13.rtf

(2461 KB) Pobierz



zaczyna wykorzystywać swój szczególny dar, który

doprowadza go do dysleksji, już około trzeciego

miesiąca życia. Przypuszczalnie początek rozwoju specyficznych

zdolności, sprawności i deficytów dyslektyka następuje pomiędzy trzecim a szóstym miesiącem życia. Sądzę, że jeśli niemowlę wcześniej wykorzystuje zniekształcającą funkcję mózgu, to skutki będą dużo poważniejsze niż dysleksja. Percepcja takiej osoby może być na tyle nie­adekwatna, że nie potrafi ona normalnie funkcjonować w realnym świecie. Otrzymuje etykietę dziecka autys­tycznego bądź opóźnionego umysłowo.

li

Niemowlęctwo potencjalnego dyslektyka

Psycholodzy twierdzą, że trzymiesięczne niemowlę zaczyna rozpoznawać twarze bliskich osób. Oznacza to, że jest ono w stanie skupić wzrok i kontrolować zbieżność dwóch obrazów docierających do mózgu, w innym przypadku bowiem nie mogłoby widzieć twarzy. Chociaż trzymiesięczne dziecko widzi, nie panuje jeszcze nad mięśniami szyi na tyle, by mogło skierować głowę i patrzeć w dowolną stronę. Widzi więc tylko to, co rozgrywa się w polu jego wzroku.

Spróbujmy teraz stworzyć scenariusz dla Potencjalnego Dyslektyka, w skrócie P.D. Nasz mały P.D. ma trzy miesiące i leży w kołysce. Ze swojej perspektywy widzi tylko komodę i czyjąś rękę wystającą znad krawędzi łóżeczka. Jeżeli małemu P.D. zdarzy się, że komórki 92


w mózgu wykrzywią spostrzegany obraz, to nie zobaczy wjęcej tego, co widzą jego oczy. Zobaczy inny obraz. Mały P.D. jest ciekawy, do kogo należy ręka, a więc i łatwością doda" do ręki inny obraz i zobaczy twarz stojącej obok osoby. Widząc twarz, może sprawdzić, czy to ta sama osoba, która daje mu jeść.

Mały P.D. dezorientuje swój ą percepcję: na widok fragmentu ręki matki w jego umyśle pojawia się cały jej wizerunek. Odkąd z powodzeniem wykorzystał swą zdolność, będzie dalej to robił, badając otaczający świat

 

93

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin