historia sztuki 29.10.2010.txt

(6 KB) Pobierz
		HISTORIA SZTUKI

	RZEBA GRECKA

Epoka Klasyczna

- uchwycenie ruchu
- "Dyskobol" Myrona 
	-> drobny, lecz bardzo sugestywny fragment ruchu
	-> wrażenie obracajšcej się postaci
	-> przewidziana do oglšdania z jednego tylko 
		przewidzianego przez artystę punktu widzenia
	-> symbol uzyskania swobody w rzebiarstwie

- duża swoboda w tworzeniu
- Poliklet - "Doryforos"
	-> naturalne przedstawienie postaci
	-> swobodna poza
	-> postać dopiero rozpoczyna ruch
	-> zasada kontrapostu - ciężar ciała spoczywa na jednej nodze, 
		lekkie 'esowate' wygięcie i przechylenie ciała pogłębiajšce 
		naturalnoć postaci
	-> nie tylko naladowanie realnych postaci - dšżenie do idealnej postaci
	-> liczbowy system proporcji wyprowadzony ze rednicy kciuka
		@ wskazuje na dšżenie do okrelenia ideałów piękna
		@ zasady wynikajšce z obserwacji wiata
		@ badanie relacji między poszczególnymi częciami ciała
	-> harmonijnie rozwinięte, subtelnie zarysowane mięnie

- modelem piękna ciało męskie
- piękno koncentruje się wyłšcznie na ciele
- głowa potraktowana doć neutralnie
- twarz typu "POKERFACE"
- nie interesowało artystów przedstawianie emocji
- uznawano, że ciało można okrelić przez proporcje liczbowe
- schemat ten nie był nienaruszalny
- kolejni artyci próbowali modyfikować kanon Polikleta
- działalnoć intelektualna ceniona wyżej, niż praca fizyczna
- z tego wynika dšżenie do idealnych postaci
- rzeba zbliżyła się przez to do sztuk wyzwolonych
- Lizys
	-> zdjęcie skrobaczkš oliwy i zanieczyszczeń
	-> wysmuklił kanon Polikleta, wyraniej zarysował mięnie
	-> większa praca nad postawš

		@ "Odpoczywajšcy Herkules"
	-> przechylenie ciała wymusza wprowadzenie podpórki
	-> postać przestaje być jedynym elementem rzeby

- Praksyteles
	-> szczupłe, wyższe, bardziej smukłe postaci
	-> wiadome rozgrywanie kontrastu między wiatłocieniowš 
		konstrukcjš podpórki, a gładkociš ciała
	-> dšżenie do perfekcyjnego opanowania powierzchni marmuru
	-> elementy dodatkowe, "narracyjne"
	-> nie tylko poszukiwanie piękna ciała
	-> jeden z pierwszych rzebiarzy pokazujšcych boginie w formie aktu - nagie
	-> sš cycki, jest konkurencyjnoć!
	-> ideał piękna wyrażany też przez ciało kobiece, ale przedstawiano tylko boginie

- Skopas
	-> swobodniejsze pozy i gesty
	-> podpórka dałš niemalże pełnš swobodę artystom
	-> rozbudowywanie rzeby (pies)
	-> budzi duże zainteresowanie ze względu na ekspresje swoich rzeb
	-> zapowiada epokę hellenistycznš - dšżenie do jeszcze wyrazistszego 
		i gwałtowniejszego przedstawienia ruchu
	-> próby przedstawienia emocji przez mimikę
	-> najsłynniejsze rzeby - fragmenty szalejšcych Menad
	-> rzebę można oglšdać ze wszystkich stron
	-> wykracza nieco poza ideały sztuki klasycznej

- drugi nurt istniejšcy 'na uboczu' - "Nurt Dionizyjski"
- że jej się to nie nudzi...
- przeciwieństwo głównego nurtu Apollińskiego

	@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ZNOWU ROBI SIĘ CHAOTYCZNIE @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Epoka Hellenistyczna

