304.023.png
Podstawowe techniki: Autofocus - system automatycznego ustawiania ostroĻci
UŇywanie autofocusu jest þatwe, jednak naleŇy pamiħtaę o jego wþaĻciwej obsþudze.
Po prostu naprowadzamy ramkħ autofocusu na
fotografowany obiekt.
Autofocus jest jednym z wielkich udogodnieı
nowoczesnych lustrzanek jednoobiektywowych. Po
prostu naprowadzamy ramkħ autofocusu na ten
element obrazu, ktry ma byę ostry i naciskamy
spust migawki do poþowy.
Obiektyw
automatycznie nastawi ostroĻę wybranego przedmiotu. Autofocus jest prawie zawsze szybszy i
14824304.034.png 14824304.045.png 14824304.056.png 14824304.067.png 14824304.078.png 14824304.089.png 14824304.100.png 14824304.111.png 14824304.122.png 14824304.133.png 14824304.144.png 14824304.155.png 14824304.166.png 14824304.177.png 14824304.188.png 14824304.199.png 14824304.210.png 14824304.221.png 14824304.232.png 14824304.243.png 14824304.254.png 14824304.265.png 14824304.276.png 14824304.287.png 14824304.298.png 14824304.309.png 14824304.320.png 14824304.331.png 14824304.342.png 14824304.353.png 14824304.364.png 14824304.375.png 14824304.386.png 14824304.397.png 14824304.408.png 14824304.419.png 14824304.430.png 14824304.437.png 14824304.438.png 14824304.439.png 14824304.440.png 14824304.441.png 14824304.442.png 14824304.443.png 14824304.444.png 14824304.445.png 14824304.446.png 14824304.448.png 14824304.449.png 14824304.450.png 14824304.451.png 14824304.452.png 14824304.453.png 14824304.454.png 14824304.455.png 14824304.456.png 14824304.457.png 14824304.459.png 14824304.460.png 14824304.461.png 14824304.462.png 14824304.463.png 14824304.464.png 14824304.465.png 14824304.466.png 14824304.467.png 14824304.468.png 14824304.470.png 14824304.471.png 14824304.472.png 14824304.473.png 14824304.474.png 14824304.475.png 14824304.476.png 14824304.477.png 14824304.478.png 14824304.479.png 14824304.481.png 14824304.482.png 14824304.483.png 14824304.484.png 14824304.485.png 14824304.486.png 14824304.487.png 14824304.488.png 14824304.489.png 14824304.490.png 14824304.002.png 14824304.003.png 14824304.004.png 14824304.005.png 14824304.006.png 14824304.007.png 14824304.008.png 14824304.009.png 14824304.010.png 14824304.011.png 14824304.013.png 14824304.014.png 14824304.015.png 14824304.016.png 14824304.017.png 14824304.018.png 14824304.019.png 14824304.020.png 14824304.021.png 14824304.022.png 14824304.024.png 14824304.025.png 14824304.026.png 14824304.027.png 14824304.028.png 14824304.029.png 14824304.030.png 14824304.031.png 14824304.032.png 14824304.033.png 14824304.035.png 14824304.036.png 14824304.037.png 14824304.038.png 14824304.039.png 14824304.040.png 14824304.041.png 14824304.042.png 14824304.043.png 14824304.044.png 14824304.046.png 14824304.047.png 14824304.048.png 14824304.049.png 14824304.050.png 14824304.051.png 14824304.052.png 14824304.053.png 14824304.054.png 14824304.055.png 14824304.057.png 14824304.058.png 14824304.059.png 14824304.060.png 14824304.061.png 14824304.062.png 14824304.063.png 14824304.064.png 14824304.065.png 14824304.066.png 14824304.068.png 14824304.069.png 14824304.070.png 14824304.071.png 14824304.072.png 14824304.073.png 14824304.074.png 14824304.075.png 14824304.076.png 14824304.077.png 14824304.079.png 14824304.080.png 14824304.081.png 