historia sztuki 14.01.2011.txt

(5 KB) Pobierz

	MALARSTWO RENESANSOWE W NIEMCZECH

- nie prowadziło do poprawy statusu artysty
-Szkoła Naddunajska
	-> malowanie otaczajšcej przyrody
	-> wydarzenia życia psychicznego człowieka majš odbicie w przyrodzie
	-> "Bitwa Aleksandra Wielkiego"
		$ walce ludzi odpowiada walka żywiołów
		$ walka sił kosmicznych
- Albrecht Du"rer
	* tendencje pochodzšce z Włoch
	* rozwišzywanie problemów
	* zamykanie kompozycji w trójkšcie równobocznym
	* artysta ze względu na swój talent utożsamia się z Chrystusem
	* wiele efektów uzyskanych na wšskiej palecie barw (tylko bršzy)
	* oscylacja między koncepcjš człowieka idealnego a realnego
- Gru"n
	& "Wizerunek Wenus"
		- ideał piękna
	& mimo tego wiadomoć przenikalnoci idealnego piękna
	& nawišzanie do tańca mierci


	MANIERYZM

- jest dowodem na osišgnięcie mistrzostwa przez artystę
- doskonałoć warsztatowa została osišgnięta
- zadaniem kolejnych pokoleń jest uzyskanie jeszcze większej wirtuozerii
- odejcie od zestawiania problemów ludzkich z przyrodš
- "Madonna z długš szyjš"
- wyrana obecnoć ciała pod ubraniami
- zmiana kolorystyki - bardziej chłodna tonacja
- 'zabawa z perspektywš'
- sztuka jako gra intelektualna
- Archimboldo <?>
	# portrety złożone z elementów martwej natury


	BAROK

- XVII - XVIII w.
- rozłam religijny w Europie - Katolicyzm i Protestantyzm
- wzrasta rola mieszczaństwa w sponsorowaniu sztuki
- dšżenie Kocioła do zachowania swoich wpływów
- przepych
- reprezentacyjnoć
- dynamizm
- cenione zaskoczenie i dynamika zamiast równowagi
- Caravaggio
	@ kariera odmienna od artystów renesansowych
	@ zaczšł karierę jako malarz szyldów
	@ zaprzeczenie warsztatowych wymogów renesansowych
	@ postaci Bogów greckich i więtych malowane jako przeciętni ludzie
	@ dopiero dzięki odpowiednim zabiegom artystycznym otrzymuje odpowiedni efekt
	@ operowanie wiatłem i cieniem
	@ akcentowanie kontrastów
	@ janiejsze owietlenie wybranych elementów na ciemnym tle
- ważne wiatłocienie
- ciemnoć nie jest traktowana jako przestrzeń grzechu
- ciemnoć pozwalajšca na osišgnięcie skupienia i koncentracji
- dynamiczne ustawienie postaci - np. bokiem, ale z twarzš zwróconš w stronę widza
- ciemne, jednolite, płaskie tło
- obraz przedstawiajšcy w. Mateusza piszšcego Ewangelię
	-> pospolitoć
	-> owietlenie punktowe
- "Ukrzyżowanie w. Piotra"
	% wypieta dupa oprawcy
	% jedyna widoczna twarz należy do w. Piotra
	% oprawcy z niewidocznš twarzš - utrata człowieczeństwa
- zagęszczenie osób w obrazie
- zróżnicowanie temperatury wiatła
- Rubens
	& wiele obrazów traktowanych jako jego dzieła powstawało z jego udziałem, 
		aczkolwiek wykonywane w dużej mierze przez najemnych artystów
	& silna muskulatura nawišzujšca do twórczoci Michała Anioła
	& 'pełne' kobiece kształty w portretach
- kompozycja diagonalna - skupienie kompozycjio przy ukonej linii
- wielopostaciowe wyobrażenie
- inspiracja obfitszymi kobietami
- bardziej dynamiczne układy kompozycyjne na planie 
- renesansowe koło zastšpione przez elipsę

&&&&&&&&&& przetwa techniczna &&&&&&&&&&&

  Holandia
- badanie wiatła i cienia podstawowym zadaniem sztuki barokowej
- Vermeer van Delft
	$ zaczynał od fascynacji Calavaggiem
	$ przestrzeń bardziej między postaciš, a widzem, niż w tle
	$ problem wiatła i cienia badany w naturalnym owietleniu
	$ ważna etyka pracy
	$ potępienie pijaństwa przez ukazanie karafki z winem przed pišcš kobietš
	$ obrazy na bazie tej samej kompozycji:
		^ postać ludzka (najczęciej kobieca)
		^ postać ustawiona naprzeciw okna
	$ ledzenie łagodnych przejć między cieniem, a wiatłem naturanym
	$ docenienie rangi codziennoci
- artyci piewcami życia codziennego
- inni artyci powielajš schematy Calavaggia
- "Kobieta czytajšca list"
	* cień malowany w tonacji ciepłej
	* zimne wiatło
	* przenikanie się tonacj
- 'schlać, wyruchać i zostawić' - zaloty z obrazu
- nakładanie się na siebie 2 ródeł wiatła - zimnego dziennego i ciepłego sztucznego
- dodatkowe znaczenia obrazów
- ważenie pereł zaczyna być odpowiednikiem ważenia dobrych i złych czynów
- Rembrandt
	@ rozwija się pod wpływem Caravaggia
	@ szybko dochodzi do odrębnych, własnych rozwišzań
	@ dodatkowe rozszerzenie kontrastu wiatła i cienia
	@ przekaz psychiki i charakteru modela
	@ małżonka występujšca w obrazach pod postaciami mitologicznymi
	@ złoty deszcz
	@ coraz większa fascynacja cimnociš
	@ "Wymarsz Strzelców"
		& niechętnie przyjęty przez zleceniodawców
		& razem ze mierciš żony zakończył dobrobyt artysty
		& zamówiony jako portret zbiorowy
		& nierównomierne ukazanie postaci
		& kompozycja wokół 2 ródeł wiatła
	@ póniej nawišzania do tematyki biblijnej a nie mitologicznej
	@ większe zainteresowanie cieniem
	@ "Powrót Syna Marnotrawnego"
		# 2 główne punkty wietlne
		# wybaczajšcy ojciec
		# plecy syna
		# gest syna wyrażajšcy skruchę
	@ coraz mielsze eksperymenty z fakturš (np. malowanie szpachlš)
- Mali Mistrzowie Holenderscy
	$ inny typ mecenatu w sztuce holenderskiej
	$ zmiana organizacji życia artysty
	$ głównym odbiorcš bogacšce się społeczeństwo
	$ obrazy tworzone na wolny rynek zamiast na zamówienie
	$ artyci skupiali się na malowaniu wybranych tematów
	$ więto obżarstwa i chlania! :D
	$ nieunikanie wulgarnych fragmentów
		& podcieranie dzieciakowi dupy na 1 planie
	$ martwe natury
	$ zainteresowanie bogactwem wiata
	$ martwe natury kuchenne
		% żarcieeeee! ale przed obróbkš cieplnš
		% kot czajšcy się na kraby
		% kot zwiastunem mierci
	$ często pojawiajšcy się motyw mierci
	$ martwe natury niadaniowe - rozgrzebane posiłki
	$ portrety zbiorowe
	$ portrety indywidualne
	$ Van Dyke (?)
	

koniec.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin