HISTORIA SZTUKI RZEBA GRECKA Epoka Klasyczna - uchwycenie ruchu - "Dyskobol" Myrona -> drobny, lecz bardzo sugestywny fragment ruchu -> wrażenie obracajšcej się postaci -> przewidziana do oglšdania z jednego tylko przewidzianego przez artystę punktu widzenia -> symbol uzyskania swobody w rzebiarstwie - duża swoboda w tworzeniu - Poliklet - "Doryforos" -> naturalne przedstawienie postaci -> swobodna poza -> postać dopiero rozpoczyna ruch -> zasada kontrapostu - ciężar ciała spoczywa na jednej nodze, lekkie 'esowate' wygięcie i przechylenie ciała pogłębiajšce naturalnoć postaci -> nie tylko naladowanie realnych postaci - dšżenie do idealnej postaci -> liczbowy system proporcji wyprowadzony ze rednicy kciuka @ wskazuje na dšżenie do okrelenia ideałów piękna @ zasady wynikajšce z obserwacji wiata @ badanie relacji między poszczególnymi częciami ciała -> harmonijnie rozwinięte, subtelnie zarysowane mięnie - modelem piękna ciało męskie - piękno koncentruje się wyłšcznie na ciele - głowa potraktowana doć neutralnie - twarz typu "POKERFACE" - nie interesowało artystów przedstawianie emocji - uznawano, że ciało można okrelić przez proporcje liczbowe - schemat ten nie był nienaruszalny - kolejni artyci próbowali modyfikować kanon Polikleta - działalnoć intelektualna ceniona wyżej, niż praca fizyczna - z tego wynika dšżenie do idealnych postaci - rzeba zbliżyła się przez to do sztuk wyzwolonych - Lizys -> zdjęcie skrobaczkš oliwy i zanieczyszczeń -> wysmuklił kanon Polikleta, wyraniej zarysował mięnie -> większa praca nad postawš @ "Odpoczywajšcy Herkules" -> przechylenie ciała wymusza wprowadzenie podpórki -> postać przestaje być jedynym elementem rzeby - Praksyteles -> szczupłe, wyższe, bardziej smukłe postaci -> wiadome rozgrywanie kontrastu między wiatłocieniowš konstrukcjš podpórki, a gładkociš ciała -> dšżenie do perfekcyjnego opanowania powierzchni marmuru -> elementy dodatkowe, "narracyjne" -> nie tylko poszukiwanie piękna ciała -> jeden z pierwszych rzebiarzy pokazujšcych boginie w formie aktu - nagie -> sš cycki, jest konkurencyjnoć! -> ideał piękna wyrażany też przez ciało kobiece, ale przedstawiano tylko boginie - Skopas -> swobodniejsze pozy i gesty -> podpórka dałš niemalże pełnš swobodę artystom -> rozbudowywanie rzeby (pies) -> budzi duże zainteresowanie ze względu na ekspresje swoich rzeb -> zapowiada epokę hellenistycznš - dšżenie do jeszcze wyrazistszego i gwałtowniejszego przedstawienia ruchu -> próby przedstawienia emocji przez mimikę -> najsłynniejsze rzeby - fragmenty szalejšcych Menad -> rzebę można oglšdać ze wszystkich stron -> wykracza nieco poza ideały sztuki klasycznej - drugi nurt istniejšcy 'na uboczu' - "Nurt Dionizyjski" - że jej się to nie nudzi... - przeciwieństwo głównego nurtu Apollińskiego @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ZNOWU ROBI SIĘ CHAOTYCZNIE @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ Epoka Hellenistyczna - uznanie innych zadań sztuki - sztuka przestała być czystym poszukiwaniem ideału - głoszenie wielkoci władcy - propaganda - Pergamon, Ołtarz Pergamoński - twarz włšczona jako ważna częć ciała służšca wyrażaniu emocji - rzeby Galów sławišce ich męstwo - zajebicie... zabić kogo a potem postawić mu pomnik... - spadajšca z góry boginia - spotęgowanie ruchu ciała przez układ draperii - "Grupa Laokoon" -> wyrane odejcie od kanonów -> wyrana opowieć -> rzeba nie dotyczy tylko jednej postaci -> wymaga przemylenia kompozycji -> trud walki wyrażajš zarówno mięnie, jak i wyraz twarzy -> potęgowanie kontrastów - wprowadzenie narracji - więcej przedstawionych płaszczyzn działania - coraz liczniejsze posšgi Afrodyty - "Wenus z Milo" - odchodzono od poszukiwania ideału piękna - ukazanie całoci/doskonałoci przez połšczenie pierwiastków męskich i żeńskich - hermafrodyta - "Faon Barberini" fuuuuuuujjjj.... - "Afrodyta z Satyrem" -> naga <yay!> -> brak majestatycznoci -> frywolna i kokietujšca -> rzeba ozdobna -> nie nawołuje do czci dla bogini - ozdobne rzeby przedstawiajšce czynnoci codzienne - pojawienie się portretów KONIEC GRECJI! doć mam już... KULTURA ETRUSKÓW #rzeba: - wymuszenie przez Rzymian posłuszeństwa - brak ingerencji w kulturę - przenikanie się kultury Etruskiej i Rzymskiej - Rzymianie na tym skorzystali, ponieważ Etruskowie byli lepiej rozwinięci kulturalnie - opanowana sztuka budowy miast - zaprawa budowlana - grobowce -> forma pagórków pokrytych trawš - sporš rolę przywišzywali do życia pozagrobowego - miejsce pochówku - zachowanie pamięci o zmarłych, ale też ich wizerunku - sarkofagi i urny pokazujšce wiernie konkretne postaci - "Terakotowy sarkofag pary małżeńskiej" - wyrane modelowanie twarzy - ideały sztuki etruskiej inne, niż w sztuce greckiej - wyrane portrety - pozakanie nie tylko fizycznoci, ale też więzi łšczšcych ludzi - błędy kompozycyjne - bardzo starannie opracowana 'górna' częć sarkofagu - próba ukazania cech psychicznych postaci - dšżenie do coraz większego realizmu - posšgi m. in. z bršzu - ruch nie tylko ludzi, ale też zwierzšt - w póniejszej sztuce dopracowany realistyczny portret #malowidła: - wesoła tematyka - wiadomoć istnienia człowieka w kontakcie z naturš - nie wiadomo czy majš przedstawiać pochwałę życia doczesnego, czy życie po mierci - stosunek do ciała - postaci przekonujšco dynamiczne - mam ochotę na piwo! - postaci płaskie - wiadomy modelunek - linearnoć postaci - ruch wydobyty głównie konturem - brak zarysowania mięni - "Scena uczty w grobowcu Leopardów" - półleżšca pozycja przy stole - schemat podziału domu mieszkalnego i wištyni etruskiej # architektura - suszona niewypalana cegła - możemy poznać przez gliniane rekonstrukcje i modele - najważniejsze miejsca zabezpieczone zabezpieczonš terakotš - wištynie dla wielu bóstw - głęboki przedsionek - wejcie tylko od frontu - dach dwuspadowy - tempanon nie wypełniony rzebami - 3 nawy - na przedsionku odprawiano wróżby - rzeby raczej na szczycie dachu - gładkie kolumny - Etrusków nie interesowało poszukiwanie proporcji architektonicznych - Acroteriony - ozdoby z terakoty na dachu ("Apollo z Vein" - wpływy greckie) -> dšżenie do pokazania ruchu przez sylwetkę ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ KONIEC PIERDOLENIA NA DZISIAJ ~~~~~~~~~~~~~~~~~
kuba4651