14824304.082.png 14824304.083.png 14824304.084.png 14824304.085.png 14824304.086.png 14824304.087.png 14824304.088.png 14824304.090.png 14824304.091.png 14824304.092.png 14824304.093.png 14824304.094.png 14824304.095.png 14824304.096.png 14824304.097.png 14824304.098.png 14824304.099.png 14824304.101.png 14824304.102.png 14824304.103.png 14824304.104.png 14824304.105.png 14824304.106.png 14824304.107.png 14824304.108.png 14824304.109.png 14824304.110.png 14824304.112.png 14824304.113.png 14824304.114.png 14824304.115.png 14824304.116.png 14824304.117.png 14824304.118.png 14824304.119.png 14824304.120.png 14824304.121.png 14824304.123.png 14824304.124.png 14824304.125.png 14824304.126.png 14824304.127.png 14824304.128.png 14824304.129.png 14824304.130.png 14824304.131.png 14824304.132.png 14824304.134.png 14824304.135.png 14824304.136.png 14824304.137.png 14824304.138.png 14824304.139.png 14824304.140.png 14824304.141.png 14824304.142.png 14824304.143.png 14824304.145.png 14824304.146.png 14824304.147.png 14824304.148.png 14824304.149.png 14824304.150.png 14824304.151.png 14824304.152.png 14824304.153.png 14824304.154.png 14824304.156.png 14824304.157.png 14824304.158.png 14824304.159.png 14824304.160.png 14824304.161.png 14824304.162.png 14824304.163.png 14824304.164.png 14824304.165.png 14824304.167.png 14824304.168.png 14824304.169.png 14824304.170.png 14824304.171.png 14824304.172.png 14824304.173.png 14824304.174.png 14824304.175.png 14824304.176.png 14824304.178.png 14824304.179.png 14824304.180.png 14824304.181.png 14824304.182.png 14824304.183.png 14824304.184.png 14824304.185.png 14824304.186.png 14824304.187.png 14824304.189.png 14824304.190.png 14824304.191.png 14824304.192.png 14824304.193.png 14824304.194.png 14824304.195.png 14824304.196.png 14824304.197.png 14824304.198.png 14824304.200.png 14824304.201.png 14824304.202.png 14824304.203.png 14824304.204.png 14824304.205.png 14824304.206.png 14824304.207.png 14824304.208.png 14824304.209.png 14824304.211.png 14824304.212.png 14824304.213.png 14824304.214.png 14824304.215.png 14824304.216.png 14824304.217.png 14824304.218.png 14824304.219.png 14824304.220.png 14824304.222.png 14824304.223.png 14824304.224.png 14824304.225.png 14824304.226.png 14824304.227.png 14824304.228.png 14824304.229.png 14824304.230.png 14824304.231.png 14824304.233.png 14824304.234.png 14824304.235.png 14824304.236.png 14824304.237.png 14824304.238.png 14824304.239.png 14824304.240.png 14824304.241.png 14824304.242.png 14824304.244.png 14824304.245.png 14824304.246.png 14824304.247.png 14824304.248.png 14824304.249.png 14824304.250.png 14824304.251.png 14824304.252.png 14824304.253.png 14824304.255.png 14824304.256.png 14824304.257.png 14824304.258.png 14824304.259.png 14824304.260.png 14824304.261.png 14824304.262.png 14824304.263.png 14824304.264.png 14824304.266.png 14824304.267.png 14824304.268.png 14824304.269.png 14824304.270.png 14824304.271.png 14824304.272.png 14824304.273.png 14824304.274.png 14824304.275.png 14824304.277.png 14824304.278.png 14824304.279.png 14824304.280.png 14824304.281.png 14824304.282.png 14824304.283.png 14824304.284.png 14824304.285.png 14824304.286.png 14824304.288.png 14824304.289.png 14824304.290.png 14824304.291.png 14824304.292.png 14824304.293.png 14824304.294.png 14824304.295.png 14824304.296.png 14824304.297.png 14824304.299.png 14824304.300.png 14824304.301.png 14824304.302.png 14824304.303.png 14824304.304.png 14824304.305.png 14824304.306.png 14824304.307.png 14824304.308.png 14824304.310.png 14824304.311.png 14824304.312.png 14824304.313.png 14824304.314.png 14824304.315.png 14824304.316.png 14824304.317.png 14824304.318.png 14824304.319.png 14824304.321.png 14824304.322.png 14824304.323.png 14824304.324.png 14824304.325.png 14824304.326.png 14824304.327.png 14824304.328.png 14824304.329.png 14824304.330.png 14824304.332.png 14824304.333.png 14824304.334.png 14824304.335.png 14824304.336.png 14824304.337.png 14824304.338.png 14824304.339.png 14824304.340.png 14824304.341.png 14824304.343.png 14824304.344.png 14824304.345.png 14824304.346.png 14824304.347.png 14824304.348.png 14824304.349.png 14824304.350.png 14824304.351.png 14824304.352.png 14824304.354.png 14824304.355.png 14824304.356.png 14824304.357.png 14824304.358.png 14824304.359.png 14824304.360.png 14824304.361.png 14824304.362.png 14824304.363.png 14824304.365.png 14824304.366.png 14824304.367.png 14824304.368.png 14824304.369.png 14824304.370.png 14824304.371.png 14824304.372.png 14824304.373.png 14824304.374.png 14824304.376.png 14824304.377.png 14824304.378.png 14824304.379.png 14824304.380.png 14824304.381.png 14824304.382.png 14824304.383.png 14824304.384.png 14824304.385.png 14824304.387.png 14824304.388.png 14824304.389.png 14824304.390.png 14824304.391.png 14824304.392.png 14824304.393.png 14824304.394.png 14824304.395.png 14824304.396.png 14824304.398.png 14824304.399.png 14824304.400.png 14824304.401.png 14824304.402.png 14824304.403.png 14824304.404.png 14824304.405.png 14824304.406.png 14824304.407.png 14824304.409.png 14824304.410.png 14824304.411.png 14824304.412.png 14824304.413.png 14824304.414.png 14824304.415.png 14824304.416.png 14824304.417.png 14824304.418.png 14824304.420.png 14824304.421.png 14824304.422.png
bardziej niezawodny niŇ rħczne ustawianie ostroĻci. WaŇne jest zrozumienie zasad prawidþowej
obsþugi tej funkcji. Po pierwsze naleŇy zdecydowaę, ktry element obrazu ma byę ostry, a jest to
czasami trudny wybr.Poza tym, poruszenie aparatu moŇe spowodowaę przesuniħcie ramki
autofocusu z wybranego obiektu. MoŇe temu zapobiec wþĢczenie blokady ostroĻci, jednak waŇne jest,
byĻmy zawsze pamiħtali o obecnoĻci ramki.
Potwierdzenie wskaŅnikiem ostroĻci
Przed naciĻniħciem spustu migawki dobrze jest upewnię siħ, czy zdjħcie bħdzie ostre. Widaę to, rzecz
jasna, w celowniku. Czasami jednak, kiedy fotografujemy przy sþabym oĻwietleniu, trudno mieę
pewnoĻę co do wþaĻciwego ustawienia ostroĻci. System automatycznego ustawiania ostroĻciokaŇe siħ
pomocny i w tej sytuacji.Warto przyzwyczaię siħ do sprawdzenia przed kaŇdym zdjħciem, czy Ļwieci
siħ zielona lampka wskaŅnika ostroĻci widoczna w celowniku. To zajmie tylko chwilħ, a moŇe
oszczħdzię wielu rozczarowaı. JeĻli stwierdzimy, Ňe przydaþaby siħ nam odrobina praktyki w uŇywaniu
systemu autofocusu, moŇemy poęwiczyę z aparatem bez filmu, dopki prawidþowa obsþuga stanie siħ
tylko kwestiĢ intuicji.
UŇycie blokady ostroĻci moŇe znacznie poprawię jakoĻę naszych zdjħę.
Blokada ostroĻci pomaga skomponowaę ujħcie.
JeŇeli gþwny obiekt na zdjħciu ma byę w samym
centrum kadru, moŇemy w prosty sposb ustawię
ostroĻę, uŇywajĢc systemu automatycznego
ustawienia ostroĻci. Jednak co zrobię, gdy nie
chcemy aby wybrany przez nas motyw byþ w samym
Ļrodku zdjħcia? Na przykþad, jeĻli na fotografii majĢ
byę dwie stojĢce obok siebie osoby, ramka
autofocusu najprawdopodobniej znajdzie siħ
pomiħdzy nimi i ostroĻę zostanie ustawiona
wzglħdem tþa.
Prosta funkcja zwana "blokadĢ ostroĻci" rozwiĢzuje
ten problem. Po prostu naprowadzamy ramkħ
autofocusu na fotografowany obiekt, uruchamiamy
system autofocusu naciskajĢc spust migawki do
poþowy i komponujemy ujħcie przesuwajĢc aparat i
trzymajĢc spust migawki. Autofocus bħdzie pamiħtaþ
prawidþowe ustawienie, dopki spust migawki nie
zostanie zwolniony.
Funkcja blokady ostroĻci uþatwia rwnieŇ wyostrzenie obrazu przy fotografowaniu obiektw, takich jak
puste Ļciany lub bþyszczĢce powierzchnie, ktre mogĢ sprawię kþopoty przy automatycznym
ustawianiu ostroĻci. W takim przypadku wybieramy po prostu jakiĻ inny przedmiot znajdujĢcy siħ mniej
wiħcej w tej samej odlegþoĻci co fotografowany obiekt, ustawiamy ostroĻę przy pomocy autofocusu i
trzymajĢc spust migawki wciĻniħty do poþowy, wracamy do wybranego wczeĻniej ujħcia.
Tryby pracy One Shot i Al Servo AF
Podczas robienia zdjħę w trybie One Shot AF, migawka nie moŇe byę zwolniona dopki ustawianie
ostroĻci nie zostanie zakoıczone. Ten tryb fotografowania stosuje siħ w poþĢczeniu z blokadĢ ostroĻci.
NaciĻniħcie spustu migawki do poþowy zachowuje parametry ustawienia ostroĻci odpowiadajĢce
wybranej odlegþoĻci. Kiedy jednak fotografujemy ruchome obiekty w trybie Al Servo AF, po naciĻniħciu
spustu migawki do poþowy autofocus Ļledzi poruszajĢcy siħ obiekt i w sposb ciĢgþy dopasowuje
ostroĻę do zmieniajĢcej siħ odlegþoĻci. Funkcja ta jest funkcjĢ odwrotnĢ do funkcji blokady ostroĻci.
14824304.423.png 14824304.424.png
Podstawowe techniki: Czasy otwarcia migawki
DysponujĢc rŇnymi czasami otwarcia migawki moŇemy kontrolowaę przedziaþ czasu, w
ktrym Ļwiatþo wpada do aparatu.
Co to jest czas otwarcia migawki?
MwiĢc w skrcie, czas otwarcia migawki to czas naĻwietlenia
klatki filmu. Krtki czas otwarcia migawki, 1/2000 s, 1/4000 s itd,.
oznacza, Ňe migawka pozostanie otwarta tylko przez tħ krtkĢ
chwilħ. I na odwrt - dþuŇszy czas otwarcia migawki znaczy, Ňe
ekspozycja bħdzie trwaþa odpowiednio dþuŇej. Nie dajmy siħ zmylię
liczbom umieszczonym na aparacie. Czas otwarcia migawki
opisany symbolem "2000" to w rzeczywistoĻci 1/2000 sekundy -
bardzo krtko. Oznaczenie uþamka 1/ zostaþo dla uproszczenia
pominiħte; mwimy o robieniu zdjħę z migawkĢ "dwa tysiĢce" majĢc
na myĻli czas otwarcia migawki rwny "jednej dwutysiħcznej
sekundy".
Dlaczego czasy otwarcia migawki sĢ takie waŇne?