- uznanie innych zadań sztuki
- sztuka przestała być czystym poszukiwaniem ideału
- głoszenie wielkoci władcy
- propaganda
- Pergamon, Ołtarz Pergamoński
- twarz włšczona jako ważna częć ciała służšca wyrażaniu emocji
- rzeby Galów sławišce ich męstwo
- zajebicie... zabić kogo a potem postawić mu pomnik...
- spadajšca z góry boginia
- spotęgowanie ruchu ciała przez układ draperii
- "Grupa Laokoon"
	-> wyrane odejcie od kanonów
	-> wyrana opowieć
	-> rzeba nie dotyczy tylko jednej postaci
	-> wymaga przemylenia kompozycji
	-> trud walki wyrażajš zarówno mięnie, jak i wyraz twarzy
	-> potęgowanie kontrastów

- wprowadzenie narracji
- więcej przedstawionych płaszczyzn działania
- coraz liczniejsze posšgi Afrodyty
- "Wenus z Milo"
- odchodzono od poszukiwania ideału piękna
- ukazanie całoci/doskonałoci przez połšczenie pierwiastków 
	męskich i żeńskich - hermafrodyta
- "Faon Barberini" fuuuuuuujjjj....
- "Afrodyta z Satyrem"
	-> naga <yay!>
	-> brak majestatycznoci
	-> frywolna i kokietujšca
	-> rzeba ozdobna
	-> nie nawołuje do czci dla bogini

- ozdobne rzeby przedstawiajšce czynnoci codzienne
- pojawienie się portretów

			KONIEC GRECJI!
						doć mam już...

	KULTURA ETRUSKÓW

		#rzeba:
- wymuszenie przez Rzymian posłuszeństwa
- brak ingerencji w kulturę
- przenikanie się kultury Etruskiej i Rzymskiej
- Rzymianie na tym skorzystali, ponieważ Etruskowie byli lepiej rozwinięci kulturalnie
- opanowana sztuka budowy miast
- zaprawa budowlana
- grobowce -> forma pagórków pokrytych trawš
- sporš rolę przywišzywali do życia pozagrobowego
- miejsce pochówku
- zachowanie pamięci o zmarłych, ale też ich wizerunku
- sarkofagi i urny pokazujšce wiernie konkretne postaci
- "Terakotowy sarkofag pary małżeńskiej"
- wyrane modelowanie twarzy
- ideały sztuki etruskiej inne, niż w sztuce greckiej
- wyrane portrety
- pozakanie nie tylko fizycznoci, ale też więzi łšczšcych ludzi
- błędy kompozycyjne
- bardzo starannie opracowana 'górna' częć sarkofagu
- próba ukazania cech psychicznych postaci
- dšżenie do coraz większego realizmu
- posšgi m. in. z bršzu
- ruch nie tylko ludzi, ale też zwierzšt
- w póniejszej sztuce dopracowany realistyczny portret

		#malowidła:
- wesoła tematyka
- wiadomoć istnienia człowieka w kontakcie z naturš
- nie wiadomo czy majš przedstawiać pochwałę życia doczesnego, czy życie po mierci
- stosunek do ciała - postaci przekonujšco dynamiczne
- mam ochotę na piwo!
- postaci płaskie
- wiadomy modelunek
- linearnoć postaci
- ruch wydobyty głównie konturem
- brak zarysowania mięni
- "Scena uczty w grobowcu Leopardów"
- półleżšca pozycja przy stole
- schemat podziału domu mieszkalnego i wištyni etruskiej

		# architektura
- suszona niewypalana cegła
- możemy poznać przez gliniane rekonstrukcje i modele
- najważniejsze miejsca zabezpieczone zabezpieczonš terakotš
- wištynie dla wielu bóstw
- głęboki przedsionek
- wejcie tylko od frontu
- dach dwuspadowy
- tempanon nie wypełniony rzebami
- 3 nawy
- na przedsionku odprawiano wróżby
- rzeby raczej na szczycie dachu
- gładkie kolumny
- Etrusków nie interesowało poszukiwanie proporcji architektonicznych
- Acroteriony - ozdoby z terakoty na dachu ("Apollo z Vein" - wpływy greckie)
	-> dšżenie do pokazania ruchu przez sylwetkę

~~~~~~~~~~~~~~~~~~ KONIEC PIERDOLENIA NA DZISIAJ ~~~~~~~~~~~~~~~~~
Zgłoś jeśli naruszono regulamin