historia sztuki 17.12.2010.txt

(5 KB) Pobierz
	
	ARCHITEKTURA RENESANSU

- wprowadzenie konstrukcji kopuły z wykorzystaniem mniejszej iloci drewna do budowy rusztowania
- latarnia na czubku kopuły
- Szpital Dla Podrzutków
- Bruno Lesci
- porzšdkowanie elementów elewacji:
	@ wspólne osie między arkadami i oknami
	@ formy zaczerpnięte z architektury antycznej
	@ odmienny kolor kamienia dla zaakcentowania ważnych konstrukcyjnie elementów
- wprowadzenie krużganków
	# "otwarcie" budynków
- Kociół San Lorenzo
	* powrót do kultury antycznej, rzymskiej
	* jasne, czytelne wnętrze
	* kopuła na skrzyżowaniu naw
	* filary, gzymsy
	* czytelny porzšdek konstrukcyjny
- Kaplica Pattich(?)
	% nie dokończona przez Bruno Lesciego
	% dšżono do poznawania elementów i zasad architektury antycznej
	% dostosowanie ich do zupełnie innych funkcji
	% połšczenie prostego belkowania z arkadš
	% kopuła na bębnie z okršgłymi okienkami
	% kasetony i kopuła
	% wyjcie od formy kwadratu i podział
	% równomierne wiatło
- Palazzo Fitti
	& pałac mieszkalny we Florencji
	& uporzšdkowanie elementów
	& obronny charakter uwidoczniony przez okładziny i małe okna


- szybka ewolucja budownictwa
- uwidocznienie poszczególnych pięter przez wprowadzenie gzymsu oraz różnych wykładzin:
	# parter zdaje się być najcięższy
	# gzymsy między kondygnacjami
- zamknięty charakter pałacu wynika z budowy wokół wewnętrznego dziedzińca
- pilastry
	* układem nawišzujš do układu kolumn w Koloseum
- przebudowa kocioła w Mantui(?) (Alberti)
	$ pełnił funkcję mauzoleum
	$ sięgnięcie do architektury antycznej
	$ logika podziału łuku triumfalnego
	$ "lepe nisze"
- Kociół Santa Maria 
	* interpretacja fasady wištyni greckiej
	* całoć bardzo linearna
	* woluty łagodzšce przejcie między górnš, a dolnš kondygnacjš
	* różne szerokoci kondygnacji
- formy centralne wyrażajšce doskonałoć wiata
- logiczne byłoby umieszczenie ołtarza w częci centralnej kocioła
	& próby uzyskania namiastki tego układu
- dekoracje na podstawie architektury rzymskiej
- ornamenty kotalebrowe<?>


- Gromante
- przebudowa kocioła <...> w Mediolanie
- prezbiterium sprawia wrażenie wysuniętego głębokiego wnętrza, będšc w rzeczywistoci wyjštkowo płytkie
	& namalowane elementy perspektywiczne
	& złudzenia optyczne
- Tempietta
	* wyjštkowo małš wištynia zbudowana na dziedzińcu budynku
	* ideał budowli centralnej na planie koła
	* otoczony kolumnadš (kolumny gładkie)
	* niewielka iloć elementów architektonicznych
	* proporcje
- projekt przebudowy Bazyliki w. Piotra
	& krzyż grecki wpisany w kwadrat
	& plan centralny
	& kopuła akcentuje nie ołtarz, tylko miejsce pochówku w. Piotra


- projekt Michała Anioła
	$ nawišzuje do projektu Gromantego
	$ silniejsze ciany
	$ kopuła nad bazylikš
	$ zmienia zasady architektury renesansowej
	$ odejcie od spokoju i harmonii
	$ zmiana położenia podpór
	$ inny sposób akcentowania gzymsu
- przebudowa Placu Kapitalońskiego
	@ wprowadzenie rysunku posadzki
	@ zamknięcie placu celem oddzielenia go od wzgórza
	@ posšg konny Marka Aureliusza
		# wprowadza skalę poredniš między człowiekiem a sztukš
- schody w Bibliotece Laurencjana
	& niekorzystne wnętrze
	& wprowadzenie 2 biegów schodów
	& kolumny wypełniajšce powierzchnię cian
		@ zdajš się być "zawieszone"


- Andrea Palagio
- budowa kociołów
	& trójdzielna struktura wyrażana na fasadzie
- wille podmiejskie
	* dobrze umieszczone w otoczeniu krajobrazu
	* 2 układy:
		# główny korpus i 2 skrzydła, dziedziniec na tyłach
		# 
	* Willa Rotonda
		# idealnie symetryczny plan
		# porodku salon na planie koła przykryty kopułš
	* wprowadzenie elementów architektury wištynnej do budownictwa prywatnego
- Kociół Zbawiciela w Wenecji
	% zbliżenie do ideału
	% powtarzanie motywu portyku

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
	PRZERWA NA KOŁO ^^
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

- Michał Anioł
- Obraz więtej Rodziny
	# forma tonta (okršgła forma)
	# konfrontacja Rodziny z aktami męskimi w tle
- Rzeba przedstawiajšca Pietę
	& nawišzuje do zamykania kompozycji w trójkšt równoboczny - jak Leonardo
	& spora dynamika wyrażona szatami
- Posšg Dawida
	* odejcie od eksponowania słaboci Dawida
	* postać wzorowana na rzebie antycznej
	* postawa kontrapostu
	* płynny kontur z jednej strony, "poszarpany" z drugiej
- wprowadza element niepokoju
- Mojżesz
	% silna, muskularna postać
	% siła fizyczna
	% kłóci się z gestami postaci
	% niezdecydowany gest
- niezdecydowanie cechš charakterystycznš
- silna muskulatura również u kobiet
- efekt niedokończenia (nonfinito?)
- tylko rzeby z marmuru
- rzebienie procesem 'dochodzenia' do formy, którš artysta zobaczył we wnętrzu kamienia
- wszystkie prace zwišzane z obróbkš kamienia wykonywał sam
- postaci jeńców
	-> koncepcja uwięzionej w ciele duszy
- dekoracje malarskie w Kaplicy Sykstyńskiej
	-> Sšd Ostateczny na cianie ołtarzowej
	-> Chrystus jako srogi sędzia karzšcy za grzechy
	-> dynamiczna kompozycja


- "Pokłon Pasterzy" - gotycki obraz traktowany jako zapowied renesansu
	# pokazanie efektu obserwacji
	# dalsze plany sš chłodniejsze, niż pierwszy plan - perspektywa powietrzna
- pierwszy akt niderlandzki
	& Ewa trzymajšca jabłko - symbol grzechu
	& nagoć wynikajšca z obserwacji
	& modelunek wiatłocieniowy
- technika olejna
	* nanoszenie na siebie wielu warstw farby
	* możliwoć ukazania pewnych rzeczy przez fakturę
- wiele symboli

KONIEEEEC!
Zgłoś jeśli naruszono regulamin