Kiedy fotografujemy obiekty w ruchu przy dþugim czasie otwarcia
migawki, zdjħcie najprawdopodobniej wyjdzie nieostre. Nie moŇna
jednak fotografowaę wszystkiego przy krtkim czasie otwarcia
migawki, gdyŇ wwczas ekspozycja musiaþaby trwaę krcej, co nie
zawsze jest moŇliwe ze wzglħdu na czuþoĻę filmu. JeĻli czas
otwarcia migawki jest za krtki w danych warunkach, zbyt maþo
Ļwiatþa dotrze do filmu i zdjħcie bħdzie niedoĻwietlone. RobiĢc
zdjħcia naleŇy zawsze pamiħtaę o zrwnowaŇeniu trzech nastħpujĢcych czynnikw: czasu otwarcia
migawki (jak dþugo Ļwiatþo pada na klatkħ filmu), liczby przysþony (ile Ļwiatþa pada na klatkħ filmu) i
czuþoĻę filmu (ile Ļwiatþa potrzebuje dany film do
prawidþowej ekspozycji).
Zrozumienie zasad postħpowanie z tymi trzema
parametrami jest najwaŇniejszym krokiem ku
udanym fotografiom.
MoŇna by sĢdzię, Ňe wiedza dotyczĢca
wspomnianych parametrw okaŇe siħ zbħdna, jeĻli
tylko bħdziemy unikaę fotografowania obiektw w
ruchu. Ale nawet ograniczenie siħ do robienia zdjħę
nieruchomych przedmiotw nie zwalnia nas z
koniecznoĻci pamiħtania o czasie otwarcia migawki.
Wszystko dlatego, Ňe aparat moŇe siħ poruszyę,
jeĻli nie jest zamocowany na statywie. JeŇeli w
momencie ekspozycji aparat ulegnie jakimkolwiek
wstrzĢsom, to obraz na zdjħciu bħdzie rozmazany.
Mwimy wtedy o "poruszeniu" aparatu. Jednak jeĻli dobierze siħ wystarczajĢco krtki czas otwarcia
migawki, to w wiħkszoĻci przypadkw zdjħcie wyjdzie doskonale, nawet jeĻli robiþa je osoba
niedoĻwiadczona.
Mechanizm migawki w aparatach EOS
Aparaty EOS posiadajĢ pionowĢ migawkħ szczelinowĢ z
elektromagnetycznym mechanizmem wyzwalania. Czas migawki
kontrolowany jest elektronicznie. W konstrukcji migawki wykorzystano
mechanizm z dwiema kurtynami. W stanie spoczynku (przed naciĻniħciem
spustu), pierwsza kurtyna zasþania klatkħ filmu, a druga jest otwarta. W
momencie naciĻniħcia spustu pierwsza kurtyna otwiera siħ tworzĢc
szczelinħ, przez ktrĢ Ļwiatþo pada na klatkħ filmu. W czasie ekspozycji
druga kurtyna zaczyna podĢŇaę za pierwszĢ, przez co szczelina przesuwa
siħ naĻwietlajĢc resztħ klatki. Nastħpnie pierwsza kurtyna zatrzymuje siħ, a
druga kurtyna zamyka siħ zaraz za niĢ koıczĢc ekspozycjħ.
14824304.425.png 14824304.426.png 14824304.427.png 14824304.428.png 14824304.429.png 14824304.431.png
Problemy wynikajĢce z poruszenia aparatem sĢ powszechne wĻrd poczĢtkujĢcych - þatwo
jednak moŇna temu zaradzię.
SkĢd wiadomo, przy jakich czasach otwarcia migawki moŇemy fotografowaę "z rħki"?
