Program indywidualnych zajęć rewalidacyjnych dla ucznia upośledzonego w stopniu lekkimCele rewalidacyjne:• wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia• wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcjiZaburzeniaWytyczne programowo - metodyczneŚrodki realizacji ćwiczeńUwagiFunkcje motoryczneĆwiczenia graficzne - Wodzenie po wzorze szlaków, figur geometrycznych, wodzenie po śladzie kropkowym lub kreskowym- Rysunki dowolne kredkami świecowymi lub ołówkowymi- Kalkowanie konturów przedmiotów- Odwzorowywanie wzorów graficznychFunkcje wzrokowo-ruchoweKorygowanie zaburzeń analizatora wzrokowego i orientacji przestrzennej -Dobieranie par jednakowych obrazków (dobieranki, loteryjki, domino)-Dobieranie jednakowych figur geometrycznych-Układanie obrazków z części-Dobieranie części do całego obrazka-Układanie kompozycji z oddzielnych figur geometrycznych-Wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami- Dobieranie zbiorów liczbowych w tym samym układzie (domina klasyczne, kwiatowe, kostki do gier, itp. Funkcje wzrokowo-słuchoweĆwiczenie słuchu fonetycznego -Podział wyrazu na sylaby, liczenie sylab-Tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby-Sztafeta sylabowa (tworzenie wyrazów rozpoczynających się sylabą końcową poprzedniego wyrazu)-Rozpoznawanie obrazków na podstawie pierwszych głosek ich nazwWykrywanie różnic i podobieństw w wyrazachĆwiczenia „porusz umysł” wg Doroty Friedel-RudzińskiejTrudności w pisaniu i czytaniuĆwiczenia w czytaniu i pisaniu -Utrwalenie pojęć: samogłoska i spółgłoska-Przepisywanie lub pisanie z pamięci-Doskonalenie umiejętności czytania i pisania, usprawnienie techniki oraz tempa-Ćwiczenie rozumienia czytanych zdań i tekstów, poprawienie graficznej strony pisma-Ćwiczenie w rozróżnianiu części mowyFormy ćwiczeń w czytaniu - Czytanie całościowe sylab i wyrazów, czytanie głośne i ciche, ćwiczenia w rozumieniu treści.Trudności w liczeniuĆwiczenia korekcyjno-wyrównawcze -Różnicowanie kształtów i położenia figur, przedmiotów z otoczenia-Utrwalenie działania na liczbach, obliczenia czasowe (zegar)-Dodawania, odejmowanie, mnożenie i dzielenie w zakresie 100(zarówno w pamięci, jak i pisemnie)-Układanie i rozwiązywanie zadań-Klasyfikacja przedmiotów, obrazków i figur-Porządkowanie przedmiotów (malejąco i rosnąco)-Porównywanie całych kul z plasteliny i podzielonych na mniejsze elementy-Szeregowanie zdarzeń w czasie (kalendarz)Mobilizowanie dziecka do wypowiadania się zdaniami. Rozwijanie rozumienia poleceń złożonych i myślenia pojęciowo-skutkowego. Wzbogacenie słownictwa i pojęć z coraz szerszego otoczenia oraz znajomość zasad życia społecznego -Historyjki obrazkowe, ilustracje-uzasadnienie swoich wypowiedzi-redagowanie krótkich tekstów-wyszukiwanie różnic i podobieństw na obrazkach-układanie obrazków-rozmowy na temat przeczytanego utworu, uzyskiwanie przyczyn i skutków pewnych zdarzeń-poszerzenie słownictwa z różnych dziedzin życia-najbliższych dziecku i nieco dalszych
anetaniznik