ARCHITEKTURA RENESANSU - wprowadzenie konstrukcji kopuły z wykorzystaniem mniejszej iloci drewna do budowy rusztowania - latarnia na czubku kopuły - Szpital Dla Podrzutków - Bruno Lesci - porzšdkowanie elementów elewacji: @ wspólne osie między arkadami i oknami @ formy zaczerpnięte z architektury antycznej @ odmienny kolor kamienia dla zaakcentowania ważnych konstrukcyjnie elementów - wprowadzenie krużganków # "otwarcie" budynków - Kociół San Lorenzo * powrót do kultury antycznej, rzymskiej * jasne, czytelne wnętrze * kopuła na skrzyżowaniu naw * filary, gzymsy * czytelny porzšdek konstrukcyjny - Kaplica Pattich(?) % nie dokończona przez Bruno Lesciego % dšżono do poznawania elementów i zasad architektury antycznej % dostosowanie ich do zupełnie innych funkcji % połšczenie prostego belkowania z arkadš % kopuła na bębnie z okršgłymi okienkami % kasetony i kopuła % wyjcie od formy kwadratu i podział % równomierne wiatło - Palazzo Fitti & pałac mieszkalny we Florencji & uporzšdkowanie elementów & obronny charakter uwidoczniony przez okładziny i małe okna - szybka ewolucja budownictwa - uwidocznienie poszczególnych pięter przez wprowadzenie gzymsu oraz różnych wykładzin: # parter zdaje się być najcięższy # gzymsy między kondygnacjami - zamknięty charakter pałacu wynika z budowy wokół wewnętrznego dziedzińca - pilastry * układem nawišzujš do układu kolumn w Koloseum - przebudowa kocioła w Mantui(?) (Alberti) $ pełnił funkcję mauzoleum $ sięgnięcie do architektury antycznej $ logika podziału łuku triumfalnego $ "lepe nisze" - Kociół Santa Maria * interpretacja fasady wištyni greckiej * całoć bardzo linearna * woluty łagodzšce przejcie między górnš, a dolnš kondygnacjš * różne szerokoci kondygnacji - formy centralne wyrażajšce doskonałoć wiata - logiczne byłoby umieszczenie ołtarza w częci centralnej kocioła & próby uzyskania namiastki tego układu - dekoracje na podstawie architektury rzymskiej - ornamenty kotalebrowe<?> - Gromante - przebudowa kocioła <...> w Mediolanie - prezbiterium sprawia wrażenie wysuniętego głębokiego wnętrza, będšc w rzeczywistoci wyjštkowo płytkie & namalowane elementy perspektywiczne & złudzenia optyczne - Tempietta * wyjštkowo małš wištynia zbudowana na dziedzińcu budynku * ideał budowli centralnej na planie koła * otoczony kolumnadš (kolumny gładkie) * niewielka iloć elementów architektonicznych * proporcje - projekt przebudowy Bazyliki w. Piotra & krzyż grecki wpisany w kwadrat & plan centralny & kopuła akcentuje nie ołtarz, tylko miejsce pochówku w. Piotra - projekt Michała Anioła $ nawišzuje do projektu Gromantego $ silniejsze ciany $ kopuła nad bazylikš $ zmienia zasady architektury renesansowej $ odejcie od spokoju i harmonii $ zmiana położenia podpór $ inny sposób akcentowania gzymsu - przebudowa Placu Kapitalońskiego @ wprowadzenie rysunku posadzki @ zamknięcie placu celem oddzielenia go od wzgórza @ posšg konny Marka Aureliusza # wprowadza skalę poredniš między człowiekiem a sztukš - schody w Bibliotece Laurencjana & niekorzystne wnętrze & wprowadzenie 2 biegów schodów & kolumny wypełniajšce powierzchnię cian @ zdajš się być "zawieszone" - Andrea Palagio - budowa kociołów & trójdzielna struktura wyrażana na fasadzie - wille podmiejskie * dobrze umieszczone w otoczeniu krajobrazu * 2 układy: # główny korpus i 2 skrzydła, dziedziniec na tyłach # * Willa Rotonda # idealnie symetryczny plan # porodku salon na planie koła przykryty kopułš * wprowadzenie elementów architektury wištynnej do budownictwa prywatnego - Kociół Zbawiciela w Wenecji % zbliżenie do ideału % powtarzanie motywu portyku !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! PRZERWA NA KOŁO ^^ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - Michał Anioł - Obraz więtej Rodziny # forma tonta (okršgła forma) # konfrontacja Rodziny z aktami męskimi w tle - Rzeba przedstawiajšca Pietę & nawišzuje do zamykania kompozycji w trójkšt równoboczny - jak Leonardo & spora dynamika wyrażona szatami - Posšg Dawida * odejcie od eksponowania słaboci Dawida * postać wzorowana na rzebie antycznej * postawa kontrapostu * płynny kontur z jednej strony, "poszarpany" z drugiej - wprowadza element niepokoju - Mojżesz % silna, muskularna postać % siła fizyczna % kłóci się z gestami postaci % niezdecydowany gest - niezdecydowanie cechš charakterystycznš - silna muskulatura również u kobiet - efekt niedokończenia (nonfinito?) - tylko rzeby z marmuru - rzebienie procesem 'dochodzenia' do formy, którš artysta zobaczył we wnętrzu kamienia - wszystkie prace zwišzane z obróbkš kamienia wykonywał sam - postaci jeńców -> koncepcja uwięzionej w ciele duszy - dekoracje malarskie w Kaplicy Sykstyńskiej -> Sšd Ostateczny na cianie ołtarzowej -> Chrystus jako srogi sędzia karzšcy za grzechy -> dynamiczna kompozycja - "Pokłon Pasterzy" - gotycki obraz traktowany jako zapowied renesansu # pokazanie efektu obserwacji # dalsze plany sš chłodniejsze, niż pierwszy plan - perspektywa powietrzna - pierwszy akt niderlandzki & Ewa trzymajšca jabłko - symbol grzechu & nagoć wynikajšca z obserwacji & modelunek wiatłocieniowy - technika olejna * nanoszenie na siebie wielu warstw farby * możliwoć ukazania pewnych rzeczy przez fakturę - wiele symboli KONIEEEEC!
kuba4651