Fotografowie zazwyczaj starajĢ siħ mieę na uwadze czasy otwarcia migawki, przy ktrych moŇna robię
zdjħcia bez statywu. Oglna zasada mwi, Ňe uŇywajĢc obiektywu o ogniskowej 50 mm wiħkszoĻę
ludzi moŇe fotografowaę z rħki przy czasie otwarcia migawki rwnym 1/60 sekundy i krtszym. Jak
widaę, istotna jest tu ogniskowa obiektywu. O parametrze tym naleŇy pamiħtaę, gdyŇ przy dþuŇszych
obiektywach - teleobiektywach - konsekwencje poruszenia aparatu sĢ bardziej widoczne. Dlatego teŇ
osoby zajmujĢce siħ fotografiĢ zawodowo zawsze uŇywajĢ solidnych, wytrzymaþych statyww, kiedy
fotografujĢ przez olbrzymie teleobiektywy. Jednym ze sposobw okreĻlenia najkrtszego czasu
otwarcia migawki przy ktrym moŇemy zrobię zdjħcia z rħki, jest wyznaczenia odwrotnoĻci ogniskowej
aparatu. Oznacza to, Ňe obiektywem o ogniskowej 50 mm moŇemy bezpiecznie fotografowaę bez
statywu ustawiajĢc czas otwarcia migawki na 1/60 s (poniewaŇ w aparatach nie istnieje wartoĻę 1/50
s), ale juŇ 1/30 s moŇe byę czasem za dþugim.
Z kolei 1/30 s moŇe w zupeþnoĻci wystarczyę przy szerokokĢtnym obiektywie o ogniskowej 28 mm,
trzeba jednak pamiħtaę o tym, Ňe jest to prawdopodobnie najdþuŇszy czas przy jakim moŇna robię
zdjħcia z rħki, nawet jeĻli uŇywa siħ superszerokokĢtnego obiektywu o ogniskowej 15 mm. Z drugiej
zaĻ strony, teleobiektywy o ogniskowej 300 mm raczej nie powinien byę uŇywany bez statywu przy
czasie otwarcia migawki krtszym niŇ 1/500 s jeĻli nie chcemy, by zdjħcie byþo nieostre. Natomiast
uŇycie czasu 1/250 s powinno wystarczyę dla obiektyww o ogniskowej 135 mm lub 200 mm.
PoczĢtkowo moŇe siħ to wydawaę skomplikowane, ale pamiħtajĢc o zaleŇnoĻci pomiħdzy ogniskowĢ
obiektywu a czasem otwarcia migawki osiĢgniemy efekty w postaci wiħkszej liczby ostrych zdjħę.
Krtki czas otwarcia migawki pomoŇe zarejestrowaę niedostrzegalne dotĢd aspekty
fotografowanych tematw.
Zrozumienie zasad doboru czasu migawki przyniesie owoce w postaci lepszych zdjħę. To jednak nie
wszystko. Aparaty z serii EOS umoŇliwiajĢ zmiany czasu otwarcia migawki w niezmiernie szerokim
czasie, co w bardziej zaawansowanych modelach oznacza czas rzħdu 1/4000 a nawet 1/8000
sekundy. Przy tak krtkich czasach aparaty serii EOS mogĢ sfotografowaę rzeczy niedostrzegalne
goþym okiem. Czasy te pozwalajĢ na uchwycenie strzaþy lecĢcej do tarczy lub na zatrzymanie kolibra
w locie.
Przy tak krtkim czasie naĻwietlania wyczucie wþaĻciwego momentu wymaga dobrego refleksu i
odrobiny praktyki. Aparaty serii EOS oferujĢ rwnieŇ moŇliwoĻę ustawienia bardzo dþugich czasw
naĻwietlania, wþĢcznie z ustawieniem "B" ("bulb", zwanym takŇe "na czas"), ktre umoŇliwia
fotografowanie z dowolnie dþugim czasem naĻwietlania. RwnieŇ i w tym przypadku moŇliwe jest
caþkiem nowe spojrzenie na otaczajĢcy nas Ļwiat. Nocne Ļwiatþa wielkiego miasta, autostrada jako
smuga pħdzĢcych samochodw, rozgwieŇdŇone niebo - to wspaniaþe tematy na zdjħcia wymagajĢce
dþugiego czasu ekspozycji.
Podstawowe techniki: Przysþona
Regulacja przysþony to zmiana natħŇenia Ļwiatþa wpadajĢcego
do aparatu podczas ekspozycji.
Znaczenie liczby przysþony
Parametr czasu otwarcia migawki informuje o dþugoĻci padania
Ļwiatþa na klatkħ filmu. Z kolei liczba przysþony jest miarĢ wielkoĻci
14824304.432.png 14824304.433.png 14824304.434.png 14824304.435.png 14824304.436.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin